Jednou za pár měsíců přinášíme na ElonX přehled prvních stupňů raket Falcon spolu s plány SpaceX na jejich další využití. Naposledy jsme se tomuto tématu věnovali v srpnu, ale od té doby se dosti změnilo. V současnosti máme informace o 10 různých stupních už výhradně ve verzi Block 5, která je zároveň definitivně finální verzí nosičů Falcon 9 a Falcon Heavy. Starší varianty stupňů potkal různý osud, to jediné, co je spojuje, je fakt, že již nejsou v provozu. Pojďme se tedy podívat, co už mají jednotlivé stupně za sebou a jaké další mise je čekají.
Jedná se o vůbec první vyrobený stupeň verze Block 5. Má za sebou dvě mise. První se uskutečnila 11. května a byla při ní vynesena bangladéšská telekomunikační družice Bangabandhu-1. Podruhé se stupeň ukázal 7. srpna při misi s indonéskou telekomunikační družicí Merah Putih (Telkom-4). V obou případech stupeň úspěšně přistál na plošině Of Course I Still Love You (OCISLY) a byl dopraven do přístavu Port Canaveral. Ani v jednom případě však nedošlo k tak očekávanému sklopení všech přistávacích nohou. Po provedených testech a inspekcích byly nohy nakonec demontovány a stupeň přeložen na transportér OTS a odvezen do centra zpracování raketových stupňů nedaleko přístavu.
Tento stupeň je nejen první vyrobený kus ve verzi Block 5, ale zároveň to bude vůbec první stupeň, který absolvuje druhé znovupoužití. Jako první nosič na světě poletí na svou již třetí misi – konkrétně misi zvanou SSO-A! SpaceX totiž dosud žádný stupeň nepoužilo více než dvakrát. Statický zážeh proběhl 16. listopadu a po ohlášeném odkladu startu z důvodu dalších inspekcí se stupeň na svou třetí misi vydá až koncem listopadu. Půjde o zatím největší sdílenou misi na nosiči startujícím z amerického kontinentu a bude vyneseno 64 cubersatů a microsatů 30 organizací ze 17 zemí. Jelikož ale stupeň tentokrát bude startovat ze západního pobřeží z Vandenbergovy letecké základny, přistávat bude na plošině Just Read the Instructions (v případě dalšího odkladu startu přichází do úvahy také přistání na LZ-4).
Druhý stupeň vyrobený ve verzi Block 5 se na svou první misi vydal 22. července a vynesl telekomunikační družici Telstar 19V. I přes vysokou hmotnost vynášeného satelitu i zde proběhlo úspěšné přistání na OCISLY. Druhým posláním tohoto stupně bylo vynesení katarské telekomunikační družice Es’hail-2 – start proběhl 15. listopadu a i zde bylo přistání na OCISLY úspěšné. Momentálně se stupeň nachází v centru zpracování raketových stupňů SpaceX v Port Canaveral, kde po návratu na Zemi prochází procesem kontrol a do služby by se měl vrátit při některé z budoucích misí.
Jedná se o první a doposud jediný stupeň verze Block 5, který letěl ze západního pobřeží. Poprvé startoval 25. července při misi Iridium-7 a následně úspěšně přistál na plošině Just Read the Instructions (JRTI). Druhý start toho nosiče proběhl 8. října při misi s argentinskou družicí SAOCOM-1A. Přistání proběhlo na přistávací ploše v komplexu SLC-4W označované jako LZ-4 (Landing Zone 4). Toto přistání bylo unikátní v tom, že šlo o vůbec první přistání raketového nosiče ve verzi Block 5 na pevnině.
O dalším osudu tohoto stupně zatím můžeme jen spekulovat, ale k třetímu startu by mohlo dojít v průběhu února 2019, na kdy je plánovaná mise se satelity Radarsat. Tato mise se jeví jako ideální kandidát, protože bude startovat opět ze západního pobřeží, kde se stupeň B1048 momentálně nachází. Navíc se veřejně ví, že zákazník u této mise při uzavření smlouvy svolil k použití již letěného stupně.
