Rychlozprávy #6: Nová rampa v Texasu, smutné výročí, instalace ramene pro posádku, a další novinky

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.

V dnešním vydání se dozvíte novinky o budované rampě v jižním Texasu, zjistíte, kdy bude nainstalováno rameno pro nástup posádky do Crew Dragonu, připomenete si dřívější nehody SpaceX, a mnoho dalšího!

Aerodynamický kryt při přepravě

První stupně rakety Falcon jsou obrovské, a tak je obvykle při přepravě po USA někdo vyfotí. Aerodynamické kryty jsou sice také relativně velké, ale nevyniknou až tolik, proto není k dispozici moc fotek zachycujících jejich přepravu. Nedávno však uživatel wishiwasonmaui na Redditu vyfotil zabalený kryt před odjezdem z továrny v Hawthorne.

Je teoreticky možné, že se jedná o nový typ krytu, který SpaceX vyvíjí a v těchto dnech by mělo začínat jeho testování ve vakuové komoře v Ohiu. Načasování by docela odpovídalo, ale statisticky pravděpodobnější je možnost, že se jedná o běžný kryt mířící do VAFB nebo KSC, kde bude použit při jedné z nadcházejících misí.

Aerodynamický kryt při přepravě z Hawthorne (Foto: /u/wishiwasonmaui)

Instalace ramene pro posádku odložena

Podle blogu NASA proběhne instalace ramene pro nástup posádky do Crew Dragonu až “začátkem roku 2018” namísto původně plánovaného konce letošního podzimu. Předpokládá se, že NASA bude chtít, aby rameno bylo nainstalované před první demonstrační misi, i když ta bude ještě bez posádky. Ta je momentálně plánována na únor 2018, takže SpaceX instalaci provede opravdu na poslední chvíli. Mělo se za to, že rameno bude nainstalováno během provádění úprav rampy LC-39A pro Falcon Heavy, ale tak to evidentně nakonec nebude.

Astronauté Bob Behnken a Eric Boe uvnitř nástupního ramene (Foto: SpaceX)

 

Falcon Heavy v McGregoru

Na konci srpna se objevila fotografie bočního stupně Falconu Heavy při testování v McGregoru. Tento stupeň původně letěl na misi CRS-9 a později byl přepracován na boční stupeň FH. O pár dní později SpaceX vydalo video z testovacího zážehu tohoto stupně. Všechny tři “spodní stupně” prvního Falconu Heavy tedy prošly McGregorem a demonstrační mise, která je plánována na listopad, je opět o velký krok blíže.

Kus Dragonu na památku

1. září 2016 došlo k explozi Amos-6, takže před pár dny to byl přesně rok od této nehody. Zaměstnankyně SpaceX Joy Dunn se na Twitteru podělila o fotku památečního předmětu, který obdrželi zaměstnanci firmy k tomuto neveselému výročí – kus solárního panelu Dragonu z mise CRS-7, při které došlo ke katastrofickému selhání během letu k ISS. Štítek obsahuje následující text:

Rok 2017 byl pro SpaceX stěžejní. Oslavili jsme první znovupoužití prvního stupně a plánujeme další, ale je důležité nezapomenout na lekce získané z dřívějších neúspěchů.

Nehody CRS-7 a Amos-6 jsou sice už za námi, ale jejich dopad pociťujeme dodnes. Všichni jsme si vědomi toho, že i když půjde milion věcí podle plánu, k nezdaru mise stačí jediná chyba.

Tento kus solárního panelu Dragonu z nezdařené mise CRS-7 slouží jako připomínka toho, že bezpečný a spolehlivý start je zodpovědností každého z nás. Vždy svou práci třikrát překontrolujte, kontrolujte práci ostatních a společně budeme nadále vytvářet dějiny.

Kus Dragonu z mise CRS-7 na památku nehod SpaceX (Foto: Joy Dunn)

Jako bonus přikládám fascinující video ukazující, jak se vyrábí tzv. COPV (kompozitem obalená tlaková nádoba). Podobná nádoba způsobila explozivní nehodu Amos-6:

Starty z Texasu ještě v roce 2018

Podle článku Rio Grande Guardian SpaceX stále počítá s tím, že první let z nového kosmodromu v jižním Texasu proběhne v prosinci 2018. Firma začala nový kosmodrom nacházející se poblíž Boca Chica Village a Brownsville budovat v roce 2015. Více informací o všech rampách SpaceX najdete v samostatném přehledu.

Zároveň se objevila dvě pěkná videa natočená dronem, která zachycují aktuální stav nové rampy a souvisejících zařízení, jako je například jedna ze dvou plánovaných radiových antén:

Předstartovní rituál

Zarytí fanoušci čehokoli často mívají nějaký rituál, který provádějí před důležitým zápasem svého národního týmu nebo startem oblíbené rakety. Cole Kenny je fanoušek SpaceX, který před každým startem peče tematické koláče. Jaký rituál máte vy? 🙂

Koláče SpaceX pro štěstí před misí CRS-12 (Foto: Cole Kenny)

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Adam

Oplétání COPV teda fantazie!
Proč se to vůbec oplétá, když je nádrž kovová? A je to potom klasický postup s karbonem – zapečení pod tlakem?

Adam

Ale na tom videu se vlákna pletou na kovový základ – tak je to potom kov + kompozit ne?

Štěpán

Můj rituál? Snažím se mít na každý SpaceX start nosit SpaceX tričko, které mi dal David Pavlík 😊

Smalsoft

kus solárního panelu – spíš mi to připadá jak kus voštinového tlumiče z přistávacích nohou.

Von Schmeks

Tiez som nad tym dumal, ale je tam napisane “portion of Dragon’s solar array structure” to znamena ze sa jedna o cast konstrukcie, nie konkretne o fotovoltaicku cast ako si clovek predstavi ked sa povie solarny panel…

lvy

Ad rameno pro posádku, podle mého názoru je to záměr, protože pokud by jim start FH nevyšel, tak by přišli navíc o rameno. Takže to dává smysl, počkat s instalací na pozdější dobu.

lvy

Navážu na naší předchozí diskuzi jinde ohledně sledování komentářů. Včera jsem si u tohoto článku tuto funkci aktivoval a dneska přišly dva maily ohledně nových příspěvků. Co jsem ale zjistil, tak je tady asi malá chybička, chodí oznámení pouze o reakcích na příspěvky, ale když někdo napíše nový, tka nepřijde nic.

lvy

Ano, záměrně jsem zkoušel obojí, dokonce na tento váš příspěvek došly dva upozorňující emaily. Ideální by byla nějaká registrace a pak aby to chodilo automaticky, ale to je asi složitější.

lvy

Skutečně nefunguje, zatím ty dva naprosto identické emaily stále mám a rád přepošlu. Liší se pouze minutou přijetí.