Rychlozprávy #43: Speciál o Tesle – Sentry Mode, prodej v ČR a SR, výrobní kapacita Gigafactory 1, a další
Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
O Tesle se objevuje více zpráv než o zbylých firmách Elona Muska, a tak jsem sepsal novinky z posledních několika týdnů do speciálního vydání Rychlozpráv. Dnes se mimo jiné podíváme na to, jak se osvědčila bezpečnostní funkce Sentry Mode, jak je na tom Tesla s prodeji v Česku a řekneme si něco o maximálním možném nájezdu Tesly Model 3.
Autopilot Tesly má víc nehod než dříve
Tesla od třetího kvartálu roku 2018 každé čtvrtletí zveřejňuje na své stránce statistiky ohledně nehodovosti se zapnutým Autopilotem a poskytuje porovnání s tím, jak často její vozy bourají, když řídí člověk. Poslední zpráva z prvního kvartálu roku 2019 ukazuje, že vozy se zapnutým Autopilotem mají jednu nehodu na 2,87 milionů mil, bez asistenčního systému je to pak jedna nehoda na 1,76 mil. V porovnání s třetím čtvrtletím minulého roku, kdy byla nehoda na každých 3,34 milionů mil, se jedná o mírný propad. K dispozici jsou též kompletní statistiky nehodovosti na amerických silnicích. Americká organizace NHTSA (Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu) tvrdí, že jedna nehoda připadá v průměru na 436 tisíc mil.
Propad může být ale způsoben tím, že Autopilot začíná být pomalu využíván též mimo dálnice, na kterých je obecně míra nehodovosti menší než na ostatních silnicích. Určitou roli v tom mohlo hrát též počasí, které může za zimních měsíců způsobovat na silnici potíže. Obecně nejde zatím dávat těmto číslům přílišnou relevantnost, a to právě z toho důvodu, že Autopilot zatím není prakticky vůbec využíván ve městě, kde kvůli hustotě dopravy vzniká velké množství nehod.
Tesla bude v Česku prodávat do konce roku
Nedávno jsme informovali o tom, že Tesla plánuje 1. dubna otevřít v Praze svůj první český servis. Termín se nakonec nepodařilo dodržet, Lidové noviny pak na začátku dubna přinesly informace o tom, že by otevření mělo proběhnou ještě v průběhu tohoto měsíce a že servis bude zároveň sloužit jako prodejna. Americká automobilka přitom stále shání některé zaměstnance do servisu, před pár dny k nim dokonce nově přibyl též druhý servisní technik. Tesla tedy momentálně potřebuje nabrat čtyři zaměstnance.
Potvrzení o tom, že se Tesla bude v Česku prodávat, každopádně přinesl Elon Musk v jedné své odpovědi na Twitteru. CEO Tesly uvedl, že objednávky Tesel pro Česko začnou ještě tento rok. To samé pak potvrdil i pro Slovensko. Pokud tedy Musk nepovažuje Česko a Slovensko stále za jednu zemi, naši sousedi mají důvod k radosti.
Tesla Model 3 má vydržet až milion mil
Elon Musk se nedávno na Twitteru podělil o zajímavou informaci ohledně životnosti Tesly Model 3 a jejích baterií. Automobil, respektive jeho pohonná jednotka a karoserie, je navržen s životností až 1,6 milionu kilometrů. Samotné baterie jsou na tom zatím o něco hůře a měly by vydržet od 480 tisíce km až do 800 tisíc km, což dle Muska představuje 1 500 cyklů. Tato čísla jsou sama o sobě velmi dobrá, málokteré auto pro běžné užívání totiž má takovýto nájezd. Pro ty řidiče, kteří najezdí mnohem více (například taxikáři), pak bude možnost provést výměnu baterií. Novinkou je, že bude možné měnit jen jednotlivé moduly, a ne nutně celou baterii. Cena se bude pohybovat od 5 do 7 tisíc dolarů za jeden modul, přičemž Model 3 má moduly čtyři.
FSD Computer je zatím využit pouze z 5 %
Tesla neustále vylepšuje svůj asistenční systém Autopilot, který tak momentálně již zvládá sám předjíždět vozy na dálnici či umí upozorňovat řidiče, že se chystá projet křižovatku na červenou. V posledních několika dnech se do nových vozů začal instalovat FSD Computer (dříve nazývaný Hardware 3), což je počítač navržený Teslou speciálně pro funkce autonomního řízení. Nový počítač se od předchozího Hardwaru 2.5 liší kromě mnohem vyšší výpočetní kapacity také tím, že se skládá ze dvou plně redundantních systémů. V případě selhání jednoho tak může vůz dál pokračovat v samostatné jízdě, aniž by ohrozil bezpečnost provozu.
