V Texasu se schyluje k prvnímu letu Starhopperu a Elon Musk zároveň prozradil několik novinek a zajímavostí o motoru Raptor, který bude Starhopper pohánět. Dozvěděli jsme se o jeho fungování, plánech pro vakuovou variantu a také rychlosti, s jakou pracuje slévárna SpaceX.
Zhruba za týden by se mělo opět rozjet testování Starhopperu, což je hrubý technologický demonstrátor, který má prověřit některé z technologií potřebných pro kosmickou loď Starship. Experimentální stroj absolvoval v dubnu dva krátké zážehy s Raptorem číslo 2, který byl následně odmontován a odvezen do Hawthorne. Poté probíhaly úpravy startovní rampy a také instalace pozemní techniky pro tankování paliva a okysličovadla, která umožní automatické odpojení hadic po startu. Starhopper také dostal blýskavé „boty“, které by nejspíš měly sloužit k tlumení nárazu během přistání. Minulý týden navíc proběhly zkoušky tlakování nádrží dusíkem.
Aktuálně na rampu dorazil Raptor se sériovým číslem 4 a byl nainstalován do Starhopperu. Přestože Musk nedávno říkal, že první zkušební skoky budou provedeny s tímto motorem, web NASA Spaceflight informoval, že došlo ke změně a „čtyřka“ poslouží jen pro prověření procesu instalace motoru. První skoky Starhopperu prý budou provedeny až s motorem číslo 5. Ten v současnosti pravděpodobně absolvuje zkoušky v testovacím zařízení v McGregoru, jelikož Musk o něm 23. 5. řekl, že jeho výroba je skoro hotová. Článek na NASA Spaceflight dále uvádí, že první skok Starhopperu by měl dosáhnout výšky kolem 20 metrů, avšak nejdříve mu budou předcházet dílčí testy a statický zážeh. Z plánovaných uzavírek okolo rampy se dá vyčíst, že toto testování by mělo začít 11. června, takže skok jako takový se očekává nejdříve v polovině června.
Elon Musk se také v poslední době na Twitteru rozpovídal o motoru Raptor v reakci na 50minutové video Everyday Astronauta, ve kterém podrobně popisuje Raptor a srovnáná jej s dalšími motory. Musk video pochválil a pak doplnil, že hodnoty tahu a hustoty pohonných hmot mohou být v reálu až o 8 % vyšší díky tomu, že Raptor je navržen pro podchlazené palivo a okysličovadlo, které tak mají vyšší hustotu.
Testování vakuové varianty Raptoru, ke které se SpaceX nedávno opět vrátilo, i když její vývoj původně chtělo odložit na později, by podle Muska mohlo začít už za 4 měsíce. Cílem je u této varianty dosáhnout specifického impulsu 380 sekund a časem zlepšit poměr tahu vůči váze až o 50 %. Musk vysvětlil, že u Merlinu se tento poměr od první verze motoru zdvojnásobil, ale Raptor je už od začátku optimalizovanější, takže až takhle velké zlepšení možné nebude.
Musk následně prozradil několik technických podrobností o Raptoru. Motor prý nepoužívá čepový vstřikovač jako Merlin, nýbrž vysoký počet vírových vstřikovačů (swirl injector), které podle SpaceX umožňují nejvyšší teoretickou efektivitu směšování a spalování. Zajímavé také je, že kyslíkové turbočerpadlo je integrováno s hlavní spalovací komorou motoru.
Aby bylo možné toho všeho dosáhnout, SpaceX muselo vyvinout novou odolnou superslitinu a provozuje vlastní slévárnu. Musk se pochlubil, že slévárna dokázala dodávat hotové díly přibližně 3 týdny po jejich nadesignování, přičemž v oboru tento proces běžně trvá spíše 36 týdnů.
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
"Liquid oxygen turbopump is integrated with main combustion chamber." nemusí nutně znamenat, že je integrováno (přímo) DO spalovací komory.
Může to klidně znamenat, že je v jednom kuse SE spalovací komorou. Ono ... když se podíváš do toho článku, který tady odkazuješ - na téma těch slitin (Jak se vyrábí raptor) - tak tam máš "neoficiální schéma"... kde LOX preburner "sedí nahoře" na spalovací komoře - a CH4 je stranou.
Dobrá poznámka. Dá se to chápat oběma způsoby ("uvnitř" i "dohromady"), tak jsem upravil předložku, aby to nesvádělo k tomu, že to čerpadlo je uvnitř, to je samozřejmě nesmysl a ani jsem to tak nemyslel.
Čím víc to sleduju, tím víc mám pocit, že brzo absolutně přestaneme mít šanci psát byť i jen novinky. Mám takový pocit, že to už skoro přehání a to ještě teď mají z hlediska startu takovou okurkovou sezónu. Elone Elone, ty aby ses nepochlubil :-D
Hezké, Petře, a to se ještě těším, že se doma podívám na videa, které mám teď v práci bloknuté.
Díky za pěkné shrnutí, ten odkaz na video o motorech vřele doporučuji a jen pro zajímavost, všimněte si co má na tričku. ;-)