Poprvé se stupeň představil při startu mise Telstar 18V/APStar-5C. Po splnění svého úkolu úspěšně přistál na mořské plošině OCISLY. V polovině listopadu dorazil na Vandenbergovu leteckou základnu v Kalifornii, kde 30. prosince odstartuje znovu. Tentokrát ale poletí z rampy SLC-4E během mise Iridium-8, aby vynesl poslední ze série satelitů konstelace Iridium NEXT. Zároveň bude tato mise posledním startem SpaceX v roce 2018. Přistání by se mělo odehrát, jak už je u misí Iridium tradicí, na plošině JRTI.
Po červencovém testování v McGregoru byl stupeň v druhé polovině září převezen na Mys Canaveral. Původně se spekulovalo, že poprvé poletí na misi Es’hail-2 nebo GPS III-SV01, ale nyní to vypadá, že by stupeň mohl být nasazen během zásobovací mise k ISS CRS-16, která je plánována na 4. prosince. Tato informace však zatím nebyla oficiálně potvrzena.
Stupeň je už od začátku výroby vyhrazen pro nepilotovanou demonstrační misi Crew Dragonu DM-1, která je plánována na 8. ledna 2019. Stupeň byl od srpna do října testován v McGregoru a nyní se nachází v hangáru na Mysu Canaveral. Stupeň už bude vybaven finální verzí vylepšených tlakových nádob na helium (COPV 2.0). Ty jsou nezbytné pro certifikaci Blocku 5 agenturou NASA. Zároveň bude započten do vyžadovaných 7 startů v ustálené konfiguraci před první pilotovanou misí DM-2, která je nově plánována na červen 2019.
Jde o sedmý vyrobený exemplář varianty Block 5, který byl na konci srpna 2018 přepraven na základnu v McGregoru na testování. V současné době se již stupeň nachází na Mysu Canaveral. Zatím se neví, k jaké misi bude přiřazen, ale mohl by být využit například během mise PSN-6, která je předběžně plánována na leden 2019.
Stupeň byl koncem září otestován v McGregoru. V současnosti však o jeho dalším osudu více informací nemáme.
17. září 2018 tvořil stupeň „jednu z kulis“ během představení projektu dearMoon v sídle SpaceX v Hawthorne. Začátkem října byl převezen k testování do McGregoru a v současné době se již nachází na Mysu Canaveral. Svou první misi by měl absolvovat se zakázkou amerického letectva během mise GPSIII-SV01 někdy během druhé poloviny prosince. Proslýchá se, že stupeň se nepokusí přistát, takže po svém prvním použití skončí na dně oceánu.
Tento nosič je vyroben jako boční stupeň pro Falcon Heavy a v současnosti se nachází v McGregoru na testování. První misí tohoto stupně by měla být mise Arabsat 6A, což bude první ostrá mise Falconu Heavy pro platícího zákazníka. Bude při ní vynesena družice pro Saudskou Arábii a start je plánován na začátek roku 2019. Stupeň by měl během mise přistávat na pevnině na Landing Zone 1 nebo 2. Následně pak může být použit znovu na některé z budoucích misí Falconu Heavy nebo jej SpaceX může snadno předělat na obyčejný Falcon 9 a použít jej na kterékoli z mnoha plánovaných misí v roce 2019.
Pokud chcete být stále v obraze ohledně jednotlivých stupňů, sledujte průběžně aktualizovaný Přehled prvních stupňů.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Hezký přehled, Pavle. Díky za něj.
Nabízí se tu spousta zajímavých otázek. Řeknu jen pár a všechny se budou týkat stupně B.1055.
1) Pokud je to boční stupeň, bude se muset dříve nebo později objevit druhý stupeň. Arabsat se blíží. Vím, že mají být snadno přestavitelné z normálního F9 na boční stupeň a zpět. Ale v tom případě, když se tenhle přepravuje s čepičkou, neměl by se tak přepravovat i ten druhý?
