Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.
V dnešním vydání se dozvíte novinky o budované rampě v jižním Texasu, zjistíte, kdy bude nainstalováno rameno pro nástup posádky do Crew Dragonu, připomenete si dřívější nehody SpaceX, a mnoho dalšího!
První stupně rakety Falcon jsou obrovské, a tak je obvykle při přepravě po USA někdo vyfotí. Aerodynamické kryty jsou sice také relativně velké, ale nevyniknou až tolik, proto není k dispozici moc fotek zachycujících jejich přepravu. Nedávno však uživatel wishiwasonmaui na Redditu vyfotil zabalený kryt před odjezdem z továrny v Hawthorne.
Je teoreticky možné, že se jedná o nový typ krytu, který SpaceX vyvíjí a v těchto dnech by mělo začínat jeho testování ve vakuové komoře v Ohiu. Načasování by docela odpovídalo, ale statisticky pravděpodobnější je možnost, že se jedná o běžný kryt mířící do VAFB nebo KSC, kde bude použit při jedné z nadcházejících misí.
Podle blogu NASA proběhne instalace ramene pro nástup posádky do Crew Dragonu až “začátkem roku 2018” namísto původně plánovaného konce letošního podzimu. Předpokládá se, že NASA bude chtít, aby rameno bylo nainstalované před první demonstrační misi, i když ta bude ještě bez posádky. Ta je momentálně plánována na únor 2018, takže SpaceX instalaci provede opravdu na poslední chvíli. Mělo se za to, že rameno bude nainstalováno během provádění úprav rampy LC-39A pro Falcon Heavy, ale tak to evidentně nakonec nebude.
Na konci srpna se objevila fotografie bočního stupně Falconu Heavy při testování v McGregoru. Tento stupeň původně letěl na misi CRS-9 a později byl přepracován na boční stupeň FH. O pár dní později SpaceX vydalo video z testovacího zážehu tohoto stupně. Všechny tři “spodní stupně” prvního Falconu Heavy tedy prošly McGregorem a demonstrační mise, která je plánována na listopad, je opět o velký krok blíže.
1. září 2016 došlo k explozi Amos-6, takže před pár dny to byl přesně rok od této nehody. Zaměstnankyně SpaceX Joy Dunn se na Twitteru podělila o fotku památečního předmětu, který obdrželi zaměstnanci firmy k tomuto neveselému výročí – kus solárního panelu Dragonu z mise CRS-7, při které došlo ke katastrofickému selhání během letu k ISS. Štítek obsahuje následující text:
Rok 2017 byl pro SpaceX stěžejní. Oslavili jsme první znovupoužití prvního stupně a plánujeme další, ale je důležité nezapomenout na lekce získané z dřívějších neúspěchů.
Nehody CRS-7 a Amos-6 jsou sice už za námi, ale jejich dopad pociťujeme dodnes. Všichni jsme si vědomi toho, že i když půjde milion věcí podle plánu, k nezdaru mise stačí jediná chyba.
Tento kus solárního panelu Dragonu z nezdařené mise CRS-7 slouží jako připomínka toho, že bezpečný a spolehlivý start je zodpovědností každého z nás. Vždy svou práci třikrát překontrolujte, kontrolujte práci ostatních a společně budeme nadále vytvářet dějiny.
Jako bonus přikládám fascinující video ukazující, jak se vyrábí tzv. COPV (kompozitem obalená tlaková nádoba). Podobná nádoba způsobila explozivní nehodu Amos-6:
Podle článku Rio Grande Guardian SpaceX stále počítá s tím, že první let z nového kosmodromu v jižním Texasu proběhne v prosinci 2018. Firma začala nový kosmodrom nacházející se poblíž Boca Chica Village a Brownsville budovat v roce 2015. Více informací o všech rampách SpaceX najdete v samostatném přehledu.
Zároveň se objevila dvě pěkná videa natočená dronem, která zachycují aktuální stav nové rampy a souvisejících zařízení, jako je například jedna ze dvou plánovaných radiových antén:
Zarytí fanoušci čehokoli často mívají nějaký rituál, který provádějí před důležitým zápasem svého národního týmu nebo startem oblíbené rakety. Cole Kenny je fanoušek SpaceX, který před každým startem peče tematické koláče. Jaký rituál máte vy? 🙂
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
Oplétání COPV teda fantazie!
Proč se to vůbec oplétá, když je nádrž kovová? A je to potom klasický postup s karbonem – zapečení pod tlakem?
COPV je lehčí než celokovová nádoba, která je schopná udržet stejný tlak. A ano, pak se to ještě zapéká.
Ale na tom videu se vlákna pletou na kovový základ – tak je to potom kov + kompozit ne?
Myslel jsem to tak, že kdyby nádoba byla jen z kovu (bez kompozitu), musela by být stěna nádoby silnější, aby vydržela srovnatelný tlak, a tudíž by nádoba byla o dost těžší. Díky přidanému kompozitu může být kov tenčí a tím pádem celá nádoba lehčí.
Můj rituál? Snažím se mít na každý SpaceX start nosit SpaceX tričko, které mi dal David Pavlík 😊
kus solárního panelu - spíš mi to připadá jak kus voštinového tlumiče z přistávacích nohou.
Tiez som nad tym dumal, ale je tam napisane "portion of Dragon's solar array structure" to znamena ze sa jedna o cast konstrukcie, nie konkretne o fotovoltaicku cast ako si clovek predstavi ked sa povie solarny panel...
Ad rameno pro posádku, podle mého názoru je to záměr, protože pokud by jim start FH nevyšel, tak by přišli navíc o rameno. Takže to dává smysl, počkat s instalací na pozdější dobu.
Jo, to dává smysl. :)
Navážu na naší předchozí diskuzi jinde ohledně sledování komentářů. Včera jsem si u tohoto článku tuto funkci aktivoval a dneska přišly dva maily ohledně nových příspěvků. Co jsem ale zjistil, tak je tady asi malá chybička, chodí oznámení pouze o reakcích na příspěvky, ale když někdo napíše nový, tka nepřijde nic.
Systém nabízí dvě možnosti: 1) upozornění na nové komentáře a 2) upozornění na nové odpovědi na mé komentáře. Zkoušel jste obě možnosti? Je možné, že jsou jen špatně pojmenované a/nebo prohozené, což by nebyl problém opravit.
Ano, záměrně jsem zkoušel obojí, dokonce na tento váš příspěvek došly dva upozorňující emaily. Ideální by byla nějaká registrace a pak aby to chodilo automaticky, ale to je asi složitější.
Jo, to by bylo ideální, ale nejsem si jistý, zda to lze nějak snadno na Wordpressu udělat. Každopádně to upozorňování budu muset otestovat, pokud říkáte, že to nefunguje, jak má.
Skutečně nefunguje, zatím ty dva naprosto identické emaily stále mám a rád přepošlu. Liší se pouze minutou přijetí.