SpaceX chystá hned několik soukromých misí, při kterých běžní lidé stráví několik dní v Crew Dragonu na oběžné dráze nebo dokonce na Mezinárodní vesmírné stanici. Nejnovější oznámená mise Axiom-2 bude mít na palubě profesionální astronautku, automobilového závodníka a vítěze televizní soutěže. Co dalšího o této komerční misi víme?
Dlouhá desetiletí byly cesty do kosmu vyhrazené pouze profesionálně trénovaným astronautům. Tento trend se začal nabourávat až s příchodem amerických raketoplánů, které do ledna 1986 brávaly na svých palubách do kosmického prostoru politiky (ať už americké, nebo ty z jiných zemí) a v plánu byl i start první učitelky. Po roce 1990 se k tomuto trendu připojilo i Rusko, jenže to v řadě případů obrátilo americkou praxi. Posádka raketoplánu se totiž skládala z několika profesionálních astronautů a jednoho pasažéra. Naproti tomu u ruských lodí Sojuz byl na palubě jeden profesionál a často dva amatéři. Tento status quo prakticky vydržel až do konce 10. let 21. století. Teprve s příchodem amerických soukromých kosmických lodí Starliner a Crew Dragon se začíná tato praxe opouštět. Protože však loď Starliner firmy Boeing stále není certifikována pro pilotované lety, průkopníkem v tomto směru je firma SpaceX, která vyvinula a provozuje loď Crew Dragon.
Pionýrem nového trendu se má stát mise Inspiration4, při které se v polovině září letošního roku vydají do vesmíru čtyři pasažéři, kteří nikdy předtím ve vesmíru nebyli a nejsou ani aktivními členy astronautického oddílu žádné kosmické agentury. Tento let však zamíří zjednodušeně řečeno jen a pouze na oběžnou dráhu. Není plánováno žádné dokování k Mezinárodní kosmické stanici (ISS). Tento start následně otevře pomyslnou bránu a zahájí novou éru podobných startů. Na rok 2022 se totiž plánují celkem tři soukromé starty amerických kosmických lodí.
Již v lednu roku 2022 se do vesmíru vydá mise Axiom-1, na jejíž palubě budou tři soukromníci a jeden bývalý astronaut NASA, Michael López-Alegría. Představení posádky Axiom-1 jsme již věnovali samostatný článek. Následovat pak bude turistický let, který si u SpaceX objednala firma Space Adventures. Ten bude podobný Inspiration4, jelikož posádka při něm stráví pár dnů pouze na oběžné dráze, návštěva ISS v plánu není. Složení posádky však doposud nebylo oznámeno a celkově jsme o této misi dlouho nic neslyšeli. V roce 2022 pak přijde na řadu také druhý start firmy Axiom Space, mise Axiom-2, na kterou se zaměříme dnes. Nové informace o této misi vyplynuly z tiskového prohlášení firmy Axiom Space, které bylo vydáno 25. května 2021.
Mise Axiom-2 má v příštím roce zamířit k ISS, kde posádka stráví několik dnů prováděním vědeckých experimentů. Zatím nebylo potvrzeno, která pilotovaná loď bude při této misi použita, ale je velice pravděpodobné, že půjde o Crew Dragon stejně jako v případě mise Axiom-1. Loď Starliner firmy Boeing totiž za sebou nemá ještě ani úspěšné nepilotované připojení k ISS, které je plánováno na poslední červencový den letošního roku. Několik měsíců poté pak musí proběhnout testovací mise s astronauty a teprve poté bude loď certifikována. Lze však předpokládat, že poté dostanou prioritu mise pro NASA , při kterých Starliner začne pravidelně dopravovat profesionální astronauty na ISS. Termín mise Axiom-2 je zatím poněkud na vodě, společnost Axiom o něm totiž nerozhoduje sama. Mise se musí vejít do letového řádu NASA, což v praxi znamená podělit se o pouhé dva dokovací porty na ISS s ostatními loděmi, které je používají během svých misí. Příležitost pro soukromou misi by ale měla být k dispozici na podzim 2022 a společnost Axiom se hodlá ucházet o možnost tuto příležitost využít právě pro misi Axiom-2.
