Dnes se po delší odmlce vracíme k tématu satelitní služby Starlink na palubách letadel. Nejprve se podíváme na změny sazebníku, které si v případě letecké dopravy SpaceX účtuje. Poté si řekneme důvody, které stále brání masivnějšímu pronikání sítě Starlink na letecký trh, a následně si představíme další letecké společnosti, které projevují zájem využívat tuto moderní internetovou satelitní síť. Nově k nim budou patřit Qatar Airlines, Trans-Exec Private Jets či Aero. Naproti tomu společnost Air New Zealand zatím plánuje systém pouze testovat.
Dnešní letecký přehled začneme tím, že si představíme změny, které SpaceX provedla v ceníku své služby Starlink Aviation. Až do února letošního roku platilo, že za pořízení jedné antény zaplatí letecká společnost 150 000 dolarů a poté platí již „jen” pravidelný měsíční paušál 12 500 dolarů v případě malého či středního letadla a dvojnásobek u letadla velkokapacitního. Únorový ceník s sebou ale přinesl výrazné změny u měsíčních tarifů. Paušál pro menší letadla spadl na 2000 dolarů a za tuto cenu získáte měsíční datový limit 20 GB. Pokud by vám to nestačilo, za 10 000 dolarů měsíčně máte již datový limit neomezený. Server Starlink Insider tyto částky rozpočítal a vyšlo mu, že v praxi zaplatí cestující za jedno sedadlo měsíčně mezi 100–150 dolary.
Loni v říjnu také platilo, že anténami Starlink bylo vybaveno přibližně 70 letadel a dalších 400 jejich instalace v dohledné době čekala. Obě tato čísla se zdají být poměrně nízká, zvlášť, když je srovnáte s oblastí námořní dopravy, kde se v současné době uvádí, že síť Starlink je provozována na více než 10 000 lodích po celém světě. Důvod poměrně nízkého rozšíření antén Starlink v rámci aerolinek je ten, že masovějšímu využití bránila a stále brání nutnost certifikace antén pro každý typ letounu. V současnosti je systém certifikován pro jedenáct různých strojů, přičemž minimálně na dalších 29 typech se v současnosti pracuje.
Mezi již certifikované letouny nově patří i Airbus A321neo. Díky této okolnosti se tak konečně dočkal jeden z prvních zákazníků z řad aerolinek. Jde o společnost Hawaiian Airlines, která uzavřela smlouvu se SpaceX již v dubnu 2022 a plánovala, že antény budou instalovány počátkem roku 2023. Nicméně všemožná zdržení v certifikačním procesu způsobila, že plánovaná instalace na strojích A321neo mohla být zahájena až v únoru 2024 (těchto strojů společnost provozuje osmnáct). Další v pořadí pak bude 24 Airbusů A330 a poté by mělo dojít na nové vlajkové stroje firemní flotily, Boeingy 787-9. U obou strojů však budou muset aerolinky počkat na dokončení certifikace. V případě strojů A330 by k němu mohlo dojít koncem letošního roku, u Boeingů se v současnosti hovoří až o roce příštím. Aerolinky plánují nabízet službu Starlink zákazníkům zdarma. Naproti tomu společnost airBaltic, která smlouvu se SpaceX podepsala loni v lednu, bude muset s případným nasazením antén Starlink stále ještě počkat. Před několika dny sice úspěšně dokončila testy na strojích Airbus A220-300, ale nasazení opět braní nedokončené schvalovací řízení.
Stále se také rozšiřují řady leteckých společností, které plánují síť Starlink používat. Zatím největší úlovek se SpaceX podařil již v polovině loňského října, kdy firma uzavřela dohodu se společností Qatar Airlines, jedním z největších světových leteckých dopravců. Qatar Airlines provozuje flotilu celkem 258 letadel a na všechny tyto stroje budou antény instalovány. Oba smluvní partneři v současnosti pracují na strategii, jak celý instalační proces bude probíhat. Pro doplnění bych chtěl dodat, že aerolinky plánují internetové připojení nabízet bezplatně.
Loni v říjnu se k zákazníkům Starlinku přidala i malá letecká společnost Trans-Exec Private Jets, která oznámila, že plánuje instalovat antény Starlink na všech sedm svých strojů Gulfstream. V článku, který o této smlouvě informoval, zazněly i další zajímavé informace. Tou první je fakt, že instalace antén na letadla trvá deset až dvanáct dní. Dále je zde uvedeno, že firma SpaceX poskytuje na letecké antény pětiletou záruku. Patrně nejzajímavější okolností je ale informace, že SpaceX uvažuje o vytvoření vlastní sítě prodejců, kteří by zajišťovali instalalaci antén zákazníkům. Mně osobně při pohledu na luxusní interiér strojů Gulfstream napadlo, že let v takovémto komfortním stroji musí být opravdu úžasný zážitek.