2) Nepřepravovala se minule čepička samostatně? A pokud se nepletu tak ano, tak proč tedy to je teď jinak?
3) Jediný z nich má čepičku. Nedá se znovupoužít čepička z těch co přistály na LZ-1 a 2?
4) Zároveň se bude muset jeden ze stupňů již vyrobených dříve či později identifikovat jako centrální stupeň FH pro Arabsat 6a.
Je mi jasné, že si psal seriozní článek, toho si velice vážím. Spekulovat by se sice dalo, od toho je diskuze, ale ne v článku. Dobré a seriozní. Asi se z tebe brzo stane ob 2-3 měsíční přehledník stupňů :-D
Boční stupně u prvního FH se přepravovaly rovnou s čepičkami stejně jako ten B1055. Ale máš pravdu, že se objevily nějaké fotky, které možná zachycovaly čepičku samotnou při přepravě. Pokud opravdu šlo o čepičku a ne o Dragon, jak se v té době řešilo, mohlo by jít o čepičku pro nějaký použitý F9, který bude předělán na boční stupeň FH. Časem k něčemu takovému bude určitě docházet, ale jestli k tomu došlo/dojde už teď v rámci připrav na Arabsat nebo STP-2, zatím nevíme.
Čepičky asi znovupoužitelné budou, jelikož pochybuju, že budou v rámci opakovaného použití bočních stupňů pokaždé měnit čepičku za novou. Jestli ale plánují někdy použít ty z demonstrační mise FH znovu, netuším.
Plný souhlas Jiří, od toho tu máme diskuzi! :-) Níže uvedené odpovědi jsou čistě moje spekulace a nikoliv informace...
ad1) nemůžu si vzpomenout kde, ale četl jsem, že letové stupně pro misi Arabsat budou dokončeny "early Dec 18", To by znamenalo, že za pár dní někdo postne fotky, druhý boční a centrální stupeň pěkně pod plachtou a na podvalu
ad2) kalsický improvement by SpX
ad3) tak to by mě taky zajímalo.... ale asi ne, půjde hodně o certifikace apod.
ad4) viz. bod 1
Stejně mi daleko víc vrtá hlavou ta nejasnost okolo vojenské zakázky (via B1054). Možná si budeme muset zvyknout, že každý rok zahájíme nějakou to mysteriozní akcí. Letos to byla Zuma, u které po krátkém a výživném "haló efektu" nastalo úplné ticho.... tak třeba to bude ze stejné škatulky....
Zuma byla tezke zklamani i z hlediska fanouska startu, ten sestup a pristavani do tmy, kdy nebylo nic videt, i Dusana opoustel elan :-)
V poradku, beru to tak.
1) ale to by muselo uz byt hodne brzo, pokud chcou letet 1-2 mesic po novem roce, meli by uz mozna i testovat. Ale rikame neco podobneho
2) rozumne
3) certifikace? Pro koho? Pro armadni zakazky certifikovany nejakym zpusobem uz je, a asi pro dalsi certifikace to bude chtit k snuru startu.
Spis bych to videl tak, ze ty cepicky jsou nova vec, asi taky zatim neznaji hranice jejich pouzitelnosti ci znovupouzitelnosti a mozna zatim jen sbiraji data. A je otazka, co schytaly od kormidel pri sestupu.
No o spekulacich autora prave vim. Ohledne centralniho stupne. :-)
Jestli jsem to dobře pochopil,tak heliové nádrže verze 2.0 mají stupně B 1051 a všechny další v pořadí vyrobené?Čili ty předchozí tyto upravené nádrže ještě nemají a tak jejich starty nejsou započteny do těch 7 potřebných k letu DM-2?
B1051 by měl být první stupeň, který má finální COPV a předpokládá se, že všechny další stupně je mají taky, ale není to potvrzené. Pokud to tak je, mise GPSIII-SV01 se stupněm B1054 by mohla být první, která se bude počítat do těch 7 požadovaných letů před DM-2.
