SpaceX bude mít povinnost v Německu připojit k Internetu uživatele bez alternativ, plus další novinky o Starlinku
Počet uživatelů sítě Starlink překročil již 3 miliony a v budoucnu k nim patrně přibudou další, například díky německému zákonu. Terminály Starlinku jsou také nainstalovány na školách v Kazachstánu, přestože zde služba stále není oficiálně povolena. Dále se podíváme na jednu z největších předností antén Starlink, kterou je jejich schopnost ihned poskytnout internetové připojení i při úplném vyřazení pozemní infrastruktury, díky níž je možno tuto síť nasazovat při humanitárních misích.
Počet uživatelů sítě Starlink stále vzrůstá. Služba je dostupná v 79 zemích světa a jen od začátku tohoto roku získalo SpaceX 700 000 nových uživatelů, přičemž celkově tuto službu využívají dle květnových údajů 3 miliony lidí. Experti přitom odhadují, že do konce roku tento počet naroste až na 3,8 milionů. Naprostá většina z nich se pro služby Starlinku rozhodla sama, ať už ze zájmu o novou službu, nebo prostě proto, že neměli jinou alternativu. K těmto uživatelům se dle všeho v brzké budoucnosti začnou přidávat i tací, za které internetového poskytovatele vybere vládní agentura.
Řeč je v tomto případě o Německu a zákonu z roku 2021 o právu na poskytovaní telekomunikačních služeb. I v této zemi totiž jako v řadě jiných existují oblasti, ve kterých je těžké zajistit internetové připojení, a nemusí jít vždy jen o odloučené samoty. Může jít také o nové rozvojové oblasti, ve kterých vybudování nového pozemní připojení vyjde hodně draho. Zmíněný německý zákon říká, že nepokryté oblasti mají právo na přístup k internetu v rozsahu 10 Mb/s pro download a 1,7 Mb/s pro upload s latencí 150 ms za cenu 30 eur měsíčně. To samozřejmě znamená, že pokud je daná oblast pokrytá alespoň mobilním operátorem se signálem 4G či 5G sítě, zákon je splněn. I tak se ale najdou oblasti, které toto nesplňují, a pak si obyvatelé těchto zón mohou podat žádost ke Spolkové síťové agentuře, která musí na místě prověřit situaci. Pokud zjistí nedostatečné pokrytí, požádá obvykle místní operátory, zda by nechtěli danou oblast či uživatele připojit. Zde pak přicházejí do hry různé ekonomické propočty, jako kdo je co schopen vybudovat za jakou cenu a kdo by případné náklady hradil. Agentura původně předpokládala, že tímto špatným připojením bude postiženo více než 300 000 domácností, realita se však ukázala daleko nižší.
V současné době agentura prověřila několik desítek žádostí a pracuje na dalších 130. Abychom celou věc nerozebírali obecně, zdrojový článek hovořil přímo o jednom žadateli z Mittelstenahe v Dolním Sasku, který se poskytovatele internetového připojení snažil získat od roku 2020. Agentura v jeho případě uznala, že je nedostatečně pokryt a vybrala mu jako providera firmu SpaceX, která bude mít povinnost uživateli zajistit službu Starlink. Tímto výběrem ale celý příběh nekončí, protože stále nebylo vybráno datum, kdy budou služby Starlink zahájeny. Naskýtá se tu navíc několik dalších problémů, mezi které patří pořizovací náklady pro anténu Starlink a fakt, kdo je zaplatí, nebo okolnost, že běžný měsíční paušál Starlinku pro domácnosti v Německu je za 50 eur, ale dle zákona musí dotyčný zaplatit pouze 30 eur. Bude tento pravidelný měsíční rozdíl platit stát, nebo nabídne SpaceX pro tyto případy nový speciální balíček a ořeže pro tohoto uživatele rychlost internetového připojení na zákonné minimum? Otázek k zodpovězení je zde spousta, nicméně, celá záležitost není dokončena, takže na případné odpovědi si budeme muset počkat.
