SpaceX se po dvou letech vrátilo ke stavbě orbitální rampy pro Starship ve floridském komplexu LC-39A

SpaceX už před dvěma lety začalo budovat startovní rampu pro Starship v existujícím komplexu LC-39A v Kennedyho kosmickém středisku na Floridě. Pak ale došlo ke změně plánů a všechny aktivity kolem Starship byly přesunuty do Starbase v Texasu. Floridská rampa tedy nebyla dokončena a její další osud byl nejasný. Nyní však Elon Musk oznámil, že práce se opět rozjely a SpaceX začíná budovat novou orbitální rampu pro Starship v rámci komplexu LC-39A.

Nejdříve trocha historie. Když SpaceX v roce 2019 začalo vyrábět první prototypy lodi Starship, plán byl takový, že na výrobě a vývoji budou pracovat dva oddělené týmy – jeden na Floridě a druhý v Texasu. Floridský tým sídlil v tehdy novém zařízení v městečku Cocoa a vyráběl tam prototyp Starship Mk2. Texaský tým se nacházel u vesničky Boca Chica (dnes toto zařízení nese název Starbase) a pracoval na prototypu Mk1. Představa byla taková, že oba týmy budou soutěžit mezi sebou o to, kdo bude rychlejší. Cílem této přátelské soutěže mělo být zjistit, která lokace je nejefektivnější. Týmy si prý radily, ale každý si mohl zvolit vlastní přístup a nemusel se řídit radami druhého týmu.

Floridské pracoviště v Cocoa s rozpracovaným prototypem Starship Mk2 (Zdroj: John Winkopp)

Dokončené floridské prototypy pak měly být přepravovány na existující rampu LC-39A v Kennedy kosmickém středisku, která je vzdálená 45 km od Cocoa, a SpaceX tam tehdy už začalo stavět orbitální startovní rampu pro Starship. SpaceX mělo vypracovaný a schválený plán přepravy po silnici a po řece, ale prototyp Mk2 nakonec nikdy nebyl dokončen.

Oficiální dokumentace z roku 2019 prozradila tehdejší plán SpaceX ohledně provádění startů Starship z komplexu LC-39A, který firma už delší dobu pronajímá pro účely startů svých raket Falcon a lodí Dragon. SpaceX plánovalo na Floridě postavit sekundární vypouštěcí stůl pro Starship přibližně 100–200 metrů jihovýchodně od stávajícího stolu pro Falcony. Stůl by byl umístěn ve výšce 30 metrů, čímž by se „omezila recirkulace spalin a eroze“. Pod stolem by se pak nacházela šachta pro odvod spalin během startu, která by měla 20 metrů na šířku a 20 metrů na výšku a stejně jako ta na rampě SLC-40 by byla chlazena vodou v kovových trubkách. Vypouštěcí stůl pro Starship a montážní halu by spojovala nová cesta nazvaná „Starship Road“.

Oficiální plánek úprav rampy LC-39A (Zdroj: SpaceX)

Zároveň bylo v plánu na rampě LC-39A rozšířit technické zázemí. Přibyly by například nové vodojemy pro kropicí systém. A jelikož Starship využívá jiné palivo než Falcony, vedle existujících nádrží na RP-1 by vznikly nádrže na kapalný metan o kapacitě 2 milionů kilogramů. Součástí metanového systému by byly také nádrže na kapalný dusík o kapacitě 1,5 milionu kilogramů. Dusík by sloužil k chlazení metanu. Zároveň by vzniklo nové potrubí pro přívod metanu na rampu a také 30 metrů vysoká fléra, která by sloužila ke spalování metanových výparů. Co se týče kyslíku, SpaceX si tehdy hodlalo vystačit se stávající kapacitou, kterou má k dispozici pro starty Falconů.

