Rychlozprávy #5: Fotka skafandru SpaceX, SES-14 nevynese Falcon, podrobnosti o přistání na ASDS, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.

V dnešním vydání uvidíte mimo jiné první oficiální fotku skafandrů SpaceX, dále zatmění slunce z unikátní perspektivy a také zjistíte, proč společnost SES přesunula družici SES-14 na evropskou raketu Ariane 5.

Skafandry SpaceX

Elon Musk na Instagramu ukázal první oficiální fotku skafandrů, které SpaceX navrhlo pro astronauty v Crew Dragonu, kteří budou již příští rok létat na Mezinárodní vesmírnou stanici a časem možná i jinam, například kolem Měsíce. Tyto skafandry neslouží pro výstupy do volného prostoru, ale pouze pro případ dekomprese (ztráty tlaku) v kabině. Další fotky prý budou zveřejněny v následujících dnech.

Bývalý astronaut Garrett Reisman, který nyní pracuje ve SpaceX, si skafandry pochvaluje:

Tenhle skafandr je o dost lepší než ten, co jsem měl v raketoplánu. Spousta skvělých inovací. Měl jsem ho dnes na sobě při bezpečnostní zkoušce přistání do moře.

Oficiální fotka skafandrů pro posádku Crew Dragonu

Test 1000. Merlinu

SpaceX minulý týden provedlo v McGregoru už 1000. test motoru Merlin. Každý motor tu je individuálně testován, než je zakomponován do prvního nebo druhého stupně, který je poté v McGregoru otestován taktéž. Celá raketa je pak znovu otestována na rampě při statickém zážehu pár dní před startem.

Zatmění slunce

Takhle vypadalo nedávné zatmění slunce z perspektivy družice DSCOVR, kterou SpaceX vyneslo v roce 2015. Družice se nachází v Lagrangově bodě L1 soustavy Slunce-Země, což znamená, že se neustále nachází mezi Zemí a Sluncem ve vzdálenosti zhruba 1,5 milionu kilometrů od Země.

Zachráněný stupeň z mise Formosat-5

Elon Musk na Twitteru zveřejnil fotku prvního stupně na ASDS Just Read the Instructions po nedávném úspěšném přistání při misi Formosat-5. Zároveň se podělil o pár zajímavých statistik o tomto velice přesném a měkkém přistání:

  • Vertikální rychlost při dosednutí: -1,47 m/s
  • Laterální rychlost: -0,15 m/s
  • Náklon: 0,4°
  • Laterální pozice: 0,7 metrů od středu terče
  • Maximální rychlost: Mach 6,9 (rekord je Mach 7,9 při misi BulgariaSat-1)
  • Maximální výška: 247 km (“zatím nejvyšší, ale rychlost je důležitější”)

Stupeň č. 38 po přistání na plošině JRTI při misi Formosat-5 (Foto: SpaceX)

Škatulata se starty SES

Společnost SES původně plánovala, že SpaceX pro ni vynese družici SES-14 a evropská Arianespace vynese SES-12. Dnes se rozhodla tyto dvě mise prohodit, takže Falcon 9 nakonec vynese SES-12 a raketa Ariane 5 vynese SES-14. Důvodem je údajně to, že jejich satelitu NSS-806 v červenci přestalo fungovat 12 transpondérů, a tak má nyní SES-14 vyšší prioritu. A jelikož SpaceX má napěchovaný plán startů a historicky zrovna nevyniká v dodržování termínů, SES přesunulo důležitější satelit ke spolehlivější Arianespace.

Oba starty jsou plánovány na první čtvrtletí roku 2018, ale SES zkrátka věří Arianespace o něco více, že dokáže termín dodržet. Ariane 5 je navíc schopná vynést družici na vyšší orbitu, což ušetří čas. Podle mluvčího společnosti SES by přesun z Falconu na Ariane měl znamenat, že satelit dorazí na cílovou orbitu “o několik týdnů dříve”.

