SpaceX představuje upravenou raketu BFR, která s turisty obletí Měsíc
AKTUALIZACE: Podrobnější informace o změnách rakety BFR a plánech obletět Měsíc najdete v samostatném článku.
SpaceX v únoru 2017 oznámilo, že Falcon Heavy koncem roku 2018 vynese Crew Dragon s dvoučlennou soukromou posádkou a vyšle ji na týdenní cestu kolem Měsíce. O rok později však Elon Musk řekl, že Falcon Heavy nejspíš nikdy neponese lidi, a tak to vypadalo, že na oblet Měsíce nakonec nedojde. Letos v červnu jsme ale na ElonX informovali, že SpaceX stále plánuje turisty kolem Měsíce poslat. Mluvčí firmy tehdy poskytl oficiální prohlášení:
SpaceX pořád plánuje let soukromých osob kolem Měsíce a zájem projevuje stále více zákazníků. Soukromé pilotované mise včetně obletu Měsíce představují příležitost pro návrat lidí do hlubokého vesmíru a výpravy do koutů Sluneční soustavy vzdálenějších než kdy dříve. To je samozřejmě významným milníkem na cestě za naším vytyčeným cílem rozšířit lidstvo na více planet.
A jelikož prohlášení nezmiňuje konkrétní raketu ani loď, spekulovali jsme, že původní plán s Crew Dragonem mohl být nahrazen chystanou raketou BFR. A nyní SpaceX tyto spekulace potvrdilo, když na Twitteru oznámilo, že firma získala prvního pasažéra pro cestu kolem Měsíce na raketě BFR. Tweet zároveň láká na podrobnější oznámení, které v našich končinách připadá na 18. 9. Údajně se dozvíme identitu prvního vesmírného turisty a také proč vlastně k misi dojde. Elon Musk poté na Twitteru naznačil, že první pasažér by mohl pocházet z Japonska.
Pozornější fanoušky SpaceX však zaujal především přiložený obrázek lodi BFS s Měsícem v pozadí. Loď totiž vypadá o dost jinak, než jak ji Elon Musk představil na podzim 2017 v Austrálii. Nejde o chybu, Musk na Twitteru potvrdil, že se jedná o novou verzi BFR. Nejviditelnějším rozdílem jsou přidaná křídla. Loňský koncept obsahoval pouze menší dvoudílné delta křídlo, ale nová verze lodi má malá křidélka na přídi a další větší plochy na zádi. Horní směrovka je fixní, ale další dvě křídla jsou zřejmě sklopná. Navíc se zdá, že přistávací nohy jsou nově vestavěny v těchto křídlech. Pohyblivost křídel by mohla umožnit vyšší stabilitu při přistání a také usnadnit průlet různě hustými atmosférami Země a Marsu. Jeden fanoušek na Redditu už dokonce stihl vytvořit nákres nové verze BFS pro lepší představu předpokládané konstrukce:
Upravena byla také okna, která vypadají stejně jako ta z konceptu ITS, který byl představen v roce 2016 a byl předchůdcem zmenšeného BFR. Zajímavostí je, že když Elon Musk před pár měsíci na Instagramu zveřejnil obrázek houslistky na oběžné dráze Země, tvar okna v pozadí mě vedl k teorii, že se jedná o nějaký nepoužitý obrázek z dob ITS. Ale teď je jasné, že se naopak jednalo o obrázek související s touto novou okřídlenou verzí BFR.
Další výrazná změna se týká motorů. Loňský koncept lodi BFS disponoval šesti motory Raptor (dvěma atmosférickými uprostřed a čtyřmi vakuovými okolo). Nedlouho poté však Elon Musk řekl, že design byl upraven a kvůli zvýšené bezpečnosti při přistání byl přidán ještě jeden atmosférický motor (v případě selhání jednoho z nich tak stále máte 66 % celkového tahu). Motorů je tedy celkem sedm. Nový obrázek BFS u Měsíce má také sedm motorů, ale všechny jsou stejně velké a všechny jsou zažehnuté. Vzhledem k jejich velikosti by to znamenalo, že všechny motory jsou atmosférické. To je hodně zvláštní, protože s takovou konfigurací by motory ve vakuu nebyly moc efektivní. Buď jde o chybu, což by u uměleckého vyobrazení nebylo nic neobvyklého, nebo je v tom něco víc.
