Od krátkého letu prototypu Starship SN6 uběhly tři týdny, a tak nastal čas na další shrnutí aktuálního dění z Boca Chica v jižním Texasu. Aktuálně zde byla provedena destrukční zkouška nádrže SN7.1, prototyp Starship SN8 dostal „křídla“ a brzy začne jeho testování, a také byla zahájena výroba úplně prvního prototypu nosné rakety Super Heavy. Souběžně s tím vším pak pokračuje výroba prototypů Starship SN9, SN10 a SN11.
Prototyp Starship SN6 absolvoval svůj první testovací let 3. září a o pár dnů později byl přepraven zpět do montážního areálu SpaceX, kde byl několik měsíců předtím vyroben. Původně se mělo za to, že prototypy SN6 a SN5 provedou ještě nějaké zkušební lety, ale nyní je budoucnost těchto exemplářů nejasná. Další na řadě totiž zřejmě bude testování novějšího prototypu Starship SN8, který by měl již brzy vyletět do výšky 18 kilometrů (o tom za chvíli). A jelikož je zároveň ve výrobě hned několik dalších prototypů, SpaceX asi už nebude mít důvod vracet se k SN5 a SN6, které jsou navíc vyrobeny ještě z nerezové ocele 301, kterou už firma přestala používat.
Než se podíváme na přípravy Starship SN8 na první delší let, musíme se pozastavit u aktuálně otestované SN7.1. Na rozdíl od prototypů SN6 nebo SN8 jde jen o menší zkušební nádrž, která měla otestovat odolnost konstrukce z oceli 304L při vysokém tlaku. Stejným testováním prošla podobná nádrž SN7 během června, ale SN7.1 obsahuje nějaká konstrukční vylepšení a také byla vybavena motorovou sekcí.
Nádrž SN7.1 byla 7. září 2020 přepravena z montážního areálu na rampu, kde v následujících dvou týdnech proběhla série tlakových zkoušek s dusíkem o pokojové i kryogenní teplotě. Některé testy byly provedeny na nově vybudovaném vypouštěcím stole, aby mohla být využita trojice hydraulických pístů, které během tlakové zkoušky simulovaly tah motorů Raptor.
Nádrž byla následně přesunuta o kousek vedle na obyčejný podstavec a 23. září proběhla finální tlaková zkouška. Při ní byla nádrž naplněna kryogenním dusíkem a následně byly uzavřeny upouštěcí ventily, což způsobilo postupné zvyšování tlaku v nádrži. Účelem testu bylo najít hraniční hodnotu tlaku, při které konstrukce povolí. Šlo tedy o destrukční zkoušku, při které se počítalo, že dojde ke zničení nádrže. Konstrukce nakonec praskla v oblasti horního víka nádrže v 11:58 SELČ. Bohužel zatím nevíme, jaké úrovně tlaku se podařilo dosáhnout, ale snad nádrž splnila očekávání.
SN8 je první plnohodnotný prototyp kosmické lodi Starship, který je vyroben z oceli 304L. Elon Musk 12. září oznámil na Twitteru, že prototyp SN8 bude „hotový přibližně za týden“ a dostane už aerodynamickou špičku a řídicí plochy. Celková výška prototypu by tak dosáhla 50 metrů. Jak již jsme zvyklí, opět se jednalo o přehnaně optimistický časový odhad, jelikož instalace dvojice řídicích ploch nakonec proběhla až 23. září. Tomu předcházela instalace aerokrytů, které zajišťují plynulý přechod mezi trupem a „křídly“ a zároveň se pod nimi ukrývají tlakové nádrže a další hardware. SpaceX v montážním areálu ještě stihlo otestovat naklápění řídicích ploch, které zajišťují elektromotory a baterie z vozů Tesla.
Převoz Starship SN8 na nedalekou startovní rampu byl původně v plánu už na 24. září, ale ohlášená uzavírka nakonec byla zrušena a zatím nebyla oznámena nová. Zároveň není úplně jasné, kdy bude na SN8 nainstalována aerodynamická špička. Z výše zmíněného Muskova tweetu to vyznělo tak, že SN8 dostane špičku hned a všechno testování proběhne s ní, ale nyní to spíše vypadá, že úvodní testy proběhnou bez špičky a ta bude nainstalována až někdy poté.
