SpaceX a Blue Origin žalují letectvo ohledně armádních kontraktů
V nedávném článku jsme se podrobně věnovali výběrovému řízení amerického letectva, které několik posledních let usilovně pracuje na tom, aby zajistilo možnost vynášení vládních satelitů do vesmíru po roce 2020. S tímto výběrovým řízením také velmi úzce souvisí soudní spor, který SpaceX vede proti letectvu kvůli tomu, že místo Muskovy firmy dostanou dotaci na vývoj neozkoušené nosiče. Protože se od vydání článku spor opět o něco posunul, rozhodli jsme se připravit článek, který tyto nové události shrne. Zároveň se dozvíte o související žalobě společnosti Blue Origin.
V současné době má americké letectvo k dispozici tři certifikované rakety, které mohou vynášet náklady vládních agentur do kosmického prostoru – Atlas V, Delta IV Heavy a Falcon 9. Donedávna se jednalo o rakety čtyři, ale raketa Delta IV tento exkluzivní klub opustila svým posledním startem v srpnu 2019. Certifikaci by však měl brzy získat také Falcon Heavy, takže rakety budou opět čtyři.
Americké letectvo však plánuje flotilu svých raket rozšířit. Od roku 2015, kdy začalo o modernizaci uvažovat, podniklo celou řadu kroků. Ty nejprve zahrnovaly dotace na vývoj nových motorů (SpaceX takto získalo finance na vývoj Raptoru) a na ně potom navazovalo rozhodnutí přímo podpořit vývoj nových raket. K tomu došlo v říjnu 2018, kdy byly uzavřeny mnohasetmilionové kontrakty se společnostmi Blue Origin (BO), United Launch Alliance (ULA) a Northrop Grumman Innovation Systems (NGIS). Toto rozhodnutí bylo přitom velkým překvapením, protože při něm nedošlo k uzavření stejného kontraktu se SpaceX.
Neudělení dotace na vývoj nové rakety ovšem žádným způsobem SpaceX nediskvalifikuje z možnosti ucházet se o kontrakty na starty pro ministerstvo obrany. Toto potvrzují i slova náměstka amerického ministra obrany Willa Ropera, který prohlásil, že finálního výběru raket pro armádní zakázky se může zůčastnit každý, soutěž je i nadále otevřená. Podle serveru Space News navíc jeho další výroky naznačují možnost, že SpaceX bylo v tomto kole vynechané proto, že má své rakety už provozuschopné a letectvo chtělo investovat hlavně do vývoje raket nových.
Třetím krokem, který po tomto udílení kontraktů na vývoj následoval, bylo zasílání návrhů jednotlivých výrobců raket. Ti měli své nabídky zaslat do 1. srpna 2019. Z těchto nabídek budou potom v příštím roce vybráni dva vítězové, kteří si potom rozdělí přibližně 25 letových kontraktů v poměru 60:40, které se budou vynášet mezi lety 2022 až 2026. Očekává se, že letectvo Spojených států a Národní průzkumný úřad (NRO) utratí v rámci těchto letových kontraktů přibližně 1 miliardu dolarů ročně.
Ze čtyř očekávaných účastníků již tři potvrdili svou účast. SpaceX se zapojilo do této fáze se svými raketami Falcon 9 a Falcon Heavy. Účast potvrdila i ULA, která letectvu nabídla svou vyvíjenou raketu Vulcan. Zapojila se i společnost Blue Origin se svou nově vyvíjenou raketou New Glenn. Nepotvrzená je zatím jen účast NGIS, ale dá se předpokládat, že nebude chybět.
S tímto výběrem je ovšem také spojena nespokojenost SpaceX, které v říjnu 2018 neobdrželo stejný kontrakt jako tři ostatní výrobci raket. Tuto nespokojenost SpaceX 17. května 2019 projevilo žalobou, kterou podalo na federální vládu k Americkému soudu pro federální nároky (US Court of Federal Claims). Jednotlivé body, kterými SpaceX podpořilo svou žalobu, jsme rozebírali už v minulém článku, proto pokročme dále.
