Wall Street Journal informoval o tom, že vládní vyšetřovatelé z Government Accountability Office (GAO) v následujících týdnech vydají zprávu, ve které varují před defekty v raketových motorech Merlin společnosti SpaceX. Konkrétně se má jednat o lopatky turbočerpadel – údajně se na nich běžně objevují praskliny, které mohou představovat potenciálně seriózní riziko. Motory Merlin se používají v obou stupních rakety Falcon 9 i Falconu Heavy, který by měl poprvé startovat během letoška.
O problému se prý vědělo už několik měsíců, možná i let, praskliny byly objeveny například ještě v září 2016, takže se nejedná o starou záležitost, která by už byla dávno vyřešena. Mluvčí SpaceX se k problému vyjádřil ve smyslu, že o prasklinách vědí a motory jsou navrženy tak, aby je ustály. Zároveň však dodal, že společnost pracuje na úpravách, které by tvorbě prasklin v budoucnu zabránily úplně. Tyto změny by měly být součástí finální verze Falconu 9 zvané Block 5. Ta by si podle Elona Muska mohla odbýt premiéru už letos.
SpaceX na problému spolupracuje s agenturou NASA, se kterou mají smlouvy na dopravu zásob na ISS a zanedlouho také astronautů. Dočasný ředitel NASA Robert Lightfoot se vyjádřil, že na problému s turbočerpadly pracují spolu se SpaceX a vědí, jak jej napravit.
Osobně si myslím, že problém nebude až tak vážný, jak by se mohlo na první pohled zdát. SpaceX každý Merlin několikanásobně testuje, a to jak samostatně, tak v rámci integrované rakety. Motory jsou tedy schopny projít mnoha “cykly”, aniž by docházelo k jejich selhávání či ztrátě výkonu. Navíc dokonce i již letěné stupně byly schopny bez úhony přečkat řadu dodatečných několikaminutových zážehů, takže je možné, že i když se praskliny v motoru objeví, nemusí to nutně vést k selhání. Je také třeba dodat, že jednou z mnoha výhod rakety Falcon 9 je skutečnost, že i když za letu některý z motorů náhodou selže, ostatní motory jsou schopny ztrátu tahu vykompenzovat. Přesně taková situace nastala při misi CRS-1 a raketa přesto byla schopna úspěšně dokončit primární misi.
To samozřejmě nic nemění na tom, že se jedná o vážný problém, i když ne dostatečně závažný na to, aby kvůli němu musely být pozastaveny lety. Problém však bude muset být vyřešen, než SpaceX začne vynášet astronauty. Jelikož se však má za to, že první testovací pilotované lety budou už na nové raketové variantě Block 5, vše by tou dobou už mělo být vyřešeno.
Zdroj: Wall Street Journal
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Jsou to velké síly. Dají se lopatky měnit?