Starship je opět o kousek blíže svému prvnímu „orbitálnímu“ startu. Před pár dny jsme vydali článek, který avizoval, že přípravy na tento očekávaný testovací let jsou už v cílové rovince. Od té doby se situace ještě více vyjasnila a posunula ke zdárnému zakončení. Například padlo rozhodnutí přeskočit původně plánovanou tankovací zkoušku a rovnou přejít k pokusům o start. SpaceX navíc zveřejnilo podrobný plán toho, jak má testovací let Starship a Super Heavy probíhat. Z něj jsme se dozvěděli harmonogram odpočtu a také to, že kosmická loď neprovede pokus o přistání do oceánu.
Termín prvního startu Starship ještě není finalizovaný, ale už i SpaceX na svém webu uvádí předběžné datum 17. dubna. Bude však záležet především na tom, kdy úřad FAA udělí povolení pro start. Všechno ostatní je v podstatě připraveno. SpaceX sice ještě minulý týden plánovalo před startem provést kompletní test tankování rakety a odpočtu, ale z toho nakonec sešlo. Nyní chce firma rovnou začít s pokusy o start. Kvůli tomu byla loď Starship S24 ve středu sejmuta z nosiče Super Heavy B7, neboť je potřeba ručně odjistit nálože sebedestrukčního systému, což je víceméně poslední nezbytný krok, než může být proveden start. Tento proces by měl být rychle hotový, takže se očekává brzké opětovné připojení lodi k nosiči, načež bude raketa kompletně připravená na start.
SpaceX zároveň zveřejnilo oficiální profil mise Starship, kterou firma nazývá pouze jako „integrovaný letový test“, pravděpodobně aby se vyhnulo označení „orbitální“, které je diskutabilní, jak jsem rozebíral v minulém článku. Profil každopádně konečně vyjasnil, jak to bude s přistáním. V případě Super Heavy nadále platí, že tento první stupeň rakety provede simulované přistání do vod Mexického zálivu. Oproti tomu testování kosmické lodi Starship v podstatě skončí návratem do atmosféry. I když totiž loď tuto žhavou fázi letu nějakým zázrakem přežije bez úhony, není v plánu provedení žádného dalšího zážehu motorů. Loď (nebo její trosky) tedy jen samovolně dopadnou do oceánu poblíž Havajských ostrovů a neproběhne přistávací manévr se zážehem Raptorů a otočením lodi do vertikální polohy, který známe z dřívějších testovacích letů Starship.
Oficiální profil také obsahuje podrobný harmonogram odpočtu a plánovaného průběhu mise:
K dispozici je také oficiální grafické znázornění celého letu:
Nezbývá než doufat, že v následujících dnech bude vydáno povolení FAA a neobjeví se žádné další problémy. V takovém případě by se SpaceX mohlo pokusit o start už během příštího týdne. Jak jsem však psal minule, pokusů možná bude potřeba vícero, a tak start může reálně proběhnout o něco později.
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
Zítra se možná bude psát historie a na seznamu ani čárka.
14.4. 2023 udělena FAA licence pro starty SS+SH z Boca Chica, odkaz na licenci:
https://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ast/licenses_permits/media/VOL%2023-129%20SpaceX%20Starship-Super%20Heavy%20License%20and%20Orders%202023-04-14.pdf
Je už známé přesnější číslo celkové startovací hmotnosti (v tunách samozřejmě)? Zatím vím, že 5000 tun +- autobus.
Přesné číslo není k dispozici, ale mělo by to být kolem 5000 tun.
Úředníci FAA chtějí taky svůj díl slávy až do poslední chvíle. :D
Upozorňuji, že dříve se diskutovalo, že díky možnostem napojení SS na Starlink bude možná delší komunikace se SS i během vstupu do atmosféry. Resp. by komunikace mohla vypadnou na kratší dobu, protože družice budou nad SS. Resp. by rušení ionozovaným plynem kolem SS bylo na kratší dobu. Štěstím by bylo, kdyby nějaká Starlink družice byla náhodou téměř přesně nad SS mírně směrem optimálním pro co nejdelší možnost přijímání signálu (asi spíše nad a mírně vzadu). I drobet zašumělé videoo reentry vstupu z kamer na SS by bylo pro mainstream zajímavé.