Situace se nám totiž od minula malinko posunula. Americký soud pro federální nároky dne 26. srpna vydal v této kauze rozhodnutí a bylo vskutku šalamounské. Rozhodl totiž, že nemá dostatek pravomocí o celém sporu rozhodovat. Svým rozhodnutím zároveň vyhověl oběma stranám. Americké vládě vyšel vstříc tím, že zamítl stížnost SpaceX. Zároveň ale soudkyně Lydia Kay Grigsby rozhodla o tom, že SpaceX může svou stížnost přenést k U.S. District Court for the Central District of California. Server Space News přitom uvádí prohlášení, které k tomuto rozhodnutí vydalo SpaceX:
Rozhodnutí soudkyně Grigsbyové o přesunu případu do Kalifornie nám umožnuje přistoupit k podstatě našeho protestu, tedy obdržení legitimní a spravedlivé příležitosti od nezávislé strany, která by přezkoumala rozhodnutí amerického letectva o udělení kontraktu na vývoj nových raket. Toto rozhodnutí by ve finále mělo zajistit rovné podmínky pro spravedlivou hospodářskou soutěž.
SpaceX tedy boj zatím nevzdává, ale na rozřešení si budeme muset ještě počkat. Vlastní spor s americkým letectvem a jeho strategii však vede také společnost Blue Origin. Zatímco SpaceX vadí, že nedostalo příspěvek na vývoj svých raket, Blue Origin tuto finanční podporu dostane, avšak firmě se nelíbí následující fáze celého procesu – finální výběr dodavatelů pro armádní zakázky.
Společnost Blue Origin stejně jako SpaceX a ULA nabídla 1. srpna 2019 letectvu svou nově vyvíjenou raketu New Glenn, ale už několik dní poté podala protest k vládnímu kontrolnímu úřadu GAO (Government Accountability Office). Podrobnosti o této stížnosti přinesl server Florida Today. Blue Origin v této stížnosti zpochybňuje celou strategii amerického letectva při hledání nových dodavatelů raket. Ve stížnosti výslovně zmiňuje, že pokud letectvo bude i nadále udržovat jen dva dodavatele, budou výsledkem zbytečně vysoké ceny startů, menší jistota nepřerušeného přístupu do vesmíru a nevyužitá příležitost rozšířit zájmy americké národní bezpečnosti a posílit americké vedení v kosmu. Co konkrétně společnosti Blue Origin vadí:
- Vládní kritéria výběru jsou nejednoznačná,nejasná a neposkytují možnost jasně rozhodnout mezi konkurenčními nabídkami
- Vládní technické požadavky jsou velice vágní a neumožňují tak nabídnout přesnou cenu
- Plán diskriminuje nové firmy a ve svém důsledku umožňuje letectvu použití náhradního řešení, kterým je ruský motor RD-180 a raketa Atlas V
- Výběr pouze dvou dodavatelů omezuje hospodářskou soutěž svou pětiletou smlouvou s nimi
Důležité je také to, že firmám, které získaly v říjnu 2018 nárok na dotace na vývoj svých raket, ale poté nebudou jednou ze dvou vybraných firem pro kontrakty na starty v letech 2022–2026, jejich finanční podpora skončí předčasně. Obecně se však očekává, že těmito dvěma zvolenými firmami budou SpaceX a ULA, jelikož jsou jediné s certifikovanými raketami a letectvo s nimi má zkušenosti. Pokud to tak dopadne, plnou finanční podporu pro novou raketu získá pouze ULA, zatímco Blue Origin a NGIS ostrouhají. Blue Origin tedy chce, aby letectvo vybralo víc než dvě firmy a argumentuje, že nejnovější průzkumy trhu naznačují, že globální kosmický trh je schopen uživit klidně i tři nebo čtyři americké raketové společnosti. Blue Originu v podstatě vadí, že i když letectvo předstírá, že chtějí podporovat nové rakety, výběrové řízení je nastaveno tak, aby nadržovalo osvědčeným firmám.
Na jednu stranu je pochopitelné, že letectvo preferuje osvědčené firmy místo Blue Originu, jehož raketa ještě nikdy neletěla a firma zatím nikdy nedosáhla oběžné dráhy, jenže na druhou stranu je výběrové řízení nastaveno tak, že dva vítězové si rozdělí všechny zakázky na 5 let dopředu. Takže pokud Blue Origin teď nevyhraje, ale pak třeba za 2 roky dokončí a úspěšně otestuje New Glenn, firma se stejně dalších několik let nebude moci ucházet o žádné armádní zakázky.
