Aktuality

Starlink už je aktivní na palubách více než 500 letadel, zprovoznila jej například i první evropská aerolinka

Uběhly přibližně tři měsíce od posledního článku, který se na našem serveru věnoval problematice využívání služby satelitní sítě Starlink v leteckém průmyslu, a proto nadešel čas se k tomuto tématu dnes vrátit. Nejprve se zaměříme na narůst počtu letadel, které již dnes nabízí zákazníkům internetové připojení pomocí družic Starlink, abychom se následně porozhlédli po aerolinkách, které se definitivně rozhodly s tímto systémem svůj budoucí osud spojit. Existují však i zákazníci, kteří o nasazení těchto systémů stále byť jen uvažují. V našem přehledu rozhodně nevynecháme ani informace o tom, jak pokračuje instalace antén u již známých zákazníků, mezi které patří AirBaltic, Qatar Airways či United Airlines. Na závěr si pak najdeme i čas na využití terminálů Starlink při vývoji nových letadel.

Základní limitací rozšíření antén Starlink v letectví je stále okolnost, že spousta strojů stále nemá dokončenou certifikaci. V listopadovém přehledu uváděly oficiální stránku Starlinku informaci, že certifikace je již dokončená pro 15 letounů, přičemž nejméně 42 dalších ji podstupuje. Dle současných informací to vypadá, že se počet certifikovaných typů letadel se rozrostl na 33, přičemž nejméně 28 dalších na certifikaci stále čeká.

Stroj ATR 72-600 francouzsko-italské firmy ATR získal certifikaci pro Starlink koncem ledna 2025 (Foto: ATR)

Nenarůstá však pouze počet certifikovaných typů, ale i celkový počet samotných letadel, které už mají systém Starlink na své palubě nainstalován. Pokud se v roce 2023 uvádělo, že antény byly nainstalovány na pouhých 80 strojích, už v listopadu roku 2024 se tento počet rozšířil na 430 a počátkem února letošního roku jejich množství přesáhlo 500 kusů. Tím ale rozhodně instalační práce nekončí, protože firma SpaceX má smlouvy na instalaci antén na dalších minimálně 2000 strojů. Tento údaj pochází ze září loňského roku, kdy se mezi zákazníky Starlinku připojily i jedny z největších aerolinek světa – americké United Airlines. To však pochopitelně neznamená, že se k seznamu budoucích uživatelů Starlinku žádná další společnost nepřipojila. Kupříkladu koncem ledna oznámily dánské aerolinky Scandinavian Airlines, že plánují svá letadla vybavit anténami Starlink. Aerolinky provozují celkem 122 letadel a anténami je mají v plánu vybavit do konce roku 2025.

K zájemcům o služby Starlink se také již definitivně připojily novozélandské aerolinky Air New Zealand. Společnost zahájila spolupráci se SpaceX již v prosinci roku 2023 s tím, že hodlá systém nejprve otestovat během rozsáhlých několikaměsíčních zkoušek. Letos v lednu následně uveřejnila, že zkoušky prováděné na letadle ATR 72-600 dopadly úspěšně a v letošním roce plánuje antény zavádět i na další stroje ve své flotile. Pro doplnění uvádím, že společnost provozuje flotilu 112 strojů, nicméně neuvedla, zda se instalace bude týkat všech letadel, či jen části z nich.

Boeing 777 společnosti Air New Zealand (Foto: Max Kingsley-Jones/FlightGlobal)

Mezi další firmy, které plánují na svých palubách zavádět rychlejší internetové připojení, patří kupříkladu British Airways. Ty v současnosti nejednají pouze se SpaceX, ale i s Amazonem, který připravuje konstelaci Kuiper. British Airways v součanosti využivají internetové připojení pomocí družic Viasat na geostacionární dráze, takže nejsou tlačeny do nějaké okamžité akce. Své rozhodnutí chtějí uskutečnit až v okamžiku, kdy bude jasné, že vybrané antény budou moci být i okamžitě nasazeny. Celkem 244 firemních strojů si tak bude muset na internet z nízké oběžné dráhy ještě počkat.

