Starlink vs. Kuiper: Proč Amazon nechce, aby SpaceX snížilo provozní výšku svých družic?
Po sérii nedávných článků, která se zabývala novinkami satelitní konstelace Starlink, ať už šlo o nové kontrakty či pokroky v rámci beta testování, dnes zavítáme do zatím nezmíněné oblasti. Tou jsou stížnosti provozovatelů konkurenčních satelitních služeb, kteří se snaží různými způsoby omezit stavbu či provoz satelitní sítě SpaceX. Ať už mají pravdu či nikoliv, výsledek této stížnosti bude rozhodovat o budoucnosti sítě Starlink. V dnešním článku si probereme stížnost firmy Amazon, na stížnosti jiných konkurentů se podíváme příště.
Abychom si však podstatu stížnosti dokázali představit, začneme od začátku. SpaceX má v současné chvíli povolení provozovat celkem 11 926 družic. 1584 z nich má obíhat okolo Země ve výšce 550 km, dalších 2824 má pracovat ve výškách nad 1000 km. Zbylých 7518 bude provozováno mezi 330 a 350 km. V dubnu 2020 SpaceX požádalo Federální komunikační úřad (FCC), aby mu bylo dovoleno snížit oběžnou dráhu všech družic, které měly původně pracovat ve výškách nad 1000 km. Nově tyto družice mají pracovat ve výškách 540–570 km. Tato úprava by snížila latenci signálu a zároveň by v případě problémů umožnila družicím rychlejší deorbitaci, a to i v situaci, kdy by selhal jejich pohon. O udělení této žádosti nebylo dodnes rozhodnuto.
Problém nastal, když v červenci roku 2020 získala firma Amazon povolení k provozu své plánované konstelace Kuiper ve výšce 590–630 km. Zde má dle plánu pracovat celkem 3236 družic. Amazon totiž získal povolení s tím, že jeho provoz neohrozí ani neomezí provoz družic dalších operátorů na jiných drahách. Zároveň s tímto povolením dostal Amazon právo bránit své vlastní zájmy z pozice provozovatele satelitní sítě, ačkoliv zatím ještě nevypustil na oběžnou dráhu ani jednu družici.
Dalším střípkem do mozaiky tohoto sporu byla žádost SpaceX k FCC z přelomu roku, aby mohlo při misi Transporter-1 vynést na polární oběžnou dráhu několik družic Starlink. SpaceX totiž chtělo družice umístit do nové výšky kolem 560 km místo původně schválených 1275 km. Firma proto rovnou požádala o urychlení vyřízení žádosti z dubna 2020 ohledně snížení provozních výšek své konstelace. V polovině ledna 2021 FCC vyhovělo žádosti a povolilo vynést na Falconu 9 celkem 10 družic Starlink na polární dráhu. Šlo ale vlastně jen o udělení výjimky jen pro tento start a úřad odložil své rozhodnutí ohledně schválení větší žádosti SpaceX z dubna 2020 o snížení oběžných drah velké části svých budoucích družic.
Koncem ledna tohoto roku se pak objevila série článků na téma sporů mezi firmami Amazon a SpaceX. Není divu, spory dvou nejbohatších lidí světa, Elona Muska a Jeffa Bezose, nutně přitahují pozornost. Amazon se rozhodl podat k FCC protest proti plánovanému snížení oběžných drah družic Starlink. Podle názoru Amazonu by totiž snížení drah vedlo ke zvýšení rušení signálů družic, zvýšení rizika kolizí a také by to blokovalo budování konstelace Kuiper. Ta má být provozována jen pár kilometrů nad drahou, kam plánuje přesunout SpaceX své satelity z vyšších oběžných drah.
Celému sporu rozhodně neprospěla ani twitterová zpráva Elona Muska. V té se šéf SpaceX opřel do Amazonu slovy, že veřejným zájmům rozhodně neposlouží ochromovat provoz Starlinku kvůli satelitnímu systému Amazonu, který přinejlepším ještě několik let nebude provozuschopný. Odpověď Amazonu však na sebe nenechala dlouho čekat:
Konstelace Kuiper byla navržena tak, aby nezpůsobovala rušení vůči síti Starlink. Jenže nyní chce SpaceX změnit svůj systém. Tyto změny mohou způsobit kolize mezi jednotlivými družicemi a také zvýší riziko rušení. Bez ohledu na to, co SpaceX zveřejňuje na Twitteru, právě tyto navrhované změny oslabují konkurenci mezi satelitními systémy. Je rozhodně v zájmu SpaceX, pokud to jde, potlačit konkurenci ještě v zárodku, rozhodně to však není v zájmu veřejnosti.
