Solární střešní tašky expandují do zbytku USA a do Evropy dorazí ještě letos, Tesla ukončila spolupráci s Panasonicem
V říjnu minulého roku představila Tesla třetí generaci solárních tašek SolarGlass, jež je ve srovnání s těmi předchozími výrazně levnější a zároveň jednodušší na výrobu. Jde tak o první variantu, která by se měla vyrábět ve velkém množství. Původně Musk plánoval, že automobilka do konce minulého roku dosáhne rychlosti 1000 instalací střech týdně. Přesná čísla neznáme, lze ale počítat s tím, že by se automobilka dosažením vytyčeného cíle pochlubila během konferenčního hovoru k Q4, k čemuž nedošlo.
Tesla každopádně opravdu expanduje a dle informací Electreku začala v lednu shánět zaměstnance na pozice související se solárními střechami ve spoustě různých amerických států. Momentálně totiž probíhají instalace převážně v Kalifornii, na Floridě a v Texasu, avšak mezi novými trhy by měly být například Colorado, New York, Arizona či stát Massachusetts. Automobilka solární střešní tašky neinstaluje na domy sama, ale spolupracuje s lokálními firmami zabývajícími se montáží střech. V únoru pak Tesla zahájila široký nábor dalších pracovníků pro instalace solárních střech napříč USA. Elon Musk dodal, že zájemci nemusejí mít žádné předchozí zkušenosti a veškerý výcvik zajistí Tesla.
Solar Roof is taking off across the US. Become a Solar Roof installer today, no experience needed!https://t.co/qX1lEPlkNQ pic.twitter.com/EQKWaoSiqH
— Tesla (@Tesla) February 16, 2020
Tesla se ale samozřejmě nebude soustředit pouze na domovské Spojené státy americké a plánuje svůj byznys se solárními střechami rozšířit též na další kontinenty – převážně do Evropy a do Číny. Musk v únoru zmínil, že již brzy oznámí termíny dodání pro tyto dva trhy, o pár dní později ale nevydržel dále napínat a uvedl, že se těší na „mezinárodní expanzi ke konci letošního roku“.
Expanze na další kontinenty v průběhu letošního roku by znamenala, že Tesla bude solární střešní tašky pro tyto trhy vyrábět v Giga New York a následně je na potřebná místa dovážet. To potvrdil i Musk, z dlouhodobějšího hlediska ale podle něj dává smysl přesunout výrobu blíže k zákazníkům, tedy něco podobného jako v případě automobilové divize Tesly, která postavila továrnu v Číně a další chystá v Německu.
Dle Muska je SolarGlass „velmi důležitý produkt“, jehož dopad na udržitelnost energie po světě není dostatečně doceněný. CEO Tesly také prozradil, že by se na solárních střechách měl sníh držet hůř než na těch normálních, a to díky hladkému povrchu. Prý by také byl dobrý nápad přidání vytápění, které by mohlo automaticky odstranit napadaný sníh a vzniklý led. Je tedy možné, že tuto funkci Tesla v budoucnu do svého produktu zakomponuje. Tesla momentálně nabízí SolarGlass pouze ve variantě černého reliéfního skla, přičemž další barevné kombinace včetně zemitých barev by se snad měly dostat do nabídky ještě letos. Tesla se každopádně chce prvně soustředit na v současnosti nabízenou verzi.
Je pravděpodobné, že se více informací o SolarGlass dozvíme na dubnové prezentaci Muskem nazvané „Tesla April company talk“, jež by měla proběhnout v továrně Giga New York (dříve nazývané Gigafactory 2), kde automobilka své solární produkty vyrábí. Tesla pravděpodobně prozradí nějaké novinky o svém solárním byznysu a zároveň chystá prohlídky továrny pro veřejnost a média. Není jasné, zda má tato událost nahradit dříve oznámený Battery & Powertrain Day, který je také plánován na duben, ale dle prohlášení Muska to vypadá, že událost bude zaměřena hlavně na solární střešní tašky, nikoliv baterie a automobilové pohonné jednotky.
Zajímavé je, že před prezentací ukončily Tesla a Panasonic svoje partnerství v Giga New York, jelikož se údajně neosvědčilo, obě firmy navíc v poslední době mezi sebou nemají dobré vztahy. Panasonic v továrně prováděl vývoj a výrobu fotovoltaických článků, jež Tesla následně odkupovala a využívala ve svých produktech. Solární tašky ale prý už využívají články od jiných dodavatelů. Panasonic však bude nadále dodávat bateriové články pro vozy Tesla, které vyrábí v Japonsku a továrně Giga Nevada.
Rozvázání spolupráce by teoreticky mohlo Teslu přivést do problémů. Do dubna totiž dle podmínek pro obdržení investičních pobídek na stavbu továrny musí v Giga New York pracovat 1460 zaměstnanců, jinak hrozí Tesle a Panasonicu milionové pokuty. Na začátku února v továrně pracovalo 1100 lidí, přičemž ale minimálně 300 z nich zaměstnával Panasonic. Je tak otázka, zda továrna zvládne do požadovaného termínu zaměstnat potřebný počet lidí. Je také možné, že Panasonic své zaměstnance v továrně ještě nějakou dobu nechá a Tesla tak bude mít dost času nabrat potřebný počet vlastních lidí.
AKTUALIZACE: Tesla na konci února oznámila, že už v Giga New York zaměstnává přes 1500 pracovníků, takže nejspíš splní potřebné požadavky.
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Tesla už naplnila podmínky v počtu zaměstnanců. Dosáhla toho mimo jiné právě tím, že převzala bývalé zaměstnance Panasonicu.
https://cleantechnica.com/2020/02/28/tesla-now-has-1800-employees-in-new-york-panasonic-quits-gigafactory-2-in-buffalo-the-solar-one/
https://www.teslarati.com/tesla-panasonic-end-solar-agreement-giga-buffalo-new-york/
Díky! Doplnil jsem to do článku.