Airbus A320-neo (Foto: British Airways)

Hlavní kanadský dopravce Air Canada zvolil ještě tajemnější přístup. Uvádí totiž, že plánuje od letošního května zavést rychlé internetové připojení na palubách svých letadel. Letos by měly být služby zavedeny na trasách v Severní Americe a Karibiku, od roku 2026 chce uskutečnit totéž i na dálkových letech. Je poměrně zajímavé, že společnost v žádném ze svých komentářů neuvedla, kdo bude tyto služby zajišťovat. Existují však docela zřetelné náznaky, že by poskytovatelem mohlo být SpaceX. Jedním z nich je okolnost, že kanadská firma De Haviland, výrobce strojů Bombardier Q400, usilovně pracuje na implementaci antén Starlink, přičemž se očekává, že jejich certifikace by mohla být dokončena v druhém čtvrtletí letošního roku. A právě těchto strojů Air Canada provozuje celkem 39. Celkově pak kanadský dopravce provozuje 353 strojů různých výrobců. Ač náznaky jsou to tedy poměrně jasné, nebudeme prozatím předbíhat událostem, protože není vyloučeno, že by oním prozatím neznámým poskytovatelem mohla být i společnost Eutelsat OneWeb.

Přistávající letoun Bombardier Q400 společnosti Air Canada (Foto: /u/Gregswimmer)

V našich článcích se pravidelně věnujeme i tomu, jak vypadá situace u stávajících zákazníků. Asi největším čekatelem ze všech byly lotyšské státní aerolinky airBaltic, které smlouvu se SpaceX uzavřely v lednu 2023, nicméně ani v loňském roce stále nebyla hotová certifikace antén. Na počátku ledna 2025 však firma dokončila všechny nezbytné úkony a před pouhými několika dny se dokonce stala první evropskou leteckou společností, která má antény Starlink v ostrém komerčním provozu. První let, kdy si poprvé cestující v Evropě mohli vyzkoušet vysokorychlostní internetové připojení na palubě letadla, mířil z lotyšské Rigy do německého Mnichova. S instalací na další stroje by aerolinka chtěla začít co nejdřív a celou flotilu svých 50 letounů Airbus A220-300 má v plánu anténami vybavit do konce tohoto roku.

Následující dvě videa znázorňují mimo jiné instalaci antény Starlink na palubu letounu firmy AirBaltic a průběh prvního testovacího letu:

Zajímavé novinky se dějí i u dalších zákazníků. Tím největším, kterého doposud SpaceX loni v září získalo, jsou druhé největší aerolinky světa, americké United Airlines. V době uzavření kontraktu aerolinka předpokládala, že letos na jaře bude systém pouze testovat a s ostrým provozem plánovala začít až v druhé polovině roku. Tento plán ale aerolinky nakonec pozměnily, přičemž ze zákaznického hlediska jde jednoznačně o změnu k lepšímu. Společnost zahájila testy antén již tento měsíc a první letadlo, Embraer E-175, chce do komerčního provozu nasadit již na jaře. Pokud jde o další plány, do konce roku plánuje vybavit anténami všechny dvoukabinové letouny na regionálních linkách, což v praxi znamená, že z takřka 450 regionálních strojů by anténami nemělo být vybaveno pouze 130 letadel. Pokud jde o stroje na hlavních linkách, tam je situace poměrně tristní, United Airlines chce na tyto trasy nasadit první letoun se Starlinkem až na konci letošního roku, přičemž další stroje plánuje anténami osazovat v následujících rocích. Inu, regionální linky jsou zjevně důležitější než ty hlavní.