Nevšim jsme si k tomuto nějakých aktuálních informací.
Booster bude mít 32 raptorů v2, že? a o všechny přijdou co? :(
33
Kolko ma jeden raptor ťah.?docital som sa ze 260t.ale neviem ,ci vytunia na plny vykon.
Atmosférický Raptor 230 tun a vakuový 258 tun.
33
ahoj diky, no a přijdou o ně žejo? ten booster s těma 33 raptorama se nijak nezachrání a 33 raptorů v trapu?
Při rychlosti vývoje jsou už ty raptory stejně zastaralé.
Přesně tak.
Koukám na grafiku a není boostback burn obráceně?
To záleží na výpočtech. Velká plocha B7 patrně brzdí vvíce nežli u F9. DM na jiném webu se nejspíš na řešením problému nezamyslel.
SpaceX ano a spočítali jak se bude B7 chovat v atmosféře..
Zajímavé bude jak bude doslova opečený startovací stůl a věž. Plamen SH bude delší než 1 km (Saturn V měl po startu plameny dlouhé 750 m). Zatím nebude ochranný plášť chlazený. Takže se bude hodně opravovat, včetně nového betonu.
Mimochodem proč nelze pokrýt beton pláty niobu? Je to kvůli jeho příliš vysoké ceně? Ten by tu tepelnou zátěž mohl vydržet, proto se také používá na trysky.
Vyměnit beton je levné. Bude to velké, uvidíme.
Ano, beton se bude měnit po každém startu vzhledem k tvaru rampy a velikosti orbitálního stolu xD xD
Jo to bude velice levné xD xD určitě xD xD
Proč to tak nedělala NASA po startu Raketoplánu
Jo aha, oni tam vlastně měli obrovskou díru pod raketou a nemuseli téměř nic opravovat
Bohužel museli opravovat a někdy i docela dost, ale to je potřeba si to nejdříve ověřit.
Ano, např. cihly z cihlové přizdívky vnějšího odtokového kanálu létaly až do vnějšího plotu kosmodromu. Takže případní tajní diváci zpoza plotu od moře mohli dostat cihlou do lebky.
ŽBLUŇK!
Mně jen není jasné proč se nepokusí o bellyflop a přistání na hladině. To jsou si už tolik jistí? Nebo něco je s touto SS jinak?
Ma to pravdepodobne viac dovodov:
No, beru to tak, že pokud by vše dopadlo dobře a už by jenom padala a rozpadla se cestou, tak proč nezkusit i bellyflop, a z něho získat jakákoliv data pro další analýzu? Z lajckýho pohledu to vypadá jako nevyužitý potenciál pro vyzkoušení dalších věcí - když už jsme v tom :-D
Co s ní pokud přežije?
Minimálně by se mohla lod prozkoumat a zjistit její technický stav. Takhle budeš muset vypustit další loď a pak teprve zjišťovat jak dopadla.
Pokud by se současná Starship aspoň částečně zachránila, šlo by zanalizovatbzreba její tepelný štít a případné změny aplikovat hned na následující raketu....
Možná s touto variantou SS už nechtějí dělat další detailní zkoumání. Další lodě SS jsou už zase upravené a drobet odlišné a finálnější varianta bude mít celkem 9 motorů a bude vyšší. Takže celková sestava SH+SS bude mít kolem 130 m na výšku, pokud nebudou ještě upravovat vnější rozměry SH. Kde se šuškalo a bylo i vidět např. testování jiného tvaru vrchlíků, který by umožnil do celkově rozměrově stejného válcového tvaru natlačit ještě o něco více paliva.
Jem hádám, že jde o legislativní problém, který by jim přinesl nutnost zařizovat další povolení, větších uzavírek v oblasti, kdo ví jak s FTS...
Navíc to nebude cílem testu, cílem je orbitální rychlost a reentry 🤞
CSI Starbase
These New Sensors Will Prevent Starship From Colliding With The Orbital Launch Mount
https://www.youtube.com/watch?v=JyO37djTNl4