Rychlozprávy #47: Starhopper poletí v pondělí, expanze Tesly v Evropě, Starman obletěl Slunce, a další
Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V tomto vydání se dozvíte, kdy opět poletí Starhopper, v jakých evropských zemí je nově možné koupit vozy Tesla, uvidíte funkci Navigate on Autopilot v praxi, připomeneme si, kde se nachází Starman, dozvíte se o nové službě Tesly, která umožňuje levný pronájem solárních panelů, a mnoho dalšího.
Starhopper konečně vzlétne
Elon Musk o víkendu potvrdil, že experimentální raketa Starhopper by měla podruhé vzlétnout v pondělí. Poděkoval přitom Federální letecké správě (FAA) za podporu, takže SpaceX už nejspíš má domluvenou startovní licenci, která dosud bránila provedení testu. Z oznámení místního šerifa vyplynulo, že let do výšky 200 metrů je plánován na pondělí 23:00 SELČ. Na tomto času je pozitivní to, že v Texasu, kde bude test proveden, bude tou dobou ještě světlo. Mělo by se nám tedy dostat lepších záběrů než při prvním letu. Očekává se také, že SpaceX nabídne živý přenos, avšak nebylo to zatím oficiálně potvrzeno. Záložní termíny jsou v úterý a ve středu. O případném odkladu se dozvíte vždy nejdříve v našem průběžně aktualizovaném článku.
Elon Musk zároveň potvrdil, že toto bude poslední let Starhopperu, o čemž jsme informovali už dříve. Testovací lety budou následně prováděny s pokročilejším prototypem lodi Starship, který by podle Muska mohl být dokončen už v polovině září. Starhopper bude po posledním zkušebním letu dle Muska sloužit jako testovací stav pro motory Raptor.
Tesla v Evropě expanduje
Tesla po dlouhé době vstupuje na nové trhy. V Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovinsku je nyní možné oficiálně objednávat všechny vozy Tesla. Elon Musk také před pár měsíci oznámil, že do konce roku budou Tesly k dispozici také v Česku a na Slovensku.
Automobilka zároveň plánuje brzy rozšířit evropskou síť servisů a dobíjecích stanic Supercharger. Dosud se Tesla soustředila především na západní Evropu, ale nedávno oznámila plány na expanzi na východ. Chystají se desítky Superchargerů a nové servisy byly nedávno otevřeny v Praze a ve Varšavě a další se připravuje v Budapešti.
Tesla začíná pronajímat solární panely
Společnost SolarCity bývala jedničku na trhu instalací domácích solárních systémů. Firma založená bratranci Elona Muska toho dosáhla tak, že solární panely prodávala na leasing a následně majitelům prodávala generovanou elektřinu. Tento obchodní model vedl k získání velkého podílu na trhu, ale byl nákladný z hlediska kapitálu, jelikož firma musela nainstalované panely zaplatit ze svého a poté pomalu splácet z měsíčních poplatků od zákazníků. Když Tesla v roce 2016 koupila SolarCity, rozhodla se od tohoto modelu přejít ke klasickému prodeji panelů místo pronájmu. To je pro firmu méně finančně náročné, avšak zároveň to byl jeden z důvodů, které vedly k výraznému poklesu tržního podílu.
Tesla nyní představila novou službu, která připomíná dřívější obchodní model SolarCity, ale přesto se liší. Tesla začala nabízet možnost pronájmu solárních panelů založenou na velmi jednoduchém principu. Zákazník si službu objedná za cenu 50 dolarů měsíčně, Tesla přijede k němu domů a zdarma nainstaluje solární panely o výkonu 3,8 kW. Generovaná energie by pak měla vést ke snížení účtů za elektřinu a zákazník tak okamžitě zaznamená úspory. Zajímavé je, že ke službě se neváže dlouhodobá smlouva a zákazník ji může kdykoli zrušit (za poplatek 1500 dolarů, který si Tesla účtuje za odmontování solárních panelů). Tesla však evidentně sází na to, že zákazníci nebudou mít důvod službu rušit, jelikož jim v některých regionech bude v podstatě zadarmo šetřit peníze. Elon Musk to přirovnal k tiskárně na peníze.