Opravy kyslíkové nádrže u rampy LC-39A (Foto: Michael Baylor / NASA Spaceflight)

Raketa Starship by byla integrována na rampě LC-39A ve vertikální poloze pomocí jeřábu. Nejdříve by byl připojen nosič Super Heavy k vypouštěcímu stolu a poté by byla připojena Starship k nosiči. Zpočátku by byl využíván dočasný nebo mobilní jeřáb a permanentní jeřáb s výškou 120–180 metrů by byl postaven později.

Neoficiální vizualizace úprav rampy LC-39A pro raketu Starship (Zdroj: NASA Spaceflight)

Práce na startovní rampě pro Starship v rámci komplexu LC-39A se však takhle daleko nedostaly a na konci roku 2019 se zastavily. SpaceX se totiž rozhodlo přesunout veškeré aktivity kolem Starship do Texasu. Floridský prototyp Mk2 tedy byl postupně zlikvidován a zařízení v Cocoa je od té doby firmou využíváno pouze pro menší úkony. Například zde byli vyrobeni dva noví roboti OctaGrabber pro mořské přistávací plošiny ASOG a JRTI a také zde probíhá příprava materiálů pro výrobu destiček tepelného štítu Starship. Vývoj a výroba prototypů Starship a Super Heavy v posledních dvou letech probíhaly výhradně ve Starbase v Texasu. Nyní se však SpaceX vrací k plánům vybudovat floridskou orbitální rampu pro Starship.

Oficiální render z roku 2019 ukazuje původně plánovaný vzhled rampy v Boca Chica (Zdroj: SpaceX)
Rozpracovaná startovní rampa pro Starship v komplexu LC-39A v lednu 2020 (Foto: Jared Frankle)

SpaceX v roce 2019 stihlo v komplexu LC-39A vybudovat pouze betonovou přistávací plošinu pro Starship a také zárodek orbitálního vypouštěcího stolu. Jednalo se však o dnes již zastaralý typ stolu s klasickým deflektorem spalin. SpaceX od té doby postavilo orbitální rampu pro Starship ve Starbase a ta už má úplně jinou podobu. Například vypouštěcí stůl nedisponuje šachtou pro odvod spalin a věž je vybavena tzv. Mechazillou, což je dvojice ramen, která slouží jako integrační jeřáb a zároveň bude časem zachytávat přistávající Super Heavy i Starship.

Orbitální vypouštěcí stůl a integrační věž s Mechazillou ve Starbase na začátku prosince 2021 (Foto: RGV Aerial Photography)

SpaceX proto v posledních týdnech demontovalo nedokončenou startovní rampu pro Starship v komplexu LC-39A a Elon Musk aktuálně oznámil, že tam začalo budování zcela nové orbitální rampy pro starty této obří rakety. Musk následně upřesnil, že plánovaná rampa bude podobná té ve Starbase, ale bude mít vylepšené pozemní systémy a věž. Další podrobnosti zatím neznáme, ale asi půjde o jakousi kombinaci původních plánů z roku 2019 popsaných výše a úprav, které SpaceX provedlo při stavbě orbitální rampy ve Starbase.

Komplex LC-39A v září 2021. Dole uprostřed lze vidět přistávací plošinu a vypouštěcí stůl pro Starship. (Foto: John Kraus)

Redaktor CNBC získal vyjádření NASA ohledně stavby orbitální rampy pro Starship, neboť agentura komplex LC-39A vlastní a SpaceX jej jen pronajímá. NASA potvrdila, že SpaceX má právo vylepšovat startovní infrastrukturu na území pronajatého komplexu. Agentura však dodala, že environmentální studie z roku 2019 se vztahuje pouze na stavbu nové rampy a případné budoucí starty a přistání Starship budou vyžadovat samostatné povolení.

