SpaceX odprodalo plošiny Phobos a Deimos. Znamená to konec startů Starship z mořských kosmodromů?
Už začátkem roku 2021 se na našich stránkách objevila informace, že společnost SpaceX si pořídila dvě ropné plošiny se záměrem je předělat na startovací rampy pro Super Heavy Starship. Jenže celý proces se zdá těžší, než se původně zdálo. Aktuálně totiž přišla zpráva, že SpaceX zmíněné platformy odprodalo, jelikož se nehodí pro využití jako mořské kosmodromy. Je to tedy definitivní konec startů Starship z mořských plošin?
Elon Musk a jeho raketová firma mají občas netypické nápady. Stačí vzpomenout na pokusy o záchranu aerodynamických krytů s loděmi s obří sítí. Pavoučí lodě, jak se jim taky přezdívalo, se ovšem neosvědčily a čas ukázal, že je mnohem efektivnější poloviny krytů lovit jednoduše rovnou z vody. Z tohoto hlediska to tedy byla slepá ulička. Nicméně SpaceX vyzkoušelo nevyzkoušené a díky tomu získalo množství důležitých zkušeností, které vedly k tomu, že tu dnes máme rutinní znovupoužívání krytů raket Falcon 9. Již použité kryty doposud letěly na více než 80 misích!
Další zvláštní nápad byl přestavět ropné plošiny na rampy pro obří raketový systém. Tyto plošiny nesoucí označení ENSCO 8500 a 8501 SpaceX zakoupilo v roce 2020 za velmi výhodnou cenu. Údajně za 3,5 milionů dolaru za kus. Elon Musk poté uvedl, že pro svou raketu postaví plovoucí kosmodrom a naznačil, že by se mohlo jednat o předělanou ropnou plošinu. SpaceX poté vypsalo nábor šikovných inženýrů a techniků schopných podobnou věc realizovat.
Proč ale vůbec měla společnost o něco takového zájem? Podle Muska byl mořský kosmodrom potřeba kvůli tomu, že starty a přistání Starship budou velmi hlučné a rušivé, a tak by bylo lepší je provádět dostatečně daleko od hustě obydlených oblastí (nejméně 30 km od pobřeží). SpaceX totiž výhledově plánuje provádět až několik startů Starship denně. Podobný záměr se přitom objevil už ve videu z roku 2017, které prezentovalo myšlenku mezikontinentálního cestování díky systému Super Heavy Starship.
Zakoupené plošiny byly v září 2020 přejmenovány na Phobos a Deimos, podle měsíčků planety Mars. A ta je, jak dobře známo, dlouhodobým cílem SpaceX. Stojí za to si připomenout, že jde o tzv. poloponorné plošiny. Ropných plošin existuje několik druhů. Určujícím faktorem jsou hlavně vody, ve kterých daná platforma slouží. Jde o speciální plavidlo složené z balastových nádrží (pontonů) pod hladinou, které dávají platformě stabilitu i vztlak. Operační paluba plošiny je umístěná na pilířích spojených s pontony pod vodou a palubou běžně dostatečně vysoko nad hladinou. Díky tomu dobře odolává vlnám. Konstrukci lze taky pomocí lan ukotvit ke dnu. Ponor pontonů lze měnit. Vše odpovídalo tomu, že nebudou stát někde uprostřed oceánu, ale tedy spíše někde poblíž amerického pobřeží.
Plošiny Phobos a Deimos měří 94,5 metrů na délku a na šířku mají 68,5 metrů. Nosnost (DWT) je 8500 tun. Výška od kýlu po hlavní palubu je 29,6 metrů. Rozměr hlavní paluby je 77,7 m délka a šířka je 73,1 metru. Byly vyrobeny v letech 2008 a 2009 v Singapuru. Každá plošina je vybavena 8 propelery společnosti Pleuger, každý o výkonu 3500 koní. Zajímavostí je, že umí nejen měnit směr, ale díky pevnému vychýlení o 7 stupňů účinně usměrňují proud vody od konstrukce.
Pravda je ta, že od zakoupení plošin jsme se toho už mnoho dalšího nedozvěděli. SpaceX bylo v tomto ohledu na informace méně sdílné. Mohli jsme tedy jen odhadovat z aktivit a proměn v čase, které se k nám dostávali od novinářů a fanoušků, kteří sem tam pořídili nějaké fotografie či krátké video. V roce 2021 dorazila do loděnice Halter Marine ropná plošina SpaceX s názvem Phobos. V lednu 2021 započaly její přestavbové práce. Z paluby Phobosu byla velká část vybavení odřezána. SpaceX dokonce některé části odmontované z plošin využilo jinde – například velké navijáky byly převezeny do Starbase a také na rampu 39A na Floridě, kde slouží či budou sloužit na integračních věžích pro Starship:
The ADS-30Q Drawworks used for lifting the Chopsticks up and down the tower is being prepared for installation on the Pad 39A tower. This was removed from Deimos and sent out for overhaul. Currently awaiting transport to the Launch Site.
