Jedním z častých argumentů proti snahám SpaceX o znovupoužitelnost rakety Falcon bylo to, že i když se to Elonu Muskovi přeci jen povede provést, bude renovace buď moc drahá, nebo se zákazníci budou bát umisťovat své drahé satelity na již použité rakety. Tento argument se však ukázal mylným, když letos úspěšně proběhla mise SES-10, při které byl poprvé použit již jednou letěný stupeň Falconu 9. Na základě tohoto úspěchu se nyní ozývá řada dalších zákazníků, kteří jsou ochotni letět s již použitou raketou.
SpaceX už 10krát zachránilo první stupeň rakety Falcon 9 a letos v březnu jeden z těchto stupňů poprvé letěl znovu na misi SES-10. Lucemburská společnost SES byla prvním “odvážlivcem” a výměnou za ochotu použít již jednou letěný stupeň získala blíže neupřesněnou slevu (šušká se, že by to mělo být kolem 30 %). Poté, co během této mise první stupeň Falconu 9 se sériovým číslem 21 již podruhé měkce dosedl na autonomní přistávací plošinu OCISLY, SpaceX ukázalo světu, že jejich idea znovupoužitelných raket funguje nejen na papíře, ale také v reálu – při misích pro platící zákazníky.
Technický ředitel společnosti SES Martin Halliwell se po tomto historickém úspěchu nechal slyšet, že na rok 2017 mají u SpaceX zamluveny další tři starty a že u dvou z nich také zvažují použití již jednou letěného stupně (pravděpodobně se jedná o mise SES-14 a SES-16). Od té doby se však objevily zprávy o dalších zákaznících, kteří mají zájem využít jeden z mnoha zachráněných Falconů, které se SpaceX povalují v hangárech. O jaké společnosti se jedná? Podívejme se jim na zoubek.
Na další start s “prověřeným” Falconem nemusíme čekat dlouho. Už v půlce června by měla startovat mise BulgariaSat-1, která vynese úplně první bulharský satelit na oběžnou dráhu pro společnost Bulsatcom. Teprve nedávno jsme se dozvěděli, že tato mise využije první stupeň č. 29, který si svou premiéru odbyl teprve v letos v lednu na misi Iridium-1.
Další firmou, která nedávno vyjádřila zájem o již použitý stupeň, je Inmarsat, pro kterou SpaceX před pár dny úspěšně vynesla družici Inmarsat 5 F-4. Šéf společnosti Rupert Pearce měl následně pro SpaceX jen samou chválu a v rozhovoru pro Universe Today prohlásil, že SpaceX díky této úspěšné misi “získalo neskutečně věrného zákazníka” a zároveň dodal, že se SpaceX plánují další starty. Na otázku, zda zvažují již použitý stupeň, Pearce odpověděl: “Jsem si jistý, že použijeme již letěnou raketu.” Inmarsat má momentálně domluvený start se SpaceX na rok 2020, kdy má být vynesen satelit Inmarsat 6 F-1, ale z rozhovoru není jasné, jestli Pearce mluvil o této misi, nebo nějaké jiné, o které ještě nevíme.
Zatím posledním zájemcem, o kterém víme, je indonézská společnost Telkom, která má podle webu Seasia.co na příští rok naplánovanou misi, při které by měl být na Falconu 9 vynesen satelit Telkom-4. Prezident společnosti Alex J. Sinaga podle CNN prohlásil: “Telkom-4 nevyžadoval tak vysokou investici, protože použijeme již použitou raketu od SpaceX, čímž ušetříme až 40 %.”
Když k tomu přičteme skutečnost, že další dva zachráněné stupně SpaceX využije pro první let Falconu Heavy a to, že NASA také zvažuje využití již letěných stupňů, je jasné, že SpaceX se risk s miliardovou investicí do znovupoužitelnosti Falconu nejspíš nakonec vyplatí.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Když vyrobí dopravní letadlo tak nejprve musí absolvovat zkušební let. Až teprve potom může být nasazeno do běžného provozu. Kdy už si konečně zvykneme, že letěná raketa je bezpečnější (a vlastně dražší) než poprvé letící, neodzkoušená?:) Možná za pár let bude poprvé letěno naprázdno až pak se někdo odváží ji použít. :)
Ty jo, si ji ještě větší snílek než já :-), já zatím dumám teprve o tom, jak se SpaceX ujímá monopolu na dopravu na LEO a GEO. :-) Má to něco do sebe co píšeš, a když jak nad tím ted přemýšlím, taky sem o něčem podobném rozjímal, tedy spíš o tom, proč se bojí znovupoužitelnosti, dyk o tomhle stupňi se ví že letěl a tedy fungoval.
A zkusím to převést malinko jinam, vždyť ve strojnických tabulkách se u všech součástí udávají čísla pro vypočty vlastností nových dílu, a potom, daleko jednodušší, rovnice pro výpočet dílů zaběhaných. :-) tož po 20 - 30 startu už bude jako víno.
