SpaceX si pronajalo kalifornskou rampu SLC-6. Bude odtud startovat Starship?

Společnost SpaceX si nově pronajala rampu SLC-6 v Kalifornii, která až do nedávna sloužila pro starty raket Delta IV a Delta IV Heavy. Nicméně firemní úmysly ohledně využití rampy jsou v současnosti dosti nejasné. Bude odtud kromě Falconů startovat také Starship?

Konec měsíce dubna nachystal pro všechny profesionály i fanoušky kosmonautiky jednu velkou novinku. Firma SpaceX získala do pronájmu druhou startovní rampu na Vandenbergově základně v Kalifornii a podle oficiálního oznámení ji plánuje využívat pro starty raket Falcon 9 a Falcon Heavy. Je to poměrně překvapivé, protože společnost v tomto prostoru již provozuje startovní komplex SLC-4, který je přitom nejméně využívanou rampou firmy. Od roku 2011, kdy si SpaceX pronajalo rampu SLC-4, z ní až do konce roku 2021 odstartovalo pouhých devatenáct raket Falcon 9. Toto poměrně chudé využití se začalo zlepšovat až od loňského roku – za posledních 16 měsíců odsud startovalo 21 Falconů! Hlavní příčinou tohoto nárůstu je samozřejmě budování satelitní sítě Starlink, nicméně i tak je poměrně velkým překvapením pronájem druhé rampy na západním pobřeží USA.

Raketoplán Enterprise během zkoušek na rampě SLC-6 v roce 1985 (Foto: USAF)

Startovní komplex SLC-6 v prostoru Vandenbergovy základny má poměrně bohatou historii, jejíž počátky se datují do poloviny 60. let minulého století. Tehdy byla zahájena stavba této nové rampy a jejím účelem bylo zajišťovat výměnu posádek na vojenské orbitální stanici MOL. Mimochodem, pokud by vás blíže zajímala historie celého programu MOL, mohu vám doporučit seriál Ondřeje Šamárka, který celý tento program podrobně rozebírá. Program MOL byl ale v roce 1969 zrušen a celá stavba byla zakonzervovaná. O pár let později byla tato rampa vybrána pro program raketoplánů, ale i od těchto plánů se po havárii raketoplánu Challenger odstoupilo. Prvního startu do vesmíru se tak celý komplex dočkal až 29 let od svého založení, kdy z něj v roce 1995 odstartovala raketa Athena I.

Raketoplán Enterprise během zkoušek na rampě SLC-6 v roce 1985 (Zdroj: NASA Spaceflight)

Od roku 1999 až do roku 2022 provozovala tuto rampu pro rakety Delta IV společnost Boeing a po vytvoření společného podniku s firmou Lockheed Martin v provozu pokračovala i nově vzniklá společnost United Launch Alliance (ULA). Zatím poslední start se zde odehrál v roce 2022, kdy odsud obří nosič Delta IV Heavy vynesl náklad pro Národní průzkumný úřad. Od té doby byla rampa opuštěna, protože zbývající dva starty tohoto obřího nosiče se odehrají z Floridy a pro svou plánovanou raketu Vulcan bude firma ULA v Kalifornii využívat komplex SLC-3. Celkově se z rampy SLC-6 uskutečnilo čtrnáct pokusů o start do vesmíru, z nichž dvanáct bylo úspěšných.

Raketa Delta IV Heavy na startovní rampě SLC-6 v prosinci 2018 (Foto: ULA)

SpaceX díky tomuto pronájmu bude mít na západním pobřeží dvě startovní rampy. Firemní úmysly ohledně využití rampy však jsou v této chvíli trochu nejasné a nabízí se řada nezodpovězených otázek. Znamená pronájem rampy SLC-6 to, že SpaceX má v plánu časem opustit svůj stávající komplex č. 4, kde se nachází startovní rampa SLC-4E a přistávací plošina LZ-4 a firma jej využívá od roku 2011? Anebo má SpaceX v plánu využívat obě kalifornské rampy současně? Opravdu se plánuje tak výrazně zvýšit startovní kadence z tohoto prostoru, který byl až do nedávné doby využíván velmi zřídka?

