SpaceX

SpaceX dopraví dosud největší vozítko na povrch Měsíce pomocí Starship

Společnost SpaceX již dlouhé roky vyvíjí svou obří raketu Starship, ve které šéf firmy Elon Musk vidí i budoucnost kosmického průmyslu. Vývoj se sice v posledním roce poněkud zpomalil, přesto lze snad již dnes říct, že zanedlouho bychom se měli dočkat prvního pokusu o dosažení oběžné dráhy. Zda půjde o pokus úspěšný, je nicméně zatím ve hvězdách. SpaceX však nezanedbává ani další důležitou část, která je pro úspěch nové rakety nezbytná, a tou je snaha získávat pro nový stroj i dostatek komerčních zakázek. V dnešním článku se proto pokusíme shrnout všechny doposud získané kontrakty a podíváme se na jeden nový, v jehož rámci zamíří loď Starship přímo na povrch Měsíce.

Přestože se raketa Starship doposud nedočkala žádného startu, má za sebou již poměrně bohatou historii. Její první plány se datují již do roku 2005 a zmínky o motorech Raptor jsou také značně fousaté. Pamatují totiž rok 2009, kdy poprvé zazněly zmínky o tom, že SpaceX chystá kyslíko-vodíkový motor Raptor určený pro druhý stupeň. Prvního představení celé architektury jsme se následně dočkali v roce 2016, a to pod názvem Interplanetary Transport Systems (ITS). Raketa byla poté přejmenována na Big Falcon Rocket a její poslední evoluci známe dnes jako Starship. SpaceX tedy bude mít novou raketu, nicméně firma ji plánuje využívat primárně pro výstavbu své satelitní sítě Starlink. To prakticky znamená, že raketa bude létat v interní režii, takže si nevydělá na svůj vlastní vývoj. Je tedy nutné nabízet tento stroj potenciálním zákazníkům.

Statický zážeh 31 Raptorů na Super Heavy B7 v únoru 2023 (Foto: SpaceX)

Prvního komerčního kontraktu se Starship dočkala už v roce 2018 a není bez zajímavosti, že šlo rovnou o pilotovaný let. Hovořím na tomto místě samozřejmě o misi dearMoon, kterou si již tenkrát zaplatil japonský podnikatel Júsaku Maezawa. Ten ve Starship obletí Měsíc spolu s několika umělci z řad veřejnosti, mezi kterými je i Čech. Celé toto oznámení bylo poměrně dost překvapivé, jelikož u nových raket je obvyklejší, že nejdříve jsou objednávány pro nákladní mise. Na podzim 2022 byl navíc oznámen druhý oblet Starship kolem Měsíce, tentokrát v čele s historicky prvním kosmickým turistou Dennisem Titem.

V únoru 2022 pak Jared Isaacman z mise Inspiration4 představil plánovaný program testovacích misí Polaris a přitom uvedl, že úplně první pilotovaný let Starship bude proveden právě v rámci tohoto programu. Šlo tedy o poněkud zvláštní situaci, kdy všechny úvodní zakázky pro teprve vyvíjenou raketu měly místo nákladu vynést lidi. Abychom však byli úplně poctiví, bude dobré uvést, že všechny nové smlouvy, které SpaceX od roku 2021 podepisuje se svými zákazníky, obsahují klauzuli, že náklad může být kromě Falconů vynesen také pomocí lodi Starship. Není tedy vyloučeno, že nových zakázek je daleko více, jen se zatím maskují jako starty na Falconu 9.

Oficiální představa vypouštění družice z lodi Starship (Zdroj: SpaceX)

První potvrzenou komerční vynáškou pomocí rakety Starship se tak stala až v srpnu loňského roku družice Superbird-9 společnosti SKY Perfect JSAT, která by se měla vydat do kosmického prostoru již v příštím roce. Chtěl bych na tomto místě podotknout, že nepůjde o pouhou cestu na nízkou oběžnou dráhu, družice by měla být dopravena na dráhu přechodovou ke geostacionární (GTO), což mimo jiné znamená, že horní stupeň musí být schopen restartu a nesmí tedy dojít například k zamrznutí palivového potrubí na palubě. Proč zmiňuji zrovna tuto okolnost? Když totiž SpaceX v roce 2013 vynášelo na oběžnou dráhu družici CASSIOPE, měl být po vypuštění družice proveden zkušební restart motoru horního stupně. Šlo vlastně o generálku před misí SES-8, kdy měl Falcon 9 poprvé zamířit mimo nízkou oběžnou dráhu Země, konkrétně na GTO. A právě zamrzlé palivové potrubí bylo příčinou, že se motor při testu nepodařilo znovu zažehnout. Doufejme tedy, že se SpaceX z tehdejšího selhání poučilo.

