Srovnání skafandrů SpaceX a Boeingu, které snad ani nemohou být rozdílnější
Čím se vlastně liší let kosmické lodi s posádkou a bez posádky? V případě lodi s astronauty je potřeba mít v kabině systém zajištění životních funkcí, ruční ovládání a posádka je vybavena skafandry, které ji v případě nouzové situace na palubě ochrání. Ne vždy tomu tak však bylo. „Pionýrem“ tohoto nerozumu byl Sovětský svaz a jeho touha překonat Američany při vyslání první vícemístné lodi světa. Posádka Voschodu 1 proto v roce 1964 startovala v teplákových soupravách. To, co měl být původně jednorázový experiment, aby byli překonáni Američané, se později stalo běžnou praxí. Sovětům se to však katastrofálně vymstilo v roce 1971, když se z paluby první orbitální stanice světa Saljut 1 vracela posádka Sojuzu 11. Zhruba 30 minut před přistáním se otevřel odvětrávací ventil a do dvou minut překročili všichni tři kosmonauté na palubě řeku Styx.
Od té doby je posádka každé kosmické lodi oblečena ve skafandrech, aby v případě opakování této události přežila. Nejinak je tomu i u obou nových kosmických lodí, které pro NASA připravují SpaceX a Boeing. Jak jsme si však ukázali už v předešlém článku, ač dostaly firmy stejné zadání, liší se výsledné lodi dosti podstatně. Velmi podobná situace pak nastala i v případě skafandrů obou firem.
Na první pohled se snad ani víc lišit nemohou. Bílo-černá barva skafandru SpaceX ladí s barevným provedením lodi Crew Dragon či přístupového ramene na rampě LC-39A, zatímco modrá barva obleků firmy Boeing je symbolem této firmy už řadu let, a tak je její skafandr nazýván jednoduše „Blue“. Navíc jsou to všechno barvy, které ke kosmonautice jednoznačně patří. Stačí si vzpomenout na nejlegendárnější kosmický skafandr, kterým je lunární A7L, bez bílého převlečníku je totiž jeho základní barva modrá. Pokud by vás zajímaly historie a design kosmických obleků více, lze na toto téma doporučit skvělý seriál.
Nyní se pojďme na oba kosmické obleky podívat blíže. Dopředu je nutno si říci, že jsou to skafandry lehké, nejsou tedy určeny k výstupům do volného prostoru. Jejich primárním účelem je zabránit úmrtí posádky při náhlé dekompresi či požáru při cestě na ISS a zpět. Mají integrované komunikační vybavení, přívod kyslíku a dokáží udržet správnou teplotu a tlak. Jsou vyrobené z moderních materiálů, kupříkladu u výrobku firmy Boeing se uvádí, že je vyroben z prodyšných materiálů, které jsou schopny zevnitř obleku odvést ven vlhkost a přitom uvnitř udržet vzduch.
SpaceX spacesuits are designed for optimum functionality with Dragon pic.twitter.com/QW4DirDirx
— SpaceX (@SpaceX) May 27, 2020
V případě skafandru firmy Boeing jsou rukavice a boty oddělitelné a při oblékání rozepnete zip na zádech a do skafandru takříkajíc vstoupíte. Kosmický oblek SpaceX se obléká jako jeden díl, ale skládá se ze dvou vrstev – vnitřního měchýře a vnější vrstvy z nehořlavého materiálu. Skafandr si nasadíte tak, že rozepnete zipy na vnitřní straně stehen, vstoupíte do něj a tím, jak se budete napřimovat, si ho vlastně obléknete. Na obrázcích níže je možno spatřit astronauty ovládající dotykové panely bez rukavic a na dalším obrázku je pak vidět, jak vypadá jejich dooblékání.
Rozdílný je pak i způsob, kterým se skafandry připojí k systémům zajištění životních a dalších funkcí (kyslík pro dýchání, plyn pro tlakování obleku, chlazení, komunikační přípojka). Oblek od Boeingu má tyto konektory integrovány na hrudi, ten od SpaceX má přípojku na stehně a dá se uzavřít krytkou. Skafandr SpaceX může být napojen buď na přenosnou krabičku, kterou si astronaut nese s sebou (například při nouzovém opuštění rampy) nebo jej lze napojit na chladicí jednotku v Tesle Model X během cesty na rampu. Po nástupu do Crew Dragonu je skafandr napojen na přípojku v sedadle.
