Rychlozprávy #27: Raketová Tesla, výroba metanu na Marsu, interiér BFS, vývoj Starlinku, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte, že SpaceX hodlá na Marsu vyrábět pohonné hmoty, spolupracuje s Teslou na nové generaci sporťáku Roadster, připravuje se na výrobu satelitů pro Starlink, a dále uvidíte interiér lodi BFS a také sledovací kamery v akci.

Tesla + SpaceX = Nový Roadster

Elon Musk se před pár dny účastnil setkání akcionářů firmy Tesla a během něj oznámil, že nová generace sportovního vozu Roadster bude mít speciální SpaceX paket zajišťující ještě vyšší výkon. Později na Twitteru pak Musk vysvětlil, že nový Roadster bude volitelně vybaven zhruba 10 raketovými tryskami na stlačený vzduch, který bude uložen v tlakových nádobách vyvinutými pro raketu Falcon 9. Jedná se o ty samé nádoby, které SpaceX vyvinulo v reakci na nehodu Amos-6. Podle Muska to jsou nejpokročilejší tlakové nádoby na světě a jsou doslova neprůstřelné.

Zakomponování trysek do vozu prý výrazně zlepšuje zrychlení, maximální rychlost, brždění a ovladatelnost. Roadster se přitom i bez trysek může chlubit zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhých 1,9 sekund. Rozhodně se jedná o neotřelý nápad, ale jsem zvědavý, jak bude systém trysek fungovat v praxi.

Nová generace elektromobilu Tesla Roadster (Foto: Tesla)

Výroba metanu na Marsu

Když Musk mluvil o Roadsteru s tryskami, zároveň potvrdil, že SpaceX stále pracuje na zařízení, které zachytává oxid uhličitý a v kombinaci s vodou z něj následně vyrábí metan a kyslík. Takové udělátko bude nutné k výrobě paliva a okysličovadla pro raketu BFR na Marsu a je nedílnou součástí plánu SpaceX na kolonizaci Rudé planety. Nejedná se však o úplnou novinku. Pozorní čtenáři vědí, že Elon o vývoji systému na výrobu pohonných hmot mluvil už loni v říjnu.

BFR na Marsu se základnou v pozadí (Zdroj: SpaceX)

Sledovací kamera v akci

Nedávno jsme na ElonX přeložili zajímavé video o speciálních kamerách, které se používají při startech raket a díky kterým máme k dispozici tak skvělé záběry v živých přenosech SpaceX. Během mise SES-12 byly tyto sledovací kamery samozřejmě nasazeny také a díky kanálu US Launch Report nyní můžete vidět kameru i kameramana v akci (relevantní úsek začíná v čase 16:00).

Garrett Reisman jde učit

Možná nevíte, že bývalý astronaut Garrett Reisman od roku 2011 pracuje ve SpaceX jako ředitel programu pro lidskou posádku. Pomáhal tedy vyvíjet Crew Dragon a sloužil jako důležitý most mezi NASA a SpaceX během programu Commercial Crew. Nyní však přijal nabídku učit o pilotované kosmonautice na University of Southern California, a tak bude ve SpaceX sloužit už jen v omezené kapacitě jako poradce.

V rozhovoru pro Ars Technica Reisman řekl, že SpaceX bude určitě první, kdo vynese astronauty do vesmíru, a porazí tak konkurenční Boeing a jejich loď CTS-100 Starliner. Zároveň si je jistý, že lidstvo se dostane na Mars. Je to prý jen otázka času.

Garrett Reisman před kosmickou lodí Dragon (Foto: Wired)

Starlink a vertikální integrace

SpaceX moc nemluví o své chystané internetové konstelaci Starlink, kterou budou tvořit doslova tisíce relativně malých satelitů, ale projekt evidentně nabírá obrátky. Redaktor webu Teslarati si všiml, že na stránkách SpaceX je nově spousta nabídek práce v jejich pobočce v Redmondu (podle Business Insideru to je více než 100 pozic), kde probíhá veškerý vývoj a vše související se Starlinkem.

Z popisů jednotlivých pozic lze vydedukovat, že SpaceX hodlá všechny satelity i uživatelské stanice vyvinout a vyrábět téměř kompletně samo. Od solárních panelů přes laserové spoje a baterie až po čipy a software. To je v oboru dost nevídané, ale kdo zná Elona Muska, toho tento krok asi moc nepřekvapí. Tzv. vertikální integrace, kdy si firma skoro všechno vyrábí sama, není snadná a ne vždy vhodná, ale má velké potenciální výhody, nabízí mnohem větší flexibilitu a v případě masové výroby především také umožňuje ohromné úspory.