Druhá a prozatím poslední nákladní mise Starship byla oznámena teprve před pár dny a opět nejde o žádný obyčejný let. Cílem nové mise bude doprava nákladu přímo na povrch Měsíce někde v oblasti jižního pólu. Pasažérem při tomto startu by měl být rover FLEX (Flexible Logistics and Exploration) společnosti Astrolab, který ponese náklad o hmotnosti 1000 kg, jehož dopravu si zaplatili zákazníci firmy Astrolab. Hmotnost samotného roveru neznáme, nicméně dle údajů Astrolabu víme, že kombinovaná hmotnost nákladu a roveru může dosáhnout až 2000 kg.

Cílem snažení firmy Astrolab je zkrátka stavba nejsilnějšího roveru, který kdy jezdil po povrchu Měsíce. Odpovídá tomu i firemní prohlášení, že společnosti příliš nezáleží na přesném místě přistání, protože rover bude schopen během kalendářního roku překonat klidně i tisíc kilometrů. Nejde přitom o obvyklé velkohubé PR oznámení. Již v loňském roce byly totiž zahájeny rozsáhlé zkoušky pozemního prototypu v kalifornské poušti. Testováno bylo autonomní ovládání i řízení lidskou posádkou, operace s robotickým ramenem či vykládka rozličných druhů vědeckých přístrojů.

Testy roveru FLEX v poušti v Kalifornii (Foto: Astrolab)

Společnost Astrolab dle vlastních slov zkrátka neplánuje vyvinout pouze jednoúčelový rover, který byl používán v programu Apollo, ale modulární systém, který umožní využití roveru pro rozličné druhy nákladu či misí. Firemním cílem je nabídnout tento rover jak komerčním zákazníkům, tak americké NASA. Ta by měla letos v květnu vyhlásit výběrové řízení pro vozidlo Lunar Terrain Vehicle neboli rover, který bude po měsíčním povrchu v rámci mise Artemis V vozit astronauty. Start roveru FLEX je v plánu na polovinu roku 2026 a půjde o sdílenou misi. To v praxi znamená, že SpaceX kromě roveru společnosti Astrolab poveze na Měsíc také náklady dalších, zatím neznámých zákazníků. Na samotném závěru článku bych rád uvedl, že při žádné z výše uvedených misí jsme se nedočkali jakékoliv informace o ceně za start.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Rover vypada sikovne, libi se mi jeho universalita. Vi se uz jak ten rover (pripadne dalsi naklad) pristane na povrchu Mesice? Pouzijou "standardni" nakladni Starship + nejaky lander nebo udelaji novou upravenou verzi HLS+? Osobne bych tipoval spise na nejakou novou verzi HLS vzhledem k potencialu dalsiho vyuziti a taky praktickemu testovani ruznych novych dopravnich technologii a procesu do budoucna...

    • Ja reknu jeden argument, proc to HLS nebude, zbytecne by tam vozili systemy podpory zivota atd. Osobne bych to videl asi na nejakou variantu mezi Starship a HLS. Neco mezi. Ani to, ani to. Ale ve zdrojich se hovorilo jen o Starship, proto jsem mimo jine nezahrnul do seznamu startu v clanku mise pro NASA a tuhle misi ano.

      • JJ, ja tim HLS+ myslel prave to neco mezi HLS a cargo Starship s tim, ze se vyuziji zkusenosti/technologie z HLS. Neco jako evoluce Crew Dragon na Cargo Dragon. Nicmene pokud se ten rover skutecne dostane do programu Artemis, pak vidim realnou sanci na jeho dopravu jiz s prvni prazdnou HLS (v nakladovem prostoru bude jiste mista vcelku dost). A tim i na prakticke vyzkouseni ruznych nakladacich/vykladacich technologii, ktere urcite bude NASA potrebovat nejen pro astronauty ale i ruzny naklad (vcetne roveru at uz vyberou jakykoliv). Tohle by bylo pro vsechny win-win reseni...

        • Uvidime, ale pokud si to myslel takhle, tak uz souhlasim.

      • Jirko, je otázka, jak využije NASA nosnost systému SHS na Měsíc.
        Někde psali, že u mise DEMO nebude žádný náklad, což mi přijde jako mrhání.
        NASA je hodně tajuplné.
        Uvidíme.
        Program CLPS v rámci Artemis je dle mne rozhodující.

  • Aha, já předpokládal, že ten rover bude na palubě HLS, ale teď to vypadá, že asi ne.

  • Hezké shrnutí,díky Jirko!Nejvíc mě uchvátila ta rezerva na vozítku!

    • To me jeste dostal Petr Melechin, kdyz mi poslal video roveru, fakt jsem necekal, ze existuje a pak jsem videl, ze ty testy delal muj oblíbený astronaut Chris Hadfield. Proste bomba. A u tak male společnosti necekate, ze ma vlastni yt kanal. 😇

  • Myslím, že v seznamu zakázek chybí NASA a měsíční program.

    • Ja vychazel z toho, ze pristavaci modul programu Artemis nebude standardni starship, takze sem to nechtel zminovat.

    • Myslím, že šlo spíš o shrnutí komerčních zakázek.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024