Start Falconu Heavy je opět o něco blíže

Jeden z bočních stupňů Falconu Heavy při přepravě na testování v McGregoru (Foto: /u/codercotton)

Možná jste už zaznamenali (například na našem Instagramu), že před pár dny se objevily fotografie bočního stupně Falconu Heavy během testování v McGregoru. Jedná se o další důležitý milník, který si tato dlouho očekávaná raketa může odškrtnout. Jak to tedy vypadá s prvním startem?

Boční stupeň, který se momentálně nachází v McGregoru, je ten, který byl před několika týdny spatřen při přepravě. Jedná se o již jednou použitý stupeň, který původně letěl na misi Thaicom-8 v květnu 2016. Následně na něm byly provedeny jisté modifikace, aby jej bylo možné použít jako boční stupeň prvního Falconu Heavy (druhý boční stupeň bude také již jednou použitý, ale nevíme, který přesně to bude). Stupeň si nyní v McGregoru projde testovacím zážehem stejně jako běžný Falcon 9. Pokud bude vše v pořádku, stupeň bude po silnici odvezen na Mys Canaveral, kde bude později integrován s novým centrálním stupněm, druhým bočním stupněm a také horním stupněm. Poté bude na rampě LC-39A proveden klasický zhruba 3sekundový statický zážeh, což bude vůbec poprvé, kdy dojde k zážehu všech 27 motorů Merlin najednou. Po připojení aerodynamického krytu se zatím neznámým nákladem pak bude obří raketa připravena ke svému historicky prvnímu startu.

Boční stupeň Falconu Heavy během dubnového testování v McGregoru (Foto: John Cooke)

Za jak dlouho tedy první Falcon Heavy (FH) poletí? Podle nedávných slov Elona Muska by raketa měla být připravena zhruba koncem léta, ale tohle je trochu zavádějící sdělení. Raketa jako taková totiž v té době dost možná bude opravdu hotová, ale problém bude s rampou. Již dříve jsme se dozvěděli, že Falcon Heavy bude létat z rampy LC-39A a také to, že nepoletí dříve, než budou hotové opravy rampy SLC-40, která byla poničena při nehodě Amos-6. Plán SpaceX je totiž takový, že po znovuzprovoznění poničené rampy se všechny komerční starty Falconu 9 přesunou na ni a z LC-39A budou startovat jen mise s Dragonem plus mise s Falconem Heavy. LC-39A navíc bude na dlouhou dobu jedinou rampou, ze které bude možné provádět starty FH.

Detail na spodní plát TELu během mise CRS-10 (Foto: Trevor Mahlmann)

Dokončení oprav SLC-40 se momentálně odhaduje na srpen letošního roku a podle NSF se jedná o realistický termín. Znamená to tedy, že první FH by mohl letět už v srpnu nebo září? Bohužel ne. Na tiskové konferenci při misi CRS-10 jsme sice slyšeli, že rampa LC-39A už je připravena na starty Falconu Heavy, ale údajně se jednalo o nepřesnou informaci. Na rampě je ještě potřeba provést několik úprav, které se budou týkat hlavně spodního plátu nového TELu a souvisejících zařízení potřebných pro obsluhu bočních stupňů Falconu Heavy – oba prvky jsou momentálně kompatibilní jen s Falconem 9. Provedení těchto úprav zabere kolem dvou měsíců a jelikož je budou provádět ti samí lidé, kteří moměntálně pracují na opravě SLC-40, není možné obě věci provádět souběžně. Ve výsledku to tedy znamená, že první Falcon Heavy nepoletí dříve než dva měsíce po prvním startu ze znovuzprovozněné rampy SLC-40, k čemuž realisticky dojde nejdříve v srpnu/září. Navíc přípravy na historicky první start Falconu Heavy určitě budou trvat déle než rutinní příprava startu Falconu 9, což bude mít vliv na finální termín.

Sečteno a podtrženo, pokud tyto informace odpovídají realitě, Falcon Heavy téměř určitě v létě nepoletí. Jako realističtější termín prvního startu se jeví podzim/zima 2017. Nejdřívější možný termín je asi říjen, ale pravděpodobnější bude listopad/prosinec. Je třeba totiž také mít na paměti, že SpaceX podle slov Elona Muska považuje Falcon Heavy za druhořadý a navíc “rizikový”, takže na první start až tak nespěchají. Důležitější je pro ně co nejrychlejší “odbavení” stávajících čekajících zákazníků.

Závěrem ještě dodám, že stále nevíme, jaký náklad první Falcon Heavy ponese. Provozní ředitelka SpaceX se v únoru nechala slyšet, že mají hned několik zájemců, kteří by si chtěli nechat vynést svůj náklad, ale že ještě nepadlo finální rozhodnutí. O několik týdnů později pak šéf společnosti Elon Musk prohlásil, že vzhledem k rizikovosti prvního startu Falconu Heavy raketa pravděpodobně neponese žádný reálný náklad, ale jen nějakou “blbůstku”. Víme však alespoň to, že SpaceX se nejspíš pokusí o experimentální záchranu druhého stupně. Nechme se tedy překvapit tím, co si na nás Elon a jeho kumpáni nakonec vymyslí.

Tip: Falcon Heavy má za sebou dlouhou historii, kterou jsem již dříve shrnul v jiném článku.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tonda

Zdravím Petře.Chci se zeptat,jak to vypadá s rampou pro F-9H na Vandenbergu,původně měl startovat odtud,měla být rampa i erektor už na to připraveny,pak ale bylo oznámeno,že poletí z Floridy z LC-39A.Nevíte k tomu nějaké podrobnosti nebo důvody,proč to nezkusí z Kalifornie?Co mě napadá je riziko,jak říka Elon,rizikový start,rampa je na západě jen jedna,takže radši z východu,až bude LC-40opravena?

Tonda

Díky.Zdá se,že je ticho po pěšině.Škoda!

Matej

Zdravím, moja otázka nepatrí k tejto konkrétnej téme ale je súčasťou SpaceX preto sa chcem spýtať či sa nevie niečo podrobnejšie o kompozitnej nádrží ktorá sa roztrhla. Vďaka.