Přestože se SpaceX poslední dobou věnuje budování své satelitní konstelace Starlink a také pokračuje ve vývoji a stavbě kosmické lodi Starship, nepolevuje ani v přípravách na první pilotovanou misi Crew Dragonu. Zde SpaceX zbývají splnit již jen dva milníky, kterými jsou test záchrany lodě Crew Dragon za letu a dokončení certifikace padáků.
Test záchrany lodě Crew Dragon za letu je v současné chvíli plánován na začátek prosince. Než k němu však bude moci dojít, musí motory lodi Crew Dragon určené pro tento test podstoupit statický zážeh. Testovány při něm budou jak manévrovací motorky Draco, tak únikové motory SuperDraco. Právě při tomto testu došlo letos v dubnu k explozi, která vedla k nutnosti upravit tlakovací systém Crew Dragonu. SpaceX tak čeká jakýsi reparát.
Statický zážeh motorů Crew Dragonu byl naposledy plánován na sobotu 9. listopadu, ale test byl podle tweetu Michaela Baylora odložen, a to na zatím neznámé datum. Jestli tento odklad ovlivní prosincový termín únikového testu Crew Dragonu, zatím není známo. Jak přibližně bude takový statický zážeh probíhat, ukazuje následující oficiální video z testování jednoho bloku motorů SuperDraco z 24. října 2019. SpaceX se také podělilo o fotky z příprav Crew Dragonu na statický zážeh, které nabízejí detailní pohled na motory SuperDraco.
Druhým a posledním bodem, který SpaceX zbývá ještě splnit na cestě k první pilotované misi lodi Crew Dragon, je certifikace padáků. V předchozích letech podniklo SpaceX řadu testů s padáky „Mark 2“ vyvinutými ve spolupráci s firmou Airborne Systems. V říjnu 2019 se však SpaceX po dohodě s NASA rozhodlo přejít na novější verzi padáků, které jsou označovány jako „Mark 3“ a dle Elona Muska jsou desetkrát bezpečnější než předchozí generace. Místo dříve používaného nylonu je při jejich výrobě použit zylon, který má třikrát vyšší pevnost. Zároveň bylo upraveno obšití šňůr.
Administrátor NASA při té příležitosti odhadoval, že by SpaceX mohlo do konce roku zvládnout deset testů padáků. Odhad Elona Muska byl v tomhle směru daleko optimističtější, předpokládal totiž, že veškeré testy pro první pilotovanou misi DM-2 by SpaceX mohlo zvládnout během následujících 10 týdnů. Od Elonova prohlášení uplynuly 4 týdny, tak se pojďme podívat, jak je SpaceX využilo.
První dva testy padáku Mark 3 v podání SpaceX nedopadly úspěšně. Při tomto testu byl vždy jeden padák vystaven mnohem vyššímu zatížení, než které se předpokládá při návratu pilotovaných lodí. Ze strany SpaceX následovala reakce, která spočívala v přidání dodatečných výztuh, které se pak velice osvědčily při dalších testech.
Po těchto úvodních dvou vývojových testech následoval velmi náročný týden, během kterého SpaceX ve spolupráci s výrobcem padáků provedlo celkem 12 testů s jedním padákem. K těmto testům došlo ještě v říjnu a všechny byly úspěšné. Dle slov Kathy Lueders, programové manažerky komerčních posádek NASA na zasedání poradní výboru pro lidský průzkum a operace byl při těchto testech zdokonalován návrh padáků a testoval se jejich skluz. SpaceX samozřejmě při těchto testech úzce spolupracuje s NASA.
Po 12 testech s jedním padákem provedlo SpaceX první test s více padáky. Bylo při něm simulováno selhání jednoho ze čtyř hlavních padáků, což byl stejný typ testu, který se letos v dubnu SpaceX nezdařil. Aktuální test s padáky Mark 3 však byl úspěšný a SpaceX se poté na svém Twitteru pochlubilo videem:
Jak bude testování a certifikace nové verze padáků pokračovat? Administrátor NASA Jim Bridenstine v polovině října prohlásil, že do konce roku proběhne až 10 zkušebních testů s padáky Mark 3, ale že se teprve uvidí, kolik testů bude pro udělení certifikace potřeba. V rozhovoru s Everyday Astronautem pak uvedl, že 10 úspěšných testů v řadě by mohlo být jakési minimum. Nebylo však jasné, zda těmito testy bylo míněno prostých deset shozů, či zda se mělo jednat o 10 testů kompletního padákového systému.
