Aktuality

SpaceX provede tři mise Falconu 9 pro Eutelsat v rychlém sledu a Starship možná vynese družici KoreaSat 6A

Na seznam plánovaných startů SpaceX jen v posledním týdnu přibyly tři nové komerční mise. V rámci první bude vynesena korejská družice KoreaSat 6A a další dvě jsou pro společnost Eutelsat, která však tyto mise stále oficiálně neoznámila, i když budou startovat ještě letos. Pojďme si všechny nové mise blíže představit. Jedna z nich možná využije Starship a další nejspíš bude mít zajímavého spolupasažéra, který zamíří na Měsíc.

Start mise KoreaSat 5A v roce 2017 (Foto: SpaceX)

KT SAT je korejská satelitní společnost zajišťující komunikační služby pro asijský region. SpaceX pro tuto společnost v roce 2017 dopravilo na oběžnou dráhu družici KoreaSat 5A, která nahradila starší družici KoreaSat 5. Tato mise byla zajímavá mimo jiné tím, že první stupeň Falconu 9 tehdy po přistání na mořské plošině OCISLY nějakou dobu hořel v oblasti kolem motorů. To zřejmě vedlo k poškození a tento stupeň s číslem B1042 nakonec nikdy neletěl podruhé.

Hořící stupeň B1042 po přistání během mise KoreaSat 5A (Zdroj: SpaceX)

Přesuňme se ale zpět do současnosti. KT SAT totiž 12. září oznámil uzavření nového kontraktu se SpaceX ohledně vynesení geostacionární družice KoreaSat 6A na oběžnou dráhu. Tuto družici vyrobí společnost Thales Alenia Space s využitím elektrické platformy Spacebus 4000B2 a po vypuštění nahradí existující satelit KoreaSat 6. Družice s životností 15 let bude mít při startu hmotnost 3500 kg a pokryje svým signálem celou Jižní Koreu. Výroba družice má být dokončena na konci roku 2024 a start je v plánu na rok následující.

Umělecká představa družice KoreaSat 6A na oběžné dráze (Zdroj: Thales Alenia Space)

Zde stojí za zmínku, že oznámení neuvádí konkrétní raketu, která bude pro tuto misi použita. Normálně by se dalo předpokládat, že SpaceX nasadí osvědčený Falcon 9, ale vzhledem k tomu, že start je plánován až na rok 2025, ve hře už nejspíš bude také Starship. Nedávno se objevila první komerční mise pro tuto obří raketu, která vynese geostacionární družici Superbird-9. Ta bude mít podobnou hmotnost jako KoreaSat 6A a start je v plánu dokonce už na rok 2024. Nebylo by tedy vůbec překvapivé, kdyby se pro aktuálně oznámenou misi s korejskou družicí také počítalo se Starship a Falcon 9 poslouží jen jako záložní možnost.

Proces vypuštění družice z nákladového prostoru Starship (Zdroj: SpaceX)

Nyní se podíváme na tři chystané mise Falconu 9 pro společnost Eutelsat. U nich byla potřeba trocha detektivní práce, protože tyto mise stále nebyly oficiálně oznámeny, i když mají startovat ještě před koncem roku. O jedné z těchto misí jsme psali v nedávném článku, kde jsme se snažili přijít na to, o kterou družici jde. Nyní se ale ukázalo, že Eutelsat neplánuje jen jeden start se SpaceX, nýbrž rovnou tři. Nejprve přijdou na řadu starty sesterských geostacionárních družic Hotbird 13F a 13G, které jsou postaveny na elektrické platformě Eurostar Neo společnosti Airbus a budou obsluhovat oblasti Evropy, Severní Afriky a Blízkého východu. Každá z družic bude mít při startu hmotnost 4500 kg a bude vynesena z floridské rampy SLC-40. Mise Hotbird 13F je v plánu už na 14. října tohoto roku a Hotbird 13G na 7. listopadu. Třetí misí je vynesení družice Eutelsat 10B, která je v plánu na 17. listopadu z rampy SLC-40. Všechny tři družice tedy mají být vyneseny během pouhých pár týdnů, ale možná ještě dojde k nějakým úpravám harmonogramu. Například Spaceflight Now uvádí termín mise Hotbird 13G pouze jako 4. čtvrtletí a pro Eutelsat 10B uvádí listopad.

Hotová družice Eutelsat Hotbird 13F před odesláním na startovní rampu (Foto: Airbus)

Tajnůstkaření kolem těchto misí by mohlo souviset s tím, že družice Eutelsat 10B a Hotbird 13F měly původně letět na raketě Ariane 5. V roce 2020 vydala společnost Arianespace oznámení, podle kterého měla být družice Eutelsat 10B vynesena raketou Ariane 5 v roce 2022. Stejně tak loni v červnu uváděl web Spaceflight Now, že Hotbird 13F poletí na Ariane 5 spolu s družicí GSAT-24 ve 3. čtvrtletí 2021. Evidentně ale pak došlo ke změnám, protože tato mise nakonec odstartovala v červnu 2022, ale místo družice Hotbird 13F na ní letěl MEASAT-3d. Důvodem těchto škatulat nejspíš bylo to, že obě družice Hotbird měly původně startovat už v roce 2021, ale nakonec jsou připravené až teď.

Družice Eutelsat Hotbird 13G během příprav (Foto: Airbus)

Mise Eutelsat 10B by pak mohla být zajímavá ještě tím, že na ní možná poletí první stupeň Falconu 9 s číslem B1049.11 v režimu bez přistání. Jedná se o nejstarší stupeň v aktivní flotile SpaceX, který je už zastaralý a jeho repasování je časově náročné, protože neobsahuje vylepšení, která SpaceX implementovala u novějších exemplářů. Stupeň B1049 letěl podesáté přesně před rokem  na misi Starlink 2-1 a od té doby je vyhrazen pro příští misi, při které nebude prováděno přistání. Původně to měla být první ze série misí O3b mPOWER, ale ty jsou neustále odkládány, a tak došlo ke změně plánu. Už nějakou dobu víme, že stupeň B1049 bude zahozen při misi s družicí Eutelsat a nyní to částečně potvrdil web Spaceflight Now. Ten u mise Eutelsat 10B nově uvádí, že první stupeň buď přistane na mořské plošině, nebo bude zahozen.

Stupeň B1049.10 po návratu ze své zatím poslední mise Starlink 2-1 v září 2021 (Foto: Jack Beyer)

Pokud si Falcon 9 nebude muset šetřit část paliva pro přistání, bude mít vyšší nosnost, což nahrává spekulacím, že spolu s družicí Eutelsat 10B bude vynesen ještě nějaký další náklad. Nejžhavějším kandidátem je první mise HAKUTO-R japonské společnosti ispace, která má na Měsíc dopravit vozítko Rashid od Spojených arabských emirátů. O této misi se už dlouho ví, že se sveze jako spolupasažér na Falconu 9, a podle nejnovějších informací je HAKUTO-R Mission 1 plánována na listopad, tedy stejný termín jako Eutelsat 10B. Zatím však nebylo oficiálně oznámeno, že tyto dva náklady opravdu poletí spolu. Dodatečný výkon Falconu 9 v režimu bez záchrany prvního stupně by se však jistě hodil při vyslání landeru na cestu k Měsíci.

Rozměry a podoba arabského roveru Rashid (Zdroj: Dubai Media Office)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024