Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
Dnes se mimo jiné dozvíte další novinky o chystané raketě Starship, zjistíte, kdy uvidíme první prototyp pickupu od Tesly a kde SpaceX vezme peníze na Starlink, poznáte talentovaného modeláře a zjistíte, jak pokračují úpravy věže na rampě LC-39A.
Lavina tweetů Elona Muska o chystané raketě Starship-Super Heavy nemá konce! I když už jsme na toto téma napsali dva články, Elon od té doby tweetnul ještě pár dalších novinek. Například upřesnil, jak bude fungovat tepelná ochrana aktuální verze lodě, která má nově být z nerezové oceli. SpaceX nejspíš původně plánovalo využít tepelnou ochranu tvořenou materiálem TUFROC (Toughened Uni-piece Fibrous Reinforced Oxidation-Resistant Composite), na jehož výzkumu a vývoji firma od června 2018 spolupracovala s NASA. Po přechodu k oceli tento materiál však nejspíš není třeba, jak vysvětlil Musk v novém tweetu:
Závětrná strana [tepelnou ochranu] nepotřebuje a návětrná strana bude aktivně chlazena zbytkovým tekutým metanem (kryogenním), takže [loď] bude vypadat jako tekuté stříbro i na horké straně.
Co se týče tepelné ochrany motorů Raptor, ty prý „musí být kryty během vstupu do atmosféry”. Následně však dodal: „Ale možná taky ne…” Na otázku, co bylo hlavním důvodem takto radikálních změn designu rakety, Musk odpověděl:
Čas. Ale [nový design] se nakonec ukázal jako dramaticky lepší.
Jinými slovy, vývoj verze využívající uhlíkových kompozitů a tepelného štítu by trval moc dlouho. Jelikož ale Musk chce raketu uvést do provozu co nejdříve (možná kvůli Starlinku), padlo rozhodnutí použít jednodušší ocelový design, který je nakonec možná lepší než původní kompozitový.
Musk odhaduje 60% šanci, že Starship dosáhne oběžné dráhy v roce 2020. Ale z aktuálních změn designu je očividně velice nadšený, protože dodal, že šance „rapidně stoupá díky nové architektuře”.
Elon Musk je evidentně velice nadšený z elektrického pickupu, který chystá jeho společnost Tesla. Aktuálně řekl, že by ho chtěl začít vyrábět co nejdříve, a tak prý možná už příští rok ukáže prototyp. Nad plánovaným pickupem se Musk rozplýval také v nedávném rozhovoru. Prý bude vypadat velice futuristicky, jako něco z filmu Blade Runner.
Popularita jména Elon u novorozeňat v USA neustále roste. Před rokem 2011 se takto jmenovalo méně než 20 dětí z každého milionu, nyní je popularita desetinásobná. Nevíte, čím by to mohlo být? 🙂
Nedávno jsme psali o tom, že na jaře nás možná čekají rovnou dva starty Falconu Heavy. Další novinou pro tuto obří raketu je nedávná zpráva, že NASA zvažuje Falcon Heavy jako alternativní nosič pro projekt Europa Clipper. Ten spočívá ve vyslání robotické sondy k Jupiteru, kde by provedla několik přiblížení k Europě, jednomu z jeho ledových měsíců. Stále je sice v plánu sondu vynést na raketě SLS agentury NASA, ale ta se při vývoji neustále potýká s problémy a odklady, a tak vědci pro svou sondu hledají další možné alternativy. Levný a silný Falcon Heavy je pro tento náklad vhodným kandidátem. Více v článku na Ars Technica.
Everyday Astronaut zároveň vyvrátil dlouho tradovanou informaci, že nosnost Falconu Heavy je vždy maximálně 10 tun kvůli tomu, že na horním stupni využívá adaptér nákladu z Falconu 9. Payload Adapter Fitting je zařízení, které spojuje vynášený náklad s horním stupněm. O něm se dlouho předpokládalo (i když to nebylo nikdy potvrzeno), že je stejný u F9 i FH. A jelikož v oficiální (a několik let staré) příručce k Falconu 9 je uvedeno, že maximální nosnost tohoto adaptéru je 10 tun, populární teorií bylo, že FH taky má maximální nosnost pouze 10 tun. Jenže nyní Everyday Astronaut vysvětlil, že adaptér pro FH viděl na vlastní oči a zároveň mu bylo potvrzeno, že je zhruba třikrát silnější než ten pro Falcon 9.