Pobočka v Redmondu měla od svého otevření v roce 2015 jen pár desítek zaměstnanců, ale to se evidentně v následujících měsících změní.

Pobočka SpaceX v Redmondu poblíž Seattlu (Foto: GeekWire)

Průřez lodí BFS

Big Falcon Spaceship, neboli horní stupeň megarakety BFR, má být schopen dopravit až 100 lidí na Mars. Jak hodlá SpaceX do lodi nasoukat tolik lidí, zatím nevíme, neboť k dispozici je jen hrubý render vnitřku většího ITS. Jeden z fanoušků se proto rozhodl ztvárnit vlastní představu interiéru BFS a vytvořil podrobný průřez lodí a jednotlivých sekcí.

Realita bude pravděpodobně velice odlišná, ale i tak se jedná o neuvěřitelně precizní prácičku!

Fanouškovská představa interiéru lodi BFS (Autor: /u/nobiwon)

Pro představu reálné velikosti BFS dobře poslouží také toto srovnání BFR, Falconu Heavy a letounu Airbus A380:

BFR, Falcon Heavy a Airbus A380 (Zdroj: FandoMate.com)

K interiéru BFS se aktuálně vyjádřil také Elon Musk. Běžecká dráha na palubě prý bude vypadat asi jako scéna ve filmu 2001: Vesmírná odysea. Následně upřesnil, že to bude podobné spíše Skylabu, ale s o polovinu větším průměrem.


Rozpínací moduly Bigelow

Společnost Bigelow Aerospace vyvíjí rozpínací kosmické moduly, od kterých si mnozí slibují brzký vznik vesmírných hotelů na oběžné dráze. Zkušební modul BEAM se momentálně nachází na ISS, kam byl vynesen Dragonem na misi CRS-8.

Jak by mohla vypadat menší kosmická stanice složená ze tři modulů B330 ukazují tyto fanouškovské rendery z Redditu. Na prvním vidíte navštěvující loď BFS a na druhém Crew Dragon a Dreamchaser společnosti Sierra Nevada Corporation.

Vědátoři na pivu a Block 5

Jako autor webu ElonX jsem byl opět pozván do pořadu Vědátoři na pivu, který vzniká na facebookové stránce Vědátor. Hovořil jsem o tom nejdůležitějším na téma Falcon 9 Block 5. (Omluvte prosím špatně nastavenou hlasitost.)

Články z minulých týdnů

Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv (vyjma profilů misí):

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
yamato

“SpaceX is already developing high efficiency CO2 capture with H2O to form liquid CH4” a toto ako myslel? Mozu zachytavat CO2 priamo pomocou vody a nejakym sposobom ich donutit zreagovat na CH4? Napr. nejake katalyzatory, alebo nano-membrany, alebo nano-membranove katalyzatory… ?? Doteraz sa vzdy uvazovalo o elektrolyze vody, ale ta je energeticky velmi narocna.

Ivo

Tak tady je třeba jedna z možností jak na to. Je potřeba voda a CO2.

http://oenergetice.cz/elektrina/power-to-gas-budoucnost-akumulace-elektriny/

xxx

Zákon zachování energie se obejít nedá – minimálně vždy bude potřeba tolik energie kolik se jí v rámci tepla uvolní při následném úplném spálení methanu za pomoci kyslíku.

Ivo

Zde se energie neřeší, ta se bere ze Slunce, takže jde jen o dopravu panelů na dané místo a pak se musí řešit pouze technologie výroby a suroviny.

Ivo

Ad vědátoři, zajímal by mě názor diskutujících na:

1. Snižování tlaku u Blocku-5 (Já si myslím, že je to nejspíše tím, že buď potřebují omezit strukturální namáhání rakety jako takové a nebo trysky motoru. Jde o to, že pokud by to neudělali, tak by možná museli něco zesílit/předělat a to by mělo reálný smysl třeba jen pro pár sekund nebo desítek sekund letu. Proto raději zvolili variantu postupného snižování tlaku a zachování konstantního tahu. Možná je za tím i to, že by se dostali do zóny přetížení, které je nad rámec standardů pro některé náklady, o lidech nemluvě.)

