Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V dnešních Rychlozprávách se dozvíte o chystaných prezentacích Muskových firem, nové investici do SpaceX, upgradech v McGregoru, oficiálních polepech pro Tesly, statistikách Autopilotu, chytré reklamě Burger Kingu a také tu najdete spoustu starších rozhovorů s Elonem Muskem.
SpaceX plánuje investovat minimálně 10 milionů dolarů do vylepšení a úprav svého testovacího areálu v McGregoru v Texasu. Firma zde provádí například testovací zážehy individuálních motorů Merlin a Raptor a také integrované testy kompletních prvních a druhých stupňů raket Falcon. Mezi plánovaná vylepšení patří například přidání tlumičů hluků a další úpravy, na které společnost možná získá příspěvek 2 miliony dolarů z místních rozvojových fondů. V minulosti SpaceX takto obdrželo 3 miliony na upgrady, které zahrnovaly například nový testovací stav.
Snížení úrovně hluku během testování je dobrovolné. Na firmu nebyly podány žádné stížnosti a její testování splňuje dříve ustanovené limity hluku. Zajímavostí je, že společnost smí provádět testy nejpozději do 23:00 a pokud testují mezi 21:00 a 23:00, musejí zaplatit poplatek ve výši 10–25 tisíc dolarů. Město McGregor takto získané peníze využilo k nainstalování nového osvětlení na místních sportovištích.
Tesla začala v dubnu s nahráváním updatu Autopilotu, který umožňuje vozu zastavovat na semaforech a značkách. Jeden zajímavý incident každopádně potvrdil skutečnost, že systém je zatím ve vývoji a není dokonalý. Šlo o situaci, kdy Tesla Model 3 z dálky považovala velkou ceduli s logem řetězce Burger King jako STOP značku a začala zpomalovat. Až po přiblížení se Autopilot vzpamatoval a správně se rozhodl opět zrychlit na původní rychlost. Celou situaci si můžete prohlédnout v tomto videu. Na incident každopádně rychle zareagovalo marketingové oddělení Burger Kingu a přišlo se zajímavou reklamu – chytrá auta jsou dostatečně chytrá, aby si zastavila pro Whopper (hamburger, hlavní produkt řetězce). Reklamu můžete posoudit na videu níže.
Ani Tesla se ovšem nenechala zahanbit a v dalším updatu přišla s vylepšením Autopilotu, který si tak logo společnosti a dopravní značku již neplete. Pro Whopper si tak nově budou muset majitelé Tesel zastavit sami.
V dubnu jsme vás informovali o tom, že Tesla plánuje v Číně vyrábět i dražší varianty svého nejprodávanějšího sedanu, tedy verze Long Range RWD a Performance. První zmíněná varianta je již nějakou dobu doručována zákazníkům, na Performance si každopádně bude potřeba počkat a do příštího roku. Tesla nicméně mezitím zveřejnila oficiální certifikovaný dojezd pro čínský Model 3 Performance, který činí 635 km. Pro měření byly použity čínské Guobiao standards, které vychází z New European Driving Cycle (NEDC). Je tedy potřeba počítat s tím, že výsledný dojezd bude o něco nižší. Model 3 Performance dovážený z USA měl každopádně podle tohoto cyklu dojezd 560 km (EPA cyklus v USA udává 478 km), takže z tohoto porovnání vyplývá, že se Tesle pravděpodobně podařilo navýšit maximální dojezd.
Muskovy firmy chystají v následujících týdnech prezentace pokroků ve svých oborech. První na řadě je Neuralink, který už teď o půlnoci (z pátku na sobotu) odvysílá prezentaci, na které bude představeno fungující neurální rozhraní a také nová generace chirurgického robota pro jeho snadnou implantaci. Odkaz na živý přenos by se měl objevit na Twitteru Neuralinku. Pro seznámení s Neuralinkem a jeho aktivitami si můžete přečíst naši sérii článků Neuralink pod lupou od Vlasty Švancary.
Americká automobilka původně plánovala odhalit novinky týkající se vlastních baterií a jejich výroby už koncem května, následně ovšem musela změnit plány kvůli opatřením souvisejícím s pandemií koronaviru. Tesla nakonec rozhodla, že konference proběhne 22. září. Battery Day proběhne společně s každoročním setkáním akcionářů, které bylo původně naplánováno na červenec, ale taktéž muselo být kvůli koronaviru odloženo. O tom, co přibližně se Tesla chystá na Battery Day představit si můžete více přečíst v našem dřívějším článku.