Spor nadále pokračuje, avšak rozhodování o tomto sváru nebude na veřejnosti či hlasování fandů. Rozhodovat o něm bude FCC, která rozhodně není ve snadné pozici. Tento úřad vznikl ve 30. letech a během let svého trvání měl za úkol zajistit férové fungování soutěže médií. Rozděloval frekvence, dohlížel na dodržování technických norem a potíral mediální monopoly. S vypouštěním satelitů na oběžné dráhy však příliš velké zkušenosti nemá. Kdo vyhraje a kdo bude poražený, to teprve uvidíme. Jedna věc je však jistá. Výsledek tohoto sporu výrazně ovlivní budoucnost SpaceX a její satelitní konstelace. V současnosti totiž firma vynáší družice na drahách ve výšce 550 km a do dokončení první orbitální slupky zbývá přibližně pět startů. Potom bude muset následovat rozhodnutí, jakým směrem pokračovat ve vynáškách družic.
SpaceX má v podstatě dvě možnosti, tou první je začít budovat konstelaci na polárních drahách a tím co nejrychleji dokončit pokrytí celé zeměkoule. Dokud však nebude spor rozhodnut, bude muset vynášky provádět do výšek přes tisíc kilometrů. Nebude tedy moci navázat na 10 družic vynesených při misi Transporter-1. Zároveň to bude znamenat, že buď bude muset snížit nosnost rakety, tedy vypouštět méně družic při jednom startu, anebo budou družice vynášeny na současnou obvyklou dráhu, ale bude je čekat daleko delší cesta na dráhu pracovní. Tato prodloužená cesta však bude znamenat i zvýšenou spotřebu paliva družice. Zároveň se však domnívám, že půjde o variantu, kterou SpaceX v současné chvíli jednoznačně preferuje.
Druhou možností je pak začít ve výstavbě orbitálních slupek ve výškách 330–350 km. Zde nebude žádný problém se sníženou nosností, tyto oběžné dráhy má i SpaceX schváleny. Nastává zde problém jiný, tyto družice mají obíhat na drahách se sklonem 42, 48 a 53°. Rozhodně by pomohly zefektivnit a zrychlit provoz první orbitální slupky, ale zároveň by díky těmto vynáškám firma nepokročila ani o píď v pokrytí celého světa. Z dráhy se sklonem 53° prostě v žádném případě nedokážete pokrýt například polární oblasti. K jakému z těchto dvou rozhodnutí však SpaceX přikročí, to nám ukáže jen budoucnost.
Předchozí články o sporech Elona Muska a jeho firem:
- Společnost Viasat tvrdí, že družice Starlink selhávají příliš často a představují tak riziko. Co je na tom pravdy?
- Tesla žaluje konkurenční automobilku Rivian za krádež obchodních tajemství
- Kuriózní spor mezi společnostmi SpaceX a Northrop Grumman kvůli vstřikovači motoru Merlin
- Elon Musk hrozí, že přestěhuje Teslu z Kalifornie, pokud nedostane povolení spustit výrobu ve Fremontu
- Ne všichni zaměstnanci SpaceX byli v minulosti spokojeni s pracovními podmínkami
- Řetězec Walmart žaluje Teslu ohledně požárů solárních panelů
- SpaceX a Blue Origin žalují letectvo ohledně armádních kontraktů
- Jak SpaceX v roce 2014 žalovalo letectvo kvůli právu ucházet se o armádní zakázky
- SpaceX je levnější, a tak by prý mělo sondu Lucy vynést místo konkurenční ULA
- SpaceX žaluje americké letectvo ohledně udělení kontraktu na vývoj nových raket
- Jak se projevovala rivalita mezi SpaceX a Blue Originem?
- Jak začala rivalita mezi SpaceX a společností OneWeb?
- Proč Tesla nemůže v některých amerických státech prodávat svá auta?
- Tesla žaluje čínskou automobilku Xpeng a americký start-up Zoox za krádež obchodních tajemství
- Elonovinky #35: Trest pro Muska za podvod s cennými papíry
Jeff who ?
Bezos
Kdy bude mít SpX hotovou první vrstvu a do kdy tedy musí vyřešit problém s tím, kam bude vozit další vrstvu?
Víme jaká je cca. hmotnost jedné družice Kuiper a kolik jich dokáže vynést jeden let New Glennu? Díky
Myslím, že o družicích Kuiper nevíme v podstatě nic (kromě plánovaného celkového počtu), ale možná mi ta informace jen unikla.
Zatím se toho opravdu neví moc. V podstatě jen to co napsal petr plus to, že povídají o tom, jaká bude jejich anténa a že neplánují vše vynášet jen pomocí BO.
