Právě probíhá konference SATELLITE 2017 a včera bylo na programu sezení zástupců firem z oboru raketových startů, kterého se zúčastnila i provozní ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell. Stejně jako při tiskové konferenci před startem CRS-10 se ochotně podělila o nové a zajímavé informace. Dozvěděli jsme se, jak dlouho trvaly inspekce a renovace již letěného stupně, který odstartuje znovu na misi SES-10, dále jsme získali novinky o plánované satelitní konstelaci SpaceX a také o tom, kolik již letěných stupňů se má letos dočkat dalšího startu.
Jak jistě víte, SpaceX se zatím podařilo zachránit už 8 prvních stupňů Falconu 9. Také už dlouho víme, že prvním z nich, který poletí znovu, bude ten z mise CRS-8, jenž odstartuje podruhé v rámci mise SES-10 už během následujících týdnů. Dosud jsme však přesně nevěděli, jak dlouho SpaceX trvalo zachráněný stupeň zkontrolovat a připravit na další start. Gwynne Shotwell nyní potvrdila, že v případě stupně pro misi SES-10 to trvalo zhruba 4 měsíce, ale že u dalších stupňů už tento proces bude rychlejší.
A aby toho nebylo málo, ředitelka zároveň prozradila, že SpaceX letos plánuje opakované použití cekem šesti různých stupňů! A jelikož ze všech osmi dosud zachráněných stupňů dva určitě už nikdy nepoletí znovu, mohlo by to znamenat, že SpaceX chce znovu použít vlastně úplně všechny stupně, které má momentálně k dispozici. Jedná se o docela překvapivou informaci, neboť Elon Musk dříve naznačoval, že znovupoužití stupňů varianty v1.2 je spíše experimentální a společnost se do toho naplno opře až s příštími variantami Block 4 a Block 5, které mají poprvé letět už letos.
Zatím však nevíme, na kterých misích poletí některé ze zachráněných stupňů. S jistotou víme jen o těch z misí CRS-8 (poletí na SES-10) a Thaicom 8 (poletí jako boční stupeň prvního Falconu Heavy). Nedávno jsme se pak dozvěděli, že oba boční stupně prvního Falconu Heavy nakonec budou tvořit již letěné stupně, takže to už máme dohromady tři. Žhavým kandidátem je podle mě spolešnost SES, pro kterou SpaceX plánuje vícero misí (SES-10, SES-11, SES-14 a SES-16) a část z nich by měla letět ještě letos, takže se dá předpokládat, že v případě úspěchu mise SES-10 by i další lety pro tuto společnost mohly využít již letěné stupně.
SpaceX už několikátý rok po sobě plánuje zvýšení kadence startů (usiluje o jeden start každé 2–3 týdny), jenže vždy když už se k tomuto cíli společnost začne konečně blížit, dojde k nějaké nehodě (CRS-7 v roce 2015 a Amos-6 v roce 2016) a vysoká kadence musí být odsunuta na vedlejší kolej, než se firma zotaví. Na včerejší konferenci Gwynne Shotwell potvrdila, že plán na zvýšení kadence stále platí a zároveň dodala, že firma investuje “stovky milionů dolarů,” aby dohnala skluz v harmonogramu plánovaných startů. Doufejme, že letos SpaceX žádná další nehoda nečeká a společnosti se tohoto cíle skutečně podaří dosáhnout.
Jedním z mnoha grandiózních plánů SpaceX je kromě kolonizace Marsu a rapidní znovupoužitelnosti raket také vybudování obří satelitní konstelace na nízké oběžné dráze, jejímž prostřednictvím by společnost chtěla zajišťovat levný a rychlý internet doslova po celém světě. Kromě toho, že by to jistě ocenili především obyvatelé odlehlých oblastí a rozvojových zemí, by to samozřejmě také představovalo lákavý zdroj příjmů, který by SpaceX rádo využilo k financování svých marsovských plánů. Tuto konstelaci bude tvořit několik tisíc malých satelitů a společnost oznámila plány na její vybudování už někdy v lednu 2015, ale od té doby jsme o ní moc neslyšeli.
Na včerejší konferenci však Gwynne Shotwell pronesla, že společnost plánuje někdy během příštího roku vynést “desítky vlastních satelitů”. Dá se předpokládat, že se bude jednat o jedny z prvních vlaštovek projektu satelitního internetu. SpaceX už před časem získalo povolení vypustit dva experimentální satelity pro tuto konstelaci, ale zatím k tomu nedošlo. Spekuluje se, že poletí jako sekundární náklad na některé z běžných misí.
Tento satelitní projekt tedy evidentně není mrtvý a SpaceX s ním stále počítá a aktivně na něm pracuje. Vývoj těchto satelitů by měl probíhat v pobočce v Seattlu.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Škoda , že nemůžeme skočit v čase o 6 měsíců :)
To by nepomohlo. Tou dobou bude FH zase 6 měsíců vzdálený. :D
Ale už posledný krát...
Máme sa na čo tešiť. Len nech sa SpaceX vyhýbajú ďalšie nehody.
Odvádzate tu skvelú prácu!