No poslední poznámka, pokud si pamatuju, nevím jestli to říkal T. Přibyl nebo D. Majer, udávají, že cena natankování falconu je 1/4 M, čili za hubičku z hlediska ceny. Čili ten zaběhávací start vyjde levně.
Zapomínáte na otázku únavy, ať už vysokocyklové nebo nízkocyklové. Nic není nesmrtelný a životnost každé součásti se inkrementálně snižuje. Zvláště pak pokud se bavíme o obřích teplotních skocích, významných vibracích a vůbec o všem co se kurevsky rychle točí.
Ale řekni, že by to bylo hezké :-). A druhá věc, bez snílků a hrstky bláznů se sebevražednými sklony (vypůjčil jsem si název mé oblíbené přednášky Petra Tomka) by nebyla raketová technika a vůbec většina pokroku.
Ale jo, já jim taky fandím a přeju jim jen to nejlepší. Ostatně jinak bych nechodil na tyto stránky. Ale nesmíme si upřímnou podporu zaměňovat se slepým uctíváním a psychoticky si pokrucovat empirická fakta.
Slepě určitě ne, jsem rád za každý skvělý nápad v kterékoliv oblasti. Na slepé uctívání jsem moc racionální a pragmatik :-), teda pokud vynecháme z hovoru jednu úžasnou osůbku, kterou miluju :-), tam jsem hodně nekritický .-)
Fandím Spacex- at jim to lita bez nehod.
Nu, nemám rad tak velká slova, ikdyž vím že do světa byznysu patří, ale jako vynést jeden satelit a hned tvrdit, že získali věrného zákazníka.... to mi přijde opravdu přehnané (leda by SpaceX byli levnější než ty starty na Protonech), U SES bych se tomu nedivil, těm vynesli tři satelity. A koneckonců, SES získala úžasnou reklamu díky SES-10 a své odvaze, a jednou se tím bude chlubit.
Hádám, že ostatní si asi na takovou slevu nesáhnou, ale i 10-15% dolu dělá slušné peníze. A se divím, že to třebas nezkouší SpaceX tak, že zachráněný pošlou v expendable verzi. Ikdyž, jejich cílem bude nejspíš teď to, aby získali další stupeň znovuletený, a znovu a znovu. A ne je obětovat. Aby mohli zjišťovat, co se na jeho stavu mění.
Ikdyž, z toho co neustále naznačuje Dušan Majer v přenosech, pokud jsem ho dobře pochopil, tak po přechodu na Block 4 a 5 se vlastně chystají ty znovuletěné stupně obětovat a zahodit, stejně jako tu bylo před pár dny naznačeno v diskuzí o těch znovuletěných Dragonech po skončení první fáze CRS.
Na redditu se spekulovalo o tom, že nejde jen o ceny, ale že zřejmě má SpaceX velmi na úrovni "zákaznický servis". Já to nemohu posoudit, nikdy jsem od nikoho raketu nekupoval, ale myslím že není tak těžké si představit že po handrkování s rusákama přijdete do kvalitní, západní firmy a ti si vás získají svým přístupem, a to i kdyby byli o něco dražší. Pokud mají lepší přístup a nižší ceny, pak asi není o čem diskutovat :)
a nejsou snad SpaceX levnější než Protony? S tou slevou (nějaká asi bude že) to poženou hodně dolů. A protonům teď nikdo moc nevěří...
A ještě poznámka, kdyby to bylo tak zlé, tak by podle mě ESA nepustila Exomars na proton, nebo možná jen politika, co?
Exomars je společným projektem Evropské kosmické agentury a ruské Federální kosmické agentury. Využití vlastního nosiče je vcelku logické. Navíc ředitel ESy se nedávno vyjádřil, že využití SpaceX nebo jiných amerických firem neplánují, protože chtějí udržet technologický rozvoj v této oblasti v Evropě. Jinými slovy Evropská agentura bude létat jen s Evropskými raketami. Je to podle mně ospravedlnitelný směr, který z dlouhodobého hlediska vypadá rozumně.
Vypadá to rozumně. za předpokladu, že vyberou a pokusí se o nějakou vlastní verzi znovupoužitelnosti, což tuším má nová raketa Arianne 6 umět, jestli se nepletu, má to být odstřelování motorů nějakým způsobem a jejich přistávání. Čili z mého pohledu, po sem to rozumné je.
Jinak by to byla podle mě jen taková ta akce udržet to za každou cenu doma. Protože pokud by měli kvůli tomu stát starty na vlastní raketě za každou cenu dvakrát tolik, tak to rozumné není. Ušetření desítek či stovek milionů na několika startech může zaplatit další družici či slevnit její provoz.
To s tím přistáváním motorů je jen koncept a pokud vím, tak nebylo nijak oficiálně potvrzeno a rozhodně není jisté, že Ariane 6 tento koncept použije.
