SpaceX

Starlink vs. Kuiper: Proč Amazon nechce, aby SpaceX snížilo provozní výšku svých družic?

Po sérii nedávných článků, která se zabývala novinkami satelitní konstelace Starlink, ať už šlo o nové kontrakty či pokroky v rámci beta testování, dnes zavítáme do zatím nezmíněné oblasti. Tou jsou stížnosti provozovatelů konkurenčních satelitních služeb, kteří se snaží různými způsoby omezit stavbu či provoz satelitní sítě SpaceX. Ať už mají pravdu či nikoliv, výsledek této stížnosti bude rozhodovat o budoucnosti sítě Starlink. V dnešním článku si probereme stížnost firmy Amazon, na stížnosti jiných konkurentů se podíváme příště.

Abychom si však podstatu stížnosti dokázali představit, začneme od začátku. SpaceX má v současné chvíli povolení provozovat celkem 11 926 družic. 1584 z nich má obíhat okolo Země ve výšce 550 km, dalších 2824 má pracovat ve výškách nad 1000 km. Zbylých 7518 bude provozováno mezi 330 a 350 km. V dubnu 2020 SpaceX požádalo Federální komunikační úřad (FCC), aby mu bylo dovoleno snížit oběžnou dráhu všech družic, které měly původně pracovat ve výškách nad 1000 km. Nově tyto družice mají pracovat ve výškách 540–570 km. Tato úprava by snížila latenci signálu a zároveň by v případě problémů umožnila družicím rychlejší deorbitaci, a to i v situaci, kdy by selhal jejich pohon. O udělení této žádosti nebylo dodnes rozhodnuto.

Původní plán rozmístění prvních 4409 družic Starlink (Zdroj: SpaceX)
Navržený nový způsob rozmístění družic Starlink (Zdroj: SpaceX)

Problém nastal, když v červenci roku 2020 získala firma Amazon povolení k provozu své plánované konstelace Kuiper ve výšce 590–630 km. Zde má dle plánu pracovat celkem 3236 družic. Amazon totiž získal povolení s tím, že jeho provoz neohrozí ani neomezí provoz družic dalších operátorů na jiných drahách. Zároveň s tímto povolením dostal Amazon právo bránit své vlastní zájmy z pozice provozovatele satelitní sítě, ačkoliv zatím ještě nevypustil na oběžnou dráhu ani jednu družici.

Dalším střípkem do mozaiky tohoto sporu byla žádost SpaceX k FCC z přelomu roku, aby mohlo při misi Transporter-1 vynést na polární oběžnou dráhu několik družic Starlink. SpaceX totiž chtělo družice umístit do nové výšky kolem 560 km místo původně schválených 1275 km. Firma proto rovnou požádala o urychlení vyřízení žádosti z dubna 2020 ohledně snížení provozních výšek své konstelace. V polovině ledna 2021 FCC vyhovělo žádosti a povolilo vynést na Falconu 9 celkem 10 družic Starlink na polární dráhu. Šlo ale vlastně jen o udělení výjimky jen pro tento start a úřad odložil své rozhodnutí ohledně schválení větší žádosti SpaceX z dubna 2020 o snížení oběžných drah velké části svých budoucích družic.

Srovnání způsobu pokrytí naší planety jednotlivými provozovateli satelitních konstelací (Zdroj: NSR Non-GEO Constellations Analysis Toolkit)

Koncem ledna tohoto roku se pak objevila série článků na téma sporů mezi firmami Amazon a SpaceX. Není divu, spory dvou nejbohatších lidí světa, Elona Muska a Jeffa Bezose, nutně přitahují pozornost. Amazon se rozhodl podat k FCC protest proti plánovanému snížení oběžných drah družic Starlink. Podle názoru Amazonu by totiž snížení drah vedlo ke zvýšení rušení signálů družic, zvýšení rizika kolizí a také by to blokovalo budování konstelace Kuiper. Ta má být provozována jen pár kilometrů nad drahou, kam plánuje přesunout SpaceX své satelity z vyšších oběžných drah.