K dispozici jsou také dražší systémy s výkony 7,6 kW a 11,4 kW a také je nadále možné panely rovnou koupit za plnou cenu, což je výhodnější než pronájem. Služba je zatím k dispozici v USA a v Evropě má být nabízena od příštího roku.
SpaceX v KSC staví nový areál
SpaceX v Kennedyho vesmírném středisku zahajuje stavbu nového areálu. Ten by měl obsahovat zařízení pro skladování a zpracování použitých stupňů a aerodynamických krytů, dále zbrusu nové středisko pro řízení startů a také expozici historicky významných Falconů a Dragonů. Podrobnosti o tomto rozsáhlém komplexu najdete v našem loňském článku. SpaceX na stavbu nejspíš dostalo příspěvek 15 milionů dolarů od místní organizace Space Florida.
Work appears to be well underway at KSC’s Roberts Road, which will eventually lead to #SpaceX’s massive new facilities here. KSC recently said everything is proceeding as planned. pic.twitter.com/xOuZOmWLko
— Emre Kelly (@EmreKelly) August 22, 2019
Tesla Model 3 nedostane vzduchové odpružení
Při uvedení Tesly Model 3 na trh automobilka oznámila, že pracuje na vzduchovém odpružení pro tento vůz (starší vozy Modely S a X mají vzduchové odpružení v základní nabídce). Vzduchové odpružení má vůči klasickému výhodu ve větším pohodlí a v možnosti měnit světlou výšku vozu. Na druhou stranu bývá často těžší, dražší a může vyžadovat i častější servis. V případě Modelu 3 by tak bylo pravděpodobně jen za příplatek či součástí některých dražších variant.
Elon Musk každopádně teď v jedné odpovědi na Twitteru potvrdil, že automobilka momentálně neplánuje přijít na trh se vzduchovým odpružením pro Model 3. Není každopádně jasné, zda Tesla na vývoji vzduchového odpružení pro svůj sedan přestala kompletně pracovat, či zda ho pouze představí někdy později.
Starman obletěl Slunce
Starman a jeho červená Tesla, které do vesmíru loni vyslal první Falcon Heavy, má za sebou první kompletní oblet Slunce. Tesla se nyní nachází zhruba 300 milionů kilometrů od Země a v listopadu 2020 by se měla přiblížit k Marsu na vzdálenost 51 milionů kilometrů. Aktuální polohu Starmana ve Sluneční soustavě můžete sledovat na stránce Where is My Roadster.
Elon Musk v souvislosti s touto zprávou naznačil, že SpaceX se možná „za pár let“ pokusí Teslu se Starmanem odchytit. O tom, jestli je něco takového možné, jsme nedávno přeložili video.
Jak funguje Navigate on Autopilot
Nedávno se objevilo zajímavé video, které ukazuje funkci Navigate on Autopilot v praxi. Jedná se o nejpokročilejší veřejně dostupnou variantu asistenčního systému Autopilot ve vozech Tesla. Ve videu je ukázáno, jak Model 3 dokázal odřídit přibližně 40 km od nájezdu na dálnici až do sjezdu kompletně sám. Vůz v docela rušném provozu přejíždí do potřebných pruhů, zpomaluje, předjíždí, a to vše bez jediného zásahu řidiče.
Tato funkce však v Evropě zatím není k dispozici kvůli omezením plynoucím z evropských zákonů.