Nyní se přesuňme na nejvýchodnější hranici Evropy, do deváté nejrozlehlejší země světa, Kazachstánu. I zde se začíná rozmáhat satelitní internetové připojení společnosti SpaceX, přestože zde nejsou služby Starlinku oficiálně povoleny a samotná síť je zde pouze testována státními úřady. Již v říjnu 2023 se kazachstánská vláda dohodla se SpaceX na vybavení přibližně 2000 škol anténami Starlink. Pod křídly ministerstva pro digitální rozvoj, inovací a leteckého průmyslu byla cela akce zahájena v lednu 2024, kdy jednotlivým školám bylo zasláno celkem 270 antén. V únoru k nim přibylo dalších 230, v březnu 171 a konečně v dubnu 250 antén. Dle informací z října loňského roku bude kazachstánská vláda za každý terminál platit měsíční paušál 200 dolarů. Není bez zajímavosti, že ve stejné době, kdy kazachstánská vláda terminály testuje, a oficiálně je nasazuje ve školách na svém území, sama postihuje bez milosti jednotlivce, kteří se je snaží získat na černém trhu. Tyto tresty ale vedou pouze ke zvýšení cen terminálů na černém trhu. Na závěr bych jen dodal, že SpaceX očekává, že oficiálně budou služby Starlink v Kazachstánu povoleny během tohoto roku.
Po těchto evropských novinkách bych rád přešel k humanitárnímu využití systému Starlink. Rio Grande do Sul je nejjižnějším státem Brazilské federace. Koncem dubna letošního roku zde těžké lijáky zvedly hladinu řeky Jacuí a způsobily rozsáhlé povodně jak v Brazílii, tak v severní části Uruguaye. V Brazílii nejsou povodně žádnou neobvyklou událostí, jen za posledních dvanáct měsíců v této nejlidnatější zemi Jižní Ameriky došlo k celkem čtyřem, nicméně pokud jde o jejich rozsah, toto byla nejhorší povodeň za posledních 80 let. Způsobila smrt 171 lidí, zranila 806 dalších a 61 lidí je nezvěstných. Dalších více než 500 000 Brazilců bylo nuceno opustit své domovy. Celou povodňovou událost následně ještě zhoršilo částečné zhroucení 100MW hydroelektrárny 14 de Julho. Celkové škody přesahují částku 3,7 miliardy dolarů a k povodňovým škodám došlo ve 431 z 481 obcích státu, přičemž ve více než 85 obcích bylo zničeno telefonní a internetové připojení. Možná vás nepřekvapí, že při takovéto události se ihned ozval Elon Musk, který záchranným pracovníkům daroval 1000 terminálů sítě Starlink s tím, že dokud nebude obnoveno internetové připojení, bude síť Starlink fungovat zdarma. Antény Starlink nebudou nicméně patrně jediné satelitní terminály, které se uplatní při odstraňování škod, s podobnou pomocí ve spolupráci brazilskými mobilními operátory přispěchala i satelitní společnost Intelsat.
Ne vždy ale humanitární pomoc musí zapříčinit dar či zápůjčka antén šéfem firmy SpaceX. Zdrojem pomoci mohou být i vládní či humanitární organizace, které si tyto terminály právě za tímto účelem nakupují. Kupříkladu firma Ultisat letos v květnu oznámila, že za posledních 17 měsíců si u ní státní správa či dobročinné organizace nakoupili více než 575 terminálů Starlink. Není vyloučeno, že i některé z těchto terminálů nyní pomáhají v Brazílii.
Nyní bych rád dokončil jeden starší příběh, který začal již v září loňského roku, kdy militantní hnutí Hamás napadlo izraelské území v pásmu Gazy. V té době v celé oblasti vypadlo internetové připojení a jako obvykle ihned přispěchal Elon Musk s tím, že by rád pomohl s obnovením konektivity. Nejprve jeho názory vyvolaly kontroverzi ze strany izraelské vlády, že tímto způsobem chce podporovat Hamáz, nicméně brzy obě strany došly ke vzájemné dohodě, že SpaceX získá možnost obnovit internetové připojení, ale pouze v místech, kde mu to povolí izraelská vláda. Poslední naše zpráva z ledna hovořila o tom, že se jen čeká na povolení izraelské vlády. To bylo uděleno až v polovině února 2024. Mezitím si internetové připojení v pásmu Gazy prošlo řadou totálních výpadků, včetně jednoho, který trval více než týden. Povolení k provozu Starlinku obdržela polní nemocnice ve městě Rafah, kterou zde provozují Spojené arabské emiráty. Nemocnice je vybavena 150 lůžky a slouží v ní na 50 doktorů, sestřiček, laborantů a dalšího nemocničního personálu. Předtím, než bylo povolení uděleno, bylo ale nezbytné, aby izraelské vojenské síly prověřily, zda povolením nedojde k ohrožení národní bezpečnosti. Mimochodem, každé další připojení podléhá individuálnímu schválení vojenskými složkami.
