Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.
V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte, jak velká je nově představená raketa BFR a co si o ní myslí odborníci, dále uvidíte, jak se vykládá Dragon na ISS, budete obdivovat nádherné fanouškovské modely raket SpaceX, a dokonce se dozvíte něco pozitivního o Falconu Heavy.
Astronaut Jack Fischer zveřejnil zajímavé časosběrné video vykládání Dragonu astronauty na ISS v srpnu letošního roku (mise CRS-12).
Oli Braun je mezi fanoušky SpaceX známý výrobou extrémně věrnými a kvalitními modely Falconu, Dragonu a dalších objektů společnosti SpaceX. Přikládám pár ukázek jeho tvorby. Aktuálně nabízí modelářské sady k prodeji, tak pokud máte zájem, více informací najdete v jeho příspěvku na Facebooku.
Redaktorka CNN se zeptala Roberta Zubrina na názor ohledně Muskovy nově představené rakety BFR. Zubrin je jedním z největších zastánců lidských výprav na Mars a autor knihy The Case for Mars, který byl dost skeptický ohledně Muskova loňského konceptu ITS. Zmenšené BFR se mu však zamlouvá o dost více. Nepřímá citace:
Musk jako vždy slibuje příliš optimistické termíny, takže bych nesázel na to, že v roce 2022 vyšle náklad k Marsu. Nepochybuji však o tom, že tam do konce příští dekády přistane s lidskou posádkou.
Mimochodem, nedávno jsme se dozvěděli, že Zubrin se SpaceX v minulosti probíral své připomínky ke konceptu ITS, ale nemohl se k tomu veřejně vyjádřit, protože podepsal dohodu o mlčenlivosti.
Kanadský astronaut Chris Hadfield se v rozhovoru pro BBC také vyjádřil k Muskově prezentaci o BFR. Ve svých názorech byl opatrný, ale převážně optimistický. Nepřímá citace:
SpaceX je společnost plná velmi schopných lidí, která už několikrát dokázala překonat očekávání. Sice si nemyslím, že se Elonovi podaří dodržet oznámený harmonogram, ale jsem rád, že vůbec byl vytyčen takový důležitý cíl a někdo o něj aktivně usiluje.
Rakety jsou často tak velké, že člověku dělá problém si jejich rozměry zasadit do pochopitelnějšího kontextu. Uživatel dtrford na Redditu vytvořil dva obrázky pro snadnější porovnání velikosti s původním ITS, letounem Airbus A380 (největší dopravní letadlo na světě), Falconem 9 a samozřejmě také banánem. 🙂
Dobrá zpráva pro Falcon Heavy! Na aktuálních fotkách transportéru/erektoru na rampě 39A jsou vidět dva nově namontované držáky pro boční stupně Falconu Heavy. Znamená to, že SpaceX provádí aspoň nějaké úpravy i mezi starty a nečeká na kompletní odstavení rampy, které je neustále odkládáno kvůli nepřipravenosti opravované rampy SLC-40.
LC-39A tedy ve výsledku nejspíš nebude muset být mimo provoz tak dlouho, jak se původně myslelo, neboť část práce už bude hotová.
Robot pro zajištění Falconu po přistání byl nedávno spatřen na palubě autonomní plošiny Of Course I Still Love You v přístavu Port Canaveral. Robot byl zatím nasazen do akce pouze při misi BulgariaSat-1, jelikož od té doby na OCISLY žádné přistání neproběhlo. Dá se předpokládat, že bude podruhé využit při říjnové misi SES-11. Více informací o robotovi, kterému se prý ve SpaceX přezdívá Octagrabber, najdete ve starším článku.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Díky za porovnání velikostí s A380. Bylo by možné na průřezu trupů upravit rozměry A380. Jeho trup totiž není na průřezu kruh, ale elipsa. Šířka 7,14m, výška 8,41m.
Já to srovnání nevytvořil, takže jej nemůžu upravit. Ale myslím, že mírná nepřesnost nevadí, jde především o hrubé porovnání přibližných rozměrů.
Chápu, v pořádku. Nějak se mi moc nechce věřit že objem přetlakové kabiny na BFR je větší než u A380, jak říkal Elon. Bohužel se mi nikde nedaří najít oficiální údaj, jak je ten prostor velký u airbusu. Ale jen hrubým propočtem dle údajů z wiki - hlavní paluba má cca 600m, plus je tam ještě o něco málo menší druhá paluba a nákladový prostor.
Dobrá zpráva ohledně přípravy LC-39A na start FH. Ale když vidím detail úchytů na rampě, tak tam pravděpodobně pro start F9 a FH bude nutné vždy změna konfigurace. Je tomu tak? Umí to někdo vysvětlit? Díky
Ono je to v podstatě modulární, takže pro start FH se jednoduše odeberou snímatelné kryty pod bočními stupni, aby měly kam směřovat spaliny, a zároveň se odendají dva střední držáky, které tam budou vloženy jen pro starty F9. Neměl by to být časově náročný úkon. Navíc FH nebude létat zas tak často a SpaceX v té době bude na Floridě mít dvě funkční rampy, takže starty z LC-39A obecně budou mít delší rozestupy. Změna konfigurace z F9 na FH a zpět by tedy neměla mít negativní dopad na starty.
No trošku nesdílím ten pocit, že to je snadno proveditelná záměna. To není policejní botička. Jedna ta boční patka váží tak 1-2 tuny. A je pevně na těch "oddělatelných plechách" připevněná, plus tam jde vidět kabeláž. Ta kabeláž musí být také extrémně kryta a připevněna, protože zažívá extrémní teploty a vybrace při startu.
Na jedné patce ze 4 stojí přes 125 t. Což opravdu není položení na nějakém plechu a nesmí se moc hnout ani při plném zážehu (testovací zážeh, zážeh před uvolněním). + naopak daleko větší tah v opačném směru v době před uvolněním.
1-2 tuny vazi balik preklizky ktere kazdy den nakladam,Ja odhaduju ze jedna patka bude vazit kolem 7-12 tun-Precejen je to kus ocely/Litiny ;-)
Neříkám, že je to otázka pár hodin, ale zároveň to ani nebude záležitost na 2 týdny. I kdyby to trvalo týden, tak vzhledem k okolnostem, které jsem uvedl výše, by to nemělo ničemu vadit. SpaceX už jistě tohle všechno má promyšlené a propočítané. Kdyby ta rekonfigurace byla časově moc náročná, tak by spíše zvolili cestu dvou různých TEL – jeden pro F9 a druhý pro FH.
Díky za vysvětlení. Pak ještě přibudou naproti a do boku??