SpaceX použije stejný Falcon 9 a Dragon na třech různých misích pro NASA
SpaceX má za sebou další úspěšný start. Nový Falcon 9 v sobotu vyslal již použitou zásobovací loď Dragon směrem k ISS v rámci mise CRS-17. První stupeň následně úspěšně přistál na mořské plošině OCISLY a my měli k dispozici úchvatné záběry z infrakamery (viz video níže). Jednalo se o letošní pátý start, rekordně rychlé znovupoužití Dragonu a celkem 39. úspěšné přistání. Na následné tiskové konferenci jsme se navíc dozvěděli upřesňující informace o problémech, které v pátek způsobily odklad startu, a také plány NASA a SpaceX ohledně již použitých Falconů a Dragonů. Vyšlo najevo, že ještě letos bychom se mohli dočkat misí CRS, na kterých poletí již dvakrát použitý Falcon a dvakrát použitý Dragon.
Na postartovní tiskové konferenci zastupoval NASA Kenny Todd, manažer pro operace a integraci na ISS, a SpaceX reprezentoval Hans Koenigsmann, viceprezident výroby a spolehlivosti letů. Z úvodních proslovů jsme se dozvěděli přesný harmonogram zbytku mise CRS-17:
- Dragon dorazí k ISS 6. 5. kolem 11:30 SELČ
- Zachycení Dragonu robotickou paží Canadarm2 je plánováno na 13:00 SELČ
- Dragon na ISS stráví zhruba 4 týdny a návrat na Zemi je zatím v plánu na 3. 6.
Následně přišla řeč na problémy, které vedly k odkladu pátečního startu. Hlavním důvodem byla porucha generátoru na přistávací plošině Of Course I Still Love You (OCISLY). Pravděpodobně šlo o jeden z generátorů, které napájejí čtyři propulzory, s jejichž pomocí se OCISLY dokáže udržet na souřadnicích, kde přistává první stupeň Falconu 9. Hans Koenigsmann ze SpaceX upřesnil, že na plošině sice je záložní generátor, ale ten prý byl také nefunkční. Po domluvě s NASA tedy padlo rozhodnutí start odložit o den, aby se OCISLY mohla vrátit do přístavu a vyměnit nefunkční generátory. Plošina se naštěstí nacházela jen 20 km od pobřeží, takže celý proces návratu, opravy a cesty zpět zabral jen asi 16 hodin. Zajímavé je, že když v minulosti nastala situace, kdy počasí znemožnilo záchranu prvního stupně, ale podmínky pro start byly přijatelné (například během misí DSCOVR nebo Hispasat 30W-6), dostal obvykle přednost zákazník a místo odkladu proběhl start bez záchrany stupně. Možná tedy pomalu ale jistě dochází k posunu a při rozhodování o odkladech hraje záchrana stupně větší role než dříve.
Během pátečního živého přenosu byl také zmíněn druhý problém týkající se přípojky pro tankování helia na horním stupni rakety. Na sobotní konferenci Koenigsmann vysvětlil, že šlo o problém unikajícího helia na straně pozemní techniky a pracovníci v pátek sledovali, zda by raketa měla dostatek helia pro start. Finální rozhodnutí by padlo pár minut před startem, ale odpočet se nedostal tak daleko. Nicméně pokud by se neobjevil problém s OCISLY, unikající helium by podle Koenigsmanna nejspíš startu nezabránilo. SpaceX každopádně využilo odkladu na sobotu ke sklopení rakety a opravě problému s heliem.
Na misi CRS-17 letěl již použitý Dragon z mise CRS-12, přičemž šlo o dosud nejrychlejší znovupoužití (628 dnů mezi starty). Znovupoužití Dragonů není v dnešní době nic neobvyklého, neboť se jednalo o již šestou misi s použitou lodí (od prosince 2017 letěly na všech misích CRS již jednou použité Dragony). Jeden z novinářů, kteří se zúčastnili tiskové konference, se tedy zeptal, jestli SpaceX plánuje do konce první fáze programu CRS použít nějaký Dragon potřetí. První fáze skončí misí CRS-20, načež SpaceX od mise CRS-21 přejde na nový typ Dragonu, který bude vycházet z pokročilejšího Crew Dragonu.
