Vítejte v nové rubrice, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.
V tomto vydání Rychlozpráv se dozvíte o stavbě nových přistávacích plošin, upraveném TELu, demontáži konstrukce pro raketoplány a zjistíte, které zachráněné stupně už nejspíš znovu nepoletí. A to není vše!
Ve čtvrtek 10. 8. kolem 15:00 proběhl statický zážeh mise CRS-12. Start je oficiálně plánován na 14. 8. 18:31 SELČ. Podívejte se na video zážehu:
Během tohoto statického zážehu si také někteří všimli, že TEL byl během měsíčního prostoje mezi starty mírně upraven. Spekuluje se, že by to mohlo souviset s potřebami raketoplánu X-37B nebo s Falconem Heavy.
Objevila se první veřejná fotka přístupového ramene pro nástup posádky do Crew Dragonu. Rameno s přípravnou místností jsou už nějaký čas připraveny, ale zatím neproběhla instalace k věži na rampě – je však plánována na konec letošního podzimu. První mise s posádkou by pak měla proběhnout v červnu 2018.
SpaceX pokračuje v přípravách na první start Falconu Heavy, pro který bude potřebovat více než jednu přistávací plošinu na pevnině, neboť při této misi budou oba boční stupně přistávat zpět na Floridě. Z toho důvodu společnost rozšiřuje stávající komplex LZ-1 a o dvě další plošiny.
Vytvořil jsem pro vás animovaný GIF, na kterých je vidět průběh prací na LZ-1 od prosince 2014 až do srpna 2017. Animace je tvořena satelitními snímky z aplikace Planet Explorer Beta.
Elon Musk na Instagramu nasdílel mírně upravené starší video z roku 2015 znázorňující letový profil Falconu Heavy.
Ve videu sice všechny tři boostery přistanou na pevnině, ale v reálu tato situace pravděpodobně moc často nastávat nebude (jestli vůbec někdy). Například už bylo potvrzeno, že při listopadové demonstrační misi budou boční stupně přistávat na pevnině a ten centrální přistane na mořské plošině OCISLY.
(VIDEO BYLO SMAZÁNO)
Na Redditu se nedávno objevily dvě fotografie neznámých prvních stupňů. Členové fóra se následně společnými silami pokusili stupně identifikovat.
První fotka je z Hawthorne, kam byl tento první stupeň přivezen. Mělo by jít o zachráněný stupeň z mise Iridium-2, jehož renovace zde má údajně proběhnout.
Druhá fotka byla pořízena v komplexu CCAFS na Floridě a na snímku jsou pravděpodobně stupně z misí NROL-76 (v pozadí) a Iridium-1/BulgariaSat-1 (v popředí). Vypadá to, že tyto stupně už znovu nepoletí, neboť tímto způsobem se uskladňují stupně, které SpaceX neplánuje znovu použít. Stejného osudu se dočkal také stupeň z mise JCSAT-16.
Zajímavé je, že stupeň z mise NROL-76 absolvoval snadnou misi na nízkou dráhu, takže je téměř určitě v dobrém stavu pro opakované použití. To, že je i přesto nyní natrvalo uskladňován, by mohlo znamenat, že SpaceX pro něj v dohledné době nebude mít využití a v budoucnu už bude prioritizovat stupně typu Block 4 a Block 5, u kterých bude znovupoužití snazší a levnější. První stupeň typu Block 4 by měl být poprvé použit už za pár dnů při misi CRS-12.
Doporučuji také navštívit místní přehled všech zachráněných stupňů, ve kterém najdete fotky stupňů, historii absolvovaných misí, jejich aktuální umístění a plány do budoucna.
Společnost SES oznámila, že mise SES-11, která je momentálně plánována na 27. 9., nakonec poletí s již použitým prvním stupněm (nejspíš s tím z mise CRS-10), přestože původně byla mise plánována s novým stupněm. Společnost také zvažuje použité stupně pro budoucí mise SES-16 (prosinec) a SES-14 (2018).
Jednalo by se o třetí start s již použitým stupněm (po misích SES-10 a BulgariaSat-1). Hmotnost satelitu je kolem 5400 kg, takže případné přistání bude náročné (pokud k němu vůbec dojde).
Tato mise zároveň nejspíš bude první, která bude startovat ze znovuzprovozněné rampy SLC-40, která byla poničena při loňské nehodě při misi Amos-6.
Web Spaceflight Now vytvořil pěkné video znázorňující proces postupné demontáže RSS (Rotating Service Structure) na rampě LC-39A. Konstrukce původně obsluhovala raketoplány, ale teď už je k ničemu, a tak ji SpaceX po kouskách rozebírá. Zbyde jen věž vlevo, která poslouží při nástupu astronautů do Dragonu. RSS má podle SpaceX být kompletně odstraněna do konce roku.
Na Instagramu ElonX jsem sdílel dvě starší fotky od SpaceX:
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
Neviete ci tento falcon bude mat uz tie nove titanove kormidla?
Předpokládám, že všechny budoucí mise, při kterých se bude provádět pokus o přistání, už budou mít titanová kormidla.
Tak mě napadá,jestli nechtějí použít stupeň z NROL-76 na letový test Crew Dragonu.Tam je při max.Q téměř jistota,že to raketa nepřežije.Pokud by to zvládla a přistála,tak to by byl superůspěch pro PR!!Nebo je skladují do doby,než se najde vhodný náklad,který neumožní přistání?
Ťažko povedať je to možné no teraz určite budú odpočívať pod holým nebom :D
👏