Pride mi trochu divne, ze B1054 zahodia, lebo to je v protiklade so znovupouzitelnostou. FH by mal byt na pripady, ked uz je F9 za hranicou vynasaneho nakladu a navratu spat. Takto budu neustale vyrabat a zahadzovat, co mi pride vysoko ekonomicky neefektivne.
Což o to, technicky by se dalo říct, že pokud zákazník stupeň zahodí a důkladně zaplatí, není v tom problém. Technicky, finančně jo z hlediska znovupoužitelnosti.
Ale já mám problém s jinou věcí, ta výška dráhy družic GPS není nikterak oslnivá, cca 20 000 km. Když se letí na GTO, tahají apogeum na cca 36 000km. A klidně i výš. Zakulacovat dráhu bude podle dostupných údajů sama družice, tj. výkon rakety nebude ani dostatečně využit. Takže spousta lidí nemá nejmenší tušení, v čem je háček. Ale tady existuje jediná odpověď, v současné chvíli je k dispozici dost málo údajů, abychom věděli, proč se tak stane. Takže nezbývá, než prostě čekat a uvidí se.
Ono je klidne mozne ze ho zahodi ale uplne stejne jako to udelali u bloku 4....tzn nikde to nevysilali ani neprezentovali ale zkusili si s tim dosehnout na hladinu more. Oni uz kdyby chteli tak mohli uz davno mit treti pouziti boostru a to hned u ono zmineneho bloku 4. Takze SSOA nebude nicim az tak vyjmecna.
Nerozumim tvemu komentari, ja psal o tom, ze nechapu proc se nebude zachranovat prvni stupen po letu na ne prilis energeticky narocnou orbitu. A nic z toho, co si napsal nevysvetluje, proc se stupen bude zahazovat.
Pokud opravdu neplánují stupeň zachraňovat, předpokládal bych, že raketa vůbec nebude vybavena nohami a kormidly.
Chapu to dobre ze uz letelo tolik blocku 5 a ani u jednoho se jim nepodarilo slozit nohy?
Ano, ne že nepodařilo, občas je sklopili, ale pak zase rozložilo. Zatím žádný stupeň nedojel se sklopenými.
U toho posledního z Es'hail 2 dokonce čepička, která je používána po manipulaci, neměla ani navijáky s lany, jako tomu bylo u předchozích pokusů. Patrně to zas bude vyžadovat trochu trpělivosti, jako tomu bývalo u prvních pokusů o přistání nebo v současnosti při pokusech o zachycení krytu ;)
Zajímali by mě nějaké detailnější informace k značení prvních stupňů např: B1050. 50 je zřejmě kolikátý je to výrobený stupeň v řadě. B bych chápal jako Build ale co mají namysli tím číslem 10 či 1000. Zajímavé je, že druhé stupně nikdo asi moc nesleduje i když je to taky velká roura :-). Případně tuší někdo značení druhých stuňů ?
Setkat se můžete i s podrobnějším označením B1046.3 a podobně je to u Dragonu jako třeba C111.2.
Číslo stupně B1046.3:
B = booster
1 = první stupeň
046 = pořadové/výrobní číslo
3 = počet startů daného stupně
Ta jednička znamená spíš něco jako "první stupeň ve verzi 1.1 a výš". Starší stupně začínaly nulou, např. B0003.
Než jsem to napsal, fakt jsem se šel ujistit na wiki :)
Tak, je otázka, kdo to číslování zavedl. Může být, že SpaceX, může být, že někdo jiný, jen se prostě rychle ujalo a všichni to převzali. Protože třebas u stupňů verze 1,0 se uvádí bez první jedničky. Od prvního stupně verze 1.1 wiki píše na začátku jedničku. Čili už jen tímto sama sebe wiki popírá, jednička tam tedy není jako 1. stupeň.
Jirko, měl jsem na mysli wiki na /r/SpaceX. Klasikou wikipedii bych za spolehlivý zdroj nepovažoval ;-)
Ono je to prakticky jedno samozřejmě, ale evidentně ten systém značení neplatí pro staré stupně typu v1.0, tak jsem na to jen chtěl upozornit.