Co se týče plánu testování, očekává se, že prototyp SN8 nejdříve podstoupí tlakové testování s kryogenním dusíkem a hydraulickými písty, které už jsou připraveny na vypouštěcím stole. Pokud bude vše v pořádku, podle Elona Muska by měly následovat minimálně dva statické zážehy. Starship SN8 bude pro svůj let potřebovat tři motory Raptor, ale zatím není jasné, jestli proběhne nejdříve statický zážeh s jedním motorem, nebo budou rovnou nainstalovány a otestovány všechmy tři Raptory najednou. SpaceX mimochodem dosud nikdy nezažehlo více než jeden Raptor najednou. Každopádně pokud statické zážehy proběhnou úspěšně, podle Elona Muska by měl následovat rovnou zkušební let do výšky 18 kilometrů. To je docela překvapivé, očekávalo se totiž, že SN8 nejdříve absolvuje nějaký kratší let. Plány SpaceX se ale rychle mění, takže uvidíme, jestli v následujících týdnech ještě nedojde ke změně.
Toto povedené video ukazuje, čím se bude lišit prototyp SN8 od SN5/SN6:
Testovací let by mohl probíhat tak, že částečně natankovaná loď Starship SN8 s nainstalovanou aerodynamickou špičkou zažehne tři Raptory a vystoupá do výšky 18 kilometrů, kde budou motory vypnuty (nebo možná už o něco dříve). Loď poté začne postupně klesat a tou dobou už bude muset být ve víceméně horizontální poloze. Řízení budou zajišťovat především celkem čtyři stabilizační plochy na zádi a na špičce, ale podílet se nejspíš budou také manévrovací trysky na stlačený plyn. Volný pád bude nejspíš trvat několik minut. Ostatně, 18 kilometrů je výše než letová hladina dopravních letadel, které se obvykle pohybují v nadmořské výšce kolem 10 kilometrů.
Oficiální video níže ukazuje, že rychlost klesání Starship by se měla ustálit přibližně na hodnotě 67 m/s a ve výšce kolem 400 metrů dojde k zážehu motorů Raptor, které spolu s manévrovacími tryskami otočí loď do svislé polohy pro přistání. Vyklopí se přistávací nohy a Raptory se pomocí naklánění a regulace tahu pokusí provést měkké přistání na betonové plošině v Boca Chica. Řídicí plochy lodi se pak podle Elona Muska sklopí k trupu, aby se zmenšila celková plocha lodi vystavená větru. V některých případech, například při změně směru větru, pak můžou být některé plochy naklopeny podle potřeby kvůli zajištění stability.
Finální přistávací manévr je nejobtížnější fází celého letu a osobně se domnívám, že v rámci tohoto testu bude zahájen dříve než ve zmíněných 400 metrech, což je nejspíš jakási optimální hladina pro co nejnižší spotřebu paliva. Něco takového nejspíš uvidíme až při rutinních misích Starship. V případě SN8 však půjde o testovací suborbitální let, při kterém může SpaceX mít libovolnou palivovou rezervu a nepotřebuje za každou cenu šetřit pohonné látky. Tipl bych si tedy, že SpaceX zažehne Raptory ve větší výšce, aby loď měla více času na případné korekce.
Zároveň bych očekával, že celá fáze klesání bude probíhat nad oceánem a Starship se odkloní nad pevninu až po úspěšném zážehu Raptorů a dosažení potřebné úrovně stability a kontroly. Důvod je jasný – v případě jakéhokoli selhání spadne Starship do vody a nikoho neohrozí. Přistávací plošina v Boca Chica se nachází opravdu kousíček od pobřeží, takže úhybný manévr v závěru letu by neměl představovat žádný problém. Každopádně úspěšné přistání hned na první pokus rozhodně není zaručené, což připouští sám Elon Musk: „Pokud se SN8 rozmlátí, brzy budou hotové také SN9 a SN10.“
Ať už se přistání Starship povede už s prototypem SN8 nebo třeba až s SN11, další metou budou orbitální starty. Při nich už bude potřeba Starship připojit k masivní nosné raketě Super Heavy. Ta bude sama o sobě mít 72 metrů na výšku, takže v kombinaci se Starship bude celková výška historicky rekordních 122 metrů (Saturn V měřil 111 metrů). Super Heavy má být vyrobena podobnými metodami a v podstatě ze stejných ocelových dílů jako Starship. Hlavním rozdílem bude motorová sekce, která bude muset být o dost bytelnější, protože spodní část nádrže bude muset odolávat náporu až 28 motorů Raptor. Super Heavy bude mít čtyři napevno přidělané přistávací nohy místo šesti vyklápěcích, které má loď Starship. Řízení rakety během návratu atmosférou budou zajišťovat ocelová roštová kormidla.
