Po kratší odmlce se opět vracíme k novinkám, které provází budování největší satelitní sítě všech dob, tedy konstelace Starlink. Svou pozornost zaměříme na novou anténu, kterou SpaceX začíná nabízet svým zákazníkům. Abychom se však lépe dostali do obrazu, projdeme si nejprve stručně celou historii vývoje antén a jednotlivé exempláře si popíšeme. Poté se už vrhneme přímo na anténu novou, která dostala i zbrusu nový router. Závěrem zavítáme do Texasu, kde SpaceX vybudovalo novou továrnu na výrobu pozemního příslušenství pro síť Starlink.
Pokud si plánujete pořídit satelitní internet, bude vaším prvním krokem nákup potřebného vybavení včetně antény, která vám umožní připojení k družicím pracujícím na oběžné dráze. Platí to prakticky pro každého poskytovatele této služby a ani firma SpaceX se svou sítí Starlink netvoří v tomto bodě žádnou výjimku. Když pomineme první spojení, které uskutečnil Elon Musk na svém mobilu v říjnu 2019, byli prvními skutečnými uživateli sítě Starlink vybraní jedinci, kteří byli v říjnu roku 2020 pozvání firmou SpaceX k veřejnému betatestování. Právě tito testeři následně celému světu představili úplně první anténu sítě Starlink. Byla kulatá s průměrem 589 mm a vážila přibližně 7,3 kg a dnes ji nazýváme anténou první generace. Zpočátku ji SpaceX nabízelo za 500 dolarů. Cena to upřímně nebyla špatná, ale problém byl, že její výrobní náklady byly několikanásobně vyšší (3000 dolarů). Tato okolnost byla pochopitelně pro SpaceX nepříjemná, takže firma usilovně pracovala na tom, aby náklady snížila. První výraznější úspěch v tomto směru byl dosažen počátkem roku 2021, kdy jsme se dozvěděli, že výrobní cena spadla až někam k 1200 dolarům. Ani s tímto úspěchem se společnost nespokojila a rozhodla se radikálně změnit celý tvar antény. Výsledek nám byl představen na konci roku 2021, kdy původní kulatá anténa začala být nahrazována anténou obdélníkového tvaru o rozměrech 513 x 303 mm, se kterou se potkáváme prakticky dodnes. Obdélníkový tvar se ukázal jako lepší a vycházelo se z něj i při konstrukci antény pro náročnější uživatele (tzv. High Performance) a pro dopravní prostředky (Flat High Performance), které mají přibližně dvojnásobnou plochu a prodávají se za 2500 dolarů. Samostatnou kapitolou je pak anténa pro letecký provoz (150 000 dolarů).
Pokud jde o další krok, který SpaceX v naší zkrácené historii antén podniklo, ten byl poměrně nečekaný a pro uživatele sítě Starlink dost nepříjemný. V březnu roku 2022 došlo totiž kvůli inflaci k 20% nárůstu pořizovací ceny antén, z 500 dolarů se cena zvedla na 599 dolarů a zároveň měsíční paušál narostl z 99 na 110 dolarů. I tak však SpaceX stále pracovalo na snížení výrobních nákladů a zdá se, že nakonec svého cíle dosáhlo. V polovině září letošního roku totiž společnost oznámila, že přestala být při prodeji uživatelských terminálů ztrátová. Několik dní po tomto oznámení schválily regulační úřady dvě nové antény. Rád bych jen podotknul, že schválení se týkalo pouze domácího použití, v žádném případě zatím není povoleno tuto anténu používat v pohybujících se dopravních prostředcích.
Schválené antény měly dva rozměry. A my začneme tou menší, o které je zatím jen velmi málo informací. Dle dostupných zdrojů by měla mít rozměry 290 x 250 mm a měla by být využívána pro uživatele bez stálé adresy, tedy pro digitální nomády či při kempování. Tato anténa nebyla do dnešních dnů veřejnosti vůbec oficiálně představena. Pokud jde o druhý typ antény, toho se veřejnost dočkala minulý měsíc. Je poněkud větší než obdélníková anténa druhé generace (594 x 383 mm), ale hlavní rozdíly mezi oběma generacemi je nutno hledat jinde.
To první, co vás na anténě zaujme, je výklopný podstavec. Pokud plánujete instalaci někde na střeše či na zahradě, je samozřejmě možno použít klasický stojánek, který je rovněž součástí krabice. Ihned po aktivaci antény pak uvidíte hlavní rozdíl. Zatímco předchozí antény byly vybaveny motorkem, který jimi natáčel tak, aby měly co nejlepší signál, nová anténa vyžaduje manuální naklápění. Nicméně, v tomhle vám pomůže firemní aplikace, která vás upozorní, jaká pozice antény je nejvýhodnější.
Ne všechny změny jsou ale natolik radikální, spíše se dá říct, že řadu z nich uživatel přivítá. Začněme však několika nevýhodami. Zatímco předchozí antény požadovaly příkon 50–75 W, nová anténa je náročnější, počítejte s 75–100 W. Narozdíl od předchozí generace antén, kde napájecí zdroj byl součástí routeru, nově bude anténa také vyžadovat separátní zdroj.
