Stejně jako u všech předchozích zásobovacích misí CRS proběhla předstartovní tisková konference se zástupci NASA, SpaceX a letectva před misí CRS-16. Kromě vysvětlení, proč došlo k jejímu odkladu z úterý na středu, jsme také dozvěděli několik novinek od Hanse Koenigsmanna, který na konferenci zastupoval SpaceX. Mluvil o zvyšující se kadenci startů, možnosti dvou souběžných misí s Dragony, záchraně aerodynamických krytů a taky o termínu napjatě očekávané demonstrační mise lodi Crew Dragon. Na rozdíl od administrátora NASA totiž stále počítá s lednovým startem. To však může mít vliv na příští start Falconu Heavy.
NASA při nakládání pokusných myší do Dragonu zjistila, že jejich jídlo bylo kontaminováno plísní. Bylo tedy potřeba jídlo vyměnit za nové, které mělo dorazit do Orlanda v pondělí večer. Nakládání Dragonu je ale potřeba dokončit do určité doby, aby SpaceX mohlo včas provést start. Výměna jídla se nakonec nestihla, a jelikož experiment s myšmi je součástí primární mise, vedlo to k odkladu startu z úterý na středu. Výhodou je, že předpověď počasí je ve středu výrazně lepší (jen 10% šance nepříznivých podmínek).
Tisková konference se konal necelé dvě hodiny po startu SSO-A, a tak pochopitelně přišla řeč také na pokus o zachycení aerodynamického krytu do sítě na lodi Mr. Steven, který během této mise proběhl. Elon Musk k tomu řekl:
Obě poloviny aerodynamického krytu Falconu minuly síť, ale měkce přistály do vody. Mr. Steven je vyzvedne. Plán je takový, že je vysušíme a použijeme znovu. Trocha vody nic není.
Tohle bylo dost překvapivé prohlášení, protože zrovna Hans Koenigsmann v minulosti říkal, že zabránění kontaktu s mořskou vodou je momentálně největší problémem u snah o jejich znovupoužitelnost. Na konferenci pak Hans situaci trochu objasnil poté, co ho někdo zeptal, jak těsně kryt minul síť. Odpověděl:
Nevím, o kolik přesně se kryt netrefil. Byla to starší verze krytu. Prováděli jsme totiž upgrade, díky kterému Mr. Steven kryt snadněji najde.
Tady se Hans téměř určitě spletl, protože SpaceX fotky z rampy jasně ukazují, že na misi SSO-A letěl upgradovaný typ „kryt 2.0″. Nejspíš si to popletl s misí SAOCOM 1A, na které letěl starý typ krytu a Mr. Steven se jej ani nepokusil zachytit.
A jelikož já jsem věděl, že na SSO-A letěl upgradovaný kryt, napadlo mě, jestli náhodou Hans nemluví o nějaké úplně nové verzi krytu, kterou SpaceX teprve chystá. Využil jsem tedy možnosti pokládat otázky na Twitteru, a zeptal jsem se, jestli Hans mluví o nějakém novém upgradu nebo myslí ten, co měl premiéru během únorové mise Paz. Můj dotaz pak přečetli během živého přenosu a Hans poněkud zmateně odpověděl:
Myslím, že to je ten samý upgrade. Možná jsem to obrátil, že jsme použili starší verzi místo tohohle, ale měl by to být tenhle. Změny se týkají hlavně záchrany krytu, ne přímo krytu jako takového.
Upřímně jsem z té odpovědi tak trochu jelen, ale chápu to tak, že se prostě spletl a na této misi tedy letěl upgradovaný kryt, ale jednalo se o nám známý typ označovaný „2.0″, který SpaceX používá už od února.
Nicméně na Hansovu odpověď navázal někdo další a zeptal se, jak je to s poškozením krytů při přistání do mořské vody a jejich znovupoužitelnosti při měkkém přistání jako u SSO-A. Hans odpověděl ve smyslu, že přistání krytů je už tak přesné, že i když se kryt netrefí do sítě, spadne kousek od lodi a je možné ho rychle vylovit a je vidět, jak moc byl v kontaktu s vodou. Momentálně tedy zkoumají, zda by v takových případech přeci jen nemohli kryt použít znovu. To odpovídá tomu, co řekl Elon.
Mimochodem, SpaceX během vysílání mise SSO-A ukázala nové záběry na loď Mr. Steven. Ten by se měl brzy přestěhovat na Floridu, ale je možné, že odklady mise SSO-A s plány zamíchaly. Loď už možná nestihne přejet na druhé pobřeží USA, aby mohla asistovat u mise GPSIII-SV01, a tak se nabízí možnost, že nakonec počká v Kalifornii na start Iridium-8.
Někdo se zeptal, co by se stalo, kdyby se nějaká mise s Crew Dragonem překrývala s misí CRS. Je možné mít na orbitě dva Dragony? Hans odpověděl:
Teoreticky ano, ale… Když je Dragon připojen k ISS, tak v řídícím středisku je klid a není problém souběžně provést další start. Už mnohokrát jsme něco takového udělali, je to rutinní věc. Pokud by oba Dragony byly volně na orbitě, bylo by to náročnější, ale obecně řečeno musíme být schopni obsluhovat dva Dragony na ISS. Není to tedy technický problém, ale jde spíš o to, že v případě DM-1 je potřeba vyšší soustředění, aby vše bylo opravdu připraveno, a ne aby nás rozptylovaly souběžně probíhající mise. Takže je výhodnější mise oddělit, ale pokud budeme muset, zvládneme dvě najednou, ale je to pochopitelně o něco složitější.