Celému sporu rozhodně neprospěla ani twitterová zpráva Elona Muska. V té se šéf SpaceX opřel do Amazonu slovy, že veřejným zájmům rozhodně neposlouží ochromovat provoz Starlinku kvůli satelitnímu systému Amazonu, který přinejlepším ještě několik let nebude provozuschopný. Odpověď Amazonu však na sebe nenechala dlouho čekat:

Konstelace Kuiper byla navržena tak, aby nezpůsobovala rušení vůči síti Starlink. Jenže nyní chce SpaceX změnit svůj systém. Tyto změny mohou způsobit kolize mezi jednotlivými družicemi a také zvýší riziko rušení. Bez ohledu na to, co SpaceX zveřejňuje na Twitteru, právě tyto navrhované změny oslabují konkurenci mezi satelitními systémy. Je rozhodně v zájmu SpaceX, pokud to jde, potlačit konkurenci ještě v zárodku, rozhodně to však není v zájmu veřejnosti.

Družice konstelace Kuiper společnosti Amazon možná bude vynášet také raketa New Glenn (Zdroj: Blue Origin)

Spor nadále pokračuje, avšak rozhodování o tomto sváru nebude na veřejnosti či hlasování fandů. Rozhodovat o něm bude FCC, která rozhodně není ve snadné pozici. Tento úřad vznikl ve 30. letech a během let svého trvání měl za úkol zajistit férové fungování soutěže médií. Rozděloval frekvence, dohlížel na dodržování technických norem a potíral mediální monopoly. S vypouštěním satelitů na oběžné dráhy však příliš velké zkušenosti nemá. Kdo vyhraje a kdo bude poražený, to teprve uvidíme. Jedna věc je však jistá. Výsledek tohoto sporu výrazně ovlivní budoucnost SpaceX a její satelitní konstelace. V současnosti totiž firma vynáší družice na drahách ve výšce 550 km a do dokončení první orbitální slupky zbývá přibližně pět startů. Potom bude muset následovat rozhodnutí, jakým směrem pokračovat ve vynáškách družic.

SpaceX má v podstatě dvě možnosti, tou první je začít budovat konstelaci na polárních drahách a tím co nejrychleji dokončit pokrytí celé zeměkoule. Dokud však nebude spor rozhodnut, bude muset vynášky provádět do výšek přes tisíc kilometrů. Nebude tedy moci navázat na 10 družic vynesených při misi Transporter-1. Zároveň to bude znamenat, že buď bude muset snížit nosnost rakety, tedy vypouštět méně družic při jednom startu, anebo budou družice vynášeny na současnou obvyklou dráhu, ale bude je čekat daleko delší cesta na dráhu pracovní. Tato prodloužená cesta však bude znamenat i zvýšenou spotřebu paliva družice. Zároveň se však domnívám, že půjde o variantu, kterou SpaceX v současné chvíli jednoznačně preferuje.

Vlevo pokrytí zemského povrchu signálem prvních 1584 družic Starlink, vpravo stav sítě Starlink po vypuštění celkem 4408 družic, včetně těch na polárních drahách (Zdroj: Thomas McLaughlin / NASA Spaceflight)

Druhou možností je pak začít ve výstavbě orbitálních slupek ve výškách 330–350 km. Zde nebude žádný problém se sníženou nosností, tyto oběžné dráhy má i SpaceX schváleny. Nastává zde problém jiný, tyto družice mají obíhat na drahách se sklonem 42, 48 a 53°. Rozhodně by pomohly zefektivnit a zrychlit provoz první orbitální slupky, ale zároveň by díky těmto vynáškám firma nepokročila ani o píď v pokrytí celého světa. Z dráhy se sklonem 53° prostě v žádném případě nedokážete pokrýt například polární oblasti. K jakému z těchto dvou rozhodnutí však SpaceX přikročí, to nám ukáže jen budoucnost.

Předchozí články o sporech Elona Muska a jeho firem:

Zobrazit komentáře

  • Kdy bude mít SpX hotovou první vrstvu a do kdy tedy musí vyřešit problém s tím, kam bude vozit další vrstvu?

  • Víme jaká je cca. hmotnost jedné družice Kuiper a kolik jich dokáže vynést jeden let New Glennu? Díky

    • Zatím se toho opravdu neví moc. V podstatě jen to co napsal petr plus to, že povídají o tom, jaká bude jejich anténa a že neplánují vše vynášet jen pomocí BO.