📸: @FarryFaz 👈🏾 Make sure to follow!! pic.twitter.com/jNqn5bxgtM
— Zack Golden (@CSI_Starbase) September 21, 2022
Přibližně před rokem, 3. března 2022, byla i plošina Deimos přesunuta do loděnice Halter Marine, kde měla být přestavěna. Plošina opustila přístav Brownsville v Texasu a zamířila do loděnice ST Engineering Halter Marine and Offshore v Pascagoule, což je město v Jackson County, Mississippi. Zde měla pokračovat speciální přestavba. 28. února 2022 byl Deimos spatřen, jak proplouvá kolem parku Isla Blanca na ostrově South Padre Island v Texasu, který se nachází necelou hodinu cesty od Starbase. Park Isla Blanca je místem, kde se scházejí milovníci vesmíru, aby sledovali zkušební lety Starship a Super Heavy, protože je to nejbližší místo pro pozorování startů z této oblasti.
Práce nakonec probíhaly prakticky jen na Phobosu. Oproti tomu plošina Deimos zůstala po celou dobu téměř v původním stavu. Podle Muska přitom měla být do konce roku 2022 jedna z platforem již provozuschopná. Jenže jak víme, tak obě platformy jsou i začátkem roku 2023 daleko od toho, aby byly provozuschopné. V únoru 2022 přitom řekl Elon Musk během prezentace o Starship následující: „Vezmeme jednu z [ropných plošin] a postavíme na ní alespoň záchytnou věž a možná ještě letos postavíme na jedné z těchto platforem plně funkční startovací rampu. Doufejme, že do konce tohoto roku budeme mít na rampě LC-39A a na jedné z těchto platforem možnost startu.“ Navíc hovořil o tom, že jedna platforma by mohla být určitou šablonou pro další, kterých by mohlo být do budoucna celkem dost. Tento ambiciózní harmonogram však byl v rozporu s Muskovými prohlášeními z rozhovoru s Everyday Astronautem v létě 2021, kdy šéf SpaceX uvedl, že firma nad ropnými plošinami zatím vůbec nepřemýšlí a jedná se o projekt s velmi nízkou prioritou.
Každopádně ještě v únoru 2022, tedy zhruba před rokem, Elon Musk viděl plán na vybudování mořských kosmodromů jako perspektivní, jelikož prohlásil: „Myslím, že většina startovacích míst bude dlouhodobě umístěna na moři nebo v oceánu, třeba 20 nebo 30 mil od pobřeží…“ Na koncept jako takový tedy zatím SpaceX nezanevřelo, avšak samotná realizace bude vypadat jinak. Provozní ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell totiž aktuálně oznámila, že plošiny Phobos a Deimos byly odprodány a do budoucna se s nimi nepočítá, protože se pro účely SpaceX nehodí. Sdělila, že SpaceX dočasně opustilo plány na vybudování plovoucí startovací platformy pro Starship, aby se firma nejdříve mohla plně soustředit na získávání letových zkušeností se svou raketou nové generace. V tomto prohlášení je důležité právě to slovo „dočasně“. Znamená to totiž, že od plánu na mořský kosmodrom SpaceX neupustilo úplně. Jen to momentálně není prioritou nejbližších let. Plošiny byly prodány neznámému kupci a brzo opustí loděnici. Jak přibližně měly plošiny vypadat, ukazuje tento obrázek, který sdílel i Elon Musk.
Zároveň tedy nedává smysl nadále držet v loděnici plošiny, které momentálně nepotřebujete. Každý den totiž stojí společnost peníze, a to i v případě, že práce na plošině neprobíhají. Je tedy logické, že SpaceX se v takovém případě plošin vzdá a pořídí něco až v době, kdy to bude opět aktuální téma a firma bude lepší představu o tom, co vlastně potřebuje. Tyto malé střípky ukazují, že SpaceX přehodnotilo své plány a nyní je největší prioritou zajistit, aby nový systém Super Heavy Starship byl v provozu co možná nejdříve, a to i za cenu zrušení nebo posunutí některých plánů, kam patří například i extrémně vysoká kadence startů, která jednoduše nepůjde uskutečnit bez mořských kosmodromů. Výhledově jsou totiž v plánu desítky až stovky startů Starship denně. To je o několik řádů vyšší frekvence, než kterou kdy letecký úřad FAA kdy povolil. Starty z mořských plošin jsou tak zřejmě nevyhnutelné. To nás ale čeká až v budoucnu, tedy v řádu let. Nejdříve je třeba naučit se se Starship létat a zjistit, co vše je a bude třeba k provozu. Přeci jen to bude zcela nový způsob vynášení nákladů do vesmíru.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
Možná to chápu špatně, ale asi to vyhodnotili tak, že pro ně bude lepší přistávat zpátky na místě startu. Plošiny by asi byly fajn z hlediska povolení, ale možná že s tím právě na KSC problémy nejsou a tak to nemusí řešit.
Vyjadřovala se k tomu Gwynne Shotwell asi tak nějak.
Obě stávající jsou nevhodné a proto je prodají. Napřed získají data a poučí se z pozemních startů a přistání a potom vyberou vhodné plošiny.
Pokud koncept chápu dobře, tak jde hlavně o starty. Nikoliv přistání. Tedy respektive počet startů. (V současné době povolila FAA myslím 70 startů F9 za rok. A 14 z Boca Chica). Jelikož tento způsob odložili, lze soudit, že kadence desítek startů za den se jen tak nedočkáme. V první řadě bude důležité nový systém vůbec zprovoznit. Poté bude čas na experimenty. Tedy koncept F9, kdy raketu postupně vylepšovaly během provozu, až do dnešní podoby. Včetně způsobu přistávání atd.
SHS musí létat klidně bez záchrany stupňů. Vše navíc bude navíc.
Je v tom utopeno bez užitku 15 mld.$?
V čom?