Teď se přesuneme k menším lokálním zprávám, které jsou také zajímavé. King of Hammers je off-roadový závod, který kombinuje jízdu pouští a horami a je pořádán v americké Kalifornii již od roku 2007. Jedním z jeho účastníků byl letos i Russell Jensen, který si pro tento závod na střechu svého vozidla umístil anténu Starlink. Russell si její použití velmi pochvaloval, jeho tým prý s ním mohl komunikovat během celého závodu a když auto dorazilo do depa, všichni již věděli, co je na autě potřeba opravit. Vše zkrátka prokonzultovali cestou.
Running Starlink in a desert race car for constant communications at King of The Hammers. Was a great addition and helped take us to the finish line! Our team could hear us talking the whole race, when we pulled into the pits they already knew what to fix. @Starlink pic.twitter.com/jmetJ9bF3D
— Russell Jensen (@RussellJensen) February 8, 2024
Vyskytlo se však ještě extrémnější využití Starlinku na střeše auta, se kterým přišel 30letý Ryan Hall, známý z YouTube a TikToku. Primární Ryanův zájem v posledních letech jsou videa o počasí a jeho prvním velkým meteorologickým streamem byl živý přenos tornáda v roce 2021. Jeho programy informují diváky o průběhu bouří a také vysvětlují divákům bezpečnostní opatření a postupy, kterými se mají diváci v takových případech řídit. Po tomto krátkém výkladu je vám patrně jasné, že Ryan anténu Starlink používá při pronásledování tornád. Tak nějak si proto říkám, že přijet k bouři ještě blíž, mohl by v praxi prověřit reálné větrné limity střešní antény.
Massive tornado hits Lincoln, NE, while Starlink connects the car to the best internet pic.twitter.com/pmLmr71Nei
— Teslaconomics (@Teslaconomics) April 26, 2024
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Od kdy je Kazachstán v Evropě?
Je to dlouho co jsem měl naposled zeměpis, změnilo se něco za posledních 25 let?
Do teď jsem žil v přesvědčení že všechno co je za pohořím Kavkaz a Ural je už v Asii, tedy například i Kaspické moře.
https://www.nastennemapy.cz/fyzicka-nastenna-mapa-evropy-6?cat=68#
Pokud je Kazachstán v Evropě tak pak je v Evropě i Indie a i ty ostatní státy v této zeměpisné délce (postsovětské republiky)
Dobrý den. Já bych se jen zeptal, a nevadí, že na té nástěnné mapě Evropy je část Kazachstánu v Evropě? Otázka by za mě měla znít jinak, je evropskou zemí taková, která má byť jen část území v Evropě? Za mě ano. Pokud ne, tak tam nepatří kupříkladu ani Španělsko.
A co třeba takový Martinik 🙂 Je Francie Evropskou zemí, když má území v Karibiku?
Kazachstán rozhodně patří do Evropy, protože Kaimat Almaty hraje fotbalovou Ligu mistrů 🙂
Možná se dá použít pojem Euroasie. To je kontinent.
Evropa je její poloostrov… 😉
Jinak je to upřimně řečeno jedno.
Obdoba minus mínus.
Kdo chce pochopit pochopí.
Na evropském kontinentu a k němu náležících ostrovech se nachází území 46 nezávislých států.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Evropa
Ano, Kazachstán je opravdu i v Evropě (na rozdíl od zmiňované Indie). Do Evropy se pak řadí i Kypr, který je ovšem vlastně v Asii 😀
No a pak se v tom jeden vyznej. 😉
A kdyby pan Hadač napsal přesuňme se na nejzápadnější hranici Asie, bylo by to v pořádku?
Díky moc za hromadu zajímavých střípků ke Starlinku!
Diky, me to taky zaujalo, zejmena to Nemecko bylo necekane.
Kazachstánská nebo kazašská?
Řekl bych, že je tady kazachstánská správně, ve smyslu vláda státu Kazachstán.
Zní to logicky. Ovšem Uzbekistánská bych asi taky neřekl. Uzbecká zní normálně.
Existují oba výrazy, ale nejsou to synonyma: https://proofreading.cz/cestina-pod-lupou/kazassky-nikoli-kazachstansky/
👍