Dnešní článek se bude věnovat novinkám, které se týkají provozu a používání sítě Starlink. Nejdříve si vysvětlíme, proč nemůžete být zákazníky Starlinku, i když vám nad hlavami přelétají družice a ve vaší zemi je provoz této sítě povolen. Následně se přesuneme ke dvěma novým službám, v rámci kterých SpaceX svým zákazníkům povolí používat síť Starlink mimo domovskou adresu a také si ukážeme, čím se tyto dvě služby od sebe liší. Stále však nemáme možnost používat služby Starlink na pohybujících se vozidlech, i když se patrně blíží doba, kdy to již možné bude.
Firma SpaceX nabízí už nějakou dobu možnost satelitního připojení k Internetu lidem, kteří bydlí v relativně málo obydlených oblastech, kde mnohdy neexistuje jiná možnost, jak získat rozumně rychlé připojení k této celosvětové síti. Teoreticky tak platí, že pokud má vaše bydliště zeměpisnou šířku menší než přibližně 53–54° severní či jižní šířky, měla by být služba Starlink pro vás dostupná, samozřejmě za předpokladu, že služby této sítě jsou ve vaší zemi povoleny místním regulátorem. Situace je ovšem malinko jiná. Ne všude, kde by měla být služba k dispozici, opravdu dostupná je. Celou situaci bychom si mohli snadno vysvětlit na snímku oficiální mapy dostupnosti. Světle modrou barvou jsou na mapě znázorněny oblasti, kde jsou v současnosti služby Starlink dostupné novým zákazníkům (Available) a tmavším odstínem jsou zobrazena místa, kde si na možnost připojení budete muset počkat (Waitlist). Celé území USA bylo rozděleno na malé, stejně velké buňky a SpaceX toto rozdělení zavedlo proto, aby stávající uživatelé měli dostatečnou kapacitu a zajištěnou rychlost připojení. Pokud je tedy v dané buňce dostatečná přenosová kapacita pro nového uživatele, je oblast označena jako available. Pokud je však její kapacita naplněna, je označena jako Waitlist a nový uživatel může být připojen až v okamžiku, kdy někdo jiný zruší službu, nebo SpaceX dostatečně navýší celkovou kapacitu sítě pomocí dodatečných družic vynesených na oběžnou dráhu. Těch je momentálně v provozu více než 2300.
Pozornému divákovi také neušlo, že problém s dostupností je zejména v okolí větších měst. Čím větší město, tím více potenciálních uživatelů, kteří se tak logicky musí dělit o limitované množství dostupného družicového signálu. Je také logické, že čekací oblasti se budou se zvyšujícím se množstvím vynesených družic zmenšovat. V takovýchto oblastech si jako uživatel sice můžete zaplatit zálohu 99 $, ovšem webová stránka sítě Starlink vám v takovémto případě oznámí, že Starlink je vaší oblasti aktuálně vytížen, takže vaše objednávka nemusí být splněna dříve než v roce 2023 či později. Jakmile bude váš Starlink připraven k odeslání, budete upozorněni. I nadále ale platí, že počet předplatilelů služeb sítě Starlink stále narůstá. V březnu firma hlásila, že ji využívá již více než 250 000 uživatelů a v květnu toto číslo překročilo již 400 000. Na tomto místě můžeme jen hádat, kdy toto číslo přesáhne 1 milion uživatelů. Na kdy to odhadujete vy?
Výše zmíněná mapa dostupnosti mimochodem uvádí, že v podstatě všechny zbývající světové regiony budou připojeny nejpozději během roku 2023. Výjimkou jsou země jako Čína, Rusko, Severní Korea a pár dalších, kde není možné Starlink nabízet z politických důvodů.