S ohledem na výpočetní kapacitu přišel Elon Musk se zajímavým tvrzením. Nový hardware prý při současné úrovni Autopilotu využívá pouhých 5 % své výpočetní kapacity. Pro porovnání, starší Hardware 2.5 je momentálně využíván až z 80 %.
Továrna Gigafactory 1 zatím produkuje 24 GWh za rok
V průběhu minulého týdne přišel server Bloomberg s informacemi o tom, že Tesla a Panasonic dočasně pozastavily plány na expanzi továrny Gigafactory 1. V té se vyrábí bateriové články 2170 pro Model 3, některé komponenty pro tento vůz a domácí bateriová úložiště Powerwall a Powerpack. Mluvčí Tesly pro Bloomberg uvedl, že se Tesla s Panasonicem budou soustředit převážně na to, aby zvýšily výrobní kapacitu současných 13 výrobních linek Panasonicu, který baterie pro Teslu vyrábí.
Musk poté na Twitteru uvedl, že maximální kapacita linek Panasonicu je zatím pouze na 24 GWh za rok, což jsou přibližně dvě třetiny maximální teoretické kapacity. Ta by měla činit 35 GWh/rok. Kvůli tomu prý Tesla nemohla vyrobit více Modelů 3 v prvním kvartálu letošního roku, kdy zaznamenala pokles výroby i prodejů.
Tesla Sentry Mode umí natočit zloděje i nehodu
Tesla Sentry Mode je funkce instalovaná do vozů Tesly od února 2019, která umožňuje zaznamenávat podezřelou aktivitu kolem vozu. Zjednodušeně se tedy jedná o takový pokročilý alarm, který v případě poplachu upozorní řidiče pomocí mobilní aplikace a zároveň začne nahrávat video celé situace prostřednictvím kamer na vozu. Díky tomu například byla policie schopna rychle chytit ženu, která na parkovišti klíčem úmyslně poškodila lak Tesly Model 3. Názorná ukázka zaznamenání zloděje při vloupání je vidět na následujícím videu. Tesle se díky velkému množství kamer, primárně určených pro funkce Autopilotu, podařilo kromě obličeje zloděje zachytit také SPZ vozu, kterým pachatel přijel.
Bezpečnostní systém Tesla Sentry Mode se hodí nejen pro zastrašení zlodějů, ale také pro pořízení důkazů, když vás někdo nabourá na parkovišti a ujede. V tomto případě se tak zachoval kandidát na městského radního, který si tím pádem o politické kariéře nejspíš může nechat už leda tak zdát.
Powerpacky slouží jako záložní zdroj energie pro vlaky
Koncem března se objevila informace, že Tesla v japonském městě Ósaka postavila 42 bateriových úložišť energie Tesla Powerpack, které dohromady uchovávají 7 MWh elektřiny. Tesla provedla instalaci ve spolupráci s firmou Kintetsu, která provozuje část železniční dopravy v Ósace. Systém je navržen tak, aby v případě výpadku elektřiny poskytl dostatek elektrické energie na dojezd vlaků do nejbližší stanice a tím umožnil bezpečné vystoupení cestujícím. Baterie jsou však užitečné, i když k výpadku nedojde, neboť budou poskytovat levnou energii v časech, kdy je elektřina nejdražší.
Zajímavostí je to, že instalace hardwaru trvala Tesle pouhé dva dny. Jedná se přitom o největší úložiště energie v Asii.
Tesla obnovila referenční program
Během ledna jsme informovali o tom, že se Tesla v rámci úsporných kroků rozhodla zrušit referenční program. V něm majitelé Tesel za doporučení vozu svým známým získávali body, za které si pak mohli vybrat různé odměny. Tesla mimo jiné nabízela vyslání obrázku do vesmíru, bezplatné nabíjení na Superchargerech či slevu na nový Tesla Roadster. Právě poslední dvě zmíněné odměny se automobilce začaly dost prodražovat, a tak se rozhodla program ukončit.
V průběhu března pak Tesla přišla s novou podobou referenčního programu. Tentokrát se ale nenačítají body podle počtu lidí, kteří si na vaše doporučení koupili Teslu. Za každý nákup s uvedený referenčním kódem dostane jak kupující, tak držitel kódu nabíjení zdarma přes Supercharger na 1 600 kilometrů. Zároveň se držitel kódu zařadí do slosování o zakladatelskou sérii chystaného Modelu Y nebo o stejnou sérii nového Roadsteru. Model Y se bude losovat každý měsíc, sportovní Roadster pak každé čtvrtletí.
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Životnost 400k km bude reálně na polovině, neb spotřeba a tedy dojezd jsou trochu jinde, než deklarovaný ideál. A 200k s autem za milion není až taková výhra. Jakmile vláda zjistí, že jí utíká příjem z daní na pohonný hmoty, zavede dodatečnou daň. Vedle potíží s hledáním zásuvky kdesi u křoví pod panelákem a otázkou, kde se vůbec tolik elektřiny vezme už je nadšení ta tam.
