Aktuality

Služba Starlink ovládla tržní segment s výletními loděmi

Před 14 dny jsme si povídali o pokrocích a novinkách sítě Starlink provozované na silničních vozidel a na palubách letadel. Dnes proto zamíříme na vodní plochy a ukážeme si, jak probíhá pronikání služeb satelitního internetu společnosti SpaceX na řeky, moře a oceány. Jde však o natolik rozsáhlou oblast, že se dnes podíváme jen na výletní lodi a nákladní dopravu si necháme na příště.

Námořní počátky sítě Starlink (Zdroj: Blue Water Cruising)

Než však přejdeme do oblasti novinek, řekněme si nejprve, co potřebuje zákazník vlastnit a kolik za vodní služby sítě Starlink zaplatí. Nejprve je pochopitelně nutno nainstalovat Flat High Performance anténu v ceně 2500 dolarů za jeden kus. Tím máme tedy zajištěn hardware a přejděme nyní k měsíčním platbám. Zde se ceny odvíjí od toho, kolik prioritních dat chcete každý měsíc stahovat. Pokud vám stačí 50 GB, zaplatíte 250 dolarů, 1000 dolarů je za 1 TB a 5000 dolarů za 5 TB. Pokud tento limit překročíte, pochopitelně můžete stahovat a přenášet data i nadále, ale okamžitě vám spadne rychlost na 1 Mb/s pro download i upload. Pokud nejste s touto rychlostí spokojeni, lze dokoupit další prioritní 1 GB za 2 dolary. A to je vše, teď zbývá jen zařízení využívat.

Také bude dobré říct, že turistické námořní lodě měly k dispozici připojení k Internetu už v minulosti a též byl nabízen v rámci příplatkových balíčků. Nicméně byl mnohem pomalejší a také dražší. S dřívějšími typy připojení byla navíc spojena řada nedostatků, které Starlink už nemá. Například pro lepší internetové připojení musela mít loď celkem těžkou a velmi drahou anténu, která i tak byla náchylná k výpadkům, nebo šlo využívat za poplatek počítače na palubě.

Antény Starlink umístěné na lodi Freedom OTS společnosti Royal Caribbean (Zdroj: Facundo Giacobbe/SCS)

Nyní tedy již k novinkám. Lodě se plaví na řekách, jezerech, mořích či oceánech a vozí přitom turisty či dopravují náklad. Máme tu ale i řadu soukromých jachet či člunů. Pole je tedy široké a my se pokusíme postupně vše společně projít a začneme od výletních lodí. Tyto lodi nejsou zpravidla provozovány soukromě, ale patří některé z velkých výletních společností. Všechny tyto firmy ročně přepraví takřka 14 milionů cestujících a za tyto cesty dohromady získají skoro 24 miliard amerických dolarů. Pro zájemce přikládám seznam těchto firem z Wikipedie, kde jsou seřazeny podle podílu na trhu. Největší tržní podíl má společnost Carnival Corporation, která ročně přepraví 42 % všech zákazníků. Tato korporace provozuje celkem 91 lodíS instalací antén Starlink společnost započala již v prosinci loňského roku. V červenci letošního roku oznámila jedna z dceřiných společností, Carnival Cruise Line, která sama provozuje 25 lodí, že na 11 z nich již byly antény nainstalovány. Podobně je na tom například další dceřiná společnost Holland America Line, která v říjnu oznámila, že takřka polovina z jejích 11 lodí je již anténami vybavena. Jako zajímavost bych rád dodal, že Internet nebude pochopitelně zákazníkům poskytován zdarma. Turista si může vybrat z několika tarifů, přičemž ten nejlevnější stojí 12,75 dolarů za den a osobu.

Loď firmy Carnival Corporation (Zdroj: Visittci.com)

Posuňme se nyní dále, a to k druhé největší pasažérské společnosti, kterou je Royal Carribean Group s tržním podílem 23,6 %. Ta zveřejnila svůj plán využívat síť Starlink na konci srpna loňského roku a stala se tak první opravdu velkou společností, která se rozhodla přejít ke SpaceX. A jak firma řekla, tak začala konat – s instalací se začalo rovnou na všech lodích flotily. Očekává se, že nejpozději v polovině října letošního roku by mohlo být vše hotovo a služby by mohly začít být dostupné pro zákazníky. Ani tato společnost nebude internet nabízet turistům zdarma.