Skafandr Boeingu váží zhruba 9 kilogramů, což je zhruba o 4 kilogramy méně než ten, který používala NASA v době éry raketoplánů. SpaceX hmotnost svého obleku neuvádí.
Obě společnosti také upravily rukavice svých skafandrů tak, aby s nimi bylo možné ovládat dotykové displeje. U firmy SpaceX je to pochopitelné, protože těmito obrazovkami je ovládání jejich lodi vybaveno. U firmy Boeing je to pak možno vysvětlit tím, že součástí vybavení lodi jsou i tablety. Oba skafandry jsou také vyrobeny tak, že helma a průzory na ní jsou součástí skafandru. Zde se však objevuje další rozdíl – zatímco 3D tiskem vyrobená helma firmy SpaceX v sobě má integrovaný mikrofon a ochranu sluchu, v případě astronautů Boeingu je potřeba si nasadit kuklu obsahující sluchátka a mikrofon a tu pak zapojit na přípojku skafandru. Helma SpaceX také obsahuje ventil pro regulaci tlaku.
Nyní bude dobré dát slovo Sunitě Williams, astronautce NASA a velitelce druhé pilotované mise lodi Starliner. Ta měla příležitost vyzkoušet si výrobky obou firem, a tak může mezi nimi srovnávat. Uvedla, že oba skafandry jsou navrženy tak, aby umožňovaly dobrou viditelnost v interiéru lodi. Oba jsou podle ní také lepší než vše, co NASA používala dříve. Zde má Sunita na mysli i jednoduchost, se kterou jsou navrženy, protože čím je systém komplikovanější, tím je vyšší pravděpodobnost jeho selhání.
Pro zájemce nabízí řadu krásných fotek obou skafandrů dva články Everyday Astronauta. Pro úplnost bychom také rádi podotkli, že oba skafandry už absolvovaly cestu vesmírem. Ten od Boeingu byl na palubě kosmické lodi Starliner při nepilotované zkušební misi OFT a výrobek firmy SpaceX absolvoval tuto cestu dokonce dvakrát, poprvé při demonstrační misi rakety Falcon Heavy a podruhé při testovací misi kosmické lodi Crew Dragon DM-1.
Skafandry firmy Boeing navrhla firma David Clark Co., která již v minulosti navrhovala skafandry pro NASA v programu Gemini. Design skafandru SpaceX pak navrhl hollywoodský kostymér Jose Fernandez z Ironhead Studios, který vytvářel například kostýmy pro supehrdinské filmy Wonder Woman, Wolverine, Black Panther, Captain America: Civil War atd. Více se dozvíte v námi přeloženém videu.
Design obou nových obleků je znám už nějakou dobu a zatímco jeden tábor fanoušků preferuje ten modrý od Boeingu, tak druhý zase ten od SpaceX. Někteří členové obou táborů tak mezi sebou neustále vtipkují a skafandr Boeingu přirovnávají třeba k obleku z filmu Bubliňák (Bubble Boy) nebo ikonické postavičce astronauta z Lega.
Skafandr SpaceX zase mnozí připodobňují k včelařské kombinéze a hned po své premiéře řada lidí poukázala na podobnost s obleky hudební skupiny Daft Punk. Ty dokonce vytvořil stejný designer, takže shoda je zde rozhodně na místě. Jindy je možné se zase setkat s názorem, že skafandr SpaceX je podobný obleku tajemného Stiga z automobilového pořadu Top Gear.
Ač dostali výrobci jednotné zadání, přistoupili k němu jednoznačně po svém. Na obou skafandrech je však hezky vidět, že se jedná o výrobky 21. století, které jsou na hony vzdálené od těch, které byly použity takříkajíc v pravěku kosmonautiky, kdy tyto oděvy měly svůj původ v přetlakových oblecích pro piloty. Ty dnešní si totiž můžou navíc směle střihnout filmovou roli v nějakém tom hollywoodském blockbusteru. Dále asi stojí za zmínku to, že během kosmického letu primárně zajišťují kosmonautům přežití palubní systémy zajištění životních funkcí, skafandry jako takové jsou pouze záloha.