A i když ULA je favorit, protože je to osvědčená a spolehlivá firma, o kontrakt se uchází s raketou Vulcan, která také nikdy neletěla. Celou situaci dobře shrnuje tweet čtenáře serveru Space News:
Americké letectvo se chystá vybrat dvě ze čtyř nabízených raket, přičemž tři z těchto raket nebudou mít před udělením kontraktu za sebou ani jeden úspěšný start. Co se stane, pokud se ukáže, že jedna či obě vybrané rakety narazí na vážné potíže?
Blue Origin podobně jako SpaceX ve své žalobě naznačuje, že celé výběrové řízení působí tak, že jeho účelem je především zajistit finance a práci pro ULA na následující léta. Tato firma vlastněná Lockheedem a Boeingem donedávna měla monopol na armádní zakázky a vzhledem k vysokým cenám její raketa v podstatě nemá komerční zákazníky. Vítězství v tomto výběrovém řízení je tedy pro firmu kriticky důležité. Příkladem nadržování ULA je, že letectvo umožňuje ucházejícím se firmám určit záložní raketu pro případ, že se vývoj jejich nové rakety opozdí a nebude tak včas připravena na provedení nasmlouvaného startu. Jenže jelikož žádný ze čtyř uchazečů kromě ULA nemá více než jeden typ rakety (Falcon 9 a Falcon Heavy jsou v podstatě jedna raketa), tohle pravidlo působí jen jako podaná pomocná ruka ve prospěch ULA.
Dokud totiž nebude létat její Vulcan, ULA bude nadále provozovat Atlas V. Díky zmíněné skulince ve znění kontraktu tak může letectvo vybrat neozkoušený Vulcan jako vítěze řízení, a přesto argumentovat, že ULA bude schopná bez problému vyřídit zakázky i v případě, že se vývoj Vulcanu zpozdí. Oproti tomu Blue Origin nebo NGIS takovou možnost nemají. Je to však celé poněkud komické, jelikož ukončení závislosti amerického ministerstva obrany na dodávkách ruských motorů pro Atlas V je jedním z hlavních důvodů, proč se celé výběrové řízení vlastně dělá. Cílem bylo najít a podpořit nové rakety, které by zajišťovaly spolehlivé vynášení kriticky důležitých armádních satelitů.
Ať už stížnost firmy Blue Origin dopadne jakkoliv, musí o ní GAO rozhodnout do 100 dní, tedy dříve, než americké letectvo vybere dva nové dodavatele. GAO může rozhodnout, zda doporučí, či nedoporučí nápravná opatření a od letectva bude potom vyžadováno, aby odpovědělo, zda případné změny implementuje, či nikoliv.
Předchozí články o sporech Elona Muska a jeho firem:
- Jak SpaceX v roce 2014 žalovalo letectvo kvůli právu ucházet se o armádní zakázky
- SpaceX je levnější, a tak by prý mělo sondu Lucy vynést místo konkurenční ULA
- SpaceX žaluje americké letectvo ohledně udělení kontraktu na vývoj nových raket
- Jak se projevovala rivalita mezi SpaceX a Blue Originem?
- Jak začala rivalita mezi SpaceX a společností OneWeb?
- Proč Tesla nemůže v některých amerických státech prodávat svá auta?
- Tesla žaluje čínskou automobilku Xpeng a americký start-up Zoox za krádež obchodních tajemství
- Elonovinky #35: Trest pro Muska za podvod s cennými papíry
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
SpaceX bude mať ešte veľa zákaziek,keď všetko rozbehno naplno.
Jo penězovody a porcování medvěda. Výsledek vývoje bude chabý. Space X je stejně všechny převálcuje při startech svých raket, které jsou spolehlivé a ekonomické. Hlavně mají Starlink, který armádu USA zajímá ponejvíce a tam to poteče.
Blue Origin bych tak moc nepodceňoval. Je to divoká karta, o které toho moc nevíme, protože na rozdíl od SpaceX jsou uzavření co se poskytování informací týče.
