Rychlozprávy #4: Premiéra Blocku 5, výroba Crew Dragonu, skafandry SpaceX, a další

Vítejte v nové rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.

V tomto vydání Rychlozpráv se dozvíte o premiéře Blocku 5, demontáži RSS, výrobě Crew Dragonu a skafandrech SpaceX. A to není vše!

Block 4 a Block 5

Článek na NASA Spaceflight potvrdil, že nová varianta Falconu 9 zvaná Block 4 si odbyla premiéru při misi CRS-12. Finální variantou Falconu 9 by pak měl být Block 5, který má poprvé letět při první demonstrační misi s Crew Dragonem. Ta je momentálně plánována na únor 2018. Podle neoficiálních informací však bude nástup Blocku 5 postupný a tak se prý nejspíš už letos dočkáme částečné premiéry této varianty, podobně jako tomu bylo u Blocku 4, když vylepšený druhý stupeň byl použit o několik misí dříve než první stupeň.

Poslední misí s prvním stupněm starého typu (Block 3) bude Formosat-5.

Zpracování zachráněného stupně

Už den po přistání prvního stupně během mise CRS-12 se objevila tato fotka zachycující jeho zpracování pomocí jeřábů.

Manipulace se stupněm č. 39 po přistání na LZ-1 při misi CRS-12 (Foto: /u/jifwoa)

Demontáž RSS

V minulých Rychlozprávách jsem informoval o tom, že SpaceX plánuje zapracovat na demontáži otočné konstrukce RSS na rampě LC-39A během pauzy mezi misemi. Po startu CRS-12 se objevil pěkný srovnávací GIF, na kterém je dobře vidět, jak moc byla RSS rozebrána mezi misemi CRS-10 (únor) a CRS-12 (srpen). Autorem fotografií je Trevor Mahlmann.

Kamera SpaceX

Vzácná fotka jedné z kamer, které SpaceX používá pro záznam startu:

(Zdroj: /u/washed)

Jak se vyrábí Crew Dragon

NASA během živého přenosu startu CRS-12 promítla video, ve kterém se objevil záběr na Crew Dragon během výroby. Vpravo vidíte trunk a vzadu vlevo tlakovou kabinu.

Crew Dragon při výrobě (Zdroj: NASA)

Sklápění TELu

Fotograf Bill Jelen vytvořil pěkný obrázek znázorňující sklápění TELu při misi CRS-12.

Sklápění TELu při misi CRS-12 (Foto: Bill Jelen)

Red Dragon je mrtvý

Podle článku na webu Spaceflight Now zástupci NASA potvrdili, že je SpaceX informovalo o tom, že projekt Red Dragon byl uložen k ledu. Zajímavostí je, že NASA byla připravena do tohoto projektu investovat 32 milionů dolarů v průběhu 4 let. Tato částka údajně představovala zhruba 10 % odhadované celkové ceny první mise Red Dragonu.

Fotky skafandrů SpaceX

Elon Musk na Twitteru oznámil, že někdy “příští týden” budou konečně zveřejněny obrázky skafandrů, které SpaceX navrhlo pro posádku Crew Dragonu. Lidé, kteří skafandry už viděli (např. astronaut Garrett Reisman), tvrdí, že jsou skvělé a máme se na co těšit. Pro srovnání přikládám fotku “konkurenčního” skafandru společnosti Boeing, který bude použit v lodi Starliner:

Skafandry pro loď Starliner společnosti Boeing (Zdroj: Boeing)

Boční stupeň Falconu Heavy na cestě

Stupeň č. 25, který původně letěl na misi CRS-9 a následně byl přepracován na boční stupeň Falconu Heavy, byl spatřen při přepravě do McGregoru, kde bude otestován. Zdrojem fotek je Robert Bass, který poskytl také video.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač

Budu trošku off-topic s článkem ale zeptám se. Není nějaké info, že by se firma začala zajímat o vertikální integraci nákladu? Přeci jen ji tím mohou utíkat zakázky od vládních agentur, které může obírat o větší peníze (málo konkurentů) než v sektoru vynášení geostacionárních družíc, kde je hustší konkurence 😉 Ano, já vím, že tam přebírá většinu zakázek, ale přeci jen, tam to dělá nízkou cenou, u vlády si může říct o víc.

samo

Niekde som čítal o tom že na LC 39A spevňovali základy tej veže ktorá tam je napevno a z ktorej budú nastupovať astronauti do Dragonu práve kvôli vertikálnej integrácii a žeriavu.

Roman L.

Jeřáb na LC-39A je v plánu, SpaceX chce po zprovoznění LC-40 využívat 39 pro náročnější lety typu CRS, Crew Dragon, FH nebo NRO, kde je třeba více času na přípravu, než ty dva týdny, které SpaceX chce dodržovat. Proto se klasické komerční lety přesunou na 40, odkud můžou startovat pravidelně jednou za dva týdny s klasickým Falconem, protože je nebude nic zdržovat.