Otázkou zůstává, proč se SpaceX rozhodlo znovu rozjet práce na floridské rampě pro Starship právě teď a jaké má vlastně plány ohledně jejího využívání. Budou zde probíhat pouze starty Starship, které sem budou dováženy ze Starbase, nebo hodlá SpaceX v Kennedyho kosmickém středisku vybudovat také nové zázemí pro výrobu Starship? Nabízí se například možnost rozšíření stávajícího zařízení na Roberts Road, kde SpaceX momentálně skladuje a repasuje první stupně Falconů mezi starty. V minulosti tu navíc byly spatřeny díly pro Starship, které sem byly převezeny z Cocoa. Přeprava zde vyrobených raket a lodí na nedalekou rampu LC-39A by měla být relativně snadná.

Areál SpaceX na Roberts Road v únoru 2020 s díly pro Starship (Stephen C. Smith)
Zařízení SpaceX na Roberts Road v červnu 2021 (Foto: burger / fórum NASA Spaceflight)

Obnovení floridských aktivit kolem Starship by také mohlo souviset s tím, že SpaceX letos získalo kontrakt na vývoj lunární Starship (HLS) pro NASA (navzdory neúspěšným protestům konkurenční společnosti Blue Origin). Je možné, že NASA chce být blízko vývoji lodi HLS, která je klíčová pro úspěch programu Artemis, jelikož to bude jediný způsob jak dopravit astronauty NASA na povrch Měsíce. Vývoj HLS nebo minimálně starty této varianty Starship tedy možná budou probíhat primárně z Floridy, jelikož Starbase je pro NASA trochu moc „z ruky“. NASA však aktuálně vysvětlila, že nijak nepřispívá na stavbu nové floridské rampy pro Starship.

Koncept lunární Starship pro NASA (Zdroj: SpaceX)

Elon Musk také nedávno prohlásil, že SpaceX potřebuje usilovat o to, aby v roce 2022 dokázalo startovat se Starship každých 14 dní. To by samozřejmě bylo jednodušší, kdyby firma měla k dispozici dvě orbitální rampy místo jedné. Navíc i když SpaceX očekává, že teď na přelomu roku obdrží povolení úřadu FAA ohledně provádění orbitálních startů Starship ze Starbase, prozatím bude tato licence omezená na 5 startů ročně. Lze sice očekávat, že SpaceX rychle požádá o dodatečné povolení umožňující vyšší počtu startů, ale asi nikdo neví, kdy a jestli ho firma obdrží. Existence floridské rampy, která by měla vlastní startovní licenci, by tedy mohla představovat alternativu, jak dosáhnout vyšší startovní kadence.

Otázkou samozřejmě je, jak dlouho bude stavba nové floridské rampy trvat a kdy bude vše připraveno na pravidelné starty. Osobně moc nevěřím, že by Starship dokázala odstartovat z Floridy už příští rok, ale i kdyby to bylo až v roce 2023, druhá rampa pro Starship jistě bude pro SpaceX představovat velký přínos.

Zobrazit komentáře

  • Rampu na Floride potrebujou pro lety na polarni drahy (aspon dokud nebudou hotove plosiny), to z BC asi nepujde.

  • Souhlasím. Validní budou všechny důvody uvedené v článku, ale tento mě taky hned napadl - takový "plán B" pro případ, že aktivistům kolem Brownsville vyjde zdržovací taktika nebo nedejbože rovnou nová EIA. Teď to nedohledám, ale četl jsem, že jedna ze skupin si najala špičkové a tedy velmi drahé právníky. To by znamenalo, že jim musel nasypat někdo, kdo má zájem poškodit SpaceX/přibrzdit Starlink.

  • Aby SpaceX splnilo své plány mezikontinentálnich letů, tak potřebuje rampu na každém kontinentu. I pro lety k Měsíci dle mne budou 2 rampy málo. Plošiny ok, snad to klapne.

  • Vyvoj F9 trval 5 rokov (2005-2010), FH 7 rokov (2011-2018). Plan pre SS+SH je 3 roky (2019-2022), dokonca s nim chce SpX lietat castejsie ako v sucasnosti s F9 a FH. Vzhladom na to, ze SS+SH je dva rady zlozitejsi a narocnejsi ako F9,FH, plan vyzera byt velmi agresivny a nerealny.

