Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte, jak si vedou testovací satelity Starlinku, jak dopadly aerodynamické kryty z mise Iridium-6, uvidíte smolný foťák, zjistíte, proč byl odložen start GPS satelitu, a rozloučíme se s Davidem Pavlíkem.
Elon Musk se konečně vyjádřil k tomu, jak se vede dvěma testovacím satelitům pro internetovou konstelaci Starlink, které SpaceX vyneslo během únorové mise Paz.
Satelity přezdívané Tintin A a Tintin B prý komunikují s pozemním přijímačem vysokou rychlostí a s nízkou latencí 25 ms pomocí antény využívající fázové pole (“phased array”). Internetové připojení s takovými parametry je dostačující i pro hraní her náročných na rychlou odezvu (např. stříleček).
Musk zároveň dodal, že design satelitů není finální a bude ještě upraven.
Připomínám, že podle Muska je Starlink stále v rané fázi a bude v provozu nejdříve za pár let.
Během startu Iridium-6/GRACE-FO si fotograf NASA Bill Ingalls vybral svou porci smůly. Jeho fotoaparát pořizující snímky rakety se nacházel v oblasti, kde po startu vznikl menší požár. Foťák tak byl zničen ohněm, ale karta s fotkami se zachránila, takže jsou k dispozici snímky celého incidentu. Požár je vidět také na videu níže, které pořídil jiný fotograf.
Poničený fotoaparát prý nejspíš bude vystaven ve washingtonské centrále NASA. Další informace najdete na blogu NASA.
Poznámka: Některá média mylně informovala, že foťák byl poničen spalinami rakety, jelikož byl moc blízko rampy, ale to není pravda.
Loď Mr. Steven se vrátila do přístavu poté, co asistovala při misi Iridium-6/GRACE-FO. Loď přivezla obě poloviny aerodynamického krytu ve zdánlivě dobrém stavu. Obě však byly vyloveny z vody, do sítě se přistát nepodařilo (podle SpaceX to bylo těsně vedle). Vzhledem ke kontaktu s mořskou vodou nebude možné kryty znovu použít, i pokud jsou mechanicky nepoškozené.
K dalšímu pokusu o zachycení krytu do sítě by mělo dojít během mise Iridium-7, která je momentálně plánována na druhou polovinu července.
A když už jsme u krytů, aktuálně se objevila zajímavá informace od šéfa belgické společnosti Recticel. Ta pro SpaceX vyrábí akustické destičky nacházející se na vnitřní straně aerodynamických krytů a chránící náklad před vibracemi a akustickými vlivy. CEO této společnosti Olivier Chapelle prohlásil, že firma pro SpaceX vyvíjí nový typ destiček, které budou odpuzovat vodu, aby při pádu do vody plovaly.
Z tohoto prohlášení to zní tak, že SpaceX plánuje místo do sítě přistávat jednoduše do moře a kryt bude před slanou vodou chránit použitými materiály. Osobně si ale myslím, že jde o nepřesnou informaci či nedorozumění. Pokud SpaceX opravdu chce destičky s hydrofobní úpravou, tak spíš kvůli tomu, aby se prodloužila životnost krytů. Protože i když kryt dosedne do sítě, během přistání nebo při cestě zpět do přístavu může přijít do styku s vlhkostí (déšť, kapky mořské vody, nasrážená vlhkost). Z toho důvodu se hydrofobní úprava rozhodně hodí, neboť zamezí ulpívání vody na vnitřní straně krytu, případně usnadní jeho následné čištění před dalším použitím.
SpaceX v posledních pár letech vyhrálo už tři zakázky na vynesení minimálně 3 satelitů GPS nové generace. První z nich měl být původně vynesen už teď v květnu, ale web Bloomberg informoval, že start byl odložen na říjen. Letectvo a SpaceX prý potřebují více času na kvalifikaci a prověření všech změn, které přinesl Block 5. Zajímavou informací je také to, že jeden satelit GPS IIIA stojí 528 milionů dolarů.
Na Canaveralu byl nedávno vyfocen nový aerodynamický kryt při přepravě. Jedná se o docela vzácný úlovek, neboť vzhledem ke své relativně normální velikosti kryt při přepravě na rozdíl od obřího prvního stupně Falconu 9 nebudí tolik pozornosti, a tak je fotek pomálu.
Tento kryt by mohl být určen pro misi SES-12 nebo Telstar 19V.
David Pavlík, momentálně jediný Čech pracující ve SpaceX, bude v Muskově firmě brzy končit a vrátí se do ČR. Přechází do brněnského startupu Kiwi.com, kde nastoupí do role CIO (Chief Information Officer). Více informací najdete v článku na webu CzechCrunch.
Chtěl bych Davidovi poděkovat za to, že mi umožnil návštěvu továrny SpaceX, a také za jeho podporu ElonX (David je přispěvatelem na Patreonu) a podporu české komunity kolem SpaceX obecně. Rozhodně nemusel pořádat srazy s fanoušky nebo se účastnit besed, ale přesto to dělal. Takže díky a ať se daří i v nové práci!
Na závěr připomínám loňskou besedu, které se David zúčastnil a kde mluvil o svých zkušenostech ze SpaceX, Netflixu či Microsoftu:
Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv (vyjma profilů misí):
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
Já pořád nerozumím tomu, proč záchranu krytů zkouší na západním pobřeží. Na východě by měli víc příležitostí. A protože se kryt, rozpojování stupňů atd děje v jiné časy, tak to ani nebude padat na stejné místo.
Jen moje domněnka, ale myslím, že takto mají mezi jednotlivými starty dostatek času na řešení problémů, vylepšení. Až to půjdu na západě, budou muset najmout minimálně obdobnou loď a posádka se to taky bude muset naučit. Asi nemá smysl, aby Mr Steven pendloval tam a zpět mezi oběma pobřežími.
Myslím si, že to dává smysl, jde zřejmě o to, že takto to mají kousek a logisticky je to pro ně aktuálně mnohem jednodušší. Jinak co se týče toho požáru, tak si myslím, že ten vznikl díky startu samotnému. Je to totiž v ose šachty pro odvod spalin. Pokud jde o kryty, tak si myslím, že potřebují řešit obecně vlhké prostředí na moři, podívejte se kolik vody zvedne samotná loď při rychlé plavbě.
U toho požáru šlo o to, že první zprávy tvrdily, že aparát byl moc blízko. Nakonec se ukázalo, že se právě od spalin vznítil podrost. Canon 5Ds má tělo z hořčíkové slitiny, díky tomu přežila karta.
Z požáru viním spíše odlétnuvší kousek betonu, rozpáleného do ruda, než směs dýmu a páry.
Akustické destičky s hydrofobní úpravou vznikají pro zjednodušení konstrukce. Dnes se vakuově zavařují do igelitu a to je technologický krok navíc, nehledě k riziku, že "nějak se uvolnivší" kus igelitu poškodí náklad (ono stačí, aby nedošlo k úplné evakuaci vzduchu a i v částečném vakuu se ten igelit nafoukne a roztrhne).