Velikost Super Heavy hezky ilustruje tato animace:
V montážním areálu v Boca Chica byl aktuálně spatřen ocelový segment určený pro Super Heavy, což potvrdilo, že už byla zahájena výroba úplně prvního prototypu. Vzhledem k jeho výšce SpaceX v Boca Chica v posledních měsících buduje 81 metrů vysokou montážní halu a také novou orbitální startovní rampu. Hala už je téměř hotová, ale dokončení rampy nejspíš ještě několik měsíců potrvá.
To ale nutně neznamená, že na první start Super Heavy budeme muset dlouho čekat. Elon Musk totiž nedávno avizoval, že první Super Heavy možná poletí už v říjnu. Tento termín je sice asi spíš zbožné přání, ale podstatná je informace, že raketa prý nejdříve absolvuje jen krátký zkušební let, možná jen s dvěma motory Raptor. Pro takový test pravděpodobně nebude potřeba ona nová rampa, která je dimenzovaná pro orbitální mise, při kterých Super Heavy zažehne až 28 motorů Raptor najednou. Pro krátký let s dvěma motory by měl stačit jednodušší vypouštěcí stůl, který byl použit při letech prototypů Starship SN5 a SN6.
A pokud tyto krátké lety Super Heavy proběhnou dobře, časem dojde také na testovací let na oběžnou dráhu. Elon Musk odhaduje, že první orbitální let by se mohl uskutečnit během příštího roku se Starship SN15. Limitujícím faktorem podle něj bude výroba Super Heavy a poté integrace kompletní rakety na nové orbitální rampě.
A na závěr pár dalších novinek a zajímavostí týkajících se Starship:
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Vďaka za všetko čo robíte!
A ... ďakujem za odkaz na ten dokument ako SpaceX vysťahoval (u nás by sme to nazvali - a máme s tým vlastné skúsenosti - mafiánskym spôsobom) v mene väčšieho "dobra", nepekným spôsobom, posledných dôchodcov, čo si rozhodne nezaslúžili, aby sa k nim chovali ako k nadbytočným/votrelcom/otravou, hoci hneď vedľa bývajú zamestnanci a mohli tam dožiť s ako tak normálnymi susedskými vzťahmi.
To určite nebolo "pekné" alebo fér. Na druhej strane chápem, že Elon sa môže zapodievať ľuďmi len do istej miery, však má obmedzený čas a priestor - ako samozrejme každý. Za to skôr môžu zamestnanci, ktorí to mali na zodpovednosti.
Teraz si zafantazírujem. Ak niekto nechce odísť alebo nemá dôvod, tak mu dám namontovať kvalitnejšie okná proti hluku a výbuchom, zavediem mu vodu a spravím žumpu a mám s ním navždy kľud a dobré vzťahy. Nepotrebujem jeho dom - hoci podľa mňa to sú len malé búdy - ale nebudem mu to kradnúť (lebo to to je ak Ti to niekto nechce dať za tvoju cenu).
Nič z toho, čo bolo v tom filme nemuselo byť do takej miery. Ale opakujem. Nemyslím si, že za všetko môže Elon, sú tam aj iný ľudia.
Mě ten dokument přijde jako klasický nechutný shitstorm na objednávku, kterých presstituti dělaj tuny!