Instalace antén Starlink na lodi společnosti Royal Carribean (Zdroj: Royal Carribean Blog)

Pokud jde o následující dvě místa, tedy třetí a čtvrtou největší výletní společnost, domnívám se, že je můžeme probrat společně. Světovým číslem tři je společnost MSC Cruises (podíl 10,2 %). O ní víme pouze to, že plánuje využívat na svých plavidlech dva systémy – Starlink od SpaceX a O3b od firmy SES. Světová čtyřka, tedy firma Norwegian Cruise Line Holding, která pokrývá 9,5% trhu, zahájila letos v dubnu testy, které rozhodnou, zda systém bude nasazen či nikoliv. Zkoušky budou zahájeny na osmi lodích dceřiné společnosti Norwegian Cruise Line.

Výletní loď MSC Seaview (Foto: MSC Cruises)

My teď ale čistě výletní námořní lodi opustíme. Mohli bychom sice seznam největších výletních korporací procházet i nadále, ale domnívám se, že pokud již čtyři největší výletní námořní společnosti, které pokrývají více než 80 % trhu, oznámily zavedení systému Starlink, budou je následovat i ostatní menší hráči, přičemž někteří tak mimochodem již učinili. Faktem totiž zůstává, že momentálně na trhu lepší řešení pro lodě není. Pravdou také je, že stale se nejedná o nejlevnější záležitost, a to přesto, že je stejná, ba lepší služba levnější než v minulosti. Nicméně lze očekávat, že do budoucna poleze cena služby dolů, byť u lodní dopravy to bude oproti pozemnímu segmentu pokles pomalejší, protože je zde prozatím logicky i konkurence téměř nulová.

Tím bychom tedy měli projety čistě oceánské lodi, to ale neznamená, že opustíme oblast výletních lodí úplně. Existují totiž i firmy, které své podnikatelské aktivity zahájily vyhlídkovými jízdami po řekách, přičemž uvažují i o proniknutí na námořní trh. Sem můžeme jednoznačně zařadit australskou společnost Scenic Group. Ta od roku 2008 provozuje flotilu dvaceti říčních lodí, které se plaví převážně po evropských řekách, nicméně v poslední době rozšiřují oblast své působnosti i mimo Evropu. K nim si navíc o deset let později přidala i první námořní jachtu, přičemž v současnosti má již čtyři. A právě tyto čtyři námořní ultraluxusní jachty by postupně měly být do konce roku vybaveny sítí Starlink.

Loď Scenic Eclipse II (Zdroj: Anglo Belgian Corporation)

Podobnou společností je například i Viking Cruises, která na svých říčních výletních lodích nabízí omezené internetové připojení prostřednictvím WiFi na palubě. Služba je v rámci palubního lístku zdarma, ale má řadu omezení. Nelze stahovat velké objemy dat, to znamená žádný streaming a koukání na internetovou televizi nebo obsáhlé aktualizace. Společnost využívá jak pozemní mobilní pokrytí, tak satelitní, ale síť Starlink používá v současnosti pouze na expedičních a námořních lodích.

Výletní loď společnosti Viking, s jejímiž loděmi se hodně potkáváme na evropských řekách (Foto: Viking Cruises)

Další společností, která provozuje aktivity jak na řekách, tak i mořích, je peruánská lodní firma Aqua Expeditions. Ta se v dubnu letošního roku také rozhodla využívat námořní službu SpaceX na svých lodích s tím, že služby začne zákazníkům nabízet již od září. Společnost Aqua Expeditions provozuje celkem pět luxusních lodí, které se plaví po Amazonce a Mekongu, v oblasti východní Jávy a Galapág, a v současnosti plánuje zajistit na třech z nich pro své zákazníky Internet prostřednictvím sítě Starlink. Zde se domnívám, že bude stát za zmínku ceník. Cestující získají automaticky dvě hodiny Internetu denně zdarma, pokud však chtějí víc, budou si již muset připlatit.

Loď Aria Amazon společnosti Aqua Expeditions (Foto: Aqua Expeditions)