A nakonec chystá vlastní prezentaci taky SpaceX. Už je to taková tradice, že každý rok na podzim nám Elon Musk novinky ohledně Starship a s ní souvisejících plánů SpaceX. Přesný termín letošní prezentace neznáme, ale podle Elona Muska by mohla proběhnout v říjnu. Musk dodal, že tou dobou by už dokonce mohl být hotový testovací skok prvního prototypu rakety Super Heavy. SpaceX momentálně staví novou startovací rampu a montážní halu pro tuto raketu, která by měla být ve finále osazena až 31 motory Raptor a bude mít výšku 72 metrů.
Společnost SpaceX aktuálně uzavřela další investiční kolo (s pořadovým písmenem N), ve kterém ve výsledku nabrala 1,9 miliardy dolarů. Firma původně plánovala získat menší částku, ale zájem investorů byl tak velký, že se rozhodla kolo rozšířit. Nemalou roli v tom jistě hrál velký úspěch mise DM-2, při které Crew Dragon bezpečně dopravil dva astronauty na ISS a zpět. Další investiční kolo proběhlo letos na jaře, kdy společnost získala 346 milionů dolarů. SpaceX pravděpodobně potřebuje kapitál primárně na finančně náročné projekty Starlink a Starship.
Celková hodnota SpaceX se po tomto kole odhaduje na 46 miliard dolarů, což z ní dělá jednu z nejhodnotnějších soukromě vlastněných firem na světě. Pro zajímavost, tržní hodnota firmy byla v říjnu 2010 vyčíslena na miliardu dolarů, v lednu 2015 to bylo už 10 miliard a v květnu 2018 dokonce 25 miliard. Loni v květnu se hodnota vyšplhala na 33,3 miliard.
Tesla nabízí v porovnání s konkurencí pro své vozy jen velmi málo oficiálních barev. Zájemci o lak například v zelené, žluté či oranžové barvě se tak museli obracet na služby třetích stran. To se teď mění v Číně, kde Tesla zavádí v rámci svých prodejních středisek oficiální možnost změnit barvu svého elektromobilu pomocí polepů. Podobným způsobem by podle Elona Muska mohlo být řešeno zbarvení chystaného Cybertrucku. Ten bude mít karoserii z nerezové oceli, která vůbec nebude lakována.
Elon Musk na Twitteru prohlásil, že Tesla je připravená licencovat svůj software a dodávat pohonné jednotky a baterie ostatním automobilkám, pokud by o to měly zájem. Dle Muska je cílem urychlit využívání obnovitelné energie, nikoliv zničit konkurenci. Americká automobilka již dříve jistou formu dodávek prováděla. Pohonné jednotky a baterie od ní odebíraly firmy Toyota a Mercedes-Benz, které zároveň část Tesly tehdy vlastnily – spolupráce skončila v roce 2015. Je ovšem nepravděpodobné, že by teď velké automobilky jako Volkswagen či Renault skončily s vlastním vývojem a začaly kupovat od Tesly, nabídka však může být lákavá pro menší firmy a start-upy, které teprve chtějí s vlastním elektromobilem na trh přijít.
Již tradičně každé čtvrtletí Tesla zveřejňuje Safety Report, jenž obsahuje statistiky nehodovosti elektromobilů této americké automobilky. Tentokrát Tesla zaznamenala jednu nehodu bez asistenčního systému Autopilot a bezpečnostních funkcí na každých ujetých 2,27 milionů ujetých kilometrů. V případě aktivních bezpečnostních funkcí se toto číslo zvýšilo na 3,63 najetých milionů kilometrů a pokud měl řízení čistě na starost Autopilot (samozřejmě s dohledem řidiče), pak nastala jedna nehoda každých 7,2 milionů kilometrů. Nízká nehodovost Autopilotu je ovlivněna tím, že je tato funkce využívána převážně na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla, kde nedochází k nehodám tak často jako například ve městě, ač jsou vážnější. V porovnání s předchozím kvartálem jsou čísla Autopilotu mírně horší, meziročně jde ale o velké zlepšení. Na naměřené hodnoty také může mít vliv roční období.
Energetická divize Tesla Energy dlouho plánovala rozšířit své bateriová úložiště též do Jižní Koreje, ale podle posledních zpráv tamních médií teď od tohoto plánu upustila. Dle The Korea Times hlavními příčinami byly dlouhá čekací doba na příslušné certifikace a zhoršení na trhu v důsledku pandemie koronaviru. U certifikace byl údajně problém způsobený tím, že produkty americké automobilky obsahují jak baterie, tak výkonnou elektroniku, přičemž tamní úřady pro takovýto integrovaný produkt nemají vytvořený potřebný certifikační systém. Problém také mohl být v tom, že Tesla často své produkty postupně vylepšuje a mění dodávané součástky, často od různých výrobců, s čímž mohou být při certifikaci problémy.