Stroj Embraer E-175 společnosti United Airlines (Foto: Aviation24.be)

Pokud United Airlines plánují teprve začít testovat, u Qatar Airways je oproti tomu situace přeci jen poněkud lepší. Aerolinky smlouvu podepsaly v říjnu 2023, přičemž systém Starlink se ostrého nasazení dočkal v říjnu loňského roku. Do konce roku katarská společnost instalovala antény na 15 strojů a do poloviny února tento počet ještě navýšila, takže v současnosti jsou antény namontované již na více než 50% letounů Boeing 777. Práce by měly být dokončeny do poloviny letošního roku. Ve svém tiskovém prohlášení také firma uvádí, že se jí podařilo výrazně zkrátit proces instalace. Původně totiž předpokládala, že proces zabere 2–3 dny, nicméně optimalizacemi tento čas zkrátila na 9,5 hodiny. V létě by se antény Starlink měly začít instalovat na stroje Airbus A350, ale kdy přijdou na řadu další typy, firma neuvádí. Mimochodem, loňského prvního letu Boeingu 777 s anténou Starlink se učastnil i CEO Qatar Airways, který z paluby letadla zavolal Elonu Muskovi.

Boeing 777 katarských aerolinek (Foto: Kevin Prentice)

Nyní bych vás rád seznámil i s několika menšími zprávami, které se sice netýkají velkých leteckých společností, nicméně jim to ani v nejmenším neubírá na zajímavosti. Tou první je okolnost, že antény Starlink při svých testech využívá i americká firma Boom Technology, která pracuje na vývoji nadzvukového dopravního letadla s názvem Overture. Loni v lednu prováděla testy v letounu T-38, který se pohyboval rychlostí Mach 0,95. Letos v lednu ale firma přešla k testování svého prototypu Boom XB-1 a anténa Starlink tak během živého přenosu překročila i rychlost zvuku.

Anténu Starlink integroval do prototypu svého letounu i americký startup Hermeus, který pracuje na vývoji hypersonického dopravního letadla. Anténa byla loni v listopadu namontována na stroj QuarterHorse Mk-1, který v té době prováděl pojezdové zkoušky a v budoucnu by měl být využit i k podzvukovým letům. Do nadzvukové oblasti by se firma měla vydat letos se strojem QuarterHorse Mk-2.

Dnešní přehled novinek z oblasti letecké techniky bych rád zakončil informací, že antény Starlink využivá za letu i miliardář, astronaut a budoucí administrátor NASA Jared Isaacman. Dle informací, které zveřejnil na síti X, používá anténu na dvoumotorovém lehkém cvičném letounu AlphaJet.

Dassault-Dornier Alpha Jet využívaný při tréninku pro misi Polaris Dawn Jaredem Isaacmanem (Foto: George Land)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

Sdílet

Aktuální články

Jak Neuralink měří výkon svého rozhraní?

První uživatel mozkového implantátu od Neuralinku už nejednou překonal rekord v přenosové rychlosti neurálních rozhraní.…

6. 3. 2025

Čtyři zajímavá videa o Neuralinku od „The Tesla Space“

Na profilu The Tesla Space na YouTube můžeme najít 4 docela kvalitní videa o Neuralinku…

26. 2. 2025

Nové kontrakty SpaceX: Grant z Texasu, dalekohled NASA, družice SXM-10, zakázka od Astranis a další

V dalším přehledu nových zakázek SpaceX se podíváme na vynesení dalekohledu NEO Surveyor od NASA,…

23. 2. 2025

Rozhovor s pamětníkem a publicistou Stanislavem Kuželem o SpaceX a dalších tématech

Přínos Stanislava Kužela popularizaci kosmonautiky je svým rozsahem mimořádný, a stejně tak jeho znalosti. Spolukomentoval…

20. 2. 2025

Testování mobilního Starlinku v USA s podporou iPhonů vedlo k propadu akcií konkurentů

V dalších novinkách o satelitní konstelaci Starlink bude řeč o službě Direct to Cell pro…

18. 2. 2025

Střípky o Neuralinku z platformy X (18. díl)

V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: kreslení…

16. 2. 2025