Pokud jste světově úspěšný podnikatel, je pravděpodobné, že budete muset velmi často cestovat. Výjimkou není ani Elon Musk, který si celkem oblíbil osobní tryskáče. V současné době používá úspěšný, moderní letoun Gulfstream G650 ER (N628TS). Ten byl vyroben v roce 2015 a Musk si ho převzal v roce 2016 a vlastně jen potvrzuje, že se známý vizionář rád obklopuje technologickou špičkou, protože Gulfstream G650 je v současnosti považován za nejlepší soukromé letadlo, které se dá v určité kategorii pořídit. Za povšimnutí navíc stojí koncovka ER (Extended Rage) u typového označení, protože ta značí, že se jedná o rozšířenou verzi s ještě větším doletem. Právě tím je letadlo pověstné. Na jedno natankování soukromý tryskáč v konfiguraci ER urazí až 13 890 kilometrů, což rozhodně v této třídě patři k nejlepším výsledkům vůbec. Další nespornou výhodou může být velké množství dostupných letišť nebo rychlost a obratnost tohoto tryskáče za letu. Gulfstream G650 ER je prostě po všech stránkách luxusní dvoumotorové letadlo, o jehož výjimečnosti svědčí také fakt, že je držitelem prestižní Collierovy trofeje za rok 2014.
Pro Elona Muska to však není pouze dopravní prostředek, ale i kancelář na nebesích, z které může pohodlně řídit své firmy. The Washington Post zkoumal všechny lety soukromého tryskáče Elona Muska v roce 2018 a vytvořil z nich zajímavou vizualizaci. Muskův Gulfstream G650 nalétal přes 240 000 kilometrů a z videa je zřejmé, že nejčastěji létal mezi Hawthorne (centrála SpaceX), Fremontem (centrála Tesly) a Gigafactory 1 (továrna Tesly). Z toho vyplývá, že slavný podnikatel na cestách tráví mnoho času, během kterého určitě nejen odpočívá, ale zejména pracuje (nebo tweetuje).
Zajímavým a málo známým faktem je pak to, že tento soukromý letoun byl několikrát využit pro získání telemetrie z přistávajícího stupně rakety Falcon 9 v případech, kdy nebyla k dispozici přistávací plošina (například během mise Hispasat 30W-6). Musk také letadlo někdy dává k dispozici svým zaměstnancům, pokud je firma nutně potřebuje někam rychle dopravit. K tomu došlo například loni v létě, když se skupinka zaměstnanců SpaceX vypravila do Thajska asistovat při záchraně chlapců uvízlých v jeskyni.
Mimochodem, když už jsme se zmínili o práci Elona Muska v letadle. Stačí si vzpomenout na onu známou historku ještě před vznikem společnosti SpaceX, když se Elon vracel z jednání v Rusku, které však nedopadlo vůbec dobře. Muskovi se tehdy nepodařilo koupit ruské rakety a po cestě domů usilovně přemýšlel, načež se mu v hlavě zrodil nápad založit SpaceX.
Nicméně za své časté lety bývá Musk také kritizován. Zda se jedná o kritiku oprávněnou, nechám na posouzení každého z Vás. Osobně si však myslím, že počínání Elona Muska v tomto ohledu není žádným velkým překvapením. Stačí si uvědomit, že čas jsou peníze a pro miliardáře to platí dvojnásob.
Luxusní tryskáče si Elon Musk ale zdá se opravdu oblíbil. Už v minulosti používal Cessna Citation CJ2 a také populární Dassault Falcon 900-B (N900SX). Muskův Dassault se dokonce objevil ve filmu Děkujeme, že kouříte, který Musk produkoval se svým bývalým kolegou Peterem Thielem ze společnosti PayPal.
Musk se sice v současnosti nechává ve svém tryskáči vozit, ale v minulosti byl také nadšeným pilotem. Vlastnil například lehký letoun Piper Meridian nebo podzvukový tryskáč Aero L-39 Albatros. Tento letoun českého původu si Musk oblíbil obzvlášť. V roce 2003 k tomu řekl: „Nejzábavnější letadlo, které mám, je ruská stíhačka. Má český trup, ukrajinský motor a ruskou avioniku. Používali ji k trénování stíhacích pilotů, takže je velmi akrobatická. Ale pokud s ní letíte víc než hodinu, bolí vás zadek. Má fakt tvrdé sedačky. Dá se v ní dosáhnout přetížení 8 g.“
Bez speciálního obleku je podle Muska možné dosáhnout 5 g, ale i to stačí k tomu, aby se vám začal překrvovat mozek a začnete vidět červené skrvny před očima. Musk také řekl, že nejzábavnějším letem byla honička s jiným tryskáčem v nízké výšce nad horami. „Bylo to jako něco z Top Gunu,“ dodal.
Tento koníček však Muskovi nevydržel a v podobných letadlech už delší dobu nelétá, je to prý až příliš riskantní: „Říkal jsem si, že to letadlo vyrobil nějaký sovětský technik a snad všechny šrouby utáhl pořádně, ale třeba taky ne. Nebyla tam vysoká míra redundance. Usoudil jsem tedy, že je to bláznovství a že s tím musím přestat, protože mám děti.“
Láska k letectví však Elona Muska v žádném případě neopouští. Je možné, že se v budoucnu dočkáme elektrického letadla Tesla, o kterém Musk už několik let mluví. Tento nápad se přitom zdá být blíže realitě než kdy dřív, protože Tesla nedávno potvrdila, že kupuje společnost Maxwell Technologies. Její bateriové technologie by kromě aut mohly být užitečné také pro elektrický letoun. Pro Teslu to ale rozhodně zatím není vysoká priorita, tou i nadále zůstanou automobily a velkokapacitní bateriová úložiště. Ale kdo ví, třeba se jednou dočkáme i elektrického letadla značky Tesla.
Známé jsou též Muskovy vize o hypersonickém cestování po Zemi pomocí opětovně použitelných raket SpaceX, a to za cenu letenky v běžném dopravním letadle. Tento plán má ale pořád hodně neznámých. Přesto zůstává důležitá hlavně technologická proveditelnost, která přitom už není žádnou utopií. Hypersonické cestování se může opravdu v nadcházejících dekádách stát realitou a třeba nakonec soukromé tryskáče majitel SpaceX vymění za privátní kosmickou loď, kterou si „sám vyrobí “.
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
tomu sa hovori zivot!
No já bych jeho život nechtěl. Prachy jo, ale život ne. Nikdy nekončící pracovní doba, neuvěřitelný stres a odpovědnost za desítky tisíc zaměstnanců. Děkuji ale nechci.
Hezký Karle, takové oddychové a líbilo se mi to. A to video bylo fakt senzační. :-) taky chlapec nevydrží na jednom místě.
Někdy Skype prostě nestačí, když řídíte multimilardovou společnost :)
Díky Jirko. Bylo to i oddechové psaní 😉
Na čo chcel ruské rakety?
Viz stručnou historii SpaceX: https://www.elonx.cz/strucna-historie-spacex/
Chtěl na Mars poslat sklenik aby lide v přimem přenosu viděli jak rostliny rostou z martanske pudy. Timto krokem chtěl u veřejnosti probudit zajem o kosmonautiku jako takovou.
Jo, let nízko nad krajinou, to je sakra adrenalin. Akorát v reálu není legální být tuším pod 150 metrů nad povrchem.
tvl ja mu dam ruske letadlo a ruskeho technika!! floutek jeden :))
pre amikov je vsetko na zapad od newyorku uz rusko :D
*na vychod