Co už však dnes můžeme udělat s určitostí, je představit si většinu posádky mise Axiom-2. Ze čtyř členů posádky máme prozatím informace o třech. Jako velitelku pro tento let vybrala firma Axiom bývalou astronautku NASA, Peggy Whitson. Tato žena, které je v současnosti 61 let, absolvovala v roce 1981 studium biochemie a do styku s NASA přišla poprvé v roce 1986, když zahájila studium v Johnsonově kosmickém středisku. V roce 1996 byla vybrána do oddílu astronautů. Do vesmíru se poprvé vydala v roce 2002, kdy na ISS strávila bezmála půlrok jako členka 5. dlouhodobé expedice. Zpět na Zemi se vrátila v listopadu 2002 v rámci poslední mise raketoplánu před nešťastným letem Columbie STS-107. Na dlouhodobé expedice k ISS se vypravila ještě dvakrát, od října 2007 do dubna 2008 byla členkou 16. dlouhodobé expedice a od listopadu 2016 do září 2017 byla členkou expedic 50 až 52. Celkově strávila ve vesmíru téměř 666 dní, což je rekord mezi všemi americkými astronauty. Pokud bychom rozšířili seznam o sovětské a ruské astronauty, žebříčkem se sice propadne, ale stále si udrží hezké 9. místo. Podnikla také 10 výstupů do volného prostoru a strávila zde více než 60 hodin, což ji zařadí na 5. místo v dějinách kosmonautiky. V červnu 2018 pak Peggy Whitson americkou NASA opustila a od roku 2020 pracuje jako konzultantka ve firmě Axiom Space. V této roli poskytuje rady, jak trénovat posádky budoucích komerčních astronautů, upřesňuje, jaká cvičení by měli provádět na oběžné dráze a co by si měli vzít s sebou na cestu. Zároveň sama podstupuje trénink jako záložní velitel mise Axiom-1.
Při výcviku pro misi Axiom-2 je jejím kolegou americký podnikatel, sportovní pilot a automobilový závodník, 65letý John Shoffner. Ten ve svém životě pracoval řadu let v telekomunikační firmě Dura-Line a v roce 2012 založil automobilovou stáj J2-Racing. Mezi řadu závodů, které absolvoval, bych rád zmínil několikanásobnou účast na 24hodinových závodech Nürburgring. Téměř 30 let je i sportovním pilotem, který na různých jedno- i vícemotorových strojích nalétal více než 8500 letových hodin. Je také vlastníkem letuschopného stroje Republic P-47 Thunderbolt, který má přezdívku Wicked Rabbit. Při misi Axiom-2 bude figurovat jako pilot a stejnou pozici zastává i při misi Axiom-1 jako záložník.
Jména zbylých dvou členů posádky nejsou doposud známa. O třetím členovi víme jen to, že se bude jednat o výherce reality show stanice Discovery s názvem Kdo chce být astronautem? (Who Wants to be an Astronaut?). Soutěž bude vysílána v roce 2022, ale je otevřená pouze americkým občanům a osobám s trvalým pobytem v USA. Zdá se vám to povědomé? Vůbec se nepletete. Půjde totiž o už druhou reality show, jejíž výherce zamíří na oběžnou dráhu. Ta první byla oznámena v roce 2020 pod názvem Space Hero a výherce by měl letět na oběžnou dráhu v roce 2023 jako člen posádky mise Axiom-4.