Situaci definitivně rozseknul až tweet Elona Muska, který vysvětlil, že celkově 15. test padáků Mark 3 simulující selhání jednoho ze čtyř padáků, je vlastně testem číslo jedna. Musk dodal, že bude následovat dalších 9 testů, protože je potřeba 10 úspěšných testů v řadě. Zde je dobré připomenout, že podle Jima Bridenstina bude na výsledný počet testů mít vliv chování padáků Mark 3 ve srovnání s předchozí verzí. Pokud bude chování velmi podobné, bude celkově potřeba méně testů, protože pro potřeby certifikace bude možné využít také data z testů padáků Mark 2.
Přesto by dosavadních 13 úspěšných testů v řadě mohlo znamenat, že certifikace padáků snad nebude představovat závažnou překážku pro provedení testovacího letu s astronauty, který je v současné chvíli předběžně plánován na první čtvrtletí roku 2020.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
A když jsou padáky certifikovány, tak už mohou selhávat? Jde mi o selhání padáků při abort testu Starlineru, které NASA přešla konstatováním, že padáky jsou certifikované.
Tohle znám z vyprávění z rodiny, kdysi na letišti v Budějovicích dělali (zřejmě vojáci, 60. léta) pokusy o nejvíc skoků s padákem, čili sbalený padák, do Anduly, skočit, sbalit, do letadla a znova. Když je padák špatně sbalený, parašutista s tim nic nenadělá. A většinou to ani nepozná. Snad z 1 kilometru nebo kolik se skákalo, aby se to počítalo. A ten dotyčný měl smůlu. Prej to byl fajn chlap. Byl.
A co záložní?
Co pamatuju, nemluvilo se o něm, že by byl. A že měl dvě kombinézy a obě praskly od toho nárazu.
chlap?
Padák
Pokud skákal na rychlost tak otvíral padák až nad zemí a hned zase šel do letadla. takže na to nebyl čas. Spíš blbej pokus.
Minimálně podle tohoto https://spaceflightnow.com/2019/11/07/boeing-identifies-cause-of-chute-malfunction-continues-preps-for-first-starliner-launch/ to nevypadá, že by to NASA jen tak přešla. Vidím to tak, že našli příčinu a doplnili další kontrolu, že vytahovací padák je správně připojen k hlavnímu, aby jej mohl vytáhnout. Jinými slovy to není chyba návrhu, ale chyba konkrétního sestavení, což by se sice stát nemělo, ale je to něco, co certifikace z principu vyřešit nemůže.
Spoj padáků který se provádí naslepo po hmatu není chyba návrhu?
Víš, jsem rád, že tu o Boeingu spíš píšeme v rámci srovnání se SpaceX nebo v rámci historických ohledů (např znovupoužití prvního stupně Saturnu V). Takže nemusíme jejich případnou chybu vysvětlovat :-). Ale taky sem zíral, jak je tohle vůbec možné. Vzpomnenu-li si však, že se zapomněli vyndat kolíky označené remove before flight a satelit byl na odpis, nebo se dokázalo třísknout Hubblem o zeď a urazit anténku, tak si říkám, že i kosmonautiku dělají jen lidi.
A co teprve použití dvojich jednotek při letu na Mars...
myslite? :)))
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/NOAA-N%27_accident.jpg
Co to je a co se stalo?
NOAA-19, trošičku potíže s komunikací. Jedni šrouby odmontovali, druzí družici potom naklopili. Oprava za 135 milionů dolarů.
yamato: jen mi to nijak nenarušuje teorii o tom, že družice staví jen lidi :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/NOAA-19
to bol z mojej strany sarkazmus, nie namietka. Samozrejme ze druzice stavaju len ludia, preto sa obcas niekde zabudne kolik, inde sa nieco oskrie, zle sa vybrusi zrkadlo... alebo cela druzica rovno spadne na dlazku :)
Mno Boeing... má s "drobnými detaily" obecně trochu problém. Viz třeba tankery pro USAF...