Aktuality

SpaceX pokračuje ve vyšetřování příčiny nehody Crew Dragonu

Hans Koenigsmann ze SpaceX během tiskové konference před misí CRS-17 (Foto: NASA)

Ve čtvrtek večer proběhla tisková konference před plánovaným startem mise CRS-17. Jelikož se však jednalo o první pořádnou příležitost novinářů zeptat se na nedávný výbuch Crew Dragonu, většina otázek se týkala jí. SpaceX na konferenci zastupoval Hans Koenigsmann, viceprezident pro spolehlivost letů. Příčina nehody zatím stále není jasná, ale i tak jsme se dozvěděli pár nových informací.

Co nehodě předcházelo?

SpaceX nejdříve provádělo 5sekundové zkušební zážehy manévrovacích motorů Draco, které proběhly v pořádku. Dále byl na řadě test únikových motorů SuperDraco, ale půl sekundy před jejich zážehem „došlo k anomálii a loď byla zničena“.

Co bylo příčinou anomálie?

Podle Koenigsmanna je zatím moc brzy na určení přesné příčiny (k nehodě došlo 20. dubna). Tým stále sbírá a analyzuje velké množství dat (trosky, telemetrie, video), ale momentálně to vypadá, že k problému došlo během „aktivace motorů SuperDraco“, kdy probíhá například tlakování nádrží nebo otevírání a uzavírání ventilů.

Byly už vyloučeny některé příčiny?

Definitivně zatím nebylo vyloučeno v podstatě nic, ale některé příčiny se zdají nepravděpodobné:

  • Koenigsmann si osobně nemyslí, že na vině jsou motory SuperDraco jako takové. Ty prý mají za sebou zhruba 600 testovacích zážehů, takže jsou velmi dobře prověřené.
  • Tlakové nádoby COPV (Composite Overwrapped Pressure Vessels) nejspíš nehodu také nezpůsobily, protože v době aktivace v nich klesá tlak, nikoli stoupá. Koenigsmann zároveň upozornil, že COPV v Dragonu jsou jiné než ty na raketách Falcon (selhání COPV způsobilo nehodu Amos-6).
  • Příčinou nebyly akustické vibrace, jelikož test se nedostal do fáze, kdy vibrace vznikají.
  • Koenigsmann si také nemyslí, že nehoda je důsledkem něčeho, co se stalo během mise DM-1 (například kontakt lodi s mořskou vodou).
Detail spalovací komory motoru SuperDraco (Foto: Jack Beyer)
Detail spalovací komory motoru SuperDraco (Foto: Jack Beyer)
Detail spalovací komory motoru SuperDraco (Foto: Jack Beyer)

Jak bylo možné tak rychle zjistit, že problém se netýká také nákladního Dragonu?

NASA a SpaceX po nehodě usilovně pracovali na tom, aby potvrdily, že úroveň rizika se u nákladního Dragonu nezvýšila. Koenigsmann vysvětlil, že jen velmi málo komponent je společných mezi nákladním Dragonem a Crew Dragonem. Roli hrálo také to, že na CRS-17 letí již použitý Dragon z mise CRS-12, takže se jedná o prověřenou loď.

Jak nebezpečný byl jedovatý mrak, který vznikl následkem nehody?

Načervenalý mrak obsahoval jedovatý oxid dusičitý, avšak lidé nikdy nebyli v ohrožení. Bezpečnostní opatření během testování berou například ohled i na směr větru právě kvůli potenciálnímu úniku nebezpečných látek. Oxid dusičitý se navíc relativně rychle rozplyne ve vzduchu.

Toxický kouř nad Mysem Canaveral (Foto: Florida Today)

Proč bylo přistání během mise CRS-17 přesunuto na z LZ-1 na OCISLY?

Přistávací plošina LZ-1 je nedostupná, protože se nachází nedaleko zkušebního stanoviště, kde došlo k anomálii Crew Dragonu. To stále není přístupné z důvodu potenciálního rizika (například přítomnost natlakovaných nádob COPV). SpaceX spolupracuje s letectvem, aby byla zajištěna bezpečnost pracovníků.

Jaký bude mít anomálie dopad na další mise Crew Dragonu?

Dopad anomálie se podle Koenigsmanna velmi špatně odhaduje, dokud nebude známa její příčina. Výhodou však prý je, že další Crew Dragony jsou teprve ve výrobě, takže provedení případných úprav na základě výsledku vyšetřování, by mělo být relativně snadné. Koenigsmann však neřekl, jak SpaceX plánuje nahradit zničenou loď, která měla být použita znovu na testu úniku Crew Dragonu za letu.

Koenigsmann doufá, že se první let s posádkou stihne ještě letos, ale momentálně nelze nic říct s jistotou.

Záznam celé tiskové konference (k dispozici je také textový přepis):

Zobrazit komentáře

    • no nebouchl motor a nebouchla nádrž s přistáním v moři to také nemá asi nic společného ... docela se snížil počet variant.

      • Hydrazin nema dobrou pověst. Představte si nejhorši chemicke latky a vynasobte to stovkou. Takovy svinstvo to je. Sice některa paliva jako fluorid chloritý jsou ještě mnohem horši ale i tak bych to zakazal. Hydrazin kromě toho, že zpusobuje těžke zdravotni komplikace všemu živemu je take silna žiravina. Pokud došlo k uniku mohlo to rozežrat jakoukoliv tlakovou lahev. Ad už na kyslik nebo oxid dusičity.

        • Ano hydrazin je svinstvo, ale proč se bude dál používat ještě nějakou dobu: není kriogení (ano vím máme alternativi které nejen že nejsou toxické ale maj i višší isp, toto je argument proti methanu a spol, alternativám s podobnými vlastnostmi se věnuji v dalších bodech), je odzkoušený narozdíl od netoxických alternativ, existuje na něj spousta různých motorů.

          Představte si máte družici za půl miliardy (nebo loď s lidskou posádkou kterou stavíte pro nasa která na vás dupe ohledně bezpečnosti a hydrazinu věří) a osadíte na ni motor který je sice na nové palivo s lepšími vlastnostmi, ale ani palivo, ani motor nebyli provozovány po dlouhou dobu ve vesmíru. Ryziko že něco selže je velké. Navíc ten motor nemáte, nejdřív ho musíte vyvinout když už máte ten na hydrazin a to víte přesně jak se hydrazin chová při dlouhodobém pobytu ve vesmíru. Já bych si to s fleku udělat nedovolil, typuji proto že hydrazin tu s náma bude aspoň 10 let s tím že občas ho někde nahradí a tak poroste důvěra v alternativy. Zákaz by mohl stát hodně a není k němu důvod. Alternativy jsou lepší i z ekonomických důvodů tak se prosadí sami.

          • Popularizace vesmírné techniky je fajn věc. Přinese více peněz, projektů, my se budeme mít na co těšit. Odvrácenou stranou věci je ovšem zvýšený výskyt avantgardních pisálků. Kdo by čekal, že se dostaneme na úroveň iDnes, tedy cca třetí třídy?

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024