Nicméně nemá smysl zabředávat do spekulací. V úterý 18. 9. ve 3:00 SELČ proběhne živě přenášené oznámení, kde se dozvíme další informace (doufejme, že včetně nějakých termínů). Předpokládá se, že se jedná o slibované oznámení týkající se BFR, které Musk před časem avizoval, a zároveň oznámení o vesmírném turismu, o kterém před pár dny mluvila prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell. Živý přenos už je připraven na YouTube a SpaceX jej na svých stránkách uvádí slovy: „Měsíc v celé historii navštívilo jen 24 lidí. Od poslední mise Apollo v roce 1972 tam nikdo další nebyl.” Je evidentní, že SpaceX chce s touto poněkud smutnou statistikou konečně něco udělat.
A pokud vás zajímá, kde SpaceX vezme peníze na vývoj BFR, Elon Musk na tuto otázku odpověděl webu Ars Technica:
[BFR budeme financovat] zisky z vynášení komerčních satelitů, dopravy lidí a nákladu na ISS a Starlinku. Dále také pomocí záloh potenciálních zákazníků jako v tomto případě.
Co byste na takový výlet kolem Měsíce říkali vy? Budete stát frontu na letenky? Kdy myslíte, že se dočkáme prvních misí BFR s posádkou?
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Tak jsem si konečně udělal čas na ten záznam a doporučuji určitě zhlédnout.
Dobrý den pánové,
ElonX sleduji delší dobu a ještě jsem se diskuze nezúčastnil. Tohle by Vás každopádně mohla zajímat:
Elon na Twitteru postnul tento render: https://twitter.com/elonmusk/status/1041552262286389253
Grid Fins tam nejsou, každopádně v jiném tweetu psal, že je pouze vynechali z renderu.
Plus ještě jeden render:
Vime o tom, a mame to na FB. Ale jedna vec je dat to na fb jako kratkou zpravicku a druha o tom napsat dlouhy clanek. Kazdopadne diky, pod tenhle clanek to rozhodne patri 😉
Přesně tak. Jelikož za pár hodin bude to velké oznámení, nemá teď už smysl něco psát před tím.
Cela obytna cast by mohla byt vlastne modul vestaveny do nakladoveho prostoru..je to jen napad jako s temi aerospiky..proste se hodi k necemu co operuje pri hladine more i ve vakuu,ale rozhodne verim spase x ze to zvazili a vedi lip nez my co delat..
Zaujimalo už niekoho akým a či vobec bude BFR vybavena únikovym systémom? Predca len bude niest podstatne viac paliva aj ľudí… neviem ci by som do nej sadol na prvý let keby nebola vybavena žiadnym… a takisto si tam neviem moc predstavit tento systém pouzitim motorov superdrago..
Teď provedu pár úvah a pak udělám závěr. Když třebas Sojuz odhodil věžičku, byly pro abort použity motory lodi sojuz. Pokud se nepletu, měla by být BFS sama o sobě bez ničeho schopna dosáhnout orbity. Tj, domnívám se, že pro případný abort bude použita samotná BFS.
problem je v akceleracii. V pripade pad-abortu by sa plne natankovana BFS vzdalovala od boostra iba velmi pomaly. Avsak samotna BFS bude konstruovana tak aby zvladla supersonicky let motormi napred, takze moze byt dostatocne robustna aby prezila vybuch boostra pod sebou. Neviem… uvidime
Jasné, no, je to prostě dost těžké takhle spekulovat. Ikdyž BFR může být udělaná i tak, že v případě problémů se rozpadne do stran, ale to už fakt zacházím dost daleko a s tou robustností, co píšeš, má to něco do sebe.
BFS by pre abort mohla pouzit svoje vlastne motory (ak budu mat dostatocny tah), je vsak otazka ako rychlo sa dokazu dostat na plny tah. SpX vsak uz oznamilo, ze motory budu zapalovane elektricky, a nie samozazehovymi latkami. Pokial by k tomu este pridali elektromotory na roztacanie cerpadiel, tak ten start moze byt velmi rychly.
BFR nejspíš nebude mít únikový systém pro situace, kdy dojde k selhání rakety. Teorie je taková, že BFR bude létat tak často, že bude možné dosáhnout extrémní spolehlivosti jako třeba u současných dopravních letadel, takže únikový systém nebude potřeba. Napadá mě, že zpočátku to bude řešeno tak, že BFR nejdříve vynese na orbitu prázdné BFS a malá posádka tam bude dopravena zvlášť Crew Dragonem právě kvůli tomu, že ten únikový systém má. Teprve později, až bude BFR prokazatelně spolehlivé, už budou lidi létat přímo na BFR.