V posledních měsících proběhlo několik různých rozhovorů s Elonem Muskem, které se mi nikam nevešly, protože převážně neobsahovaly nové informace. Možná se na ně ale přeci jen budete chtít podívat, tak vám je dávám k dispozici aspoň zde.
[starbox id=2,12]
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Problém s farbami?
Však auto sa dá nafarbiť akýmkoľvek odtieňom. Keď dokážu mať pár farieb, tak aj 10x viac. Ak chce ktosi ružovú, tak nech sa páči. Trocha málo flexibilné sa mi to zdá.
Na druhej strane, ak mám chuť priplatiť na Cybertruck aj farbu, tak to predsa nie je žiaden problém, iba exoskeleton ofarbiť zvonku. Však zvnútra netreba, nehrdzavie. Ak má niekto také auto, neznamená, že je každý tretí deň v lese. Ak má chuť na čierne, či zlaté.. moc v tom nechápem tú prekážku. V takejto personalizácii Elona nechápem, ale možno vy máte viac informácií... .
PS: polepy sú trápne a nič nevydržia
To vykládejte někomu, kdo sundával firemní celopolep (komplet všechno) po 5 letech leasingu ... Lak pod tím jako novej, ani důleček. najeto bylo asi 75k po celé ČR a ten polep na malým Yarisu stál cca 20k. Vydržel by v pohodě další roky.
Musk dodal, že tou dobou by už dokonce mohl být hotový testovací skok prvního prototypu rakety Super Heavy
Nemyslel tím Starship (SN 8), to přece nemohou stihnout?
No, vypadá to, že to stihnou ... jestliže první týden v září začínají skládat SHn1, tak do konce října je možné krátký skok stihnout. Stačí, když přežije tlakování na testovací rampě s hydraulickým simulátorem tahu/tlaku motorů.
Kvalitní svary samotných nádrží a rozvody už mají celkem zmáknuté.
Hlavním problémem bude stihnout postavit tu novou startovací rampu se všemi těmi serepetičkami, co mají odvézt pozornost výtokových spalin od nápadů na zničení všeho v cestě. První skoky SHn1 asi nebudou se všemi motory, jen třeba s 8 nebo tak - ale i tohle bude pěknej bengál :)
Možná můžou začít svařovat skruže venku, ale high bay (tam kde se budou jednotlivé části integrovat) tak ještě nemá kompletní stěny, střechu, jeřáb atd. Skok v říjnu mi přijde dost optimistický až naivní.
První skok SH bude podle Muska jen se dvěma motory, takže podle mě stačí stávající rampa, nebude zatím nutná ta nová.
Off topic, ale přesto důležité sdělení. Zítra 30.8. má Space X uskutečnit skok SN6 https://www.teslarati.com/spacex-two-launches-one-hop-three-days/
Takže pánové, naladit youtube a odložit návštěvy tchýní nebo výročí svatby na jindy. Manželky zajisté pochopí.
https://www.elonx.cz/pripravy-orbitalni-starship/#aktualni
Být technologická firma v automotive průmysl je neskutečně lákavá myšlenka. Třeba takový Bosch by mohl klidně napsat knihu, jaké to je mít tantiemy z každého vyrobeného motoru. Prodej elektromotorů asi žádná hitparáda nebude, ale autopilot a obecně řídící SW + baterky má celkem šanci na úspěch. Někdy před rokem sem tu zaspekuloval, že by Tesla mohla autopilota prodávat a nikomu se to tu nezdálo. A máme to tu.
Ale je pravda, že to má i svá stinná místa, třeba když musíš zaplatit za dieselgate...
"Tesla je připravená licencovat svůj software a dodávat pohonné jednotky a baterie"... "Dle Muska je cílem urychlit využívání obnovitelné energie, nikoliv zničit konkurenci."
Asi ano, ale i tak bude zajímavé sledovat, jak se tradiční automobilky vyrovnají s faktem, že kdejaký garážista bude mít sofistikovanější technologie než ony. Hmm, velmi pikantní představa 😊
PS: Moc bych se nedivil, kdyby se Elon u té zprávy alespoň maličko poťouchle neusmál 😎
Rychlozprávy mi chyběly... Dík!