      • To je logické, New Sheapard toho na orbitu moc nevynese a nic jiného zatím není :P

        • Me to vubec neprijde logicke ale naopak překvapivé. Vzpomen si, ze ULA sla do faze dve NSSL jen s vyvijenou raketou a vyhrala.

          • Jde o to, že New Glennu bude nějakou dobu trvat, než dosáhne dostatečné startovní kadence, takže pro Amazon je efektivnější využít i další rakety, jinak by se načekali.

    • Myslím, že o družicích Kuiper nevíme v podstatě nic (kromě plánovaného celkového počtu), ale možná mi ta informace jen unikla.

  • Má BO nějaký termín, do kdy musí vynést svou konstelaci, nebo se jim pomocí právnického kouzla podařilo zarezervovat orbitu na neurčito?

    • Termín dostalo.The FCC said Amazon has until July 30, 2026, to launch at least 50% of its satellites in order to maintain its authorization, and until July 30, 2029, to orbit the full constellation. 

      • Tak to je pohoda... : ) Zatím nemaj ani raketu. A komerčně jich tak pružně dost neseženou.

        • A musí mít nosič? Kupier je Amazon, ne BO. Tak nějak předpokládáme že to bude vynášet BO, ale nakonec si můžou koupit dopravu od kohokoliv. Je na zvážení zda by o tuhle zakázlu SpaceX stálo když jde o konkurenci, ale ostatní by ji braly bez problému.

          • SX se vyjádřilo, že rádi vynesou satelity i pro konkurenční konstelace. Ale je otázka, zda tato nabídka platí i poté, co jim Amazon kazí jejich starlink. Navíc si nemyslím, že by SX měla volnou kapacitu-kdykoli je volná raketa, leti starlink

          • Hele, ja bych rekl, ze ty firmy dusledne rozlisuji dve veci. Jedna je doprava nahoru a druha sou stížnosti. Ses ci Viasat letaji ci planuji letat se spacex, to jim nebrani si stezovat.

          • Je to možný. Je pravda, že odmítnout vám vynést satelit kvůli sporům o dráhy satelitů by mohlo vypadat neseriózně. Na druhou stranu, mohou vynášení Kuiperu označit za zvyšování rizika srážky se svými potenciálními satelity na nižších drahách

          • Musk řekl, že SpaceX se nebrání vynášení konkurenčních konstelací. Například SES už toho využilo a O3b mPOWER vynesou Falcony.

        • Netvrdím, že to Bezos na 100% nestihne, přesto by měl radši hodit ručník do ringu a jít dělat to co umí a ne pálit peníze v raketách.

          • Tady se ho zastanu, pořád jsou to jeho peníze a může si s nimi dělat, co uzná za vhodné.

          • Ale i tak se dělá byznys. Mě spíš zaujalo, že neplánují dát monopol na vynášení BO, ale plánují nabídnout mise i jiným poskytovatelům.

  • Bez hledu na spor, je problém i v tom, že při neovladatelnosti družic na dráze kolem výšky 1000 km, dojede k zaneřádění této dráhy neovladatelným odpadem.

  • Ten problém by mohli rozetnout Číňani nebo Indové tak, že na ty dráhy vypustí pár tisíc svých družic.
    Nebo nějaký Kim pošle do té výšky tunu ocelových kuliček v "protisměru".
    A z kosmonautiky bude na několik let čistě teoretická disciplína.

    • No-Nejsem si jist že by na to Kim sehnal háky,ale pořádná solární bouře by toho asi vzřešila hodně na dlouho a pro všechny. to si myslim že bude do budoucna problem,ale co já vím...třeba ne

    • Ocelové kuličky v protisměru by takřka jistě takřka žádné satelity nezničily. Orbita je obří (větší než zeměkoule), potkat s náhodnou malou kuličku je nepravděpodobné

      • To bych netvrdil. nepsal o vynesení jedné, ale o spoustě kuliček. pokud by je vynesly na dráhu kousek nad tak než by sestoupili do dráhy kde hrozí střet tak by se rozlezli po velké ploše díky rozdílům v počátečních rychlostech a drobným odchilkám v působení sil na jednotlivé kuličky. Pomáhalo by tomu i hodně Starlink cílů.

  • Nič som sa nedozvedel... takže prečo amazon nechce aby spx znížil výšku družíc?

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024