Věž na rampě LC-39A prochází proměnou. V posledních týdnech začala instalace obložení a věž také dostala nový černobílý nátěr, který barevně ladí k nástupnímu rameni pro posádku. Zatím není úplně jasné, jak přesně bude věž nakonec vypadat, ale na Facebooku se objevila pěkná fanouškovská vizualizace ukazující možný výsledný vzhled věže s obložením i bez.
V říjnu jsme informovali o tom, že SpaceX vyjednává získání půjčky ve výši 500 milionů dolarů, přičemž původně chtěla dokonce 750 milionů dolarů. Nakonec ale situace dopadla jinak – SpaceX se podařilo získat půjčku ve výši 250 milionů dolarů a dalších 500 milionů získá formou investice do firmy. Má se za to, že SpaceX peníze chce na rozjetí projektu satelitní internetové konstelace Starlink, kterou bude tvořit skoro 12 000 družic. Ty je potřeba v následujících měsících a letech začít vyrábět a vynášet. A to nebude zadarmo.
Dalším zdrojem financí pro Starlink je kontrakt od amerického ministerstva obrany ve výši 28,7 milionů dolarů, v rámci kterého má SpaceX studovat, vyvíjet a testovat potenciální armádní využití Starlinku. Myslím, že není potřeba složitě vysvětlovat, proč by armáda mohla považovat globální internetovou síť za užitečnou pro své účely.
Pokud jsou mezi našimi čtenáři nějací modeláři, jistě ocení zajímavý krátký dokument o J. Barnardovi, který si sám vyrábí pokročilé modely schopné motorického přistání inspirované raketami SpaceX. Dokonce vypadá jako mladší verze Elona Muska!
Nejčtenější články od posledního vydání Rychlozpráv:
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
"Nakonec ale situace dopadla jinak – SpaceX se podařilo získat půjčku ve výši 250 milionů dolarů a dalších 500 milionů získá formou investice do firmy."
Vypadá to, že z nabízených podílů ve firmě v celkové hodnotě 500 milionů dolarů se SpaceX zatím podařilo získat "jen" 273 milionů. Těžko říct, zda je to více, přibližně stejně, nebo méně než SpaceX očekávalo (Pozn.: ještě není po všem, nabídka stále platí, takže je možné, že se číslo bude časem zvyšovat). Zdroj
Tak mne napada kacirska myslenka, ze pokud by se vyvoj BFR/BFS a jeho "nasazeni do sluzby" komplikoval a odsouval ... tak radove jednodussi a lacinejsi prechodne reseni pro obsluhu misi ve Slunecni soustave by bylo zesilit stredni stupen FH a pridat dalsi dva bocni stupne, cimz by vznikl Falcon Super Heavy (FSH) s nosnosti cca 100 tun na LEO a moznosti dopravy mensich nakladu prakticky kamkoliv ve Slunecni soustave.
Dovolím si s vámi nesouhlasit. Pokud jde totiž o BFR/BFS, tak BFR je vlastně ten váš zesílený první stupeň FH. Když se nad ním zamyslíte, tak je to skutečně to samé jako aktuální první stupeň F9 s tím rozdílem, že tam bude více motorů, ale to mají zmáknuto z FH, Pokud jde o ostatní věci, tak se dá snadno použít zkušenost s F9. Proto si taky myslím, že se začíná od BFS, protože tam se potřebují naučit jak se dostat z LEO zase dolů na zem. Samozřejmě současně se naučí pracovat s novými motory. Posléze pak vezmou zkušenosti z F9, FH a BFS test a postaví BFR.
díky ti za článek Petře
Paráda