S tou výdrží to není tak úplně pravda. Viz tenhle článek – Model S měl najeto přes 400 tisíc km a baterka poklesla jen o 7 %. A to jde o starší typ, předpokládám, že 2170 budou v tomhle ohledu ještě lepší.
Nebyla řeč o cyklech, nýbrž prostě o tom, že v reálným provozu je spotřeba vyšší. Teslu máme jako služební auto už nějakou dobu.
Nárust spotřeby taky není tak hrozný, kdyby všichni v čr začali najednou jezdit elektromobilama tak spotřeba vzroste o 10-15 % (lze to snadno spočítat). Co se baterek týče, tak statistiky zatím ukazují, že pokles po několikaset tisísích kilometrech je kolem 10-20%… Nejsou to baterie co jsou v noteboocích a mobilech, je to úplně jiný typ…
Lze předpokládat, že už kvůli ceně si většinu prvních elektromobilů budou kupovat lidé, co nebydlí v panelácích, ale mají svůj dům, nebo bydlí v nějaké novostavbě, která už obvykle má vlastní parkovací stání.
Když je na toto téma řeč, logickou úvahou mi vychází, že malobaterkáč, např. 35 kWh, musí mít poloviční životnost v km, než velkobaterkáč se 70 kWh a více. Vycházím z toho, že životnost je dána počtem nabíjecích cyklů (u Tesly cca 1500).
vacsina bateriek odide na starobu a nie na pocet cyklov
Trochu upřesním, objednávky Modelu 3 by v Čechách (Polsku, UK…) měly začít už v dubnu, max. začátkem května. Napsal později Elon. To samotné dodávky budou do konce roku. Nicméně se dá předpokládat, že při objednání v květnu, budou první kupci v Česku jezdit Modelem 3 nejpozději už někdy v červnu. Alespoň u dražších variant. Např. v Norsku mají reálnou dodací lhůtu M3 LR od první konfigurace na webu do dodání i 8 dnů. Jak je to možné, když Tesla musí vůz nejprve vyrobit a pak ho poslat na cestu lodí 10 tisíc km, která sama o sobě zabere klidně i 14 dnů? Tesla vyrobí různé kombinace výbav do zásoby, pošle je do Evropy a pak je teprve páruje se stejnými objednávkami.
Prvotní tweet: https://twitter.com/elonmusk/status/1117116982778679297
Následná odpověď: https://twitter.com/Rebel44CZ/status/1117150355836608513
Tak ten druhý tweet mi úplně unikl, díky za něj. 🙂 Trošku mám obavu, aby dodávky do Česka nezdrželo zpoždění servisu (dle googlu je teď trvale uzavřen a co já vidím, když jezdím kolem něj domů, tak se tam pořád maká + shání se lidi). Ale snad ho brzy otevřou.
Ale to nemusí znamenat, že se nezačne prodávat alespoň postaru – tedy stejně, jako Model S, nebo X, vyzvednutím v Holandsku. Může to být první krok a servis může přijít klidně někdy v průběhu roku. Zatím toto sice nikdo nepotvrdil, ale taky nevyvrátil. 🙂
Ve hře totiž není zdaleka jen Česká republika, nebo Slovensko a Polsko, ale všechny východní země včetně Ruska. A to skoro 20 evropských států, kde se Model S a X prodává, ale Model 3 ne. A je hodně nepravděpodobné, že by Tesla u všech těchto států čekala, až na místní pobočky. Zvláště, když kromě Česka a Polska nikde jinde servis nepřipravuje.
Nizozemsko mi už pro východní země přijde dost daleko. Tam bych to spíš viděl tak, že pro ně Tesla bude využívat nějaký servis z jiné země. Třeba ten náš nebo ten ve Finsku.
Ale tak to teď opravdu funguje. Když si např. někdo z Moskvy chce koupit Teslu, tak si ji musí vyzvednout v Holandsku. Kam s ní bude pak jezdit do servisu už je na něm. Tesla nemá určené, že z Ruska se má jezdit na servis třeba do toho Finska. Jezdit může do jakéhokoliv servisu po celé Evropě. Tesla to nijak neomezuje. Ale jako dá se Tesla koupit i v jiném státě, ale úplně oficiální to rozhodně není. Je problém s DPH, registrací atd… Jsou ale na to firmy, které s tím pomohou, auto přivezou a vše zařídí. Ale levné to úplně není, no… Každopádně sama Tesla nic takového nenabízí. A pochybuju, že se na tom pro východní země něco změní dříve, než budou mít servis i ve svém státě.
Proto buďme rádi, že my a minimálně Poláci ho mít budeme.
Perfektní, díky za článek a hezké velikonoce všem!
Díky, také přeji hezké svátky. 🙂