Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky o všech Muskových firmách. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
Dnes mimo jiné zjistíte, jak snadno ukrást Teslu, dozvíte se novinky o pokrocích Boring Company, prohlédnete si vyplavený kryt Falconu, uvidíte, jak bude přistávat BFS na Marsu, a zjistíte, na co přispěla Muskova charitativní nadace.
Podle nového článku na NSF nebude u prosincového startu Falconu 9, při kterém bude vynesen první satelit GPS nové generace, provedeno přistání prvního stupně kvůli náročné orbitě. Během mise má navíc být nasazen zbrusu nový stupeň B1054, takže jeho zahození do moře bude o to větším zklamáním. Nicméně to vysvětluje, proč tento stupeň byl v Hawthorne spatřen s již použitým mezistupněm – když se nebude přistávat, byla by nového černého mezistupně škoda. Stejně tak se dá předpokládat, že raketa na této misi poletí bez nohou a drahých titanových kormidel.
Ten samý článek zároveň tvrdí, že u mise SSO-A nebude možné přistání prvního stupně, pokud nedojde ke změně termínu startu (momentálně 19. 11.). Důvodem by mohla být přítomnost rakety Delta IV Heavy a vládního nákladu NROL-71, jejichž start má proběhnout 10 dnů po této misi. Stupeň vracející se na pevninu by mohl představovat riziko pro raketu i cenný náklad. SpaceX navíc údajně nemá licenci na přistání na mořské plošině, takže přistání stupně by možná nebylo možné provést vůbec. Uvidíme, jak to nakonec dopadne.
Nedávno jsme v Rychlozprávách informovali o tom, že drtivá většina ukradených Tesel se v USA vrátí ke svým majitelům, ale že v Evropě jsou zloději úspěšnější. Jednu takovou krádež teď zachytily bezpečnostní kamery v Británii. Vůz byl odcizen metodou zesílení signálu dálkového ovladače auta, který se nacházel v domě. Vůči tomuto typu krádeže jsou náchylná i auta ostatních značek. V případě Tesly se tomu dá zabránit vypnutím automatického otevírání dveří po přiblížení nebo zapnutím bezpečnostní funkce, se kterou je nutné zadat PIN, než se auto může rozjet.
10. prosince bude slavnostně otevřen zkušební tunel The Boring Company, který začíná pod parkovištěm SpaceX v Hawthorne. O den později pak bude firma poskytovat projížďky tunelem zdarma, při nichž budou elektrická vozítka vyvinutá Teslou dosahovat rychlostí až 250 km/h. Tunel má zhruba 1,6 km a nově dostal bílý nátěr a také stupňované betonové dno uzpůsobené pro pohyb vozítek. Firma zároveň staví první nástupní stanici pro tento zkušební tunel. Stanice se bude nazývat O’Leary Station.
V minulých Rychlozprávách jsme informovali o tom, že Elon Musk daroval půl milionu dolarů školám v michiganském městě Flint na instalaci vodovodních filtrů. Tím však pomoc od jeho charitativní nadace Musk Foundation neskončila. Musk také zaplatil pořízení Chromebooků pro studenty školy Woodland Park Academy na předměstí Flintu. Chromebook je levný notebook od Googlu, který je populárním zařízením ve školách. Počítač od Muska dostali všichni žáci od 2. do 8. třídy.
Nějak takhle by podle jednoho fanouška mohlo už v roce 2022 probíhat přistání kosmické lodě BFS na Marsu:
Tesla v červenci oznámila, že v Šanghaji plánuje postavit továrnu Gigafactory 3, kde firma hodlá každý rok vyrábět až 500 000 elektromobilů pro tamní trh. Tesla potřebuje vlastní čínskou továrnu, jelikož kvůli vysokému dovoznímu clu jsou Tesly o 40–60 % dražší než totožné auto vyrobené v Číně. Tesla nyní za 140 milionů dolarů odkoupila pozemek o rozloze 86 hektarů, kde se do nedávna pěstovaly melouny. Brzy by tedy mohla začít stavba továrny, přičemž výroba aut by se zde mohla rozjet do dvou let a celková cena projektu by mohla dosáhnout zhruba 2 miliard dolarů. Kromě výroby Modelu 3 zde bude také probíhat kompletace Modelů S a X. Časem by se zde mohl vyrábět i Model Y. Výhledově se chystá také Gigafactory v Evropě a další v USA. Více informací na Teslarati.