Stávající kalifornský komplex SpaceX. Vlevo přistávací plošina LZ-4 a vpravo startovní rampa SLC-4E (Foto: Pauline Acalin / Teslarati)

Možná jde firmě primárně o zdejší vertikální integrační věž, která sloužila pro připojování nákladu k raketám Delta. Armáda totiž od svých primárních dodavatelů může požadovat schopnost vynášet velmi těžké náklady ze západního pobřeží na polární dráhy, přičemž některé typy družic vyžadují vertikální integraci. A SpaceX tuto schopnost zatím nemá, protože infrastrukturu pro vertikální integraci podle dostupných informací plánuje vybudovat pouze na floridské rampě LC-39A.

Neoficiální představa Falconu Heavy na rampě SLC-6 (Zdroj: NASA Spaceflight)

Anebo se firma chystá tuto rampu připravit pro vyvíjenou raketu Starship? Přeci jen rampa byla doposud využívána jednou z nejsilnějších raket světa, a tak by možná nebyl problém ji v budoucnu přepracovat pro účely Starship. Pak by tu SpaceX mohlo vynášet družice Starshield, což je potenciální satelitní konstelace pro vládní či vojenské účely, postavená na technologiích Starlinku. Otázek je mnoho, nicméně odpovědí již méně. Budeme se muset nechat překvapit.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ján Karpiš

Na niektoré misie je SpaceX jedinou voľbou. To, že v tejto oblasti neplánovali vertikálnu integračnú aktivitu je potom pravdepodobné, že plánovali využiť existujúcu infraštuktúru po Delte.
Dlhodobá firemná aktivita SpaceX ukazuje snahu vyhovieť všetkému, čo sa môže od nich teoreticky vyžadovať a je tu viditeľná dlhodobá snaha – napriek odporu – získavať vojenské misie.
Ak tomu nič iné – o čom nevieme – neprekáža, určite tu bude v budúcnosti FH a F9 s integráciou a iné. + preniesť hardware zo SLC-4E do SLC-6 zrejme nepredstavuje výzvu pre SpaceX.

T.j. otázka je skôr, či si SpaceX ponechá SLC-4E, alebo nie.
Na lety na Mesiac a Mars sa tu asi SS+SH nedá použiť; na iné vesmírne lety, to asi nemá zmysel a na medzikontinentálne lety.. tak to najbližšie dlhé roky nevyzerá a možno ani destinačne nie je zaujímavé.
Neviem teda z akého uhla pohľadu sa oplatí živiť SLC-4E týchto možno viacero rokov.. treba sa spýtať Muska 🙂

Mr G

Myslim, ze predposledny odstavec je dovodom preco k prenajmu doslo. Spionazne druzice kategorie KH-11, vertikalna integracia, polarne drahy.

Mr G

Este je tu moznost, ze SX upustilo od zameru postavit vertikalnu integracnu vezu pre F9 a FH na Ffloride a miesto toho upravia SLC-6 pre tieto starty. Spionazne satelity sa vypustaju prevazne na polarne drahy, alebo sa pouziva molniya.

Naposledy upraveno před 1 rokem uživatelem Mr G
PetrV

Zdržení posledního letu Falcon Heavy blokovalo rampu 39a pro další lety.
Tam bych hledal odpověď.
SHS je možné, ale k tomu musí být základna pro její výrobu jako na Starbase i KSC.
Tipuji použití pro FH.

Ivo Janáček

Takto to nefunguje, každé místo má jiný střelecký sektor, jistě dá se částečně změnit směr, ale za cenu značného snížení nosnosti. Za mě je to kvůli FH pro vojenské mise. Podle mě si to SpaceX jako obvykle spočítalo vyšlo jim, že se jim to vyplatí, než přestavovat současnou rampu. Navíc budou mít zálohu pro mise F9 pokud by byla jedna rampa mimo provoz.

PetrV

Otázka je, co vše poslední FH nesla…
Ty družice Viasat-3 Americas byly ohromně zajímavé.
A další ke čtení.
https://www.viasat.com/defense/solutions/