Asi Jeff Bezos pochopil, že svůj “Starlink” nemá šanci dokončit, ale to je jen spekulace. 🙃
V tom dokumentu jsem o kradeni pozemku nic nezaslech. Jen tam breci, ze SX znicilo klidnou komunitu na konci sveta. A ti zmestnanci SX maj uplne stejne podminky jako starousedlici, taky museji opoustet domovy pri tlakovych zkouskach, nemaj vodu a co delaj s odpadni vodou kdo vi (koneckoncu do baziny je to kousek a tam se to ztrati). Nabidka trojnasobne ceny mi neprijde nefair. BocaChicaGal si za to koupila domek v nove cvtrti v Port Isabel s vyhledem na kosmodrom + dostala slib, ze muze volne tocit ze silnice a SX ji nebude branit.
https://www.youtube.com/watch?v=4n5qII7laYA
zaujímavá špekulácia o výrobe metánu firmou spacex v bývalom komplexe asi MK2 na Floride (sabatierov proces). Javí sa to ako test v marsovskom merítku
Máš to v článku.
Pochopil jsem správně, že v křidýlkách jsou baterie pro řídicí elektromotory.
Chytré, tak snad ty baterie při sestupu nechytnou...
Pochybuju. Zbytečná hmota, kterou by motory klapek musely hýbat.
Taky se mi to moc nezdá - hmotnost samotná by nemusela až tak vadit, pokud s tím nebudou mávat jako kolibřík :-), ale myslím, že se ta "křídla" budou dost ohřívat při brzdění o atmosféru, takže bateriím bude v trupu určitě lépe.
Pravda, pravda. Motoru taky by bylo uvnitř lépe. zas tak obyčejné tesla motory to nejspíš nebudou. budou muset rychle reagovat v malých pootočeních. nevím jak to lépe popsat.
Malá pootočení to nebudou, bude to hodně zpřevodované.
Dvě baterie o celkové kapacitě 200 kWh jsou obvykle přidělány na vrchlíku horní nádrže, ale nevím, jestli jsou/budou někde ještě nějaké další.
ahoj,
uplne hloupy dotaz.
ocel typu 304L se da recyklovat?
tj. znicim nejaky ten prototyp, seberu co zbylo, pretavim a udelam z toho novy plechy?
diky.
Dá se recyklovat tak, že to rozřežete, odvezete do šrotu a koupíte si nové plechy:-) Ocel ANSI 304L je austenitická nerezová ocel s nízkým obsahem uhlíku. Austenitické oceli jsou v zásadě nemagnetické. Cena nového plechu orientačně 100Kč/kg a ve sběru výkup 15Kč/kg. Problém jsou tenké polotovary, plechy, neboť ty v peci shoří dříve než se stačí roztavit.
Ánol, ako každá iná oceľ.
Na to přistávání Starship se moc těším. To je manévr, který dneska neumí žádné letadlo. Tedy žádné "opravdové" letadlo, modeláře nepočítám.
Takže Raptor vac prešiel testovačou"
https://twitter.com/SpaceX/status/1309317126130339845
To by znamenalo, že mají zvládnutou technologii tak, že jsou schopni provést skutečně dlouhé zážehy řádově kolem 5 - 6 minut minimálně. Tím pádem v rámci SS si můžou dovolit provádět prakticky všechny možné testy.
Co se týká startovací plošiny pro Super Heavy, založení základů mi připadá dosti mělké. Vše se tam zdá na písku a všude samá voda. U nás by pod základy vybetonovali ještě piloty.
Pilóty tam sú, 6 masívnych a plytších po obvode pod nohami a asi 24 nenších no podstatne hlbších v strede. https://twitter.com/RGVaerialphotos/status/1289608685740675074
https://twitter.com/RGVaerialphotos/status/1275863018467921921
Hned na prvním záběru vidíš vpravo vrtnou soupravu a zabetonované vrty...
Ty nohy rampy jsou cca 12-14 m vysoké. Posazení SH a pak SS nebude čajíček.
Navíc poté musí do té výšky dostat motory, hadice s palivem a připojit. Asi všechno nůžkovou plošinou.
Není to pro montéry, co se bojí výšek.
Jaké motory?
Raptory včetně Vakuových. Ty jsou dlouhé, proto ta výška.
