Aktuality

SpaceX získalo kontrakt od letectva, porazilo konkurenční ULA

Takhle by měl vypadat satelit typu GPS III (Foto: USAF)

Americké letectvo (USAF) loni vyhlásilo výběrové řízení na službu vynesení třetího satelitu typu GPS III a o kontrakt se ucházely dvě společnosti – SpaceX a ULA. Vítězem kontraktu v hodnotě 96,5 milionů dolarů se nakonec stalo SpaceX se svou raketou Falcon 9. Jedná se už o druhý kontrakt letectva, který SpaceX vyhrálo. O ten první se ucházela společnost jako jediná, neboť konkurenční ULA odmítla zaslat vlastní nabídku.

SpaceX dlouho usilovalo o možnost ucházet se o tyto kontrakty také, ale celý proces certifikace její rakety Falcon 9 pro zakázky letectva v rámci programu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle) se podezřele vlekl a frustrovaná společnost dokonce na USAF v roce 2014 podala žalobu. V květnu 2015 se však SpaceX konečně podařilo certifikaci získat a firma se tedy mohla ucházet o budoucí kontrakty.

Prvním takovým kontraktem, o který se SpaceX mohlo ucházet, bylo vynesení druhého satelitu pro systém GPS III. Tradiční dodavatel těchto služeb, společnost ULA, což je společný podnik firem Boeing a Lockheed Martin, měla na tyto kontrakty od svého vzniku v roce 2006 de facto monopol. O první kontrakt, o který by ULA muselo soutěžit se SpaceX, se však ULA odmítla ucházet, neboť se jí nelíbilo, že výběrové řízení přikládalo příliš velkou váhu na cenu, což je oblast ve které ULA není konkurenceschopná, a naopak se skoro vůbec nebrala v potaz spolehlivost. ULA je historicky velice spolehlivá, a to jak co se týče dodržování plánovaných termínů, tak z hlediska spolehlivosti jejích raket Delta IV a Atlas 5, u kterých během více než 100 misí zatím nedošlo k žádné nehodě, která by měla za následek ztrátu primárního nákladu. SpaceX je přesný opak – má sice nepřekonatelně nízké ceny, ale často u firmy ještě stále dochází k dlouhým odkladům a také její raketa Falcon 9 prodělala hned dvě katastrofické nehody během nějakých 15 měsíců, při kterých došlo ke ztrátě zákazníkova nákladu.

Onen první kontrakt (v hodnotě 82,7 milionů dolarů) tedy SpaceX vyhrálo jaksi kontumačně, jelikož se o něj nikdo jiný neucházel. O druhý kontrakt tohoto typu se však už ucházely obě společnosti a SpaceX nakonec opět vyhrálo. Nákladem bude v pořadí třetí satelit typu GPS III, což jsou navigační družice nové generace, které vyrábí Lockheed Martin. První exemplář by měl být vynesen na oběžnou dráhu na jaře 2018 na raketě Delta IV společnosti ULA. SpaceX pak vynese druhý satelit v květnu 2018 a třetí, o kterém je tento článek, v únoru 2019. USAF oznámilo, že zatím plánuje celkem devět takovýchto výběrových řízení, tudíž SpaceX i ULA budou mít šanci během následujících měsíců a let soutěžit o další cenné kontrakty.

Zdroje informací: The Verge, Spaceflight Insider, USAF

Zobrazit komentáře

  • Zajímavý článek, jen bych se chtěl zeptat jestli je veřejně známa cena F9 a kolik na takových zakázkách SpaceX může vydělat.., a jestli jsou pro společnost armádní družice výnosnější než civilní náklad? Předem děkuji za odpověď :)

    • Ta cena se různí podle typu nákladu, zákazníka, množství služeb, které SpaceX pro zákazníka zajišťuje, a dalších faktorů.

      • Komerční starty typu EchoStar nebo SES se obecně pohybují kolem 65 milionů dolarů.
      • Starty pro ministerstvo obrany, výzvědné služby či letectvo jsou dražší, protože mají zvýšené požadavky, je potřeba speciální certifikace, obnáší to více papírování apod., takže tam se cena pohybuje kolem 90 milionů dolarů.
      • V případě misí na ISS pro NASA to pak je složitější, protože v ceně kontraktu je zahrnut i vývoj různých technologií, takže v průměru vychází třeba jedna CRS mise na nějakých 133 milionů.
      • Pak jsou různé speciální případy jako sleva společnosti SES za to, že letí na již použitém stupni, případně množstevní slevy při objednání více letů najednou (např. Iridium).

      Co se týče marže a toho, které zakázky jsou pro SpaceX výnosnější, tak tyto informace SpaceX nezveřejňuje, takže se dá pouze spekulovat a na to si netroufám. :)

Sdílet

Aktuální články

SpaceX zavádí nové typy tarifů pro Starlink a v EU sjednocuje ceny za roamingovou službu

Čas od času se věnujeme tarifům, které pro své zákazníky nabízí společnost SpaceX při používání…

1. 4. 2025

Noland Arbaugh se ohlíží za 14 měsíci od implantace neurálního rozhraní

Noland už používá své neurální rozhraní 14 měsíců. V delším textu na X se rozepsal…

31. 3. 2025

Šéf společnosti Synchron nesouhlasí s Elonem Muskem a představuje vlastní vizi budoucnosti neurálních rozhraní

Thomas Oxley, šéf Synchronu, konkurenta Neuralinku, nesouhlasí s dlouhodobou vizí Elona Muska a Neuralinku. Podle…

27. 3. 2025

Novinky o soukromé misi Fram2, při které vesmírní turisté jako první lidé přeletí nad zemskými póly

Blíží se start mise Fram2, která bude první pilotovanou výpravou mířící na polární dráhu. Posádka…

23. 3. 2025

Střípky o Neuralinku z platformy X (19. díl)

V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Apoorv…

18. 3. 2025

České dráhy a další železniční společnosti testují satelitní internet Starlink na svých vlacích

Dnešní přehled novinek se bude věnovat využití satelitní služby Starlink ve vlacích. Nejprve se podíváme…

17. 3. 2025