Jedno o těchto oblecích lze jednoznačně říci, za celou historii kosmonautiky se nestalo, že by vlivem jejich selhání přišel astronaut či kosmonaut o život, vždy tuto svou primární funkci splnily. Přesto se však už několik selhání přihodilo, o nich by nám však asi lépe povyprávěla spálená kostrč Eugena Cernana při misi Gemini 9, propíchnutá kůže na dlani Jaye Apta při jeho výstupu v rámci mise STS-37, či téměř utopený Luca Parmitano při svém výstupu v červenci 2013.
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Astronaut Soichi Noguchi, t. č. na ISS, natočil video, jak se skafadr obléká ve ve stavu beztíže, bez pomoci druhé osoby: https://www.youtube.com/watch?v=RCbqYFwIBEQ
Vycházkovým tempem to zvládl za 4 minuty. Zaujaly mě dvojité (dvouvrstvé) zipy na nohavicích i rukavicích.
(Ty špunty do uší, které si dává hned na začátku, jsou IMO asi bluetooth sluchátka. Nebo možná jen protihluková ochrana.)
Další videa od Soichi Noguchi: prohlídka skafandru: https://www.youtube.com/watch?v=eKJPhomawRo
Svlékání skafandru: https://www.youtube.com/watch?v=neotYwJkuoQ
Děkuji za odkazy.
Tady jsme o tom psali podrobně: https://www.elonx.cz/podivejte-se-jak-rychle-se-da-obleknout-skafandr-spacex-v-mikrogravitaci/
Díky tomu, že byl teď aktuální start SpaceX s Crew Dragonem mediálně propagovaný, tak si se mnou chtějí o kosmonautice povídat i lidi, kteří o “rachejlte” nikdy nestáli. Vědí, že to mám jako velkého koníčka a tak se ptají, jsou zvědaví a já jsem rád, že si s nimi mohu o tom povídat. Pravidelně k tomu říkám, že vedle SpaceX se na let chystá za pár měsíců také Starliner od Boeingu a ukazuju jim i fotky.
Osobně mi přijde poměrně signifikantní, že když dojde na hodnocení interiéru a skafandrů, tak téměř bezezbytku platí, že těm, kdo se o kosmonautiku moc nezajímají, se více líbí jednoduchý vzhled Dragona i skafandrů SpaceX. U těch ostatních, kteří se někdy v životě o kosmonautiku aspoň trochu zajímali, to je tak půl na půl, ale s tím, že starším ročníkům se více líbí skafandr Boeingu (a dodávají občas úsměvné argumenty – že to je očividně funkční, že to je vidět, že to dělal někdo, kdo raketám rozumí, že to je “poctivej oblek pro chlapy” a tak vůbec). Mladším pak častěji sedí pojetí SpaceX. Když se pak bavím s lidmi, kteří kosmonautice fakt rozumí, tak to skončí na debatě o detailech řešení s tím, že výsledný vzhled není moc podstatný, že podstatné je, že obojí jsou moderní a dobře řešené lehké skafandry s tím, že někde je plus tam, někde jinde.
Občas zkouším dál rozvinout debatu ohledně té údajné “funkčnosti” a “poctivosti” Boeingu, tak obvykle se mi dostává obecných poznámek o tom, že to na skafandru má být vidět, že to je skafandr, že je nesmysl schovávat port někam na stehno pod krytku (prý co když to budou potřebovat rychle napojit), načež se celá debata obvykle zvrhne k tomu, že SpaceX to celá dělá blbě, protože mají všude ty pitomý dotykáče (a už jsi někdy zkoušel ovládat dotykáč v autě? tam maj bejt poctivý tlačítka na všechno zvlášť).
Vlastně to je takové – když o tom neví dotyčný vůbec nic, tak se mu líbí jednoduchý vzhled SpaceX, když o tom ví dotyčný kulový, ale považuje se za odborníka, protože jako kluk viděl lunochod a taky už ujel půl milionu kilometrů v autě, tak vede Boeing, protože prostě tam jsou přiznané čudlíky a přípojky a prostě to tak má vypadat. A odborníkovi to je ve výsledku jedno, hlavně ať ten skafandr funguje (což splňují oba).