Raptory včetně vac verze se pohodlně vejdou pod stávající "podepřené záchodové prkýnko". Není žádný důvod - se s tím matlat ve výšce 3-4 patra... když to můžeš pohodlně udělat vedle na něčem, kam dosáhneš ještěrkou, a pak to hotové prostě jeřábem přendat (zvlášť, když tam ten jeřáb / věž stejně musíš mít kvůlli stackování).
(Tím ale samozřejmě neříkám, že se to dá udělat z štokrlete - Rvac vypadá na výšku kolem 4-5 metrů ... - ale zas nemá smysl, aby výška pod raketou byla pro montáž 14m ... když ti stačí světlá výška 6...)
Ja to podle postavicek u konstrukce odhadoval tak na 20-22 m. To nekdy zkusim zmerit trochu presnejc
Tady je ten dokument Vice Versa - Between Musk and Mars dostupny i CR na YouTube
Díky za odkaz. Doplnil jsem ho do článku.
Ta animace s tou výškou SuperHeavy je super, díky!
Pro nás Pražáky (a asi pro Brňáky a vlastně kohokoli v Česku): výsledná sestava SH/SS vude vyšší než nejvyšší budova ve městě
SH+SS nebude vyšší než nejvyšší budova v Praze ;). Nejvyšší budovou v Praze je žižkovský vysílač vysoký 216 metrů. Od země až po špičku antény. Výška tří hlavních tubusů vysílače je 134 metrů, přibližně nějak takhle bude vysoká Starship spolu se Super Heavy. Restaurace žižkovského vysílače je ve výšce 66 metrů, vyhlídka ve výšce 93 metrů. Pokud tedy navštívíte vyhlídku žižkovského vysílače a rozhlédnete se po okolí, budete mít přesně takový výhled, jaký budou mít budoucí astronauti a cestující z okének Starshipu těsně před startem.
Budovy. Nie komíny a vysielače. Ani reštauráciu na stračej nôžke! :)
Jen tak čistě pro zajímavost - Žižkovský vysílač má tři tubusy, hlavní má průměr necelých sedm metrů, boční necelých pět. SS/SH by měla mít průměr devět metrů.
Tady je fotka ze stavby vysílače. S trochou představivosti si tam lze představit, jak by vedle toho stála SS/SH.
https://ct24.ceskatelevize.cz/sites/default/files/styles/scale_1180/public/1875494-f201008120087501.jpeg?itok=4Rt-Bdhk
A tedy vlastně i pro představu, jak by SS/SH vypadala ve srovnání s běžnou zástavbou, je Žižkovský vysílač dobré měřítko.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/%C5%BDi%C5%BEkovsk%C3%BD_vys%C3%ADla%C4%8D_a_v%C4%9B%C5%BE_Starom%C4%9Bstsk%C3%A9_radnice.jpg/1200px-%C5%BDi%C5%BEkovsk%C3%BD_vys%C3%ADla%C4%8D_a_v%C4%9B%C5%BE_Starom%C4%9Bstsk%C3%A9_radnice.jpg
Je o něco širší, než hlavní tubus a je stejně zhruba stejně vysoká jako vedlejší tubusy (ty mají výšku 134 metrů).
Podobně vysoký je také vysílač na Pradědu (146 metrů), takže i ten se dá použít pro představu.
http://mediator1.upmedia.cz/wp-content/uploads/2020/04/prad%C4%9Bd-2.jpg
Nevím, jak jiným, ale mně podobná srovnání s objekty, které znám, pomáhají získat představu.
Trochu jsem si hrál s Blenderem a jen tak od oka nastřeleno:
http://kitakitsune.org/storage/superheavy_v_praze.jpg
Mimochodem jak se sem dají vkládat obrázky? Zkoušel jsem to prostře přehodit a to skončilo divně, jako vložení nějakých base64 dat.
Pro srovnání doporučuji videoprojekci startu Saturnu V z minulého roku, výškou jsou na tom podobně: https://kosmonautix.cz/2019/07/84360/
A jo vlastne. Ja mezi budovy pocital jen takovéty solidni betonové, ne technicke konstrukce. Takze napriklad pankracke mrakodrapy