😀 teraz mi napadlo či by sa kajuty nedali použiť ako vystreľovacie záchranné moduly 😀 😀 …nie nevyhnutne všetky, povedzme každá štvrtá/piata…so základnou podporou života a padákmi a miestom pre núdzové napakovanie nie 3 ale rovno 15 ľuďmi 🙂 🙂
Aj aj, velká pohyblivá křídla a směrovka a vepředu navíc “kachní” plochy, to vypadá na zásadní změnu koncepce. Asi někomu došlo, že to přetočení zadkem dopředu před přistáním při rychlostech okolo Mach1 nebude až taková legrace. A pořád na těch obrázcích ještě chybí nejdůležitější manévrovací plocha pro vstup do atmosféry, kterou měl raketoplán a dnes má i X-37 dole na zadku.
Tohle je bohužel příznak, že BFR je pořád víceméně imaginární projekt v hlavách projektových a jiných manažerů. Až dojde na realizaci, bude ouvej.
A taky se sníží 100 % nosnost.
Ak si porovnáte stav BFS z roku 2017 s najnovšou verziou, tak je vidno jednoznačný posun. A BFS má plochu určenú na ochranu pri vstupe do atmosféry, avšak rozdiel oproti STS je v aktívnom spôsobe vstupu. Slová o imaginárnosti by som volil opatrnejšie, detto aj proklamácie o znižovaní hmotnosti. Ale možne ste utajenými členmi SpaceX a viete toho oveľa viac.
No, já bych si troufal tvrdit, že bez projektu těžko něco postaví. Nedíval bych se na to tak skepticky.
Samozřejmě že ten vstup do atmosféry při návratu na Zemi budou muset taky nějak řešit.
Tou manévrovací plochou nejspíš myslíš tu část, co je na obrázku vpravo. Tu co málem Young s Crippenem při STS-1 urvali při startu.
S tou druhou částí. Tady bych nebyl tak skeptický. Za prve, ve SpaceX jsou chytří lidi, stejně jako v BO, ULA či NASA. A za druhé, budou na BFS pracovat určitě s NASA, respektive s využitím jejich technologií, patentů a vůbec know how. A obrázky jsou krásná věc, ale fakt nemusí přesně odpovídat tomu, co se bude stavět. Proč taky, proč všechno ukazovat na veřejnosti.
Ten původní design BFR se mi líbil teda víc. Teď už to spíš vypadá jako shuttle.
fyzika proste neuhne…
Nech to tak vyzerá okrídlené vesmírne stroje sú neskutočne fotogenické a sexi 😀
A mají i svoje výhody. Jediné, co je proti původnímu plánu z tohohle hlediska změněno, je to, že má i směrovku.
Nemohly by ty Raptory byt upravene jako “nelinearni aerospike”? Davaly by smysl kdyz jde o SSOO(single stage of orbit:)
BFR má být SSTO (Single Stage To Orbit) pouze v případě přistání na Marsu a vzhledem k tomu ze na Marsu dosahuje hustota atmosféry mene než 1% zemské atmosfery byly by aerospiky zbytečně, navic SpaceX se rozhodlo už při vyvoji F9 nejít cestou aerospiků vlivem nedostatečného prozkoumání a overeni teto technologie pro tak velké rakety jako je F9, vzhledem k tomu že BFR je jeste větší, tak je tato moznost téměř vyloučena…
Není to nebezpečné mít na raketě tolik oken? Určitě pohlcujou radiaci míň než zbytek trupu a nebudou tak pevná. Není to trochu risk dát jich tam tolik kvůli vzhledu, když vám do nich může kamínek udělat díru a vycucnout turisty do vesmíru?
Nemyslím si že je to nebezpečne nakoľko sklo bude viacvrstvové a napríklad táka ISS ma dosť okien a zatiaľ niesu žiadne problémy (mení sa iba vnútorná a vonkajšia vrstva skla – pretože sa na nej časom robia škrabance a znižuje to kvalitu fotiek). Ak chcete dajte si do googlu ISS Cupola a uvidíte vyhliadkovú presklenu kupolu na ktorej sa menili tieto vrchné skla iba 2 krát ak sa nemýlim. A čo sa týka radiácie mnoho koznonautou označuje tuto časť ako najkrajšiu časť ISS práve kvôli výhľadu a strávia tam dosť svojho voľného času keby to bolo nebezpečne tak by kupolu nemali 🙂
Na kupole sa okná dajú zakryť hrubým pancierom.
Což slouží na ochranu proti mikrometeoritům a vesmírnému odpadu, ne proti radiaci, ISS je chráněna magnetickym polem Země…
Nepodceňujte sklo a nezapomeňte, že raketa mnohdy je takřka z alobalu, zlaté sklo.
Tak se nám to valem blíží k již dopracovanému modelu NB (Neználek-Buchtík)
http://ufoartworks.sweb.cz/Neznalek/obrazky/mobr55.jpg
Neználek <3
Takže z obletu v dragonu nebude zase nic?