Aktuality

SpaceX získalo kontrakt od letectva, porazilo konkurenční ULA

Takhle by měl vypadat satelit typu GPS III (Foto: USAF)

Americké letectvo (USAF) loni vyhlásilo výběrové řízení na službu vynesení třetího satelitu typu GPS III a o kontrakt se ucházely dvě společnosti – SpaceX a ULA. Vítězem kontraktu v hodnotě 96,5 milionů dolarů se nakonec stalo SpaceX se svou raketou Falcon 9. Jedná se už o druhý kontrakt letectva, který SpaceX vyhrálo. O ten první se ucházela společnost jako jediná, neboť konkurenční ULA odmítla zaslat vlastní nabídku.

SpaceX dlouho usilovalo o možnost ucházet se o tyto kontrakty také, ale celý proces certifikace její rakety Falcon 9 pro zakázky letectva v rámci programu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle) se podezřele vlekl a frustrovaná společnost dokonce na USAF v roce 2014 podala žalobu. V květnu 2015 se však SpaceX konečně podařilo certifikaci získat a firma se tedy mohla ucházet o budoucí kontrakty.

Prvním takovým kontraktem, o který se SpaceX mohlo ucházet, bylo vynesení druhého satelitu pro systém GPS III. Tradiční dodavatel těchto služeb, společnost ULA, což je společný podnik firem Boeing a Lockheed Martin, měla na tyto kontrakty od svého vzniku v roce 2006 de facto monopol. O první kontrakt, o který by ULA muselo soutěžit se SpaceX, se však ULA odmítla ucházet, neboť se jí nelíbilo, že výběrové řízení přikládalo příliš velkou váhu na cenu, což je oblast ve které ULA není konkurenceschopná, a naopak se skoro vůbec nebrala v potaz spolehlivost. ULA je historicky velice spolehlivá, a to jak co se týče dodržování plánovaných termínů, tak z hlediska spolehlivosti jejích raket Delta IV a Atlas 5, u kterých během více než 100 misí zatím nedošlo k žádné nehodě, která by měla za následek ztrátu primárního nákladu. SpaceX je přesný opak – má sice nepřekonatelně nízké ceny, ale často u firmy ještě stále dochází k dlouhým odkladům a také její raketa Falcon 9 prodělala hned dvě katastrofické nehody během nějakých 15 měsíců, při kterých došlo ke ztrátě zákazníkova nákladu.

Onen první kontrakt (v hodnotě 82,7 milionů dolarů) tedy SpaceX vyhrálo jaksi kontumačně, jelikož se o něj nikdo jiný neucházel. O druhý kontrakt tohoto typu se však už ucházely obě společnosti a SpaceX nakonec opět vyhrálo. Nákladem bude v pořadí třetí satelit typu GPS III, což jsou navigační družice nové generace, které vyrábí Lockheed Martin. První exemplář by měl být vynesen na oběžnou dráhu na jaře 2018 na raketě Delta IV společnosti ULA. SpaceX pak vynese druhý satelit v květnu 2018 a třetí, o kterém je tento článek, v únoru 2019. USAF oznámilo, že zatím plánuje celkem devět takovýchto výběrových řízení, tudíž SpaceX i ULA budou mít šanci během následujících měsíců a let soutěžit o další cenné kontrakty.

Zdroje informací: The Verge, Spaceflight Insider, USAF

Zobrazit komentáře

  • Zajímavý článek, jen bych se chtěl zeptat jestli je veřejně známa cena F9 a kolik na takových zakázkách SpaceX může vydělat.., a jestli jsou pro společnost armádní družice výnosnější než civilní náklad? Předem děkuji za odpověď :)

    • Ta cena se různí podle typu nákladu, zákazníka, množství služeb, které SpaceX pro zákazníka zajišťuje, a dalších faktorů.

      • Komerční starty typu EchoStar nebo SES se obecně pohybují kolem 65 milionů dolarů.
      • Starty pro ministerstvo obrany, výzvědné služby či letectvo jsou dražší, protože mají zvýšené požadavky, je potřeba speciální certifikace, obnáší to více papírování apod., takže tam se cena pohybuje kolem 90 milionů dolarů.
      • V případě misí na ISS pro NASA to pak je složitější, protože v ceně kontraktu je zahrnut i vývoj různých technologií, takže v průměru vychází třeba jedna CRS mise na nějakých 133 milionů.
      • Pak jsou různé speciální případy jako sleva společnosti SES za to, že letí na již použitém stupni, případně množstevní slevy při objednání více letů najednou (např. Iridium).

      Co se týče marže a toho, které zakázky jsou pro SpaceX výnosnější, tak tyto informace SpaceX nezveřejňuje, takže se dá pouze spekulovat a na to si netroufám. :)

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024