Musk vytváří brutální tlak na světové kosmické agentury nebo firmy jako je ULA. Doufám, že se jeho Falcon 9 zařadí mezi nejspolehlivější rakety jaké byly vyrobeny, čímž tlak ještě vzroste. Ale nedá se čekat, že se v ESA věci hnou okamžitě. Znovupoužitelnost jako taková přijde v Evropě asi trochu později, až to trochu uzraje. Podstatou Ariane 6 je, že má být levný nosič. Ne tak levný jako Falcon 9, ale rozhodně levnější než Ariane 5. Koncept je vymyšlený vcelku dobře. Modifikovatelný "malý" nosič s nosností až 11 tun na GTO, což odpovídá budoucím požadavkům na stále těžší družice mířící na geostacionární dráhu. Někde bylo uvedeno, že cílem je 70 milionů Euro za start. To je začátek, který vychází z konceptu starého několik let. Uvidíme s jakým konceptem ESA přijde po Ariane 6. Myslím si, že je pro nás Evropany lepší snažit se vytvářet nějakou konkurenci a nechat kolovat peníze v Evropě, než přelévat Eura do USA. ESA nikdy nedosáhne na ceny, jaké jsou možné v soukromé firmě, kde se všechno vyrábí in-house. Ale za nějaký čas se třeba také dočkáme evropského znovupoužitelného nosiče, který bude mnohem levnější než Ariane 6.
Zareaguju na jiný bod tvého příspěvku. Samozřejmě bych byl rád, kdyby Falcon byl nejspolehlivější nosič. Jenže tady asi budou mít navrch čínani. Tím svým pevným konceptem, jak ho nazval v přednášce T. Přibyl, zavedením nepodmínených trestů odnětí svobody 10-12let za zanedbání přípravy. S tím se SpaceX nemůže rovnat :-)
Jinak k té znovupoužitelnosti, co to teď čtu všechny možné stránky, wiki udává roky cca 2025-2030 pro částečnou znovupoužitelnost, ofi stranky ariane neříkají k tomu tématu nic. Ale možná sem špatně hledal.
To s tebou nemohu souhlasit. Restriktivní politika není nikdy efektivnější než pozitivní motivace. Jinak počítej že všechna zodpovědnost se rozprostře na neuvěřitelný počet lidí tak aby nikdo za nic nemohl. S tímhle Čína nemůže držet krok proto se vrhla na průmyslovou špionáž stejně jako svého času Rusko.
Tož já neříkám, že s tebou nesouhlasím, souhlasím. Ale přeci jen, když opět budu citovat T. Přibyla, série 96 startů po sobě bez nehody je důkazem čínských schopností. Samozřejmě, věřím tomu, že inovace a tvořivý duch se rozhodně ve svobodně myslící společnosti může rozvíjet úplně jinak a lépe, než v totalitě. Ikdyž sověti při tvorbě atomové bomby, a opravdu nešlo jen o kopie americké, dokázali taky neuveřitelné věci.
To je jedno z druhým. Když například Musk ukáže, že to jde mnohem levněji, žádná agentura na světě to nemůže jen tak donekonečna ignorovat. Okolnosti je nakonec dotlačí akcelerovat vývoj podobným směrem. Ale nemůžeme říct: "Musk je teď levnější než my, končíme vývoj raket v Evropě." Bohužel Musk má teď obrovský náskok, ale to nevadí. Evropa bude vyvíjet svoje řešení, svoje know how, s evropskými inženýry, s evropskými dodavateli a výrobci a peníze bude platit Evropanům. Evropské peníze je vždy nejrozumnější investovat v Evropě. Ani za 30 let nebude Evropa na stejných cenách jako Musk (ten už bude v té době zase někde jinde). Ale bude levnější než teď. Jak jste uvedl, Arianne 6 je první vlaštovka, o kterou se tady v Evropě snažíme.
Neviem, či z dlhodobého hľadiska je to až tak rozumné. Platiť za lety výrazne viac sa oplatí len ak tie peniaze idú do vývoja, ktorý vedie k zlacneniu budúcich letov. Ak to tak nie je, je to len super drahé udržiavanie zamestnanosti, predovšetkým v Rusku, čo si nie som celkom istý, že európski daňoví poplatníci ocenia.
Dobře uznávám, teď sem se díval, poslední start Inmarsatu na protonu byl v roce 2015 v srpnu, takze to jeste F9 FT nelítal. Jestli sou levnější, no díval jsem se na nějaký článek z roku 2014, tam uváděli ceny cca 100M, což je fakt dražší. No divím se. Ikdyž ještě před pár lety platilo, že nejdražší starty mají američani, potom rusy a nejlevnější že jsou čínani. Ono asi obecně, Atlasy, Delty atd budou muset s cenama dolu, jinak všichni půjdou k SpaceX.