Dnešní článek nás zavede do oblasti leteckého průmyslu, protože i v něm začíná pomalu docházet k menší revoluci v oblasti internetového připojení. V poslední době se totiž firmě SpaceX podařilo uzavřít velmi zajímavé kontrakty, které v budoucnu rozšíří řady uživatelů sítě Starlink. Největšími úlovky se staly společnosti United Airlines, Air France a WestJet, které dohromady provozují flotilu více než 1400 letadel. My se ale podíváme i na to, jak se vyvíjí již starší smlouvy se společnostmi Hawaiian Airlines, Qatar Airlines a airBaltic.
Starlink ve světě využívá čím dál víc uživatelů, přičemž v září jejich počet překročil 4 miliony. Na tomto místě je také důležité říct, že zajímavý není jen samotný počet uživatelů, ale také rychlost, s jakou noví předplatitelé přibývají. Tento fakt poměrně hezky ukazují dva následující údaje – trvalo totiž přibližně 240 dní, než počet zákazníků narostl z dvou milionů na miliony tři. Další milion byl pak dosažen za pouhých 129 dní. Netuším sice, za jak dlouho bude překročen další milník, nicméně si myslím, že rozhodně není vyloučeno, že se tak stane ještě před koncem tohoto roku.
Tento výrazný nárůst, kterého SpaceX dosahuje v oblasti pozemních či námořních služeb, měl v posledním roce snad jedinou výraznou slabinu, a tou byla oblast letectví. Komerční letecká doprava je totiž velmi specifický a omezený trh. Celosvětově je komerčně provozováno přibližně 30 000 letadel, z nichž asi třetinu najdete na území USA. Pronikání sítě Starlink na letecký trh začínalo ale velmi zvolna. Lze to snadno demonstrovat na údajích z loňského října, kdy anténami Starlink bylo vybaveno 70 letadel, přičemž dalších 400 strojů tato instalace čekala. Nízký počet ale nebyl způsoben v žádném případě neochotou SpaceX nabízet své služby v oblasti letecké dopravy. Příčinou zaostávání byla především pomalost, s jakou probíhala a stále probíhá certifikace antén Starlink pro jednotlivé typy letounů. V březnu letošního roku uváděly oficiální stránky Starlinku informaci, že certikace je již dokončená pro 11 typů a dalších 29 na certifikaci čeká. Pokud se podíváme, jak vypadá situace dnes, tak můžeme prohlásit, že počet schválených strojů se rozrostl na 15, přičemž dalších nejméně 42 ji právě podstupuje. Z tohoto hlediska tedy lze říci, že firma dělá, co může. Demonstrovat to lze i na dalším údaji, jenž se týká počtu letadel, která budou v budoucnosti využívat antény Starlink. Loni v říjnu mělo SpaceX smluvně zajištěno, že antény budou instalovány na 400 strojích. Tento počet letos v červenci narostl na více než 1000 budoucích instalací a po dalších dvou měsících se opět více než zdvojnásobil na současných 2500 nasmlouvaných strojů.
Výrazný zářijový nárůst je způsoben dohodou, kterou se SpaceX podařilo uzavřít s jednou z největších světových aerolinek, United Airlines, které jsou s 975 letouny druhou největší leteckou společností na světě. Oznámení aerolinek bylo o to překvapivější, protože se v něm výslovně uvádělo, že se firma hodlá postupně zbavovat jiných operátorů, kterými jsou Panasonic, Thales, Intelsat a především pak Viasat, který byl a stále je považován za zlatý standard v oblasti leteckého připojení. Anténami Viasatu je kupříkladu v současnosti vybaveno více než 3750 strojů, přičemž nasmlouváno má dalších 1460 strojů. Uvádí se navíc, že v podstatě každé v současnosti chystané letadlo společností United Airlines, Southwest či American Airlines má již předinstalovanou anténu Viasat. Očekávalo se proto, že se firma zbaví Panasonicu či Intelsatu, nikoliv Viasatu.
Oznámení spolupráce se SpaceX však neznamená, že letos či v roce příštím bude postavení Viasatu ohroženo, několik let totiž potrvá, než budou všechny stroje vybaveny Starlinkem a než budou dokončeny certifikace. Nově uzavřená dohoda ale představuje reálnou hrozbou pro budoucnost podnikání firmy Viasat, protože je možné, že ovlivní i další velké hráče na poli internetového připojení a povede k novým smlouvám, které budou jiné operátory v čele s Viasatem dále z trhu vytlačovat. Letecké společnosti totiž spolu odjakživa soupeří o prémiové zákazníky a mít na palubách letadel službu, kterou nemá konkurence, je něco, co si protihráči nemohou dovolit. Pokud jde o samotné United Airlines, ty plánují na počátku příštího roku zahájit testy antén Starlink s tím, že k případnému ostrému nasazení dojde později.