To je logické, New Sheapard toho na orbitu moc nevynese a nic jiného zatím není 😛
Me to vubec neprijde logicke ale naopak překvapivé. Vzpomen si, ze ULA sla do faze dve NSSL jen s vyvijenou raketou a vyhrala.
Jde o to, že New Glennu bude nějakou dobu trvat, než dosáhne dostatečné startovní kadence, takže pro Amazon je efektivnější využít i další rakety, jinak by se načekali.
Pěkný. Díky
Má BO nějaký termín, do kdy musí vynést svou konstelaci, nebo se jim pomocí právnického kouzla podařilo zarezervovat orbitu na neurčito?
Konstelace je Amazonu, ne BO.
Termín dostalo.The FCC said Amazon has until July 30, 2026, to launch at least 50% of its satellites in order to maintain its authorization, and until July 30, 2029, to orbit the full constellation.
Tak to je pohoda… : ) Zatím nemaj ani raketu. A komerčně jich tak pružně dost neseženou.
Netvrdím, že to Bezos na 100% nestihne, přesto by měl radši hodit ručník do ringu a jít dělat to co umí a ne pálit peníze v raketách.
Tady se ho zastanu, pořád jsou to jeho peníze a může si s nimi dělat, co uzná za vhodné.
To nerozporuji.
Ale brzdí tím ostatní
Ale i tak se dělá byznys. Mě spíš zaujalo, že neplánují dát monopol na vynášení BO, ale plánují nabídnout mise i jiným poskytovatelům.
A musí mít nosič? Kupier je Amazon, ne BO. Tak nějak předpokládáme že to bude vynášet BO, ale nakonec si můžou koupit dopravu od kohokoliv. Je na zvážení zda by o tuhle zakázlu SpaceX stálo když jde o konkurenci, ale ostatní by ji braly bez problému.
SX se vyjádřilo, že rádi vynesou satelity i pro konkurenční konstelace. Ale je otázka, zda tato nabídka platí i poté, co jim Amazon kazí jejich starlink. Navíc si nemyslím, že by SX měla volnou kapacitu-kdykoli je volná raketa, leti starlink
Hele, ja bych rekl, ze ty firmy dusledne rozlisuji dve veci. Jedna je doprava nahoru a druha sou stížnosti. Ses ci Viasat letaji ci planuji letat se spacex, to jim nebrani si stezovat.
Je to možný. Je pravda, že odmítnout vám vynést satelit kvůli sporům o dráhy satelitů by mohlo vypadat neseriózně. Na druhou stranu, mohou vynášení Kuiperu označit za zvyšování rizika srážky se svými potenciálními satelity na nižších drahách
Musk řekl, že SpaceX se nebrání vynášení konkurenčních konstelací. Například SES už toho využilo a O3b mPOWER vynesou Falcony.
Krásný dron a ve spojení se starlinkem řídicí centrum humanitárních bombardování ?…
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/tajny-americky-dron.A210408_121650_vojenstvi_mla
Bez hledu na spor, je problém i v tom, že při neovladatelnosti družic na dráze kolem výšky 1000 km, dojede k zaneřádění této dráhy neovladatelným odpadem.
Ten problém by mohli rozetnout Číňani nebo Indové tak, že na ty dráhy vypustí pár tisíc svých družic.
Nebo nějaký Kim pošle do té výšky tunu ocelových kuliček v “protisměru”.
A z kosmonautiky bude na několik let čistě teoretická disciplína.
Je to tak a to nemluvím o silné solární bouři. Pak máte po žížalkách i bez kuliček.
Ale jak píšu výše, starlink umí obsloužit drony:
Krásný dron a ve spojení se starlinkem řídicí centrum humanitárních bombardování ?…
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/tajny-americky-dron.A210408_121650_vojenstvi_mla
Ocelové kuličky v protisměru by takřka jistě takřka žádné satelity nezničily. Orbita je obří (větší než zeměkoule), potkat s náhodnou malou kuličku je nepravděpodobné
To bych netvrdil. nepsal o vynesení jedné, ale o spoustě kuliček. pokud by je vynesly na dráhu kousek nad tak než by sestoupili do dráhy kde hrozí střet tak by se rozlezli po velké ploše díky rozdílům v počátečních rychlostech a drobným odchilkám v působení sil na jednotlivé kuličky. Pomáhalo by tomu i hodně Starlink cílů.
No-Nejsem si jist že by na to Kim sehnal háky,ale pořádná solární bouře by toho asi vzřešila hodně na dlouho a pro všechny. to si myslim že bude do budoucna problem,ale co já vím…třeba ne
Nič som sa nedozvedel… takže prečo amazon nechce aby spx znížil výšku družíc?
tak si to přečtěte znovu 🙂
Líbil jste se mi v superstar!
Už se perou !!!