Crew Dragon při přepravě

Na Redditu se o víkendu objevila fotografie Dragonu při přepravě v Hawthorne. Fanoušci následně zabalenou loď identifikovali jako Crew Dragon, který se možná vracel z nějakého testování.

Crew Dragon při přepravě v Hawthorne (Foto: /u/wishiwasonmaui)

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ondra

Škoda toho SES. Seřazený backlog startů momentálně moc do budoucnosti nemáme. Nynější starty byly známe ještě před obnovou letů v lednu. Jen ten X-37 se tam vecpal. Bylo by to fajn vědět zase starty 15 příštích letů. Prakticky nevíme, o které náklady jde, když Elon hovořil o tom, že chce letos stihnout ještě 11-12 startů.

Jirka Hadač

Já osobně věřím ve všech 11 plánovaných startů, co je na wiki. Když jde o tuhle firmu, já prostě budu optimista (ač normálně pragmatik a realista). Ale pořád přemýšlím, jestli bude lepší FH nechat odstartovat za každou cenu letos, nebo raději počkat. Vím, že spoustu věci asi nezjistí jinak než letovým testem, ale stejně dumám, zda nebude lepší počkat. Ale pokud už mají odzkoušeno vše, co šlo na zemi, tak opravdu jediný další krok je demo start. A budu pevně doufat, že SLC-40 ve stavu aktivní bude záležitost nejbližší budoucnosti (max měsíce). Samozřejmě chápu, že bez této rampy to nestihnou. Ale to půjde a ona bude.

Stevie Wonderwoman

Slepá láska i hory přenáší.

Goodman

Já taky býval optimista. Nicméně, po slavném ohlášení zmenšené verze ITS, již jím nejsem. Fakt jsem věřil (chtěl věřit, upřímně doufal, přál jsem si), že se Muskovi podaří Mars kolonizovat. Byť to nebylo reálné, láska je slepá (teď jsem si dovolil zacitovat kolegu Stevieho).

burko

Tak tak, suhlasim.

Pri FH mal Elon velke oci a jeho posledne vyjadrenia su o tom, ze pri planoch pre FH to riadne prepiskli.

Podla mna povodna velkost ITS uz nehrozi. Na kolonizaciu Marsu staci niekolko tisic ludi. Dolezite je zabezpecit geneticku roznorodost a pocitat so stratami. Istotne netreba poslat statisice a toboz uz nie miliony ludi na Mars.

Pokial ide o starty, je dobre, ze na komercnom trhu funguju Rusi, Indovia a EU. Spoliehat sa za kazdu cenu na SpX by bolo kratkozrake, staci jeden RUD a, my fajnusikovia, by sme sa nemali na co pozerat pol roka :-).

Jirka Hadač

Chlapi, vy mě zlobíte :-). Původně byla řeč výhradně o tom, jestli se stihne letos odstartovat vše co je v plánu či nikoliv. A vše s vyjímkou FHD má startovat na F9, takže v tom fakt nevidím problém. Já vám ty vase příspěvky lajkuju, aby bylo jasno, protože rozumně hovoříte o tom, co je jasné a pravda. Ovšem, kdo by neuzemnil rakety po anomálii? A pak vypadám za snílka a naivu. Ach jo. 🙂
Samozřejmě, kdo nedostal po FH sprchu. Když jsme u toho, Dragon bude zrušením motorického přistávání tahat na LEO zbytečnou zátež v podobě neodhoditelného záchranného system. Totéž jako CST-100.

Stevie Wonderwoman

Nějak mi od tohoto článku nepřišlo RSS…

Stevie Wonderwoman

Zrovna přistál. Asi se někde něco opozdilo.

Ketivab

Mně chodí vždy články a komentáře na ElonX do RSS čtečky cca hodinu po jejich vydání. Stejné to mám občas i u článků na Kosmonautixu, ale např. fórum a komentáře na Kosmonautixu mi chodí okamžitě (do minuty). U všech mám ale stejné nastavení, takže v RSS čtečce asi chybka není.