U těchle dvou taxíků na ISS to možná může být jedno, ale lidský mozek a prodloužená mícha funguje nejrychleji a nejspolehlivěji když základní ovládací prvky (= ty nejpoužívanější a kritické pro přežití) jsou fyzicky hmatatelné. Je to snažší na učení a spolehlivější při provedení.
Od foťáků přes formule, stíhačky až po jaderné ponorky, některá tlačítka se opravdu vyplatí mít hmatatelná s jednoznačnou a lehce zapamatovatelnou funkcí.
A co se skafandrů týče, tak souhlasím s tím že oba skafandry jsou lepší než podobné obleky v minulosti (nemám důvod nevěřit profi kosmonautům).
S jednou výhradou – reálné věci v reálném světě jsou vždycky výsledek kompromisu – jestliže tedy SpaceX úmyslně klade důraz na futuristický design (efektnost), tak funkčnost obleku téměř jistě nebude 100% možného (co by šlo vyrobit, kdyby se šlo jen po efektivitě).
V tom odkazovaném seriálu se píše, že plnohodnotné skafandry neměli až do katastrofy Challengeru ani posádky raketoplánů. A že i astronauti v Appolech neměli při návratu na Zemi skafandry oblečené.
No, jak to říct, posádka Apolla 7 se řekněme řídila hodně vlastní hlavou, technicky se tomu dá říkat i vzpoura, Apollo 12 mělo takový drobný problém, že se ani nevědělo, jestli v pořádku vypadnou padáky, kvůli úderu blesku při startu. Ale fakt můžeme říct, že taková hovadina amíky nenapadla, startovat bez skafandrů. Řekněme při návratu to bylo ehm no … 🙂
No ale pokud se nepletu, tak zrovna těm Rusům by skafandry byly platné hlavně při návratu.
Souhlasím. Ano, hlavně při návratu. Ale jak říkám, přesvědč nachlazenýho Wallyho Schirru a jeho posádku atd 🙂
Kdybych měl někomu stručně vysvětli rozdíly mezi skafandry SpaceX a Boeingu, řeknu to asi takhle. Astronauti SpaceX vypadají jako mimozemšťani, astronauti Boeingu jako potápěči :).
Nějak postrádám váhu obleku SpaceX nebo jsem jí přehlédl.
Tu informaci jste přehlédl, v článku je uvedeno, že nebyla sdělena.
Nechápu proč musí být ti kosmonauti ověšeni jmenovkami a popiskama , tak jak by to měli být vojáci. Tato moda se nesla u NASA a Boeing ji udržuje asi dál. to se mi líbí , že Sapece x s kosmonautiku dělá lidovou záležitost, ne snobarnu pro VIP.
Jaký je prosím rozdíl mezi lidově vynášenými vědci u Spx a snobsky vynášenými vědci Roskosmosem/Boeingem? To by mě rozhodně zajímalo.
V přímém přenosu mě zaujalo několik věcí o skafandrech. Krytku konektoru na pravém stehně odstranil při nastupování do auta nindža a strčil si ji do kapsy. Znamená to, že krytka do kosmu už neletí a je určená jen pro pobyt na Zemi?
Při usazování do křesel také kosmonautům přidělávali na levé stehno jakýsi dodatečný díl skafandru, takovou krabičku. Původně jsem si myslel, že by to mohla být KPZ pro případ nouze nebo nutnosti rychle loď opustit,ale v jednu chvíli ji Doug otevřel a měl v ní nějaké bílé věci, z nich jednu použil na nevím co s monitorem. Ví se něco o této části skafandru?
A pak mi pořád není jasné, jak to mají s botama, používají před nástupem do lodi nějaké návleky, které si sundávají?
Ano, návleky maji. To zaznělo v živém přenosu několikrát.
Všechny dostupné informace jsou v článku víc jich bohužel není. Ta kapsa na levé straně je na osobní věci, víc se o tom neví.
Bylo zmíněno v přímém přenosu, že to je vyloženě kapsa na tablet
Kdo sledoval, mohl si všimnout, že je tam ukryto víc věcí. Třeba Spacepen. 🙂