Hans Koenigsmann potvrdil, že některé Dragony budou použity potřetí, ale o podrobnosti se nepodělil. Pokud se však podíváme na seznam lodí Dragon, které má SpaceX k dispozici, vypadá to, že nejspíš už příští mise bude muset použít nějaký Dragon, který za sebou má již dvě mise. Všechny Dragony od mise CRS-4 už totiž byly použity dvakrát a poslední nově vyrobený byl ten z mise CRS-12. Výjimku představuje Dragon z mise CRS-5, který byl z neznámého důvodu použit jen jednou. Starší Dragony z let 2010–2014 byly také použity jen jednou, protože se jednalo o starší typ lodi, který ještě nebyl uzpůsoben pro opakované použití. Tipl bych si, že SpaceX vybralo tři Dragony, které jsou v nejlepším stavu, a ty použije znovu na misích CRS-18, 19 a 20.
Kenny Todd z NASA během konference navíc zmínil, že k rozhodnutí odložit páteční start CRS-17 kvůli problému s OCISLY přispěla také skutečnost, že první stupeň B1056, který poprvé letěl na této misi, je pro NASA důležitý. Momentálně se totiž plánuje použití tohoto stupně znovu na červencové misi CRS-18. To by samo o sobě nebylo nic zvláštního, NASA schválila používání již letěných stupňů už v roce 2017 a od té doby proběhlo několik misí s již jednou použitými stupni. Todd však dodal, že stupeň B1056 by mohl letět nejen na misi CRS-18, ale také na CRS-19. Zatím to prý není úplně jisté, ale pokud k tomu dojde, bylo by to tedy poprvé, kdy nějaká mise NASA poletí s již dvakrát použitou raketou. CRS-19 je v plánu až na konec roku, takže SpaceX do té doby bude mít za sebou minimálně jednu misi se stupněm, pro který to bude již čtvrtý start. Už během května by totiž měla proběhnout mise Starlink-1, při které poletí stupeň B1046, který už předtím absolvoval tři různé mise.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Doufám, že podstatou je ušetřit peníze.
Ne tak docela. Pokud jsem to dobře pochopil, kontrakt je nastaven tak, že znovupoužitý stupeň neznamená slevu pro NASA. Prý to ale v praxi funguje tak, že se to bere jako jakási laskavost, což pak SpaceX zase oplatí jindy, když vyjde vstříc NASA v něčem jiném a nenárokuje si pak za to finanční kompenzaci.
Je možné niekde dohľadať ako dopadla Ripleyová a jej UL skafander, testy info, výsledky?
vo votrelci 5 ju zabily…..:-)))
Tepelny stit musia tiez menit?
Áno, vždy letí nový.
Super clanok.
“CRS-5, který byl z neznámého důvodu použit jen jednou.” Toto som dost dlho patral a nedopatral som sa k ziadnej informacii, preco SpaceX tento konkretny Dragon nepouzilo znovu, ma vyrobne cislo C107.
Doplnil by som par informacii k Dragonom, budem pisat vyrobne cisla, nie misie. Nie je v tom potom taky chaos 🙂
C101 – C105 : dizajnovane na znovupouzite, ale plan bol od zaciatku, ze poletia len raz
C106 – C109 : certifikacia na 3 lety, pri pristati do nich zatiekla voda, takze museli toho pomerne vela menit za nove
C110 – C113 : certifikacia na 3 lety, vylepsili utesnenie proti vode (rychlejsie znovupouzitie ako predchadzajuce Dragony)
Moj odhad je, ze tieto tri Dragony poletia 3 krat:
CRS-18 poleti C110
CRS-19 poleti C111
CRS-20 poleti C112
Třetí start Dragonu bude velká událost! Gratulace SpaceX! Díky za info a super článek
(628 dnů mezi starty), to asi nebude dobře.
628 dnů mezi starty jednoho a téhož stupně, tedy doba znovupoužití …
Nejde o Falcon ale o Dragon, tak tam to třeba tak být může.