2. Životnost Blocku-5 (Já si myslím, že je navržen schválně na 100 letů, aby byl dostatečně robustní a nebyly problémy během prvních 10 letů. Reálně si myslím, že to dopadne tak, že stejně přijdou další vylepšení a pak je otázkou, zda bude levnější je aplikovat na stupeň, který má za sebou 10+ letů a nebo jej rozebrat, prozkoumat, nabrat další zkušenosti a raději postavit nový novější verze.)

Předem děkuji za konstruktivní příspěvky.

Jiří Hadač

Pokud ti nebude vadit souhlas, tak klidně přispěju.
Ad 1) tady se určitě shodneme, dokonce bych viděl ten klíč v tom nadlimitním nárůstu zrychlení + riziko zvýšeného a přitom zbytečného opotřebení.
Ad 2) Tady je dokonce na místě odhad, že si rozeberou raketu po každém prvním dalším letu navíc. Tedy samozřejmě ne vše, ale ty součástky, u kterých je možnost namáhání, opotřebení a poškození. Přeci jen zjistit, jak se teorie a plánování shoduje s praxí, toje rozhodně potřeba. A pokud mám vědět, co se děje, tak potřebuju zjistit rozdíl vlivu na součástky z mise na LEO, GTO, nebo výš, anebo minimálně po přistání na pevninu, ASDS, přistávání 1-3-1 a přistávání na 3 motory. Tady už půjde dělat opravdu hezká statistika životnosti a opotřebení. Opět, představa je krásná věc, mít to ověřené pozorováním, měřením či testy je věc druhá a klíčovější.

Ivo

Ad 2) souhlasím, navíc si myslím, že v momentě, kdy nebude ekonomické pokračovat, tak ještě je tady mise, kdy se raketa nebude zachraňovat a tím se zalepí ty starty, kde by to bylo zbytečně náročné/nákladné.

Jiří Hadač

Souhlas, ale to se asi nebude týkat několika prvních exemplářů. První skončí v raketové zahradě SpaceX, druhý třebas v Huntsville, další na Floridě v CCAFS, další před budovou v Hawthorne, ať je tam další a vyšší maják kousek od letiště. A pak poletí další teprve na expendable. Ikdyž, boha, na co by kdo potřeboval 250 t na LEO :-D. Už vím, vynese celou DSG i se zásobou paliva a motorem pro přelet.

Jiří Hadač

Furt sem přemýšlel, kde jsem ten obrázek Dreamchaseru viděl, a pak jsem na to přišel. Což ovšem není na škodu.
A mimochodem, když sem viděl ten pravý obrázek, tak první co mě u té nadokované lodi napadlo, bylo, marja Dyna Soar 😀 asi moc čtu.
Jinak to zásobovaní toho malinkého hotelu pomocí BSF, to mi přijde až moc velká loď pro malý hotýlek. Ikdyž pokud se splní ty plánované ceny, tak co by ne.
Hezké, ale nejlepší je ten průřez BFS. Až tehdy člověka napadne, jak to vevnitř bude obrovské, a co všechno musí loď obsahovat.

Ivo

Ještě k tomu BFS a k počtu lidí. Je potřeba si uvědomit, že 1/3 lidí bude vlastně spát a pouze 2/3 lidí budou v aktivní části lodě, takže reálně to budou kolem 66 lidí. Navíc umělá gravitace asi moc nehrozí, takže z těch 66 lidí bude 8-9 lidí cvičit, aby jim neatrofovalo svalstvo, dále pak asi se bude část lidí starat o systémy lodě, pravidelné činnosti jako údržba a úklid. Myslím si tedy, že by těch 100 lidí mohlo být docela blízko realitě. Pravda ovšem je, že to může být i jinak, pokud Elon do té doby nevymyslí hibernaci. 😀

Jiří Hadač

Tak budu hádat, že pokud bude ve volném prostoru na přeletu k Měsíci/Marsu, tak bude loď alespon minimálně rotovat podle podélné osy, ne kvůli gravitaci, ale kvůli barbeque modu, aby se rovnoměrně ohřívala od Slunce. Ale bohatě bude stačit pomalá rotace bych řekl, hádám pár stupňů za minutu max, ale tady nemám představu a můžu se plést ve velikosti.
Mimochodem, k tomu airlocku, tam chybí nějaké úchytky na povrchu atd. Leda by se počítalo s nějakým magnetickým povrchem či nezávislou pohybovou jednotkou.
Ten denní režim, nemáš to náhodou z 2001 Vesmírné Odyssey? Jinak, je to samozřejmě naprosto logické, pokud budeš fungovat na směny, omezíš počet nutnost prostor na 1/množství směn.