Ovzon-3 nepoletí na Falconu Heavy
Falcon Heavy přišel o jednu z oznámených zakázek. Švédská společnost Ovzon původně měla koncem roku 2020 nechat vynést svou družici přímo na geostacionární dráhu pomocí Falconu Heavy, avšak nyní oznámila, že družice nakonec poletí na evropské Ariane 5 na dráhu přechodovou ke geostacionární. Důvod změny nebyl uveden, ale je možné, že u Ariane 5 se podařilo sehnat spolujezdce, s kterým by se Ovzon mohl podělit o náklady na start, zatímco u Falconu Heavy se to nepodařilo.
Falcon Heavy má za sebou tři mise a další 3–4 má nasmlouvané. V budoucnu by tato raketa mohla také posloužit pro lunární program Artemis agentury NASA.
Nové recyklovatelné koberce pro Model 3
Tesla nedávno rozšířila nabídku příslušenství k Modelu 3, tentokrát o nové „gumové“ koberce z recyklovatelného materiálu. Z pohledu Tesly nejde o úplnou novinku, ale o druhou verzi již téměř rok prodávaných koberců. Stejně jako ty předchozí, i nové koberce jsou dle automobilky vyrobeny z termoplastického elastomeru, díky kterému jdou 100% recyklovat. Nová varianta také obsahuje i svislé stěny u koberců, což by mělo zabránit vniknutí různých nečistot a vody pod koberec. Jeden set obsahující koberce k předním i zadním sedadlům vyjde v oficiálním obchodu Tesly na 195 dolarů (přes 4 tisíce korun).
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Věřím, že není úplně daleko doba, kdy bude na dálnici vjezd povolen jen s asistentem řízení. A až kvůli věku přijdu o papíry a budu potřebovat k doktorovi, nebo do konzumu pro rohlíky, sednu do auta a auto mě doveze kam budu chtít. (je mě 34, tak věřím že se to stihne odladit :P)
Já jsem technologický optimista, ale legislativní pesimista 🙂
Věřím že se to stihne doladit, nevěřím že to evropští/čeští zákonodárci stihnou povolit.
K těm satelitům Ovzon-3. Tak nějak se domnívám, že pokud nepůjdou přímo na GEO ale jen na GTO, tak jim asi asi bude muset narůst hmotnost, aby se měli na tu GEO jak dostat. Ono to totiž bez paliva nepůjde.Ikdyž, pokud to vyřeší ionťákem, tak ta hmotnost tak nenaroste. Ale dost se divím, že to vydali až teď, protože už to museli vědět dávno. Minimálně už minulý měsíc, kdy SSL zahájila jejich výrobu.A to ještě ve stejném oznámení psali, že poletí se SpaceX. Přijde mi to takové zvláštní. Nejdřív zahájím výrobu a pak přebookuju raketu a změním dráhu vynesení.
Ještě je možnost, že se na GEO dostanou jako “pasažér” na jiné družici, se kterou poletí jako spolunáklad
Bude mít hmotnost 1500 kg, takže přímo na jiné družici určitě nebude, ale s nějakým spolujezdcem pravděpodobně poletí, tak jako to Arianespace dělá běžně.
Tak to je docela zásadní změna, původně měla mít 500 kg. 250 kg chasi a 250 kg zákaznický HW.
Tak je normální, že u družice, která se musí sama dostat z GTO na GEO, tvoří většinu startovní hmotnosti palivo.
Doplnim te jen vetou, pokud nema iontak, pak ta hmotnost neroste, viz abs ci starlink
Máš pravdu. 🙂
Jojo, taky sem si prochazel detaily o platforme. Proto jsem psal to, co jsem psal. Prijde mi, ze to maji nejake zprehazene, Lockheed Martin dela rocni revizni studii, nez pokroci dal a SSL zacne stavet a pak upravuje navrh 😀 proste Ovzon jsou udernici a Maxar se s tim nemaze. Ale i ty platformy maji nejake rozmezi hmotnosti. Kazdopadne, muj satelit to neni. At se jim dari.
Rychlozprávy mám rád. Díky kluci.