Nejedná se samozřejmě o jediný veliký úlovek pro firmu Elona Muska. Koncem září uzavřelo SpaceX dohodu s aerolinkou Air France, jejíž flotila čítá více než 200 strojů. Společnost chce s instalací antén začít příští rok, přičemž plánuje postupně začít opouštět stávající poskytovatele. Air France ve své tiskové zprávě zmiňuje ještě jednu okolnost, kterou bych na tomto místě rád zdůraznil. Během letu se v současnosti stále může stát, že internetové připojení sítě Starlink nebude vždy dostupné. Toto omezení je dáno tím, že zatímco nad mezinárodními vodami mohou služby Starlinku fungovat neomezeně, při letu nad pevninou je nutno mít pro jeho využití povolení místních úřadů. Seznam zemí, ve kterých je letecké využití schváleno najdete zde. Závěrem bych chtěl jen říci, že Air France ve svém krátkém tiskovém prohlášení neuvádí, kolika strojů se instalace bude týkat.
Mezi další nové zákazníky můžeme počítat také aerolinku West Jet, která je druhou největší kanadskou leteckou společností provozující flotilu 180 letounů. Dohoda se SpaceX byla podepsána v červenci 2024 s tím, že na moderních úzkotrupých letadlech by měla instalace proběhnout do konce roku 2025, širokotrupé stroje by měly být anténami vybaveny do konce roku následujícího.
Zatím posledním novým zákazníkem, kterého dnes zmíníme, jsou Opul Jets. SpaceX s touto společností uzavřelo smlouvu v květnu letošního roku. Jde o firmu provozující charterové lety z Velké Británie, Indie či Spojených arabských emirátů, jejíž flotila zahrnuje stroje Bombardier Global Express XRS, Learjet 40 a 45.
Po těchto novinkách se pojďme podívat na to, jak vypadá situace u již oznámených zákazníků. První tradiční aerolinkou, která začala Starlink využívat při komerčních letech, se letos v únoru stala Hawaiian Airlines, když byla anténa Starlink nainstalována na jeden z firemních Airbusů A321neo. V září pak tatáž firma oznámila, že antény jsou již v provozu na všech letounech Airbus A330-200 (24 letadel) a Airbus A321neo (18 letadel). Na instalaci tak prozatím čekají pouze dva Boeingy 787-9, které ale nemají dokončenou certifikaci antény. Z celé flotily aerolinek bude z instalace vynecháno pouze 19 letadel Boeing 717, které jsou provozovány pro krátké přelety mezi jednotlivými ostrovy Havajského souostroví.
Méně spokojení mohou zatím být pasažéři Qatar Airways, které mají dohodu se SpaceX od loňského října. Prvního operačního nasazení se totiž zákazníci dočkali až letos v říjnu, kdy anténa byla nainstalována na jeden z firemních Boeingů 777. Důvod pro takto pozdní nasazení antén do ostrého provozu je nicméně stejný jako v případě Hawaiian Airlines, tedy certifikace. Prozatím aerolinky nabídly zákazníkům alespoň zajímavé video, které ukazuje možnosti využívání internetového připojení při letu. Pokud jde o ostatní stroje, aerolinka uvádí, že by se služeb měli všichni pasažéři dočkat brzy.
Asi největším čekatelem jsou prozatím lotyšské státní aerlinky airBaltic, které uzavřely dohodu se SpaceX již v lednu 2023 s vidinou, že antény budou nasazeny do provozu již do konce roku. Celý plán však nabral zpoždění. Pozemní testy byly kupříkladu úspěšně dokončeny až v březnu 2024, kdy společnost oznámila, že by s operačním provozem chtěla začít do konce tohoto roku. Ostrému nasazení od té doby bránila a stále brání nedokončená certifikace. Dalšího prohlášení aerolinek jsme se dočkali až v září, nicméně jsme se nedozvěděli prakticky žádné nové informace, společnost stále tvrdí, že zákazníci se dočkají brzy. Vše tedy závisí na termínu dokončení schvalovacího procesu. SpaceX v případě Airbusu A220-300 uvádí pravděpodobný termín dokončení 4. čtvrtletí letošního roku. Snad půjde vše hladce a airBaltic se skutečně stanou prvními evropskými aerolinkami, které budou moci pasažérům nabízet tento moderní a rychlý způsob internetového připojení.
