Aktuality

SpaceX možná opouští plány pro rozšíření Starbase o druhou rampu. Co to znamená pro orbitální let Starship?

SpaceX už v prosinci 2020 začalo plánovat rozšíření rampy ve Starbase o druhou integrační věž s vypouštěcím stolem a druhou přistávací plošinou pro Starship. Psali jsme o tom zde. Nyní ale byl zastaven proces získání potřebných povolení, což by mohlo značit, že SpaceX bude místo Starbase prioritizovat nově budovanou rampu na Floridě.

Plánek rozšíření orbitální rampy ve Starbase. Zeleně je vyznačena existující infrastruktura. (Zdroj: FAA / SpaceX)

V květnu 2021 si totiž United States Army Corps of Engineers vyžádali dodatečné informace a dokumenty v reakci na připomínky různých úřadů a organizací a také upřesnění některých podrobností ohledně plánovaného rozšíření základny Starbase. SpaceX v říjnu 2021 na tuto žádost reagovalo, ale dodnes nedodalo všechny potřebné dokumenty a informace. Nyní se proto objevily zprávy, že proces ohledně vydání povolení SpaceX byl pozastaven. Žádost lze ale kdykoli obnovit a v procesu pokračovat.

Oficiální vizualizace orbitální rampy ve Starbase po rozšíření (Zdroj: FAA / SpaceX)

Pro SpaceX to znamená, že zatím nemůže provést rozšíření rampy ve Starbase, jak původně plánovalo. Absence komunikace ale možná značí, že SpaceX od loňska svoje plány změnilo a druhou orbitální rampu ve Starbase ani stavět nechce. Důvodem by mohlo být to, že jednu novou rampu pro Starship už SpaceX buduje v komplexu LC-39A na Floridě a další chystá jen o kousek vedle.

Aktuální podoba orbitální rampy ve Starbase (Foto: SpaceX)

Případné opuštění plánů na rozšíření Starbase by nebylo až tak překvapivé, protože Elon Musk nedávno prohlásil, že tato základna bude výhledově sloužit primárně pro vývoj a výzkum. Oproti tomu drtivá většina startů Starship má probíhat z Floridy nebo časem také z chystaných mořských kosmodromů. Roli v tomto rozhodnutí také mohla hrát byrokracie. SpaceX ve Starbase neustále naráží na překážky ze strany státních i veřejných organizací, které zdržují nebo blokují snahy firmy kolem testování Starship a stavby Starbase. Ekologické spolky urputně bojují proti jakýmkoli aktivitám SpaceX v jižním Texasu (ať už oprávněně, nebo ne) a zároveň SpaceX stále čeká na úřední povolení od Federální letecké správy (FAA) kvůli provádění orbitálních testů Starship.

Ropné plošiny Phobos a Deimos, které mají sloužit pro starty a přistání Starship (Foto: Shane Overvold)

Vydání rozhodnutí FAA bylo už několikrát odloženo a zároveň není jasné, jestli vůbec bude pro SpaceX pozitivní. Pokud ne, znamenalo by to mnohaměsíční zdržení kvůli nutnosti udělat zcela novou, zevrubnou ekologickou studii. Ale i pokud SpaceX povolení v dohledné době dostane, prozatím bude omezené na maximálně 5 orbitálních startů ze Starbase ročně. A opět není jasné, jak obtížné bude povolení v budoucnu rozšířit na větší počet startů. Nutno však dodat, že výše zmíněné pozastavení procesu získání povolení pro rozšíření Starbase o druhou rampu nijak nesouvisí se schválením startovní licence FAA. Stále tedy platí, že FAA má vydat své rozhodnutí ohledně orbitálních startů ze Starbase na konci dubna (pokud nedojde k dalšímu odkladu).

Přepřipravené segmenty integrační věže pro floridskou orbitální rampu LC-39A (Foto: Julia Bergeron)

Oproti tomu na Floridě má SpaceX povolení pro orbitální starty Starship už od roku 2019. Stavba nové orbitální rampy uvnitř existujícího komplexu LC-39A v Kennedyho kosmickém středisku je v plném proudu a Elon Musk doufá, že práce budou hotové na konci roku. To se pravděpodobně nestihne, ale jakmile odtud odstartuje první Starship, důležitost provádění orbitálních startů ze Starbase značně klesne. Dodatečnou kapacitu pro vyšší počet startů pak může časem zajistit druhá floridská rampa LC-49, kterou SpaceX hodlá postavit také v Kennedyho kosmickém středisku, pouhých pár kilometrů od současné rampy LC-39A. Projekt druhé rampy je ale prozatím v začátcích a momentálně se nachází ve fázi provádění environmentální studie ve spolupráci s NASA.

Mapka Kennedyho kosmického střediska ukazuje umístění plánované rampy LC-49 (Zdroj: NASA)

Rozhodlo se tedy SpaceX ukončit snahy o rozšíření Starbase o druhou orbitální rampu, nebo to prostě pro firmu v současnosti jen nemá velkou prioritu, ale v budoucnu se k těmto plánům hodlá vrátit? A odstartuje první Starship na oběžnou dráhu ze Starbase nebo z floridské rampy LC-39A? To asi ukáže čas.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Kolik letů ročně bude možné provádět z Floridy? Je tam taky nějaké podobné omezení, jaké by bylo vydáno pro Starbase? Díky

    • Dokumentace uvádí, že SpaceX plánuje až 24 startů Starship ročně z rampy LC-39A. Ale nevím, jestli je to zároveň i limit.

  • SpaceX se postupně přemístí se SS na Floridu. J Texas bude časem spíše jen podpůrná část možná jen na vývoj a časem ji postupně opustí. Zajímavé bude zda výroba motorů R2 zůstane taky v Texasu, na Floridě na to není asi ani místo, tak ano. Kde vidí neustálé problémy, tak otamtud časem zmizí, viz Californie.

      • Ano vím. Na Floridě nejsou taková omezení a "EIA" pro SS je tam schválena. Dříve implementovali vylepšení postup stavby SS od týmu z Floridy do Texasu a nyní jakoby zase stavbu finálnější verze SS komplet + launchpadu z Texasu zpět na Floridu. Ani by mě nepřekvapilo kdyby pro problémy v Texasu nakonec první SS na orbitu letěla z Floridy. Suborbit test + případně další testy v Texasu jim se SS snad nakonec FAA povolí. Zeleným se nelíbí případně zabírání bažin (je to rel. unikátní ekosystém, který je právě v širokém rozmezí kolem Boca Chica spolu kolem hranice s Mexikem asi "nejrozvinutějsí". Taky jim nějak vadil hluk. Co se týče veřejnosti a municipality J Texasu, tak nejsou z možného omezení aktivit SpaceX vůbec nadšeni. Ale to nechť si vyřeší s těmi kdo jsou v tom zainteresováni. Což se i děje.

        • SpaceX potřebuje i tak spoustu ramp pro lety na Měsíc a Mars. Zároveň mít kapalné palivo metalox, továrny, energie, jednoduše hvězdné základny.
          To z jednoho mista nejde splnit.
          Navíc plán jsou mezikontinentální lety se ship.
          Uvidíme, co se splní.
          Priorita je Měsíc a Mars.
          Škoda, že se nepovedlo zatím let, zachycení.
          Je to velký risk a sebedůvěra.

  • Díky za článek. Prý by zmenšili mokřady v delte rio grande. Přesto i 5 letů ročně by bylo dobré.
    Pro vyvoj a zásobování tankeru na orbitě metaloxem.

  • Zeptali se moudrého může co to znamená pro orbitální start a tohle odpověděl:
    [kliknout sem]

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024