Vše tedy nasvědčuje tomu, že se pomalu, ale jistě otvírají brány komerční kosmonautice. Přes jednoznačně vysokou cenu v desítkách milionů dolarů, kterou musí tito pasažéři zaplatit, se zdá, že zájem o lety na oběžnou dráhu zde je. Není se však co divit, protože oběžná dráha byla od roku 2009, kdy se do vesmíru vydal Guy Laliberté, soukromým osobám prakticky uzavřena. Tehdy však soukromníci měli jedinou možnost, akceptovat cenu za sedadlo v lodi Sojuz, anebo zapomenout na svůj kosmický sen. Dnes je situace jednoznačně jiná. Možnost letu v lodi Sojuz zde zůstala, ale soukromé osoby dostaly nově možnost využít i americké pilotované lodi. Nemusí tedy využívat nabídky jednoho monopolního subjektu. Jak tato okolnost zahýbe s cenou za jedno sedadlo, nám však ukáže jen čas.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Díky pane Hadači za článeček. Je to paráda, jak se začíná cestovat krapet výš. Neplánuje pan Melechin vzít partu z Elonxu na výlet? Moc bych Vám to přál:-)
Představuji si za pár let výletní Starship, jak udělá vyhlídkový oblet "staré ISS" pak přelet k čínské stanici a zpět...
Ještě jednou díky.
Díky moc za pochvalu. No, zkuste se pana Melechina zeptat, ale počítám, že to ještě řadu let nebude přicházet do úvahy, ale představa krásná :)
Peggy Whitson je legenda. Som zveday ako budu lode Starship menit tuto oblast. Dokazem si predstavit, ze nejaka Starship schopna hostit posadku sa dostane za par rokov na LEO a Dragon k nej dopravi astronautov. Predpokladam, ze potrva nejaku dobu pokial Starship dostane povolenie mat posadku pri starte a pristani. To bude vyzadovat mnozstvo startov (asi pri misiach Starlink).
Jsou to fakt amatéři...
Mam dotaz k poslednemu odstavcu clanku.
Neskoncili v roku 2009 turisticke lety na ISS hlavne kvoli silnemu tlaku NASA na to, ze ISS je vyskumna stanica a turistika na nu nepatri ? Myslim, ze tam bolo viacero dalsich zaujemcov, ktori cakali na svoj let, ale kvoli NASA sa uz dalsie lety neuskutocnili ?
Hold jiná doba, hlavně tehdy turisty mohli vozit především rusové.
Dnes i CD.
V budoucnu Starship, ale to je jiný příběh. To bude stanice sama o sobě.
To, co konkrétně vy citujete, to si nevybavuju, je to ale možné. Vím ale jistě to, že se v té době začalo přecházet na 6. členné expedice, které byly na stanici dopravovány po 3 v lodích sojuz.
Silně pochybuji o tom , že loď Starliner někdy poveze kohokoliv jiného , než Astronauty pro NASA (vyjma někoho od firmy Boeing v rámci propagace). Starliner vynášený na Atlasu nemá sebemenší šanci cenově konkurovat SpaceX.
To neni jiste, Boeing si dobre uvedomuje, ze musi konkurovat cenou, takze verim tomu, ze se o to pokusi. :-)
Boeing si to může uvědomovat , realitu tím ale nezmění. Faktem je , že raketu má několikanásobně dražší - u lodí ceny neznám , ale počítám , že i tam to bude minimálně dvojnásobek.
Co je tu za novou informaci?
Všechno o misi Axiom-2. Předtím se o ní vědělo jen to, že bude někdy v roce 2022 a pravděpodobně s Crew Dragonem.
Mě se právě zdálo, že už jsem to vše četl
Když jsme posledně v únoru zmiňovali Peggy Whitson, hovořilo se o ní jako velitelce záložní posádky. Tou zůstala, ale dostala další pozici. Ale pokud pravidelně jako někteří z nás čteš NSF, SFN, spacenews, tak uznávám, že se tu nemůžeš v případě těchto misí dozvědět nic nového.
Jo, to bude ono, tehdy to byla záložní posádka Ax1 a teď je to Ax2. Díky za připomenutí