Oblast námořního provozu není samozřejmě jen doménou velkých firem. Můžeme si jednoduše dovodit, že rozhodně víc než velkých lodí, brázdí hladinu světových oceánů velké množství lodí malých. Zkuste si jednoduše vzpomenout na svou dovolenou u moře – kolik velkých a kolik malých lodí jste potkali zakotvených v přístavu? Na moment se také nyní vraťme do loňského roku, kdy SpaceX svou námořní službu rozjíždělo. Jednorázový poplatek tehdy činil 10 000 dolarů za dvě antény a 5000 dolarů měsíčního paušálu. Co patrně SpaceX tehdy podcenilo, byl fakt, že malý uživatel nepotřebuje dvě antény. A to ani nemluvím o ceně. Co je pro velkou námořní společnost malý detail, je pro menší uživatele zničující platba. Dalším ne příliš hezkým zjištěním byl fakt, že není moc výrazný rozdíl v anténě Flat High Performance nabízené tehdy v ceně 2500 dolarů v rámci tarifu Business a té samé anténě nabízené za cenu 5000 dolarů v tarifu Maritime pro lodě. Nicméně, již loni dokázali přijít menší lodní zákazníci s velmi „mazaným řešením”, jak vysokou pořizovací cenu hardwaru obejít. Bylo to prosté, pořídili si službu Starlink RV určenou pro ty, kteří nemají stálou adresu, a připojovali se k síti z paluby lodí. Výsledky byly poměrně překvapivé, připojení fungovalo dosti hladce, pokud nedošlo k náhlé změně směru. I SpaceX si však zřejmě uvědomilo, že poněkud přestřelilo, snížilo proto cenu pořizovacího hardwaru na 2500 dolarů za kus a díky nabídce tří různých vodních tarifů se námořní služby staly dostupnější i malým uživatelům.

Anténa Starlink na menší lodi (Foto: SpaceX)

Ne vždy se však kvalitnější připojení na lodích pořizuje jen kvůli turistům a výletníkům. Řeč se začíná totiž vést o samotných námořnících, i ti jsou často uživatelé palubního Internetu. Zajímavé názory na tuto problematiku zazněly během diskuzního panelu týkajícího se námořního provozu na Blízkém východě. Své k tomu řekl vedoucí technologie a logistiky firmy P&O Maritime Logistics. Dle něj je jedním z problémů námořních společností nedostatek personálu. O tom, na jaké lodi se námořníci rozhodnou pracovat, rozhoduje pochopitelně plat, který je hlavní motivací pro posádku, ale není pochopitelně faktorem jediným. Námořníci totiž začínají očekávat, že na palubě lodi budou schopni dělat stejné věci jako na souši, rozuměj používat rychlé internetové připojení s nízkou latencí. Donedávna totiž platilo, že jedinou možností připojení na volném moři bylo s využitím družic na geostacionární dráze, což znamenalo nízkou rychlost a vysokou latenci. Dnes se ale situace mění a služby z nízké oběžné dráhy začínají zavedeným námořním trhem hýbat. Na stejném panelu hovořil také šéf tradiční společnosti Inmarsat, který uvedl, že příchod nových satelitních společností na trh vítá. Donutily či donutí totiž staré osvědčené společnosti po létech usínání na vavřínech ke změnám a k nového přístupu k celé problematice.

Anténa systému Inmarsat na závodní jachtě (Foto: Inmarsat)

Než se pro dnešek definitivně rozloučíme, máme zde čísla, která ukáží, jak rychle se rozšiřují řady námořních zákazníků. Již v květnu roku 2023 byly antény firmy SpaceX nainstalovány na více než 150 výletních lodích, v červenci se pak toto číslo zdvojnásobilo. Jen v tom červencovém údaji jsou započítány i říční lodě. Jiným ukazatele toho, jak se námořní připojení pomocí družic Starlink stává populární, nám nabídne prostá fotka z konce letošního června. Ta ukazuje 300 kusů antén připravených k doručení zákazníkům v Americe a Asii.

Chtěl bych tímto poděkovat kolegovi Karlu Zvoníkovi za pomoc s přípravou článku a za konzultace či případné opravy.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Kolik antén bývá na takové výletní lodi? A bere se jako jeden zákazník celá loď nebo celá firma s desítkami lodí?

    • Dobry den, prvni otazka. Tento udaj moc nikde uvaden neni. Max se da odvodit neco z fotek, ale tady budu souhlasit s Karlem, ze kazda lod to ma dle sve potreby. Nicmene par udaju je, ale nechci je tu moc psat, sepisuju to do dalsiho clanku, tak se nezlobte. Ano, psal sem zvysujici se pocty zakazniku, ale nenapadlo me, ze to vezmete tak doslova. Ano, jeden zakaznik muze byt jeden podnikatel, co si koupi jednu antenu, druhy napr. 2000 anten pro svych 100 lodi atd. Jenze my se nedozvime o tom prvnim, jen o tom druhem, protoze vybavuje celou flotilu. Takze klidne muze byt pouhych par zakazniku, co si nakoupi tisice anten. Porad mi ta ma formulace prijde v poradku.

    • Každá loď má tolik antén, kolik potřebuje. Taková informace není dobrá vůbec k ničemu. Proto by mě osobně zajímalo, k čemu by vám to bylo vůbec dobré? Na druhou otázku odpovím také otázkou. Pokud firma nakupuje palubní jednotky pro kamiony je zákazníkem každý kamion?

  • Zajímalo by mě jestli má Starlink na své jachtě Jeff. :D

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024