    • No já myslím, že 2019 začali už pracovat na protypech. Oznámení o konceptu BFR přišlo 2016 a to už něco museli mít na papíře ... Takže plán je spíš >6 let

        • Ano, mate obaja pravdu. Zle som interpretoval info z wiki. Uz v 2014 a 2015 testovali hardver na Raptori.
          Kazdopadne sa zamyslam nad tym, ze Elon oznacil Raptor je nevyhovujuci a zaroven buduci rok chce lietat dvakrat za mesiac. Pride mi to kontradikcia ale ved uvidime, ako si poradi.

  • Mna stale fascinuje ze rampa nema odvod spalin. A kusok od nej je veza, kopa infrastruktury.
    Takze planuju ze spaliny pojdu uplne vsetkymi smermi? To fakt nie je ziadny problem?

  • Začínají mě ta byrokracie i Elonovy interní agitace zmiňující krach trochu znejisťovat. Člověk si zvykne na rychlé tempo a začne být hned netrpělivý, když se chvíli věci viditelně nehýbou.

    • Naopak pokaždé, když byla jakákoli Muskova firma v problémech, tak jí věnoval maximum svého času a úsilí a bylo to to nejlepší co se mohlo stát.
      Čekám i tady nějakou šílenost typu potřebujeme zjednodušit, zrychlit a zlevnit výrobu, tak jsme objednali Giga Press, vylisujeme dvě půlky Raptoru a pak už je jen svaříme k sobě :-D.

    • Docela by mne zajímalo co znamenají ty zprávy o krachu SpaceX a katastrofě (didastre!) v souvislosti s vývojem motoru Raptor. Jsou to fake news nebo na tom opravdu něco je? Aspoň tady v Česku je okolo toho podivné ticho.

      • Pokud jsem to pochopil správně, Elon v emailu vysvětloval zaměstnancům zhruba toto: Pokud by zrovna na trhu panovaly nepříznivé podmínky, mohly by vést problémy s pomalou optimalizací samotného raptoru i optimalizací jeho výroby k bankrotu celé SpaceX. Nepříznivé podmínky ale naštěstí momentálně na trhu nepanují, peněz je na něm naopak přebytek. Investoři se spíš předhánějí v tom, kdo poskytne SpaceXu peníze na investice jako první. Bohatí podnikatelé (několik z nich je miliardářů) poslední dobou nabízejí firmě Elona Muska takové množství volných miliard dolarů (výměnou za podíl ve firmě), že se ani na všechny nedostane, protože Elon tolik peněz zatím nepotřebuje. Potřebovat je bude až začne Starship vynášet na oběžnou dráhu satelity Starlinku ve velkém. Tj. příští rok.

        Jedna loď Starship zvládne vynést na oběžnou dráhu cca 400 satelitů, létat se s nimi dá klidně každé dva týdny. V tu dobu nastoupí masová výroba satelitů, která se bez větší finanční injekce (investice) neobejde. Spekuluje se dokonce o oddělení konstelace Starlink od SpaceXu a následném vstupu firmy na akciovou burzu. Ale myslím, že i v takovém případě by si SpaceX ponechala ve Starlinku většinový balík akcií. Mohlo by to být klidně i 70 až 80 %. Další akcie by si nejspíš nakoupil přímo Elon. Peněz bude mít dost z prodeje akcií Tesly. Na volný trh může jít klidně jen 10 % Starlinku. Víc až ve vzdálenější budoucnosti. Ale i jen těch 10 % může firmě přinést další miliardy dolarů na investice.

    • EM teď prodal (prodává) tolik akcií Tesly, že i po zaplacení všech daní bude mít dost hotovosti, aby z kapsy pokryl provoz SX několik let, i kdyby SX nemělo ani dolar na příjmu.

