Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.
V dnešním vydání zjistíte potenciální název satelitní konstelace SpaceX, osud Falconu při testu únikového systému Dragonu, porovnáte si všechny nové skafandry, a mnoho dalšího!
Jak možná víte, na duben příštího roku se plánuje test únikového systému Crew Dragonu za letu. Test bude probíhat tak, že upravený Falcon 9 (spekuluje se, že by mohlo jít o již použitý první stupeň a že raketa možná nebude vůbec disponovat druhým stupněm) odstartuje z rampy po suborbitální trajektorii a během fáze letu, kdy na raketu působí největší aerodynamický odpor, dojde k aktivaci únikového systému, načež se zažehnou motory SuperDraco, které během okamžiku odnesou Crew Dragon do bezpečí. Ten následně na padácích přistane v oceánu.
Spekulovalo se o tom, co se při tomto testu stane s Falconem. Rozpadne se, nebo bude schopen přistát? Podle nepotvrzených informací ze spolehlivého zdroje na Redditu však můžeme na přistání zapomenout, neboť po spuštění únikového systému bude zároveň vydán příkaz k autodestrukci rakety. Je to logické řešení, ale přesto mě mrzí, že se nedočkáme epických záběrů jako u podobného testu suborbitální rakety New Shepard společnosti Blue Origin:
Druhý stupeň Falconu 9 z mise JCSAT-14 podle astronoma Jonathan McDowella vstoupil 16. září 2017 zpět do atmosféry po více než roce stráveném na orbitě. Původní mise proběhla 6. 5. 2016.
SpaceX se obvykle po sobě snaží uklízet a po vypuštění nákladu provádí deorbitaci druhého stupně, ale ne vždy to je možné. Například druhý stupeň z mise DSCOVR, která mířila na Lagrangeův bod L1 soustavy Slunce-Země, bude nejspíše plout vesmírem ještě hodně dlouho.
SpaceX si zaregistrovalo obchodní značku “Starlink” a z popisu to vypadá, že by mělo jít o název plánované satelitní megakonstelace, prostřednictvím které SpaceX hodlá poskytovat rychlé internetové připojení po celém světě. Už koncem letošního roku by mělo dojít k vynesení prvních testovacích satelitů během mise Paz. Fanoušci už dokonce stihli vytvořit fanouškovská loga tohoto projektu:
Chris Bergin z webu NASA Spaceflight na Twitteru prohlásil, že úpravy rampy LC-39A potřebné pro zajištění kompatibility s Falconem Heavy budou provedeny po misi SES-11, která je plánována na začátek října. Nejedná se o překvapivou informaci, ale je dobré mít potvrzení. To, jestli FH stihne listopadový termín startu, záleží na tom, jak dlouho budou tyto úpravy nakonec trvat. Už na jaře se mluvilo o dvou měsících, ale není jasné, jestli se od té doby něco nezměnilo.
Tyto plány zároveň značí, že opravovaná rampa SLC-40 by mohla být připravena na start mise KoreaSat 5A, která je momentálně plánována už na 14. října.
V článku Chrise Rogerse se objevilo pěkné srovnání všech skafandrů nové generace.
Zleva: Boeing (loď CST-100 Starliner), SpaceX (Crew Dragon), NASA (Orion). O skafandrech SpaceX jsem nedávno informoval v samostatném článku.
Už za pár dní Elon Musk v Austrálii představí jeho upravenou vizi pro ITS a kolonizaci Marsu. Očekává se oznámení zmenšené varianty této obří rakety a zároveň konkrétnější informace o tom, kde SpaceX hodlá na tento projekt vzít peníze (spekuluje se, že hlavním zdrojem příjmů by mohla být právě konstelace Starlink).
Muskova přednáška je naplánována na 29. 9. 6:30 SELČ, a tak se mezitím můžeme kochat alespoň povedenými fanouškovskými výtvory znázorňujícími ITS v původní podobě, ve které byl před rokem představen v Mexiku:
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Hlavně se těším na Elona a na 29.9 co nám úžasného nastíní s novou verzí ITS. Jen doufám že to nebude oproti původnímu ITS dost zeštíhleno a osekáno. To by mě moc mrzelo- stejně jako Red Dragon.
Dle meho, puvodni ITS byl megalomansky projekt, tezko realizovatelny bez predchoziho mezistupne. Proto jsem rad, ze SpaceX sve plany a prisla s mensi verzi. Tato zmensena verze se mi zda jako neco realistictejsiho. Puvodni ITS jsem spise chapal jako vizi nez neco co se podari realizovat behem nasledujicich let. Takze paradoxne me zprava o umyslu vyvijet mensi verzi ITS spise potesila.