NASA nedávno určila termín startu první demonstrační mise Crew Dragonu na 8. ledna. Avšak nedlouho poté administrátor NASA Jim Bridenstine prohlásil, že Crew Dragon v lednu téměř určitě nepoletí a pravděpodobnější je jaro 2019. Hanse se proto někdo zeptal, jak to tedy s termínem DM-1 je, a on odpověděl, že si dokáže představit několikadenní zpoždění například kvůli provozu na ISS, ale SpaceX podle něj stále cílí na polovinu ledna. Dodal, že všechen hardware pro DM-1 už je na Canaveralu a momentálně probíhá finální integrace, testování a všemožné analýzy a kontroly. Následně ale upozornil, že pro SpaceX je důležitější bezpečnost a úspěšnost demonstrační mise než konkrétní termín startu. Na otázku ohledně anomálií během testování padáků, které byly zmíněny v souvislosti s očekávanými odklady demonstračních misí Crew Dragonu, Hans odpověděl:
Pochopitelně se potýkáme s určitými problémy. U každého startu jsou věci, které je potřeba vyřešit a zajistit, aby vše fungovalo správně. Dragon 2 má na rozdíl od Dragonu 1 dokonce čtyři padáky, takže mají větší redundanci než Dragon 1. Navíc budou padáky na DM-1 zesílené, takže si jsem dost jistý, že budou úspěšné.
Doufejme tedy, že má Hans pravdu, a prvního letu Crew Dragonu se dočkáme dříve než na jaře, jak prohlašoval Bridenstine. Pro úplnost pak ještě připomínám, že prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell nedávno řekla, že raketa s Crew Dragonem bude zkušebně vztyčena na rampě ještě do konce roku. Uvidíme, jestli se to nakonec stihne.
Odklady Crew Dragonu jsou nepříjemné z ještě jednoho důvodu. Crew Dragon i Falcon Heavy totiž mohou létat pouze z rampy LC-39A, takže dokud nedojde ke startu DM-1, nemůže letět ani další Falcon Heavy. Ten by měl začátkem příštího roku vynést satelit Arabsat 6A a vypadá to, že přípravy na tento start jsou v plném proudu. Během posledních pár týdnů totiž byly spatřeny oba boční stupně při přepravě do testovacího areálu v McGregoru, takže hardware pro start Arabsatu by mohl být připraven za pár měsíců. Mohlo by ale dojít k situaci, kdy Falcon Heavy sice bude připraven, ale startu bude bránit odkládaná mise DM-1, která bude zabírat rampu. Nicméně i pokud dM-1 odstartuje v lednu, Falconu Heavy se určitě nedočkáme dříve než v únoru.
Záznam celé tiskové konference si můžete pustit na YouTube a pokud preferujete čtení, k dispozici je také kompletní textový přepis.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Vynikajúci článok, ďakujeme 😉
Rádo se stalo. :)
Díky za článek :)
Nohy u F9 po přistání musí stejnak odmontovat kvůli přepravě (omezení na kamionu bez dodatečného povolení) a dělají to v přístavu, protože už to mají nacvičené.
Takhle bych to viděl já.
Lokálnu licenciu a pre prepravu na Caneverale aj v prípade že by sa jednalo o nadroznerný náklad podľa mňa problém nebude navyše Falcon 9 na Floride nedosahuje 16 stôp (4.9m) šírka 18 stôp (5.5m) výška a 150 stôp (45m) dĺžka čo dosahuje 1. stupeň ltt. len v dĺžke s nohami bude prvý stupeň tak max 4.5 m široký. http://www.fdot.gov/maintenance/OWODPermits.shtm Hlavné obnedzenie je 3.7m je tuším
lem pri diaľniciach.
Tohle možná platí pro Kalifornii, kde mají jiný transportér, kde není fyzicky možné vozit stupeň i s nohama (ale nemyslím si, že by to nějak souviselo s povolením). Nicméně na Canaveralu mají transportér OTS, který by měl být schopen převážet stupeň i s nohama, a navíc to pak vozí jen kousek z přístavu do hangáru, takže tam by problém být neměl.
Tak mi přijde, že Hans Koenigsmann je tak trochu mimoň. Ale třeba zrovna nebyl ve formě.
Je pravda, že to je trochu zmatkař, navíc je u něj určitá jazyková bariéra, ale hlavní problém je, že podle mě nemá moc přehled o věcech mimo jeho hlavní náplň práce. Proto se už několikrát stalo, že řekl nějaký nesmysl, jak zmiňuje yamato. Oproti tomu Gwynne Shotwell má jako provozní ředitelka pochopitelně lepší přehled o všem, co se v její firmě děje.
nene, Hans uz viackrat vypustil zjavne nespravne info, napr. o nosnosti rakiet Falcon. Gwynn je lepsi zdroj.
Co se týče toho krytu, tak nemysli to spíše tak, že se sice jedná o upgradovaný model z letošního roku (2.0), ale že SpaceX připravuje update naváděcího systému, aby zvýšili šance zachycení? Přece jenom původně se se snahou o zachycení vůbec nepočítalo a další kryty můžou být modernizovány, byť po vzhledové a hardwarové stránce se bude jednat o stejný Kryt 2.0
Kryt 2.0 byl navržen už s tím, že ho bude zachytávat Mr. Steven, který byl připraven zhruba ve stejnou dobu jako upgradované kryty.
To ale neznamená, že se v průběhu roku nemohlo dojít k potřebě dalšího vylepšení. Zvlášt pokud se jednalo o vylepšení bez zásahu do samotné kostrukce. Právě naopak bych to spíše očekával.
No je pravda, že by se ten Hansův komentář dal pochopit tak, že to teda byl kryt 2.0, ale ještě neměl nějaká nová dílčí vylepšení týkající se navádění krytu, s kterými SpaceX aktuálně přišlo. A tyhle upgrady budou až na nějaké příští misi.