Aktuality

SpaceX dokončilo další test motoru Raptor pro lunární Starship pro misi Artemis III agentury NASA

SpaceX spolupracuje s NASA na vývoji přistávacího systému pro lidskou posádku založeného na Starship (HLS = Human Landing System) pro nasazení během misí Artemis III a Artemis IV, který umožní přistání amerických astronautů poblíž jižního pólu Měsíce. Starship HLS bude využívat dvě varianty motorů Raptor – jednu optimalizovanou pro provoz při atmosférickém tlaku na hladině moře a druhou optimalizovanou pro provoz ve vesmíru, resp. ve vakuu, kde není atmosféra.

Koncept lunární Starship neboli HLS pro NASA (Zdroj: SpaceX)

V srpnu 2023 společnost SpaceX předvedla výkon motoru Raptor optimalizovaného pro vakuum během testu, který úspěšně potvrdil, že motor lze nastartovat v extrémně chladných podmínkách plynoucích z dlouhého pobytu ve vesmíru. Jedním z problémů, který odlišuje mise Artemis od misí na nízké oběžné dráze Země, je to, že přistávací moduly mohou pobývat ve vesmíru bez zažehnutí motorů po delší dobu, což má za následek, že teplota zařízení klesne výrazně pod úroveň, které by byly vystaveny na mnohem kratších misích na nízké oběžné dráze Země.

Jedním z prvních testovacích milníků, které SpaceX dokončilo v rámci svého kontraktu pro misi Artemis III v listopadu 2021, byl také test motoru, který prokázal schopnost Raptoru provést kritickou fázi přistání na Měsíci. Během 281 sekund dlouhého zkušebního zážehu motor Raptor demonstroval část mise, kterou je sestup s pohonem v momentě, kdy Starship HLS opustí svou oběžnou dráhu nad měsíčním povrchem a začne směřovat k přistání. Test měl dva cíle: ukázat schopnost motoru Raptor měnit úroveň tahu v průběhu času, což je známé také jako profil škrticí klapky, a aby motor hořel po celou dobu fáze klesání. Úspěšné provedení testu dodalo NASA důvěru ve vývoj motorů společnosti SpaceX.

Zkoušky kritických technologií a hardwaru za simulovaných a skutečných letových podmínek jsou klíčové pro vývoj měsíčních přistávacích modulů pro mise Artemis. Tyto testy poskytují rané a misi simulující ověření systémů nezbytných pro přepravu astronautů na měsíční povrch a zpět. Vyhodnocení dat z těchto zkoušek dávají NASA neustále rostoucí důvěru v připravenost amerického průmyslu na tyto mise. Motory Raptor příště projdou zkouškou během druhého integrovaného letu Starship a Super Heavy, u kterého bude přítomen i tým NASA pro HLS.

Přeloženo z blogu NASA.

Zobrazit komentáře

  • Přistání na nezpevněný povrch Měsíce u takového telátka, bude něco jiného než u landerů před 50 lety, viz 3 Newtonův zákon, jak jsme viděli při prvním startu Starship. Nohy podvozku budou muset počítat s vykrytím asymetrie povrchu a motory přečkat spršku rigolitu a být použitelné při opětovném startu.

    • Myslim, ze uz se nekde resilo, ze to nebude moct zaverecnou fazi pristani provadet na raptoru.
      Snad nejaka upravena verze motoru dravo v horni casti?

  • NASA se těší na další start SHS.
    Národní zájem.
    Ten raptor pro HLS má širší trysku?

    • Pokus o další let SHS vypadá někdy na datum kolem 25. tohohle měsíce.

      • Tak to bych si přál, ale nevěřím že FAA vydá tak brzo souhlas, úředníkům to bude trvat.

        • Pokud vím, tak vyšetřování už skončilo. Vyšetřování vedlo SpaceX a FAA pouze potvrdila závěry. Taky těch 63 bodů změny navrhlo SpaceX. I podle Muska zdržení není na straně FAA. Spíše to vypadá, že SpaceX dělá nějaké dokončovací práce a pak si zažádá o povolení k letu. Podle všeho SpaceX o povolení ještě nepožádalo.

          • Z těch napravnych opatření se několik bodů bodů týkalo vylepšení zásobování palivem.
            Je to hotovo?

          • Hotových bylo 57 z 63 už během zveřejnění. Dalších 6 bylo určeno pro budoucí rakety.
            Hotové to bylo, protože těch 63 bodů navrhla samotná SpaceX.

          • A podle všeho všech 63 bodů bylo připraveno SpaceX ještě před prvním startem jako nápravná opatření pro případ nečekané události (mishap situations)

            BTW pro autory: Nelze editovat. Píše to že odesílám moc rychle při každém pokusu o editaci.

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024