Nyní bych chtěl věnovat pár vět i novinkám ohledně služeb sítě Starlink. Náš přehled začněme službou Portability („přenositelnost“), kterou firma Starlink spustila počátkem května. Tehdy se firma rozhodla nabídnout svým uživatelům možnost, aby si svou anténu Starlink mohli dočasně přemístit mimo primární adresu. Proč a jak? Inu, představte si, že plánujete s rodinou výlet na pár dní někam do hor a přitom nechcete přijít o možnost internetového připojení. Díky nové službě Portability je to nyní možné, je ovšem logické, že služba samotná nebude zadarmo. K vašemu normálnímu měsíčnímu tarifu ve výši 110 $ si budete muset připlatit dalších 25 $. Touto cestou ovšem získáte možnost používat dočasně služby sítě mimo svou hlavní adresu, z které se připojujete obvykle.
Samozřejmě tato služba má i svá omezení. Nedostanete možnost vzít si svou anténu a související připojení při cestě za oceán. Služby totiž zůstanou dostupné, jen když se budete nacházet na stejném kontinetu jako vaše registrovaná adresa. Pokud byste navíc chtěli používat síť Starlink v jiné zemi déle než dva měsíce, budete si muset svou domácí adresu přesunout do země, kde se právě nacházíte. Také se vám při zmíněném výletu může stát, že ač na na vaší domovské adrese máte k dispozici perfektní připojení, během vašeho výletu se rychlost a kvalita může zhoršit. Důvodem je to, že síť prioritizuje zákazníky, kteří se v dané oblasti připojují ze své primární adresy. Přenos jejich dat tedy má přednost před uživateli, kteří region navštívili dočasně v rámci služby Portability.
Ne všichni zájemci o služby sítě Starlink ovšem mají stálou adresu, nebo bydlí v oblastech, kde jsou firemní služby dostupné. Jen si vzpomeňte na mapu zobrazenou výše. Od konce května proto spustila firma SpaceX novou službu RV (Recreational Vehicle), která je cílena právě na tuto komunitu. Máte-li tedy zájem o internetové připojení a nevlastníte dům či byt, nebo se nacházíte blízko větších měst, máte nově i tak možnost využívat služeb sítě. Opět si podobně jako u služby Portability budete muset k základnímu měsíčnímu tarifu 110 dolarů připlatit dalších 25 a ihned vám bude doručen terminál a můžete začít služby sítě využívat. Čím se tedy liší služby Portability a RV? U Portability platí, že musíte mít nejprve svou vlastní registrovanou adresu. Až poté si můžete připlatit a moci využívat služby i mimo primární adresu. V případě RV tato nutnost odpadá. Prostě budete mít svou anténu, kterou budete moci při zaparkování využívat v libovolné destinaci, kde je Starlink k dispozici.
Tato nová služba s sebou přináší i výrazné nevýhody. Uživatelé, kteří tuto nabídku využijí, získají neprioritní služby. Stejně jako v případě Portability tedy nebudou mít garantováno nepřetržité internetové připojení a uváděné rychlosti připojení, zejména pak v období špiček. SpaceX tímto způsobem dává najevo, že chce i nadále upřednostňovat ty uživatele, kteří používají internetový terminál na své domovské adrese. Digitální nomádi se službou RV ovšem získají jinou výhodu, protože budou moci dočasně pozastavit a kdykoli opět obnovit placení za služby Starlinku dle vlastní potřeby. Mimochodem, jedním z důvodů ohlášení služby RV je i okolnost, že se našla řada spekulantů, kteří si objednávali Starlink v místech, kde byl dostupný, a poté se jej snažili používat v čekacích oblastech.
SpaceX tedy pomalu rozšiřuje hranice a možnosti používání sítě Starlink. Přesto stále platí, že oficiálně firma nepodporuje připojování k síti na dopravních prostředcích v pohybu. Technicky vzato to ale funguje, i když dle Elona Muska je takové připojení zatím nespolehlivé. SpaceX zároveň varuje, že uživatel takovým počínáním přijde o záruku. I přesto ale existuje řada uživatelů, kteří se například pokusili používat Starlink během jízdy v automobilu a dosáhli přitom vysokých přenosových rychlostí. Avšak prakticky jedinou zemí, kde je dnes legálně povoleno používání antén Starlink v pohybu, je Ukrajina. Důvodem je pochopitelně výjimečná situace vyplývající z válečného konfliktu v této zemi.