Před časem jsme informovali o trestu, který Elonu Muskovi a Tesle vyměřila americká Komise pro burzy a cenné papíry (SEC) kvůli jeho zavádějícím tweetům o plánech stáhnout akcie Tesly z burzy. Tesla i Musk měli každý zaplatit 20 milionů dolarů a Musk zároveň musí odstoupit z pozice předsedy správní rady Tesly. Rozhodnutí SEC však ještě musel schválit soudce. K tomu došlo minulý týden, takže trest je platný a Musk nyní musí do 90 dní odstoupit z čela správní rady a Tesla musí vybrat jeho nástupce. Firma zároveň musí přidat dva nezávislé členy správní rady a navíc lépe dohlížet na to, jak firma zveřejňuje informace důležité pro akcionáře. To znamená, že Musk musí být opatrnější ohledně informací, které sdílí na Twitteru.
Během zářijové mise Telstar 18V nedošlo k pokusu o záchranu aerodynamického krytu, který proto ani nebyl vybaven padáky. Nyní se kus krytu vyplavil na ostrově Ocracoke u pobřeží Severní Karolíny. Zástupce SpaceX potvrdil, že se jedná o kryt z této mise. Další informace najdete v tomto článku.
Elon Musk na letošního Apríla prohlásil, že žal z blížícího se bankrotu Tesly zapíjel firemní tequilou. Byl to jen vtip, ale Tesla si nyní registrovala ochrannou známku pro jméno Teslaquila a Elon na Twitteru oznámil, že tato tequila inspirovaná jeho automobilkou se brzy stane realitou a přiložil fotku přibližného vzhledu lahve.
Elon Musk nedávno prozradil, že Tesla vyvinula vlastní hardwarové řešení optimalizované pro neuronové sítě, které pohání Autopilot a chystané samořídící funkce jejích vozů. Tento hardware byl navržen světovými experty na konstrukci počítačových čipů ze společnosti AMD a do nových Tesel by se měl začít instalovat za 6 měsíců. Podle Muska je 5krát až 20krát výkonnější než hardware od společnosti Nvidia, který Tesly využívají v současnosti. S tímto novým specializovaným počítačem by Tesly už měly být schopny kompletně samostatného řízení. Zákazníci, jejichž auto je vybaveno starší verzí hardwaru, si budou moci nechat počítač upgradovat za 5000 dolarů, nebo jej dostanou zdarma, pokud si při nákupu auta předplatili funkci “plně autonomního řízení”. Více informací například na Electreku.
SpaceX se může pyšnit rozsáhlou fanouškovskou základnou. A aktuálně se objevily zajímavá videa o dvou prominentních členech této rozmanité komunity. Dokumentární pořad Vice News natočil krátkou reportáž o 18letém fotografovi Johnu Krausovi, s jehož fotkami ze startů a dalších aktivit SpaceX jste se mohli mnohokrát setkat i na ElonX. Reportéři Krause doprovázeli, když jel nafotit start mise Telstar 18V, takže můžete vidět, co práce fotografa raketových startů obnáší.
Druhé video je hodinový rozhovor s Olim Braunem, který nabízí pravděpodobně nejkvalitnější a nejvěrnější modely raket a lodí SpaceX. Oli bydlí v Německu, takže jeho povedené modely si můžete snadno objednat na jeho stránkách.
Nejčtenější články na ElonX od posledního vydání Rychlozpráv:
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Tomu nezachraňování GPS stupně fakt nerozumím. Dle Guntera májí družice GPS III mít apogee kick motor, takže nějak nerozumím, co autor článku na NSF myslí tím will have to utilize significant performance. Předchozí řada měla skoro poloviční hmotnost, protože ji rakety vynášeli přímo na správnou dráhu. Tj, nepotřebovali motor a palivo navíc.
Jedině snad, že by druhý stupeň měl v plánu částečně navyšovat i perigeum, Tedy kromě toho, že bude na subsynchronní dráze s apogeem ve výšce 20 200 km (MEO). Ale obyčejný subsynchron s 3,5 t družicí není nic, co by neměl Falcon 9 s přistáním na ASDS zvládnout.
Nemluve o tom, ze na mise, kde nestaci F9, lze pouzit FH.
V době, kdy se SpaceX ucházelo o první GPS kontrakt, FH ještě nebyl letectvem certifikován, takže se s ním SpaceX nemohlo přihlásit.