Bezos Muska před 20 ti lety možná inspiroval, ale výsledky jsou u nich chabé. Vidím to na porcování medvěda v podání administrativy USA. 1 GUSD je kapka v moři. Ale každý dolar se hodí…
Bezososvi škodí že má moc prostředků a tak BO není pod tlakem na rozdíl od SpaceX. Ale že jsou jejich výsledky chabé bych netvrdil, protože o nich moc nevíme. O SpaceX víme skoro co měl Musk k obědu, u BO s trochou (no asi trochou větší) nadsázky za měsíc můžou otevřít vrata hangáru, ven vyvést New Glenn na statickej zážeh a to bude okamžik kdy se dozvíme v jakém je stavu.
no nevím neví pokud by je zajímal tak by je podpořili. Armáda to bere tak, že SX raketu(ty) mají a není třeba je dál dotovat. Starship jednak nepřihlásili a také nejsou jeho parametry pro armádu až tak zajímavé. Na téhle raketě je zajímá jen raptor.
Jasně, že SX pravděpodobně zakázky dostane a těch pár peněz jim až tak chybět nebude. Na druhou stranu odstranit tu možnost, že bude ULA startovat dál na ruských motorech, protože nebudou připraveni by jim přidalo pár solidních zakázek. Blue je s takto nastaveným kontraktem mimo, nicméně si nemyslím, že armáda je od toho, aby testovala neodzkoušené rakety “nezkušené” společnosti. Blue by mohla jít spíš za NASA pokud chce podporu.
Porcování medvěda je takový socialismus, v tomto případě americký. Já na bráchu, on na mě.
Armádu zajímá starlink, mít rychlý internet v poli a tam Space X jede. Iridium má malou kapacitu a dlouhou odezvu.
nezapomeň, že Vulcan od ULA má letat s motory BE-4 of Bezose
Pár peněz? Jen si znova promítnu informace z článku. 25 kontraktů na 5 let, To znamená 5 kontraktů za rok. Ikdyby se utratila jen zmíněná 1 miliarda, tak to znamená, že jedna mise bude stát průměrných 200 milionů dolarů. Pokud si představíš, že v případě vynášení komerčních satelitů chce SpaceX za vynesení cca cenu nové rakety +- pár milionů navíc, někdy nabídne i slevu, tak to mi rozhodně nepřijde jako pár peněz. Myslím tím letět za více než dvojnásobek ceny rakety, nepočítám teď integraci a řadu dalších činnosti.
Co vím, dostala BO příspěvek na kapsli lodi New Shepard v rámci CCDev. Ale nevím, že by teď měla NASA otevřené výběrové řízení na vývoj nové rakety. Ale můžu se plést.
Těmi pár penězi byla míněna dotace, aspoň já to tak pochopil. Říkat několika set milionům dolarů pár drobných bych si teda netroufl.
Otázka je, s čím do soutěže SX šla. Certifikaci pro armádu na F9/FH už má, SH/SS je momentálně pro požadavky armády předimenzovaná. Možná to mohl být větší kryt o který nestáli.
Ano, certifikaci pro armádu má, ale jak víme všichni, neumí vertikální integraci, čili nejsou plnohodnotným protivníkem ULA v rámci NSSL.. A pokud si vzpomínám, tak mimo jiné z těch peněz od armády, o které žádali, se ji chtěli “naučit”.
S čím do toho šla? Ten server florida today psal o tom, že do toho šla s F9/FH.
Když už se bavíme o dotacích, tak minimální dotaci/kontrakt, kterou někdo v rámci LSA v říjnu 2018 obdržel, bylo 500 milionů, a dostalo je BO, tedy ani to bych pár penězi nenazval. Ale stejně jsem jako dotaci nepochopil, spíš účast na vynáškách pro armádu / NSSL. Ikdyž to opakovaně čtu.
Ten kryt, no, z hlavy si vzpomínám, že to je jeden z důvodů, proč si u nich Bigelow neobjednal start těch svých větších modulů. Ale asi by se hodil, to je fakt.
Takže ve výsledku je to všechno zbytečné, protože si letectvo stejně může dělat co chce. 😃