Testy s anténami v pohybu provádí i samotné SpaceX, na což má od loňského října povolení Federálního komunikačního úřadu. Například jsme vás nedávno informovali, že už letos by měl být Starlink k dispozici na palubách letadel prvních aerolinek. A pokud pravidelně sledujete přenosy startů raket SpaceX, možná jste si všimli, že u některých přistání na moři máme obraz z paluby přistávací plošiny i v momentech, kdy dříve obraz vypadával. I zde hraje roli využití sítě Starlink, kterou SpaceX už delší dobu testuje na svých plavidlech.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Myslíte, že RV půjde používat i na lodi při příbřežní plavbě v Evropě, když zatím služba Maritime není v ČR dostupná?
Nebo bude lepší vydržet až bude tato služba dostupná i v ČR.
Díky za info, Honza
Nevidím důvod, proč by běžný Starlink s příplatkem za RV/Portability nefungoval na lodi, která bude v dosahu nějaké pozemní stanice. Oproti Maritime to ale má několik nevýhod:
- standardní anténa není tak odolná jako ta pro Maritime, což může být na vodě problém
- riskujete, že přijdete o záruku kvůli používání antény za pohybu
- datové přenosy v rámci programu RV/Portability mají nižší prioritu mimo registrovanou adresu, takže můžete mít sníženou rychlost
Výhodami pak je, že tímto způsobem se můžete připojit už dnes a je to násobně levnější než Maritime.
Dotaz ohledně RV.. pochopil jsem to správně, že jednorázově zakoupím HW a následně si můžu kdykoliv (např. 2x za rok) aktivovat tarif třeba na měsíc? A jinak neplatím ve zbylých 10 měsících nic? Dekují
Přesně tak.
Děkuji moc za odpověď :)
A ještě jeden dotázek. Starlink začíná po US dodávat antény nové generace (hranaté). Ale mimo US jsem je ještě neviděl (YT recenze apod). Nebo už jsou k dostání i pro EU/CZ trh?
Hranaté terminály byly nejdříve pouze pro USA, ale nevím, jestli se dnes už běžně dodávají i do jiných regionů. Vím akorát, že na Ukrajinu už byly dodány oba typy.
Mám dotaz. Kolik zařízení je mozno na starlink připojit, případně dá se pripojit lokalní síť?
Podle toho co jsem našel, defakto tam není limit. Můžete si připojit podle appky až 128 zařízení, tedy prakticky neomezeně.
128 je limit interního routeru.
Pokud použiješ vlastní router, pak tam žádný limit není.
Hlavně 128 zařízení je divné číslo, je to o chlup více než půlka "céčka". Pravděpodobně souvisí s výkonem routeru nebo SW nastavením.
128 v IT není vůbec divné číslo (2^7) ...
Každý router má limit ... routování není zadarmo ani výkonem ani pamětí.
Nemířím na číslo, ale na počet zařízení. 128 je půlka céčka - maskovatelný/adresovatelný segment (IP4) sítě. Jenže jedna adresa na adresu sítě, druhá na broadcast a vlastně ještě třetí na gateway. Proto je 128 zařízení divné. Protože z pohledu adresace to znamena128 +1 +1 +1 = 131, což je neefektivně adresovatelný segment. Úplně běžné je třeba 253 zařízení (celé céčko - 1 - 1- 1). Takže poukazuji na to, že je to pravděpodobně výkonové nebo softwarové omezení.
Edited: Z pohledu adresace to znamená 128 zařízení = 125 zařízení +1+1+1 a 5 zařízení +1+1+1. Místo jednoho adresovatelného segmentu jsou to dva a navíc je součet 130 zařízení. Aby mně zas někdo nechytil za slovo.
To je vcelku jedno - to je limit pro zařízení vnitřní sítě (za NATem) tam si klidně můžeš dovolit celou /24 a půlku z ní nepoužívat, a rozdíl v efektivitě adresování mezi /24 a /25 tě vůbec nemusí trápit.
A důvod pro limit může být klidně zcela jinde (třeba umělý kvůli dostupnému výkonu / paměti) nebo třeba omezením rádia (standardně to snad ani nemá ethernet dovnitř).