      • Většina z těch peněz ale půjde nákup a na zaplacení dalších daní z těch akcií co dostane za hubičku v rámci kompenzačního balíčku (podle vývoje obratu a EBITDA to vypadá, že bude mít všech 12*1,7 mil. akcií do dvou let) a možná si na to bude muset ještě trochu půjčit. Ale zase pak bude mít v Tesle už skoro 30 % v hodnotě v tu dobu zřejmě výrazně přes 500 mld. dolarů.

        • Pokud dostane akcie a neprodá je tak žádné daně neplatí,-Jen pro upřesnění

          • Takhle jednoduše to nefunguje. Musk má akcie za sjednanou cenu z toho roku, kdy byl schválený kompenzační balíček (prakticky je dostane, je to snad pod $10 za akcii a teď jsou přes $1000).
            Tyto opce mají nějakou expiraci (myslím, že tyto 1 rok) a během té doby se musí uplatnit a když se uplatní, musí se zaplatit daň ze zisku z rozdílu ceny akcií a daní se to jako jakýkoli jiný zaměstnanecký benefit - základní daň, investorská daň a pro něj ještě kalifornská daň, celkem přes 54 %.
            Pak má další podmínku kompenzačního balíčku, že po uplatnění je nesmí minimálně 5 let prodat. Ale až je prodá, platí z nich daň znovu, to už bude procentuálně trochu lepší, protože Texas :)
            Takže když to shrnu:
            • Tesla dosáhne milníku v ceně akcií (tam už má všechny) + obratu/EBITDA
            -> Musk má právo koupit akcie za zlomek ceny
            -> musí je koupit do roka, jinak propadnou
            -> prodá nějaké své současné akcie, ze kterých zaplatí daň
            -> co mu zbyde, tak z toho zaplatí daň za ty nové akcie
            -> za 5 let nové akcie prodá a zase z nich zaplatí daň.
            Skoro by jeden řekl, že je to chudák :-D

            pozn.: pokud je tu někdo kovanější v akciovém trhu, tak mě kdyžtak doplňte nebo opravte, toto mám pouze načteno z pár článků.

          • Nevím jak to funguje v US, ale myslím si, že daň z prodeje akcií by se v tomto případě počítala z rozdílu prodejní cena vs. cena za kterou odvedl daň při nákupu. Jinak pro zajímavost u nás existuje tzv. daňový test, kdy se dań z prodeje akcií neplatí pokud je majitel vlastní alespoň 36 měsíců.

          • Ano, pokud by cena akcií byla za 5 let stejná nebo nižší oproti nynější ceně, tak by ten poslední bod neplatil.
            Jestli se dá vyhnout daním dlouhodobým držením nebo nějakým jiným způsobem v USA, tak to taky netuším.

  • K té rychlosti startu, kdy se ve velkém začalo stavět na současné rampě, cca v březnu a teď je před dokončením. Pokud teď začnou, bude před koncem roku hotovo, už to půjde rychleji i díky zkušenostem a částečně hotovému zázemí. Takže můžou překvapit.

  • Parádní! Jak znám Elona Muska a SpaceX, pojede to opět geometrickou řadou. Na konci roku 2022 budou k dispozici dvě rampy pro Starship, na konci roku 2023 už čtyři. Dvě v Texasu a dvě na Floridě. A v roce 2024 to už začne konečně pořádně létat! Na Měsíc i na Mars. Plánu na nákladní let k Marsu v roce 2024 se podle mě SpaceX za žádnou cenu nevzdá.

    • Myslím si,že než druhou rampu v Boca Chica začnou stavět minimálně jednu na plošině Fobos nebo Deimos,záleží taky,jaké jim dají povolení na kolik startů ze Starbase

      • Pravda, ještě je tu Phobos a Deimos. To už je 6 potenciálních ramp, které může mít SpaceX do roku 2024 k dispozici pro lety Starship. I kdyby zvládli zprovoznit jen tři nebo čtyři z nich, bude mít SpaceX brzy zázemí pro desítky letů Starship ročně. Docela úspěch na to, že před 3 lety měli jen prázdný pozemek a hromádku plechu.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024