Do oblasti instalace antén Starlink na palubách letadel se začínají zapojovat i servisní firmy. Jednou z nich se v březnu letošního roku stala americká společnost Clay Lacy Aviation, která pro flotilu více než 100 letounů zajišťuje správu, údržbu a soukromé charterové lety. V červenci tato společnost oznámila, že dokončila instalaci již páté antény Starlink na stroje svých zákazníků. Těmi byly letouny Bombardier a Gulfstream, tedy menší trysková letadla.
Na samotný závěr článku jsem si ponechal několik zajímavých postřehů. Rád bych totiž uvedl, že prakticky všichni noví zákazníci deklarují, že budou pasažérům nabízet internetové připojení na palubách letadel zdarma. Vezmeme-li však v úvahu, že jeden každý instalovaný terminál má cenu 150 000 dolarů a dále se pak platí 10 000 dolarů měsíčně, je prakticky vyloučené, aby se zdarma nabízené wi-fi připojení nakonec nepromítlo do cen letenek. Nicméně zdarma dostupné wi-fi na palubách letadel je v současnosti prostě moderním trendem, na kterém vlastně neprodělá ani samotný zákazník. Pravidelné létání na dlouhých linkách je přeci jen úmorné a jednou z možností, jak nemít nevrlé zákazníky, je nabídnout jim rychlé internetové připojení po celou dobu letu. Krásný příklad uvádí v tomto bodě Hawaiian Airlines, jejichž zákazníci hovoří o tom, že díky internetovému připojení jim cesta uběhla velmi rychle či že jejich děti mohly v letadle hrát stejné hry jako doma.
O kvalitě internetového připojení pomocí družic Starlink hovoří i následující informace. Společnost Viasat ve své nabídce uvádí, že rychlost internetového připojení během letu bude vyšší než 20 Mb/s, přičemž reálná hodnota může dosáhnout až 100 Mb/s. Naproti tomu Starlink slibuje 40–220 Mb/s, přičemž reálně se při březnovém letu Hawaiian Airlines podařilo naměřit i vyšší hodnoty:
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Není ten Elon fakt blázen? Má nejlepší raketu s nejspolehlivějšími motory, a to všechno se…
Elon Musk promluvil o Neuralinku na největším neurochirurgickém kongresu v USA. Z jeho vystoupení nebyl…
Zobrazit komentáře
Přehlédl jsem,zda uživatel má s aplikací Starlink přístup na hardware satelitního modemu? Možná víc než výsledek testu rychlosti bude odečet přenesených dát o něčem vypovídat? Už jsem taky zjistil, že různé měřící servery lze jinak zatížit a tedy poskytnou jinou dostupnost. Ještě mne napadá, zda anténa přežije ve zdraví zásah bleskem a jak často se to stane.
Blesk zasáhne letadlo přibližně jednou za rok, takže tohle by mělo mít ošetřeno.
Vím o zásahu bleskem, přičemž to sebou vzalo úplně všechno, co na to bylo zapojené. SpaceX, ač původně měla jiný názor, prý dotyčnému nakonec zaslala zdarma novou anténu. Celá story v odkazu.
Napadá někoho proč jsou ty rychlosti tak nízké? Nedostatečná kapacita nad odlehlými oblastmi? Záměrně, aby byla dostatečná rezerva? Očekával jsem, že to bude rychlostně někde jinde, takto když bude ve větším letadle 400 lidí, tak to moc nepojede.
Nízké? Ten člověk, co to měřil, v tom letadle nebyl sám. Není to celková rychlost pro všechny dohromady. Navíc to bylo už před tři čtvrtě rokem, dnes už zase je k dispozici víc družic, takže teoretická kapacita může být ještě vyšší než tehdy.
Já jsem to z textu pochopil tak, že se jedná o rychlost oficiální a nikoliv jen něčí test. Zajímala mě celková přenosová kapacita obzvlášť pokud se to srovnává s jiným providerem. U letadel nějaké testy moc neřeknou, asi před šesti lety jsem se připojil ihned po vzletu a normálně jsem mohl udělat videohovor a jelo to krásně, ale pak se postupně připojovali další lidé a po nějaké době už to pomalu nebylo ani na obyčejný hovor či nějaké rozumné načtení webové stránky.