Předně to není rozdíl mezi /24 a /25, ale mezi /24 a /25+/29.
Za druhé Pravděpodobně souvisí s výkonem routeru nebo SW nastavením.
Podivuji se na zvláštností počtu zařízení 128, které z hlediska síťové adresace nedává smysl a uvažuji nad tím, že to omezení je jinde.
Ty se snažíš dokázat, že nemám pravdu tím, že řekneš obecné tvrzení, které je sice pravdivé, ale úplně vytržené z kontextu a nelze aplikovat a tím, že pořízením dalšího zařízení to lze obejít. Spojitost slabá.
Tak já se zase na nějakou dobu odmlčím, no ...
Popravdě kontext jsem v mezidobí zapomněl a reagoval jen na poslední a zaměřil se jen na to číslo. To je tak když se vracím k debatě s odstupem půl dne a ještě u toho dělám kde co.
Promiň.
špatnej den - můj ...
Kdybych tak chlapy vedel, co tu resite :-) v tehle debate sem se ztratil, :-)
Jinak je to tak, že co se IP4 týče, tak každý zná adresu ve formátu např. 192.168.155.15. Jenže to je z pohledu adresy nedostačující. Důležitá je maska např. 255.255.255.0. Ta v binárním formátu 11111111.11111111.11111111.00000000 říká jaká část IP adresy je použitá na adresu sítě (ulici) a která na adresu zařízení (číslo popisné). Je to dáno počtem obsazených bitů (jedniček) - tedy výše zmíněný příklad lze napsat jako /24 (24 jedniček). Nicméně menší síť můžeš schovat za větší síť (město), ale musíš zajistit, že se všechny podsítě se do té větší sítě schovají. Páteřní routery pak směrují provoz do té velké sítě, respektive routeru, který jí "má na starosti". Znamená to jeden záznam v routovací tabulce. Protože routují obrovské množství packetů, tak je to pro ně velká úspora výkonu, menší tabulka = vyšší výkon. Ty malé sítě si vyřeší ty menší routery, které pak řeší jen co se týká těch sítí, které jsou za nimi, tedy za zlomek potřebného výkonu (a ceny) než u těch páteřních routerů, kde teče "všechno". To je jen odbočka, proč se to vůbec řeší ( a je toho samozřejmě víc, třeba bezpečnost).
Maskou /28 rozsekáš síť /24 (céčko) na 16 stejně velkých sítí po 16 adresách. Jenže to neznamená 16 zařízení, protože ta síť obsahuje vždycky adresu sítě, což je první z daného segmentu a adresu broadcastu, což je poslední adresa ze segmentu. Takže ze 16 adres ti zůstane 14. A pokud se z té sítě chceš někam dostat, potřebuješ gateway a to ti sežere další adresu. Nejmenší použitelná síť je tedy /30, která obsahuje 4 IP adresy a po odečtení "režie" ti zbyde jedna IP pro zařízení.
Tím, že maska je počet bitů "od začátku", tak můžeš sítě rozsegmentovat pouze po částech, které odpovídají mocninám dvou s vynecháním 2. Tedy 4,8,16,32,64,128,256,512,1024 ... Vždy mínus dvě adresy za "režii by design" a jednu za gateway. Tedy nemůžeš mít jednu síť s 96 adresami. Budou to dvě sítě s 64 (/26) a 32(/27) adresami. Takže z 96 adres segmentu můžeš použít jen 90 (v každé síti mínus tři - režie(2) a gateway(1)).
Proto ze mne vypadlo, že 128 zařízení je divné a spíš to ukazuje na výkonová nebo SW omezení, než nastavení sítě. Výkon na routování tolika zařízení není potřeba nijak extra velký, ale v případě WiFi nároky prudce narůstají (typicky kvůli šifrování). U SW si dovedu představit například předkonfigurovaný DHCP server na právě 128 adres. O segmentaci sítě u takovéhleho zařízení nepůjde. Tam bude natvrdo jako u každého ISP modemu celé céčko (256 adres) NATované na interní rozsah providera.
Říká se tomu poměřování xxx ... :-) Ale už mlčím :-)