Nyní již k výhodám. Je zajímavé, že se zdroje také shodují, že ač je nová anténa krapet větší než ta stará, je skladnější a lépe se balí. Pro připojení antény s routerem si také nyní vystačíte s kabelem osazeným starým dobrým konektorem RJ45, což patrně řada z vás ocení. U minulé generace jste si tento konektor museli přikoupit. Zvýšila se i odolnost samotné antény, zatímco předchozí generace byla voděodolná (IP54), nová anténa má rating IP67, což v praxi značí, že by měla být zcela prachuodolná a měla by vydržet ponoření do vody v hloubce 1 m po dobu 30 minut, než dojde k jejímu poškození. Nová anténa má také širší zorné pole, zatímco ta stará si vystačila s úhlem 100°, nově uživatel získá 110°. Zde bych rád dodal, že anténa je přirozeně nakloněna o 20°. Řada zákazníků také rozhodně ocení zvýšení odolnosti proti větru, namísto dřívějších 80 km/h je nový limit 96 km/h. Než přejdeme k představení routeru, rád bych jen dodal, že se SpaceX nespokojilo jen s vývojem nového hardwaru, ale pustilo se ihned do jeho přejmenovávání. Dřívější anténa druhé generace s motorkem pro naklápění se nyní jmenuje Standard Actuated, zatímco nová anténa převzala označení Standard.
Tím však představení nového instalačního balíčku systému Starlink nekončí. Součástí balení je totiž i nový router 3. generace. Ten byl veřejnosti, opět v rámci testování, představen již v červenci. Je vybaven modulací 802.11ax, která je pro snadnější pochopení označována jako Wi-Fi 6. Ta se oproti předchozí generaci zaměřuje více na spolehlivost a propustnost sítě v prostředí s větším počtem zařízení, a to až čtyřnásobně proti Wi-Fi 5. Nový router je pochopitelně stále kompatibilní s anténami 1. i 2. generace. Narozdíl od předchozí routeru také umožňuje třípásmový provoz a je vybaven technologií 4×4 MU-MIMO, zatímco starý router nabízel uživatelům pouze 3×3 MU-MIMO. Pokud jde o odolnost, má rating IP54, stejně jako jeho předchůdce. Tady nebylo totiž co měnit, i tento nový router je konfigurován pro vnitřní použití, takže vystavit ho větru a dešti se zkrátka nedoporučuje.
Když jsme si nyní představili novou anténu i router, rád bych řekl i několik slov o nové továrně na výrobu pozemního vybavení sítě Starlink. S její stavbou SpaceX započalo v říjnu či listopadu 2022, stát měla přibližně 43 milionů dolarů a dokončena měla být původně už letos v červenci. Stavba jako taková se nachází v blízkosti městečka Bastrop ve státě Texas. Přímo přes ulici je sídlo další společnosti Elona Muska, The Boring Company, která se zabývá ražbou tunelů.
O tom, že stavba továrny pro Starlink úspěšně pokračuje, jsme se dozvěděli během přímého přenosu prvního startu rakety Starship v dubnu letošního roku. Při té příležitosti nám totiž moderátoři přenosu oznámili, že SpaceX zahájilo najímání nových pracovníků. Stavba jako taková byla dokončena počátkem listopadu a pravděpodobně ještě tentýž měsíc zde byla zahájena výroba. Sortiment výroby pochopitelně oznámen nebyl, ale patrně nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že zde firma vyrábí právě představené antény. Nová továrna také dozajista napomůže tomu, aby antén byl dostatek. Kupříkladu v září si totiž noví zákazníci tarifu Business museli objednávat anténu Flat High Performance, protože běžná High Performance dočasně nebyla k dostání. Naštěstí mají obě stejnou cenu.
Dnešní článek bude zaměřen primárně na program Artemis. Podíváme se zejména na oblast lunárních vozidel…
Rok a půl po obdržení povolení k testům na lidech v USA dostal Neuralink povolení…
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Zobrazit komentáře
SpaceX Loses Appeal to Receive $886 Million in FCC Funding for Starlink
https://www.pcmag.com/news/spacex-loses-appeal-to-receive-886-million-in-fcc-funding-for-starlink
To bude ještě docela vtipné.
Je kdyžtak k dispozici votum separatum:
https://x.com/BrendanCarrFCC/status/1734696706795778126?s=20
V zásadě myšlenka je - protože v roce 2021/2022 (ještě) neposkytujete komerčně službu dostatečné rychlosti (přestože to prokazovali testy), kterou máte podle pravidel poskytovat až v roce 2025, tak to znamená, že v roce 2025 toho nebudete schopni.
(To pravidlo bylo vytvořeno a aplikováno pouze na SpaceX ... u ostatních to vzali tak, že prostě provozují optiku "někde" takže v těch "problematických místech" tu optiku dokážou provozovat taky. U SpaceX to vzali tak, že protože TEĎ = v roce 2021/2022 neprovozují rychlý internet - tak jejich služba v roce 2025 to nemůže splnit = nebudeme financovat).
Ty tunely , to obsluhují taxiky tesla?
Viz obr.
😉
To jsou ty prezentační, když tam sídlí i Boring Company, ne ?
Spis vstup do lokalniho protiatomoveho krytu, precejenom tohle bude strategicky objekt ...
Líbí se mi články pana Švancary. Vystačí si bez laškovného "a teď si milé děti řekneme, už se jistě také těšíte..., ale to ještě není všechno! A tuze rád bych vám předestřel..."
Doufam, ze se vam bude libit nejaky jiny clanek. A trebas nekdy i nejaky muj. Drzim vam palce.
Holt každý redaktor má jiný styl psaní.