V listopadu 2023 se do řad uživatelů Starlinku přidala i společnost Aero, která se specializuje na prémiové a bohaté cestovatele, kteří chtějí zážitek ze soukromého tryskáče za cenu komerčního letu. Za tímto účelem provozuje firma stroje Embraer ERJ-135LR a Legacy 600. Dle současného stavu certifikací lze prohlásit, že na první ze strojů můžou být antény nainstalovány okamžitě, nicméně stroj Legacy 600 si bude muset počkat až na konec letošního roku.
Zatím posledním novým uchazečem o služby sítě Starlink jsou od prosince 2023 novozélandské aerolinky Air New Zealand. Na rozdíl od výše zmíněných společností plánují aerolinky nejprve instalovat antény Starlink na dva stroje ze své flotily a výkon sítě otestovat. K instalaci samotné by mělo dojít v druhé polovině letošního roku a poté budou následovat 4–6měsíční testy. Pokud budou testy vyhodnoceny jako úspěšné, budou antény nasazeny na všechny stroje, které létají na vnitrostátních linkách. Tyto aerolinky vlastní flotilu 105 letadel a podobně jako Qatar Airlines či Hawaiian Airlines by internetové připojení nabízely zdarma.
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
viete niekto ako je to s letovym rezimom mobilov v lietadlach pri tomto? ci si v buducnu ako bezny pasazier budem moct normalne surfovat cez starlink az do pristatia, alebo sa napr starlink obcas vypne a budeme si musiet tiez mobily vypnut, napriklad pred pristatim a pod. (nejde mi o rychlost pripojenia ci data, ale o bezpecnost samotneho pripojenia) diki
Dneska už si značná část lidí telefon vůbec nevypíná a surfuje dokud to jde při vzletu a přistání i přes zákazy. Pochybuju, že to jakkoli ovlivňuje letové systémy či komunikaci. Bylo by smutné tam v 21. století nemít toto ošetřené, že je to 100% bezpečné. Na světě probíhá 100 tisíc letů denně, tedy už máme za sebou stovky miliony letů s používanými telefony se zapnutým internetem a nikdy se nic hrozného kvůli tomu nestalo.
Tady píší hned po nástupu do letadla. Nevím jak letecké předpisy při startu a přistání.
https://newsroom.hawaiianairlines.com/blog/hawaiian-debuts-high-speed-starlink-internet-on-select-flights
Na co Musk šáhne, z toho udělá zlatý důl a občas i fakticky monopol, protože konkurence se stane postupně bezvýznamnou.
Podchytili příležitosti. Na druhou stranu byla SpaceX do loňského roku ztrátová.
Teď se nedaří tesle, ale to je o krizi celého světa.
Boring company a neuralink zisk negenerují alespoň o tom nevím.
SpaceX myslím ztrátová nebyla, ale ani zisková. Myslím že operovali s kladnou nulou. Ale to bylo kvůli investicím do Starlinku a Starshipu. Dnes už je Starlink ziskový a brzy to bude nejspíše hlavní zdroj příjmů SpaceX.
Já bych řekl, že Tesle se daří dobře, s ohledem na globální automobilovou stagnaci. Stále rostou, byť za cenu nižších marží. Další velký boom můžeme očekávat s Modelem 2, který má zhruba rok zpoždění, kvůli mnoha inovacím. No a pak Autopilot. To bude pro Teslu zlatý důl až ho dokončí.
Jak může mít Model 2 rok zpoždění, když ještě nebyl představen, takže ani není k čemu vztahovat to zpoždění? Neví se specifikace, ani náčrtek designu neunikl, dokonce se neví ani jestli se bude jmenovat Model 2. Něco jiného je Semi, Roadster nebo Cybertruck, tam to bylo jasné zpoždění, stejně tak Model 3, ale třeba první Model Y sjel z výrobních linek asi o 3 měsíce dříve než byl oficiální předpokládaný začátek prodejů. Co vím, tak poslední zpráva od Tesly (Muska) je, že kvůli tlaku z Číny cílí na posunutí termínu na konec roku 2025 místo 2026, ale jsme teprve tak půl roku od představení a oficiálního oznámení, kdy to skutečně má být.
Tesla samozřejmě má interní termíny, které s oficiální prezentací nesouvisí. Model 2 byl potvrzen a Musk byl docela sdílný. Model 2 nebyl veřejně představen protože Tesla se chce vyhnout situaci jako u Cybertrucku, kdy byl kvůli neočekávaným zpožděním příliš velký časový odstup mezi prezentací a výrobou.
Byl to právě on, kdo tvrdil že má zpoždění, protože technologie potřebné k jeho výrobě ještě nebyly dostatečně vyzrálé. Původně měla být výroba Modelu 2 zahájena koncem letošního roku ale byla odsunuta minimálně o rok.
Souhlas. Do SpaceX Investují stále. Tesla na tom je dobře. Ale krize je celkově. Nikdo nechce investovat. Mainstream vyvolal takovou blbou náladu.
"Tesle se nedaří"? Momentálně pouze stagnuje růst automotive, energy roste exponenciálně a pořád je to firma s téměř 100 miliardami obratu za rok při 7% čisté marži. Taky bych chtěl aby se mi tento nedařilo :))