Aktuality

SpaceX předvedlo finální způsob zpracování stupně s OctaGrabberem a sklopením přistávacích nohou

V sobotu 4. května proběhl z různých důvodů několikrát odložený start mise CRS-17, kdy Falcon 9 vynesl zásobovací loď Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici. Start byl úspěšný, ale mise ještě pokračuje, jelikož Dragon nyní stráví čtyři týdny na ISS, než se vrátí zpět na Zemi. SpaceX mezitím v přístavu zpracovávalo první stupeň Falconu 9 zachráněný během této mise, přičemž vůbec poprvé provedlo sklopení všech čtyř přistávacích nohou.

První stupeň Falconu 9 s číslem B1056.1 přistál na mořské plošině Of Course I Still Love You a po jeho zajištění robotem OctaGrabberem se plošina vydala z přístávací oblasti vzdálené pouhých 20 km od pobřeží Floridy zpět do přístavu Port Canaveral.

Stupeň B1056 během příjezdu do přístavu po misi CRS-17 (Foto: Patrick Lambrich)
Stupeň B1056.1 podpíraný OctaGrabbere po misi CRS-17 (Foto: Greg Scott)

Stupeň vyvolal pozdvižení, když se nedlouho po jeho příjezdu do přístavu pod jeho motorovou sekcí objevily plameny. Nejdříve nebylo jasné, co se stalo, jelikož něco takového v přístavu zatím k vidění nebylo, ale nakonec se ukázalo, že šlo jen o plánované spálení zbytku samozápalné směsi TEA-TEB (triethylhliník-triethylboran), která se používá pro nastartování motorů Merlin. Normálně tato aktivita probíhá ještě na moři, ale tentokrát byla z nějakého důvodu provedena až v přístavu.

Spalování samozápalné směsi na palubě OCISLY (Foto: JenniferKrafftPhotography)
Spalování samozápalné směsi na palubě OCISLY (Foto: JenniferKrafftPhotography)

Stejně jako u každé mise nebylo dopředu jasné, zda se SpaceX v přístavu tentokrát pokusí o sklopení přistávacích nohou zachráněného stupně. To měla být jedna z velkých výhod Blocku 5, který měl premiéru už před rokem, ale zatím byly nohy pokaždé odmontovávány stejně jako u starších variant raket Falcon. Důležitým indikátorem je konfigurace čepičky používané pro manipulaci se stupněm a zároveň pro sklopení nohou. Během mise Arabsat 6A došlo k převrácení a poškození centrálního stupně, tehdy tedy k použití čepičky vůbec nedošlo a v průběhu březnové mise DM-1 sice čepička použita byla, ale nebyla osazená navijáky potřebnými k přiklopení nohou k trupu stupně. Fotografie však brzy napověděly, že aktuálně použitá čepička už navijáky opět má. Po usazení čepičky na vršek stupně však nejdříve došlo k jeho přemístění do stojanů na pevnině.

Manipulační čepička s navijáky pro sklopení nohou (Foto: Murfam Post)
Stupeň B1056.1 s nasazenou čepičkou během přesunu na pevninu (Foto: theresacross / Twitter)
Stupeň B1056.1 usazený ve stojanech na pevnině (Foto: Patrick Lambrich)

Zbývalo zodpovědět otázku, zda tentokrát dojde jen k dočasnému zkušebnímu sklopení jedné či více nohou, jak jsme v minulosti už několikrát viděli, či konečně proběhne jejich kompletní a hlavně trvalé sklopení. Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat a po sklopení a uzamčení první z nohou následovaly všechny tři další. Celý proces včetně příprav zabral přibližně 4,5 hodiny, přičemž sklopení jedné nohy pomocí navijáků a lan trvá přibližně 15 minut (podívejte se na video zachycující proces sklopení). Takto připravený první stupeň byl přeložen na transportér a odvezen k dalšímu zpracování.

Stupeň B1056.1 během sklápění třetí nohy (Foto: Ken Kremer)
Stupeň B1056.1 během sklápění čtvrté nohy (Foto: Ken Kremer)
Stupeň B1056.1 se sklopenými nohami po misi CRS-17 (Foto: theresacross / Twitter)
Stupeň B1056.1 se sklopenými nohami po položení na transportér (Foto: Ken Kremer)

Tato mise tedy byla první, kdy došlo ke sklopení všech nohou. Bez nutnosti demontáže nohou, další manipulace a budoucího opětovného namontování SpaceX šetří drahocenný čas a nasbírané zkušenosti jistě zhodnotí u dalších misí. Tento konkrétní první stupeň chce NASA použít znovu na misi CRS-18 a dokonce možná dojde i na třetí použití na misi CRS-19.

Dvě testovací makety Crew Dragonu v Port Canaveral (Foto: theresacross / Twitter)
Detail nové makety Crew Dragonu (Foto: Ken Kremer)

Pomyslnou třešničkou na dortu bylo přivezení druhé testovací makety Crew Dragonu do přístavu nedaleko zpracovávaného stupně. Můžeme očekávat, že ta bude i přes komplikace vzniklé kvůli anomálii při testech Crew Dragonu z mise DM-1 v následujících týdnech využívána k nácviku záchrany kabiny a posádky po přistání do oceánu.

Zobrazit komentáře

  • ...bohužel poškodili další Dragon při neúspěšném testu padáků... ach jo, to je pech.

    • Nebyl to Dragon, jen hmotnostní simulátor. Chystám o tom článek.

      • Nie vsetky testy musia dopadnut dobre, su na to, aby odhalovali chyby konstrukcie.
        SpaceX spravilo ca 20 testov padakov pre CD, toto bol zatial posledny a stale to nie je ono.
        Padaky pre Crew Dragona su ine ako pre Dragon.

  • Nový Crew Dragon na testy. To je tedy překvapení. Čekal bych, že nejdřív zjistí co způsobilo ten výbuch než smontují testovací model. Motory nastartovat budou muset tak jako tak.

    • Jak píše Petr Melechin, je to velikostní/hmotnostní maketa a je určená lodím a záchrannému týmu pro nácvik na moři.

    • Je to spíš jen velikostní/hmotnostní maketa, nikoli plnohodnotný exemplář, který by mohl někam letět.

    • Ten model urcite zacali stavat skor, ako vybuchol CD z DM-1. Tento model ma sluzit na nacvik vylovenia, poprípade zachrany posadky z modulu pred vylovenim z vody. Pri prvom lete trvalo timu na lodi viac ako hodinu, kym sa CD podarilo dostat na lod.
      Zmeny, ktore budu musiet v SpaceX robit kvoli vybuchu pravdepodobne nebudu mat vplyv na rozmery, dvere, tazisko lode, ... takze tento model sa bude dat v pohode pouzit.

  • Super clanok.
    Existuju nejake fotky spracovania boostrov Falconu Heavy ? Prenasanie na podstavec, demontaz noh, sklopenie na transporter, ... Viem, ze boostre pristavaju na LZ1 a LZ2, ze je tam obmedzeny pristup, preto sa pytam.

    • Dost detailní fotky bočního stupně jsou tady, ale ne přímo ze zpracování, protože jak říkáte, přistávací plošiny jsou na veřejně nepřístupném místě.

    • Něco málo najdete na profilu mise v sekci aktualit. Není toho však mnoho a nic zásadního, mimo příprav a dovezení jednoho boosteru k hangáru. Bohužel ne vždy máme k dispozici materiály, aby se nám podařilo pokrýt dění kolem mise komplet.

Sdílet

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024